Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.297.2018.5.AG
z 31 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2018 r. (data wpływu 16 lipca 2018 r.), uzupełnionym w dniu 28 września 2018 r. oraz w dniu 26 października 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • opodatkowania otrzymanej dotacji – jest nieprawidłowe,
  • źródła przychodów:
    • w stosunku do wynagrodzenia Wnioskodawcy jako dyrektora szkoły – jest nieprawidłowe,
    • w stosunku do wynagrodzenia Wnioskodawcy jako nauczyciela w szkole – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji oraz w zakresie źródła przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym pismem z dnia 28 sierpnia 2018 r., znak 0112-KDIL3-1.4011.297.2018.2.AG, 0111-KDIB1-1.4010.295.2018.3.BK na podstawie art. 169 § 1 i § 2 oraz art. 155 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 17 września 2018 r., wniosek uzupełniono w dniu 28 września 2018 r (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 24 września 2018 r.). Wpłaty dokonano w dniu 19 września 2018 r.

Ponadto, pismem z dnia 26 września 2018 r., znak 0112-KDIL3-1.4011.321.2018.4.AG, na podstawie art. 169 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródła przychodów. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 15 października 2018 r., a w dniu 26 października 2018 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 22 października 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Umową z dnia x 2012 r. Gmina przekazała Wnioskodawcy prowadzenie Szkoły Podstawowej wraz z oddziałem przedszkolnym, zwaną dalej „Szkołą”. Przekazanie nastąpiło w dniu x 2013 r. Z dniem przejęcia Szkoły Wnioskodawca stał się jej organem prowadzącym. Zgodnie z postanowieniami umowy, w okresie prowadzenia Szkoły przez Wnioskodawcę Szkoła otrzymuje z budżetu Gminy dotację. Dotacja jest naliczana w danym roku budżetowym według zasad określonych w art. 80 ustawy o systemie oświaty, to jest:

  1. na każdego ucznia klasy I-IV w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez Gminę , nie niższej jednak niż kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego,
  2. na każdego ucznia oddziału przedszkolnego w wysokości równiej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Gminę , z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego. W przypadku potrzeby prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, Szkoła otrzyma dotację z budżetu Gminy w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego pod warunkiem, że Przejmujący przedstawi Gminie planowaną liczbę dzieci, które mają być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji.

Dotacja jest przyznawana w 12 częściach w terminie do 10 dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy Szkoły od dnia przekazania Szkoły. Dotacja jest przyznawana w kwotach wynikających z planowanych kwoty wydatków, zawartych w planach finansowych szkół tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez Gminę, natomiast rozliczana w oparciu o wydatki rzeczywiste, zrealizowane w tych jednostkach w danym roku budżetowym.

Dotacja przekazywana jest na konto bankowe należące do Szkoły, do którego Wnioskodawca ma dostęp i dokonuje za jego pośrednictwem wszelkich transakcji finansowych związanych z działalnością Szkoły.

Wnioskodawca od 2013 r. do chwili obecnej, w Szkole pełni funkcję dyrektora oraz nauczyciela. Pełniąc funkcję dyrektora Wnioskodawca, zgodnie ze statutem Szkoły Podstawowej, kieruje działalnością szkoły; reprezentuje szkołę na zewnątrz; sprawuje nadzór pedagogiczny; sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego; w uzasadnionych przypadkach wyraża zgodę na realizację obowiązku szkolnego lub obowiązku przygotowania przedszkolnego poza szkołą; realizuje uchwały Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców w ramach ich kompetencji; dopuszcza do użytku program nauczania w kl. I-VIII oraz program wychowania przedszkolnego w danym oddziale przedszkolnym, na wniosek nauczyciela lub nauczycieli, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej. Wnioskodawca również powołuje Zespół Wspierający na potrzeby organizacji, planowania, dokonania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia posiadającego orzeczenie o niepełnosprawności lub niedostosowaniu społecznym; ustala wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form. W szczególnych przypadkach Wnioskodawca jako dyrektor może wyznaczyć inną osobę niż osobę sprawującą funkcję wychowawcy do planowania i koordynowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom danej klasy. Ponadto Wnioskodawca dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych, realizuje uchwały Rady Gminy oraz odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia.

Wnioskodawca jako dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w nim nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami i w związku z tym:

  • zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
  • przyznaje im nagrody i wymierza kary porządkowe,
  • występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.

Wnioskodawca ponadto, wypełniając obowiązki dyrektora, wydaje wszelkiego rodzaju decyzje, m.in. w sprawie oceny dorobku zawodowego nauczyciela czy też przyjęcia regulaminu pracy.

Jak wskazano wcześniej Wnioskodawca w Szkole pełni również funkcję nauczyciela. Prowadzi zajęcia z języka polskiego. Zgodnie ze Statutem Szkoły prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialna za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jej opiece uczniów. Poza tym ciążą na Wnioskodawcy takie obowiązki jak:

  • troska o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów powierzonych pieczy Wnioskodawcy, organizowanie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa,
  • odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów podczas pełnienia dyżurów,
  • poznanie osobowości, warunków życia i stanu zdrowia uczniów,
  • stymulowanie ich rozwoju psychofizycznego, poznawanie i kształtowanie uzdolnień, zainteresowań oraz pozytywnych cech charakteru,
  • rzetelne i systematyczne przygotowanie do zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
  • doskonalenie zawodowe, troska o warsztat pracy i wyposażenie pracowni,
  • realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów,
  • tworzenie warunków do aktywnego, twórczego udziału uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym poprzez wdrażanie do samodzielnego myślenia, uczenia się i działania, kształtowanie umiejętności dobrze zorganizowanej pracy indywidualnej i zespołowej,
  • bezstronne i obiektywne ocenianie uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
  • ochrona uczniów przed skutkami demoralizacji, organizowanie niezbędnej opieki profilaktyczno-resocjalizacyjnej,
  • współpraca z domem rodzinnym uczniów,
  • organizacja zajęć zespołu klasowego, kształtowanie atmosfery dobrej pracy, życzliwości, koleżeństwa i przyjaźni wśród uczniów,
  • prowadzenie obserwacji w celu zdiagnozowania trudności lub uzdolnień uczniów,
  • zgłaszanie zauważonych specjalnych potrzeb uczniów wychowawcy klasy,
  • udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie ich potrzeb,
  • udział w zebraniach organizowanych przez wychowawcę oddziału, celem omówienia spraw związanych z organizacją, koordynacją i świadczeniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jego wychowankom,
  • inicjowanie pomocy uczniom mającym problemy w nauce,
  • szanowanie godności osobistej,
  • kształcenie i wychowanie młodzieży w umiłowaniu ojczyzny, poszanowaniu Konstytucji RP, w duchu humanitaryzmu, tolerancji i wolności sumienia, sprawiedliwości społecznej i szacunku do pracy,
  • dbanie o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni międzynarodowej.

W uzupełnieniu wniosku zawarto poniższe informacje.

Pani A. jest osobą fizyczną i jako taka jednocześnie jest organem prowadzącym Szkołę Podstawową. Należy chyba jednak wskazać, iż Szkoła jest odrębną jednostką organizacyjną. Posiada bowiem własny majątek, na który się składa majątek przekazany organowi prowadzącemu Pani A., przez Gminę w momencie podpisania umowy oraz majątek nabyty w toku funkcjonowania Szkoły.

Szkoła posiada wyodrębnioną strukturę organizacyjną. W Szkole funkcjonują m.in. dyrektor Szkoły – Pani A., zastępca dyrektora szkoły, rada pedagogiczna, nauczyciele, nauczyciele wspomagający, wychowawca świetlicy, pedagog, pracownicy administracyjni. Szkoła działa na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa oświatowego. Ponadto posiada własny statut, szkolny program wychowawczo-profilaktyczny, określone zasady pomocy psychologicznej dla uczniów, zasady rekrutacji, ustalone wewnątrzszkolne zasady oceniania.

Zgodnie z postanowieniami statutu, Szkoła jest szkołą publiczną prowadzoną przez osobę fizyczną, której Urząd przekazał w drodze umowy prowadzenie szkoły, zgodnie z art. 5 ust. 5g, ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).

Organami Szkoły są:

  • Dyrektor szkoły,
  • Rada Pedagogiczna,
  • Rada Rodziców,
  • Samorząd Uczniowski.

Zgodnie z postanowieniami Statutu Szkoły, dyrektor szkoły w szczególności:

  • kieruje działalnością szkoły,
  • reprezentuje szkołę na zewnątrz,
  • sprawuje nadzór pedagogiczny,
  • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
  • w uzasadnionych przypadkach wyraża zgodę na realizację obowiązku szkolnego lub obowiązku przygotowania przedszkolnego poza szkołą,
  • realizuje uchwały Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców w ramach ich kompetencji,
  • dopuszcza do użytku program nauczania w kl. I-VIII oraz program wychowania przedszkolnego w danym oddziale przedszkolnym, na wniosek nauczyciela lub nauczycieli, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej. Zaproponowany przez nauczyciela program kształcenia ogólnego i wychowania przedszkolnego, powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony,
  • dyrektor szkoły powołuje Zespół Wspierający na potrzeby organizacji, planowania, dokonania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia posiadającego orzeczenie o niepełnosprawności lub niedostosowaniu społecznym,
  • ustala wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno- pedagogicznej, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form,
  • w szczególnych przypadkach (choroba nauczyciela), dyrektor może wyznaczyć inną osobę niż osobę sprawującą funkcję wychowawcy do planowania i koordynowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom danej klasy,
  • dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
  • współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
  • realizuje uchwały Rady Gminy,
  • odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,
  • zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
  • przyznaje im nagrody i wymierza kary porządkowe,
  • występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.

Zgodnie ze statutem, dyrektor szkoły wydaje decyzje w sprawie:

  • nadania nauczycielowi stopnia nauczyciela stażysty;
  • ustalenia czasu trwania stażu;
  • powierzenia funkcji opiekuna stażu;
  • oceny dorobku zawodowego nauczyciela;
  • powołania komisji kwalifikacyjnej i jej składu;
  • przyjęcia regulaminu pracy;
  • odmowy nadania stopnia awansu;
  • spełniania obowiązku szkolnego;
  • zezwolenia lub odmowy na indywidualny program lub tok nauki;
  • nauczania indywidualnego ucznia na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej;
  • zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego i innych zajęć;
  • udzielania urlopu macierzyńskiego;
  • tygodniowego rozkładu zajęć szkolnych;
  • przydziału czynności dla nauczycieli klas I-VIII;
  • dyżurów nauczycielskich.

Na mocy statutu, Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań zobowiązany jest współpracować z Radą Rodziców, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim.

Do kompetencji Dyrektora należy również wstrzymywanie wykonania uchwał Rady Pedagogicznej w ramach kompetencji stanowiących tej Rady, niezgodnych z przepisami prawa o wstrzymanie wykonania uchwały, dyrektor niezwłocznie powiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

Zgodnie ze statutem, w szkole zgodnie z obowiązującym prawem - zostało utworzone stanowisko zastępcy dyrektora szkoły. Zadania i kompetencje zastępcy dyrektora szkoły ustala dyrektor szkoły. Zastępca dyrektora szkoły podpisuje umowę o pracę z osobą fizyczną prowadzącą szkołę, zatrudniając ją na stanowisku nauczyciela, jeżeli ta posiada odpowiednie kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela.

W myśl statutu, w szkole funkcjonuje również Rada Pedagogiczna. Zgodnie z jego postanowieniami jest ona kolegialnym organem szkoły w zakresie stanowienia i opiniowania w sprawach dotyczących wychowania, nauczania i opieki.

Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

  • zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
  • zatwierdzenie planów szkoły,
  • podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
  • ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
  • podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
  • ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.

Ponadto Rada Pedagogiczna opiniuje:

  • organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz przedstawionych przez dyrektora propozycji realizacji dwóch godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w kl. IV – VIII,
  • wnioski dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
  • propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego,
  • kandydatury na stanowisko wicedyrektora.

Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy również dokonywanie z własnej inicjatywy oceny sytuacji oraz stan szkoły lub placówki i występuje z wnioskami do dyrektora szkoły, organu prowadzącego szkołę, do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji następujących zajęć,

  • dodatkowych zajęć edukacyjnych, do których zalicza się: zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania;
  • zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów.

W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności połowy członków.

W szkole działa także Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców uczniów. Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców uczniów. Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej, dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.

Do zadań Rady Rodziców należy w szczególności:

  • współdziałanie w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy szkoły,
  • pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy szkoły,
  • współpraca ze środowiskiem lokalnym i zakładami pracy,
  • udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu i organizacjom społecznym działającym w szkole,
  • organizowanie działalności mającej na celu podnoszeniu kultury pedagogicznej w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym,
  • współudział w organizacji różnych form pozalekcyjnych działalności młodzieży,
  • pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych dla szkół - zwłaszcza na działalność opiekuńczo-wychowawczą,
  • współpraca z radami klasowymi,
  • zatwierdzanie Programu Profilaktyczno-Wychowawczego Szkoły,
  • otoczenia opieką uczniów znajdujących się w trudnych warunkach materialnych (na zasadach zawartych w regulaminie działalności Rady Rodziców).

W celu wspierania działalności statutowej szkoły, Rada Rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Rada Rodziców i dyrektor szkoły ustalają wspólne terminy i tematykę spotkań. Rada Rodziców opiniuje ważne dokumenty szkolne. Rada Rodziców sporządza opinie o pracy nauczycieli stażystów, kontraktowych i mianowanych, którą powinna przedstawić w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela. Nieprzedstawienie opinii nie wstrzymuje postępowania w sprawie oceny dorobku zawodowego nauczyciela.

Zgodnie ze statutem w Szkole funkcjonuje Samorząd Uczniowski. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Jest to powszechna organizacja uczniowska, stwarzająca szeroką możliwość rozwijania aktywności środowiskowej młodzieży. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

  • prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,
  • prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
  • prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokojenia własnych zainteresowań,
  • prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
  • prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
  • prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

Mając powyższe zapisy statutu w ocenie Wnioskodawcy, Szkoła posiada własną wyodrębnioną strukturę organizacyjną.

Co do samodzielności decyzyjnej należy wskazać, iż wszystkie decyzje podejmowane w imieniu Szkoły podejmowane są przez:

  1. dyrektora Szkoły - Pani A.,
  2. zastępcę dyrektora szkoły,
  3. radę pedagogiczną,
  4. nauczycieli,
  5. nauczycieli wspomagający,
  6. kierownika świetlicy,
  7. wychowawcy świetlicy,
  8. pedagoga,
  9. logopedę,
  10. pracowników obsługi

– w zakresie swoich uprawnień określonych w zakresach obowiązków oraz przepisach prawa powszechnego i przepisów wewnętrznych regulujących funkcjonowanie Szkoły.

Funkcjonowanie Szkoły w tym zakresie zasadniczo nie odbiega od sposobu funkcjonowania innych szkół podstawowych.

Szkoła posiada zdolność do zaciągania zobowiązań. Zobowiązania takie są zaciągane w sposób systematyczny. Jako przykład niech posłuży choćby zakup energii elektrycznej, zawieranie umów z nauczycielami.

Odpowiadając na pytanie czy Wnioskodawca pełni funkcję dyrektora oraz nauczyciela na podstawie umowy o pracę należy wskazać, co następuje.

Pan A. pełni funkcję dyrektora Szkoły na podstawie § 1 pkt Statutu Szkoły. Zgodnie z jego treścią funkcję dyrektora szkoły pełni osoba fizyczna, której organ prowadzący szkołę (Urząd) przekazał w drodze umowy prowadzenie tejże szkoły, zgodnie z art. 5 ust. 5g Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dalej zwaną ustawą.

Odnosząc się natomiast do kwestii wykonywania zawodu nauczyciela przez Panią A. to należy wskazać, iż zgodnie z § 3 pkt 4 Statutu Szkoły, Zastępca dyrektora szkoły podpisuje umowę o pracę z osobą fizyczną prowadzącą szkołę, zatrudniając ją na stanowisku nauczyciela, jeżeli ta posiada odpowiednie kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela.

Na podstawie tego zapisu, Wnioskodawca wykonuje pracę nauczyciela na podstawie umowy o pracę podpisanej przez Zastępczynię w imieniu Szkoły. Co istotne, charakter tego stosunku został zakwestionowany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W wyniku sporu pomiędzy Panią A. a Zakładem Ubezpieczeń Społecznych został wydany w dniu x 2018 r. przez Sąd wyrok.

W załączeniu przesłano uwierzytelnioną kserokopię ww. wyroku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy dotacja otrzymana w 2017 r. przez Szkołę Podstawową na podstawie uchwały Rady z dnia x 2012 r. w sprawie trybu udzielania, rozliczania dotacji dla publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i szkół prowadzonych przez osoby fizyczne lub prawne inne niż jednostka samorządu terytorialnego na terenie Gminy stanowi przychód Pani A. w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200 ze zm.), zwanej dalej u.p.d.o.f., czy też stanowi przychód ww. szkoły, która jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych?
  2. W przypadku uznania, iż przedmiotowa dotacja stanowi przychód Pani A., będącej organem prowadzącym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r., poz. 1000), zwanej dalej „p.o.”, Wnioskodawca prosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, do którego ze źródeł przychodów wskazanych w art. 10 u.p.d.o.f. przedmiotową dotację należy zaliczyć?
  3. Do jakiego źródła przychodów należy zaliczyć przychody uzyskiwane przez Panią A. w 2017 r., w związku z pełnieniem funkcji dyrektora Szkoły, której jednocześnie jest organem prowadzącym?
  4. Do jakiego źródła przychodów należy zaliczyć przychody uzyskiwane w 2017 r. przez Panią A. w związku z wykonywaniem zawodu nauczyciela w Szkole, której jednocześnie jest organem prowadzącym?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji oraz w zakresie źródła przychodów. Natomiast odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, Ad. 1

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200), zwanej dalej „u.p.d.o.f.” przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Mając powyższy przepis na uwadze należy wskazać, iż przedmiotowa dotacja nie stanowi przychodu Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż nie spełnia ona kryteriów określonych w art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. Środki pochodzące z dotacji nie są bowiem środkami, które otrzymuje Wnioskodawca, lecz są one przekazywane Szkole, która z tego tytułu jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, na mocy art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2434 ze zm.), zwanej dalej „u.p.d.o.p.”

Powyższej oceny nie zmienia fakt, iż Wnioskodawca ma dostęp do konta bankowego należącego do Szkoły, na które wpływa przedmiotowa dotacja. Wynika on bowiem z obowiązków jakie pełni Wnioskodawca jako dyrektor Szkoły.

Ad. 2.

W odpowiedzi na pytanie nr 1 Wnioskodawca w sposób wyczerpujący przedstawił stanowisko, zgodnie z którym dotacja otrzymywana przez Gminę w całości stanowi przychód Szkoły Podstawowej w x. W związku z tym odpowiedź na niniejsze pytanie jest bezprzedmiotowa.

Ad. 3 i Ad. 4

Zgodnie z art. 10 ust. 1 u.p.d.o.f. źródłami przychodu są:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  1. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  2. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
  3. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntu,
    4. innych rzeczy
    – jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
  • 8a) działalność prowadzona przez zagraniczną spółkę kontrolowaną;
  1. inne źródła.

Mając na uwadze powyższy katalog źródeł przychodów, w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie 3 i 4 należy przede wszystkim dokonać analizy charakteru stosunku prawnego jaki łączy Wnioskodawcę – jako dyrektora Szkoły oraz nauczyciela – ze Szkołą.

W celu prawidłowej kwalifikacji przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę należy przeanalizować treść art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r., poz. 1076), zwanej dalej „k.p.”, który zawiera definicję stosunku pracy jako podstawowego pojęcia w kodeksie pracy. Stosunek ten jest stosunkiem zobowiązaniowym prawa pracy zachodzącym między dwiema stronami, z których każda jest wobec drugiej uprawniona i zarazem obowiązana do określonego świadczenia (pracownik – do wykonywania pracy, pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem). W literaturze i orzecznictwie została przyjęta wykładnia zwrotu „praca” z art. 22 § 1 k.p. jako działalności:

  • zarobkowej (wykonywanej za wynagrodzeniem),
  • wykonywanej osobiście przez pracownika,
  • rozumianej czynnościowo, czyli powtarzanej w codziennych lub dłuższych odstępach czasu, niebędącej więc jednorazowym wytworem (dziełem) lub czynnością jednorazową,
  • wykonywanej „na ryzyko” pracodawcy, który z reguły dostarcza pracownikowi narzędzi, materiałów oraz innych środków niezbędnych do wykonywania umówionych obowiązków oraz ponosi ujemne konsekwencje niezawinionych błędów popełnianych przez pracownika (tzw. ryzyko osobowe), a ponadto w zasadzie jest obowiązany spełnić wzajemne świadczenie na rzecz pracownika w przypadku zakłóceń w funkcjonowaniu zakładu pracy, np. przestojów (tzw. ryzyko techniczne) lub złej kondycji ekonomicznej przedsiębiorstwa (tzw. ryzyko gospodarcze),
  • świadczonej „pod kierownictwem” pracodawcy, co oznacza, że pracownik powinien stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, i pozostawać do dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.

Mając na uwadze powyższe, a także obowiązki, jakie ciążą na Wnioskodawcy z tytułu wykonywania funkcji dyrektora i nauczyciela, wynikające ze Statutu Szkoły (opisane w sposób szczegółowy w stanie faktycznym) wskazać należy, iż Wnioskodawcę łączą ze Szkołą stosunki pracy w zakresie wykonywania obowiązków dyrektorstwa oraz nauczyciela. W ocenie Wnioskodawcy nie ma wątpliwości, iż Jego aktywność jako dyrektora i nauczyciela ma charakter zarobkowy. Zadania wykonuje osobiście w codziennych lub dłuższych odstępach czasu. Zadania nie mają charakteru jednorazowego wytworu (dzieła). Nie są czynnościami jednorazowymi. Wnioskodawca wykonuje obowiązki dyrektora i nauczyciela pod kierownictwem Szkoły, która jest w tym przypadku pracodawcą.

Nie ma żadnego wpływu na powyższą ocenę fakt, iż Wnioskodawca jest zarówno osobą prowadzącą Szkołę, jak i dyrektorem oraz nauczycielem zatrudnionym w tej Szkole.

Przedmiotowe wątpliwości w sposób jednoznaczny rozwiązała uchwała składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 19 maja 2016 r., sygn. akt III PZP 2/16. W przedmiotowej uchwale Sąd Najwyższy wprost wskazał, iż „(...) pracodawcą jest nadal szkoła a nie osoba fizyczna (nauczyciel), która przejmuje szkołę do prowadzenia jako organ prowadzący. Niemniej, pracodawcą nie jest osoba fizyczna przejmująca szkołę jako organ prowadzący, lecz sama szkoła (art. 3 kp.). Organ prowadzący nie jest pracodawcą. Pracodawcą jest nadal szkoła, jednak nie ta sama, gdyż inny jest już choćby jej organ prowadzący. Podmiotowość szkoły jako pracodawcy potwierdza to, że szkoła jest nadal szkołą publiczną, której osoba fizyczna jako organ prowadzący nie może zlikwidować. Szkoła jest tym podmiotem, który realizuje zadania własne gminy i podlega kontroli w zakresie określonym w ustawie. Przekazana szkoła zachowuje status szkoły publicznej, a zmienia się jej forma organizacyjno-prawna, gdyż organem prowadzącym staje się osoba fizyczna.”

Z przedmiotowego jednoznacznie wynika, iż osoba prowadząca szkołę może zostać w niej zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako dyrektor i/lub nauczyciel. Pracodawcą jest bowiem szkoła, a nie osoba prowadząca szkołę. Wnioskodawca zatem umowy o pracę jako dyrektor i nauczyciel podpisał nie z samym sobą jaką osobą prowadzącą Szkołę, lecz z samą Szkołą Publiczną.

Skoro zatem Wnioskodawca comiesięcznie otrzymuje określone z góry wynagrodzenie na podstawie umów o pracę zawartych ze Szkołą Podstawową, to Jego przychody, otrzymywane zarówno za pełnienie funkcji dyrektora i nauczyciela, zaliczyć należy do źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f. jako przychód ze stosunku pracy, bowiem w myśl art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f. za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 4 u.p.d.o.f. za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • opodatkowania otrzymanej dotacji – jest nieprawidłowe,
  • źródła przychodów:
    • w stosunku do wynagrodzenia Wnioskodawcy jako dyrektora szkoły – jest nieprawidłowe,
    • w stosunku do wynagrodzenia Wnioskodawcy jako nauczyciela w szkole – jest prawidłowe.

Osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia publicznych szkół i przedszkoli w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, z późn. zm.), są podatnikami podatku dochodowego w świetle przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.).

W świetle definicji działalności gospodarczej zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie publicznego gimnazjum, szkoły podstawowej oraz przedszkola jest rodzajem aktywności określonej jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Definicja działalności gospodarczej została zawarta w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie natomiast do treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Aby zatem określoną działalność uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, musi ona mieć charakter zarobkowy. Działalność ma charakter zarobkowy wówczas, gdy jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności. Definicja działalności gospodarczej wymaga również, aby działalność taka wykonywana była w sposób zorganizowany i ciągły. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania, powtarzania określonego zespołu konkretnych działań o charakterze incydentalnym i sporadycznym.

W świetle cytowanej powyżej definicji działalności gospodarczej, zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie publicznej szkoły podstawowej, gimnazjum i przedszkola, o których mowa w ustawie o systemie oświaty, jest rodzajem aktywności określonej jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca prowadzi publiczną szkołę podstawową z oddziałem przedszkolnym. Należy stwierdzić zatem, że działalność polegająca na prowadzeniu publicznej szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym na podstawie umową z dnia x 2012 r. zawartej z Gminą ma charakter odpłatnego świadczenia usług, a zatem jest nastawiona na osiągnięcie zysku. Ponadto ma ona charakter zorganizowany, ponieważ prowadzenie powyższych placówek edukacyjnych wymaga od prowadzącego lub jego pracowników posiadania określonego wykształcenia. Wreszcie działalność taka jest prowadzona w sposób ciągły, gdyż jest prowadzona stale, nie ma charakteru okazjonalnego. Nie ma zatem żadnych wątpliwości, że w świetle definicji działalności gospodarczej, określonej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby prowadzące publiczne szkoły podstawowe, gimnazja i przedszkola należałoby zaliczyć do grona podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

W konsekwencji na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z prowadzenia przez osobę fizyczną na podstawie umowy zawartej z Gminą publicznej szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym, stanowią przychody ze źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zatem, odnosząc się do zagadnienia dotyczącego opodatkowania otrzymanej dotacji oraz określenia do jakiego źródła przychodów ją zaliczyć, stwierdzić zatem należy, że dotacja otrzymana w 2017 r. przez Szkołę Podstawową na podstawie uchwały Rady z dnia x 2012 r. w sprawie trybu udzielania, rozliczania dotacji dla publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i szkół prowadzonych przez osoby fizyczne lub prawne inne niż jednostka samorządu terytorialnego na terenie Gminy stanowi przychód Pani A. w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaliczony do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Zauważyć bowiem należy, że osoba fizyczna przejmująca szkołę i stająca się w ten sposób podmiotem prowadzącym placówkę systemu oświaty jako organ prowadzący, jest równocześnie osobą fizyczną prowadzącą w tym zakresie (oświaty) działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji jest zatem nieprawidłowe.

Odnosząc się do zagadnienia dotyczącego do jakiego źródła przychodów należy zaliczyć przychody uzyskiwane w 2017 roku przez Wnioskodawcę, w związku z pełnieniem funkcji dyrektora Szkoły, której jednocześnie jest organem prowadzącym oraz do jakiego źródła przychodów należy zaliczyć przychody uzyskiwane w 2017 roku w związku z wykonywaniem zawodu nauczyciela w Szkole, której jednocześnie Wnioskodawca jest organem prowadzącym, stwierdzić należy co następuje.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z kolei w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 cytowanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu, należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę powyższe, środki finansowe pochodzące z dotacji, w tym także te przeznaczone na sfinansowanie wynagrodzenia osoby prowadzącej publiczne placówki oświatowe – szkołę podstawową, gimnazjum i przedszkole – co do zasady stanowią ich przychód z działalności gospodarczej.

Jednakże w przedmiotowej sprawie aby wskazać do jakiego źródła należy zaliczyć przychody Wnioskodawcy z tytułu pełnienia funkcji dyrektora szkoły oraz nauczyciela w szkole, której Wnioskodawca jest organem prowadzącym, istotnym jest wskazania na jakiej podstawie Wnioskodawca pełni te funkcje.

Jak wynika z informacji zawartych we wniosku, Wnioskodawca pełni funkcję dyrektora Szkoły na podstawie § 1 pkt Statutu Szkoły. Zgodnie z jego treścią funkcję dyrektora szkoły pełni osoba fizyczna, której organ prowadzący szkołę (Urząd x) przekazał w drodze umowy prowadzenie tejże szkoły, zgodnie z art. 5 ust. 5g ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Natomiast w kwestii wykonywania zawodu nauczyciela przez Wnioskodawcę wskazano, że zgodnie z § 3 pkt 4 Statutu Szkoły, Zastępca dyrektora szkoły podpisuje umowę o pracę z osobą fizyczną prowadzącą szkołę, zatrudniając ją na stanowisku nauczyciela, jeżeli ta posiada odpowiednie kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela. Na podstawie tego zapisu, Wnioskodawca wykonuje pracę nauczyciela na podstawie umowy o pracę podpisanej przez Zastępczynię w imieniu Szkoły.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano, że Szkoła jest odrębną jednostką organizacyjną. Posiada bowiem własny majątek, wyodrębnioną strukturę organizacyjną.

Co do samodzielności decyzyjnej należy wskazać, iż wszystkie decyzje podejmowane w imieniu Szkoły podejmowane są przez:

  1. dyrektora Szkoły – Pani A.,
  2. zastępcę dyrektora szkoły,
  3. radę pedagogiczną,
  4. nauczycieli,
  5. nauczycieli wspomagający,
  6. kierownika świetlicy,
  7. wychowawcy świetlicy,
  8. pedagoga,
  9. logopedę,
  10. pracowników obsługi

– w zakresie swoich uprawnień określonych w zakresach obowiązków oraz przepisach prawa powszechnego i przepisów wewnętrznych regulujących funkcjonowanie Szkoły.

Funkcjonowanie Szkoły w tym zakresie zasadniczo nie odbiega od sposobu funkcjonowania innych szkół podstawowych. Szkoła posiada zdolność do zaciągania zobowiązań. Zobowiązania takie są zaciągane w sposób systematyczny.

Wobec powyższych informacji stwierdzić należy, że wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej publiczną placówkę oświatową, będącej równocześnie dyrektorem tej szkoły na podstawie umowy zawartej z Gminą, a nie na podstawie umowy o pracę – sfinansowane dotacją otrzymaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, nie stanowi dla Wnioskodawcy wynagrodzenia za pracę, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zatem, odpowiadając wprost na pytanie Wnioskodawcy w części dotyczącej wynagrodzenia Wnioskodawcy jako dyrektora szkoły stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią A. w 2017 roku w związku z pełnieniem funkcji dyrektora Szkoły, której jednocześnie jest organem prowadzącym, należy zaliczyć do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Natomiast w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych w 2017 roku przez Panią A. w związku z wykonywaniem zawodu nauczyciela w Szkole, której jednocześnie jest organem prowadzącym, zastosowanie znajdzie źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, tj. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta. Jak bowiem wskazano w uzupełnieniu wniosku funkcję nauczyciela Wnioskodawca pełni na podstawie umowy o pracę.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku i jego uzupełnieniu. Wskazać bowiem należy, że w postępowaniu o wydanie interpretacji organ podatkowy nie przeprowadza dowodów w rozumieniu art. 180 i następnych ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa i nie ocenia ich w myśl art. 191 ustawy, gdyż nie jest to postępowanie podatkowe. Tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku i jego uzupełnieniu w kontekście zadanych pytań, w szczególności oparł się na podanych w opisie stanu faktycznego informacjach. Poza zakresem interpretacji pozostaje natomiast ocena skuteczności prawnej zawartej przez Wnioskodawcę umowy o pracę. Kwestia ta regulowana jest bowiem przez przepisy inne niż przepisy prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, a więc pozostaje poza zakresem działania Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jako organu upoważnionego do wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego.

Rolą postępowania w sprawie o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj