Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP1.4512.1073.2016.1.MP
z 19 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22kwietnia 2015 r. wsprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający wimieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2016 r. (data wpływu 28 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 28 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny :


Wnioskodawca jest uczelnią publiczną, której zadania określone zostały w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U.2005 nr 164 poz. 1365 z późn.zm.). Zgodnie z art. 13 tej ustawy podstawowymi zadaniami uczelni są:

  • kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej,
  • wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie,
  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz transfer technologii do gospodarki,
  • kształcenie i promowanie kadr naukowych,
  • upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
  • prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie,
  • stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,
  • działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,
  • stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.


Oprócz wymienionych wyżej zadań Wnioskodawca świadczy również inne usługi np. usługi najmu nieruchomości, zakwaterowania, usługi wydawnicze, usługi związane z przygotowaniem opinii, ekspertyz na zlecenie podmiotów zewnętrznych itp. Realizowane przez Wnioskodawcę zadania, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, obejmują czynności opodatkowane podatkiem, zwolnione jak również czynności nie podlegające opodatkowaniu realizowane w ramach działalności statutowej. W ramach działalności badawczej Wnioskodawca realizuje projekt ukierunkowany na wytworzenie nowoczesnego materiału przeznaczonego do regeneracji kości oraz uzupełnienia ubytków kostnych powstałych przez różne czynniki, w tym chorobotwórcze. Projekt jest finansowany ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.

Projekt realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzi firma B. jako beneficjent i równocześnie Lider konsorcjum oraz Wnioskodawca jako członek konsorcjum. Zgodnie z wytycznymi konkursowymi, konsorcjum wybrało możliwość zwiększenia dofinansowania poprzez spełnienie jednego z warunków uzyskania premii wynoszącej 15 punktów procentowych, skutkującej w konsekwencji zwiększeniem intensywności wsparcia (pomoc publiczna dla przedsiębiorcy) na podstawie art. 25 ust. 6 lit. b lit. ii) rozporządzenia nr 651/2014. Konsorcjum w ramach realizowanego projektu uzyska dodatkową, 15% premię poprzez szerokie rozpowszechnianie wyników projektu na konferencjach naukowych i technicznych, za pośrednictwem publikacji.


W realizowanym projekcie, w celu uzyskania dodatkowej premii, zaplanowano, że wyniki projektu w okresie 3 lat od zakończenia realizacji zostaną:

  1. zaprezentowane na co najmniej 3 konferencjach naukowych i technicznych, w tym co najmniej 1 o randze ogólnokrajowej oraz
  2. opublikowane w co najmniej 2 czasopismach naukowych lub technicznych zawartych w wykazie czasopism opracowanym przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego lub bazach danych zapewniających swobodny dostęp do uzyskanych wyników projektu (surowych danych badawczych).

Podstawowym celem projektu jest wdrożenie wyników prac do działalności gospodarczej. Sposób wdrożenia, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu, może nastąpić poprzez:

  1. wprowadzenie wyników badań i prac rozwojowych do działalności gospodarczej przedsiębiorcy wchodzącego w skład konsorcjum, poprzez świadczenie usług na bazie uzyskanych wyników lub
  2. udzielenie licencji (na zasadach rynkowych) na korzystanie z przysługujących wnioskodawcy lub członkom konsorcjum praw własności przemysłowej w działalności gospodarczej prowadzonej przez innego przedsiębiorcę.

Na potrzeby oceny efektywności wykorzystania środków w projekcie wprowadzono szereg wskaźników, w tym wskaźniki produktu i wskaźniki rezultatu. Z punktu widzenia prawa do odliczania podatku VAT istotne znaczenie mają wskaźniki rezultatu bezpośredniego. W realizowanym projekcie założono osiągnięcie następujących wskaźników:

  • liczba nowych naukowców we wspieranych jednostkach - 2
  • liczba skomercjalizowanych wyników prac B+R - 1
  • przychód z komercjalizacji wyników prac B+R - 1 234 615 zł
  • liczba dokonanych zgłoszeń patentowych -1


Jak określono we wniosku o dofinansowanie wszystkie inne działania w tym działania warunkujące przyznanie premii mają na celu promocję i reklamę wyników badań.

Zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie projektu zakres praw majątkowych do wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych będących rezultatem projektu przysługuje beneficjentowi lub konsorcjantom w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich udziałowi w całkowitej kwocie kosztów kwalifikowanych projektu. Przekazanie posiadanych praw majątkowych pomiędzy beneficjentem a konsorcjantem następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy, mając na uwadze powyższy stan faktyczny, Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do obniżenia podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu ?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W świetle opisanego na wstępie stanu faktycznego, zdaniem Wnioskodawca, w odniesieniu do zakupów związanych bezpośrednio z realizowanym projektem Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do odliczania podatku naliczonego.


Zgodnie z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Działalność gospodarcza nie jest więc uzależniona od rezultatów i nie musi przynosić jakichkolwiek efektów. Istotnym dla oceny sytuacji czy podmiot prowadzi działalność gospodarczą staje się zamiar jej prowadzenia i ponoszone w związku z tym faktem koszty.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zdaniem Wnioskodawca przedmiotowy projekt badawczy realizowany jest w ramach prowadzonej przez Wnioskodawca działalności gospodarczej, w rozumieniu ustawy o VAT, gdyż celem projektu zgodnie z założeniami jest komercjalizacja wyników badań. Komercjalizacja może przybrać formę;

  • udzielenia licencji
  • wprowadzenia wyników badań do własnej działalności gospodarczej beneficjenta,
  • sprzedaży praw do wyników badań do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy.

Niezależnie od formy komercjalizacji, przysługujące Wnioskodawca prawa majątkowe będące rezultatem projektu, mogą być przekazane wyłącznie za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw . Uzyskane z tego tytułu przychody stanowić będą sprzedaż z działalności badawczo- rozwojowej, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaną 23 % podatkiem VAT.

Zatem, jeżeli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek VAT, będą przeznaczone do realizacji projektu, wówczas Wnioskodawca przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego w zakupach. Istnieje bowiem bezpośredni związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Wszystkie inne czynności realizowane po zakończeniu projektu, w tym: prezentowanie wyników na konferencjach naukowych i technicznych, publikowanie w czasopismach naukowych lub rozpowszechnianie za pośrednictwem oprogramowania bezpłatnego lub oprogramowania z licencją otwartego dostępu nie są celem głównym. Ich zadaniem jest promocja i reklama osiągniętych wyników w celu dotarcia do jak najszerszego grona docelowych odbiorców produktów.


Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w związku z realizacją projektu może odliczać całość podatku VAT naliczonego w zakupach towarów i usług wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wskazano, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, m.in. w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. (art. 15 ust. 2 ustawy).


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy – w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.


W myśl art. 86 ust. 2b ustawy – sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy – przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Art. 86 ust. 2d ustawy stanowi, że w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy – podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Według art. 86 ust. 2f ustawy – przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy – proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.


Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego – art. 86 ust. 22 ustawy.


Na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów (Dz. U. Poz. 2193). W § 6 powyższego rozporządzenia wskazano sposób określania


zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez uczelnie publiczne działalności i dokonywanych przez nie nabyć (tzw. sposób określenia proporcji), jak również wskazano dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.


Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenia usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy o VAT (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Ponadto należy mieć na uwadze, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.


Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.


Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca jest uczelnią publiczną, której zadania określone zostały w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U.2005 nr 164 poz. 1365 z późn.zm.). Zgodnie z art. 13 tej ustawy podstawowymi zadaniami uczelni są:

  • kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej,
  • wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie,
  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz transfer technologii do gospodarki,
  • kształcenie i promowanie kadr naukowych,
  • upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
  • prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie,
  • stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,
  • działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,
  • stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.


Oprócz wymienionych wyżej zadań Wnioskodawca świadczy również inne usługi np. usługi najmu nieruchomości, zakwaterowania, usługi wydawnicze, usługi związane z przygotowaniem opinii, ekspertyz na zlecenie podmiotów zewnętrznych itp. Realizowane przez Wnioskodawcę zadania, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, obejmują czynności opodatkowane podatkiem, zwolnione jak również czynności nie podlegające opodatkowaniu realizowane w ramach działalności statutowej.

W ramach działalności badawczej Wnioskodawca realizuje projekt ukierunkowany na wytworzenie nowoczesnego materiału przeznaczonego do regeneracji kości oraz uzupełnienia ubytków kostnych powstałych przez różne czynniki, w tym chorobotwórcze. Projekt jest finansowany ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.

Projekt realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzi firma B jako beneficjent i równocześnie Lider konsorcjum oraz Wnioskodawca jako członek konsorcjum. Zgodnie z wytycznymi konkursowymi, konsorcjum wybrało możliwość zwiększenia dofinansowania poprzez spełnienie jednego z warunków uzyskania premii wynoszącej 15 punktów procentowych, skutkującej w konsekwencji zwiększeniem intensywności wsparcia (pomoc publiczna dla przedsiębiorcy) na podstawie art. 25 ust. 6 lit. b lit. ii) rozporządzenia . Konsorcjum w ramach realizowanego projektu uzyska dodatkową, 15% premię poprzez szerokie rozpowszechnianie wyników projektu na konferencjach naukowych i technicznych, za pośrednictwem publikacji.


W realizowanym projekcie, w celu uzyskania dodatkowej premii, zaplanowano, że wyniki projektu w okresie 3 lat od zakończenia realizacji zostaną:

  1. zaprezentowane na co najmniej 3 konferencjach naukowych i technicznych, w tym co najmniej 1 o randze ogólnokrajowej oraz
  2. opublikowane w co najmniej 2 czasopismach naukowych lub technicznych zawartych w wykazie czasopism opracowanym przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego lub bazach danych zapewniających swobodny dostęp do uzyskanych wyników projektu (surowych danych badawczych).

Podstawowym celem projektu jest wdrożenie wyników prac do działalności gospodarczej. Sposób wdrożenia, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu, może nastąpić poprzez:

  1. wprowadzenie wyników badań i prac rozwojowych do działalności gospodarczej przedsiębiorcy wchodzącego w skład konsorcjum, poprzez świadczenie usług na bazie uzyskanych wyników lub
  2. udzielenie licencji (na zasadach rynkowych) na korzystanie z przysługujących wnioskodawcy lub członkom konsorcjum praw własności przemysłowej w działalności gospodarczej prowadzonej przez innego przedsiębiorcę.

Jak określono we wniosku o dofinansowanie wszystkie inne działania w tym działania warunkujące przyznanie premii mają na celu promocję i reklamę wyników badań.

Zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie projektu zakres praw majątkowych do wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych będących rezultatem projektu przysługuje beneficjentowi lub konsorcjantom w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich udziałowi w całkowitej kwocie kosztów kwalifikowanych projektu. Przekazanie posiadanych praw majątkowych pomiędzy beneficjentem a konsorcjantem następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu.


Jak wskazał Wnioskodawca, jest on zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a ostatecznym celem projektu jest wytworzenie nowoczesnego materiału przeznaczonego do regeneracji kości oraz uzupełnienia ubytków kostnych, możliwego do zastosowania komercyjnego. Celem projektu jest przede wszystkim komercjalizacja wyników badań, która może przybrać formę :

  • udzielenia licencji,
  • wprowadzenia wyników badań do własnej działalności gospodarczej beneficjenta,
  • sprzedaży praw do wyników badań do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy.

Niezależnie od formy komercjalizacji, przysługujące Wnioskodawcy prawa majątkowe będące rezultatem projektu, mogą być przekazane wyłącznie za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw. Uzyskane z tego tytułu przychody stanowić będą sprzedaż z działalności badawczo- rozwojowej, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaną 23 % podatkiem VAT.

Tym samym należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie – w odniesieniu do realizowanego projektu – spełnione są przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z jego realizacją.

Należy jednak zauważyć, że jak wynika z art. 13 ust. 1 ustawy – prawo o szkolnictwie wyższym oraz z przedstawionych w sprawie okoliczności, uczelnia prowadzi działalność statutową – ze swej istoty nienastawioną na osiąganie zysków, niebędącą działalnością gospodarczą. Podstawowym zadaniem Wnioskodawcy jest kształcenie studentów, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz upowszechnianie osiągnięć nauki, kultury i techniki, które to czynności nie stanowią działalności gospodarczej.

W przypadku wskazanego przez Wnioskodawcę projektu należy stwierdzić, że chociaż jego celem jest stworzenie wynalazku możliwego do zastosowania komercyjnego i zarobkowego wykorzystania tego rozwiązania to częściowo wiąże się on również z realizacją zadań statutowych Wnioskodawcy, poprzez prezentowanie wyników badań na konferencjach naukowych i technicznych, publikowanie w czasopismach naukowych lub rozpowszechnianie za pośrednictwem oprogramowania bezpłatnego lub oprogramowania z licencją otwartego dostępu do uzyskanych wyników badań.

Tym samym należy stwierdzić, że realizując przedmiotowy projekt – poza stworzeniem wynalazku możliwego do zastosowania komercyjnego – Wnioskodawca może przyczynić się również do upowszechnienia osiągnięć naukowych. Świadczy to o tym, że realizacja projektu wpisuje się zarówno w ramy działalności gospodarczej jak również działalności statutowej (niegospodarczej).

W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu w pełnej wysokości.

W przypadku zakupów towarów i usług wykorzystywanych przez Wnioskodawcę zarówno do celów działalności gospodarczej jak i do celów pozostających poza taką działalnością, których przypisanie w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, Wnioskodawca powinien dokonać wyliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w cenie nabycia towarów i usług, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy. Jednocześnie należy zauważyć, że jak wskazano wcześniej, w przypadku uczelni publicznych w § 6 rozporządzenia wskazano sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez uczelnie publiczne działalności i dokonywanych przez nie nabyć.

Ponadto, w odniesieniu do kwoty podatku naliczonego przyporządkowanej do działalności gospodarczej Wnioskodawcy związanej zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jak i zwolnionymi z opodatkowania tym podatkiem, w sytuacji gdy Wnioskodawca nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).


Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej zzastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy opodatku od towarów i usług, tj.czynności dokonanych wramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych wprzepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu napiśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30sierpnia2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (wdwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi nawezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj