Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB4.4014.326.2018.1.MD
z 5 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 września 2018 r. (data wpływu – 18 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zmian umowy spółki skutkujących podwyższeniem kapitału zakładowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zmian umowy spółki skutkujących podwyższeniem kapitału zakładowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, świadczy usługi użyteczności publicznej, w tym między innymi: transport publiczny – transport lądowy pasażerski, miejski (usługa użyteczności publicznej), zbieranie i obróbkę odpadów, odzysk surowców z materiałów segregowanych, usługi związane z gospodarką odpadami czy zagospodarowaniem terenów zielonych. Spółka Wnioskodawcy jest kapitałową spółką prawa handlowego w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych. Wspólnikami spółki są Miasto A. posiadające 1.783 (jeden tysiąc siedemset osiemdziesiąt trzy) udziały w kapitale zakładowym spółki, spółka pod firmą A. Towarzystwo Budownictwa Społecznego „K.” Sp. z o.o. posiadająca 1.598 (jeden tysiąc pięćset dziewięćdziesiąt osiem) udziałów oraz spółka pod firmą Miejskie Przedsiębiorstwo „G.” Sp. z o.o. posiadająca 251 (dwieście pięćdziesiąt jeden) udziałów w kapitale zakładowym. Kapitał spółki przed podwyższeniem wynosił łącznie 1.816.000,00 zł (jeden milion osiemset szesnaście tysięcy złotych).

Wspólnicy, na podstawie uchwały nr 2 Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z 13 czerwca 2018 r., podwyższyli kapitał zakładowy Spółki do kwoty 3.907.000,00 zł (trzy miliony dziewięćset siedem tysięcy złotych) poprzez ustanowienie nowych 4.182 (czterech tysięcy stu osiemdziesięciu dwóch) udziałów o wartości nominalnej 500,00 zł (pięćset złotych) każdy. Nowe udziały w podwyższonym kapitale zakładowym objęła wyłącznie Gmina Miasto A. i pokryła je w całości wkładem pieniężnym. W związku z tym, uchwałą nr 3 Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z 13 czerwca 2018 r., zmieniono umowę Spółki w części dotyczącej objęcia przez Wspólników udziałów w Spółce. Kapitał zakładowy Wnioskodawcy dzielił się na 7.814 (siedem tysięcy osiemset czternaście) udziałów po 500,00 zł (pięćset złotych) każdy, przy czym Gmina Miasto A. posiadała 5.965 (pięć tysięcy dziewięćset sześćdziesiąt pięć) udziałów, co stanowi 76,33% wszystkich udziałów. Pozostałe udziały w Spółce posiadały: A. Towarzystwo Budownictwa Społecznego „K.” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w A. – 1.598 (jeden tysiąc pięćset dziewięćdziesiąt osiem) udziałów oraz Miejskie Przedsiębiorstwo „G.” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w A. – 251 (dwieście pięćdziesiąt jeden) udziałów. Zmiana ta została 23 sierpnia 2018 r. ujawniona w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Następnie Wspólnicy Spółki, na podstawie uchwały nr 2 z 21 sierpnia 2018 r. Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników ponownie podwyższyli kapitał zakładowy Spółki, tym razem do kwoty 5.399.000,00 zł (pięć milionów trzysta dziewięćdziesiąt dziewięć tysięcy złotych) poprzez ustanowienie nowych 2.984 (dwóch tysięcy dziewięciuset osiemdziesięciu czterech) udziałów o wartości nominalnej 500,00 zł (pięćset) złotych każdy. Nowe udziały w podwyższonym kapitale zakładowym objęła wyłącznie Gmina Miasto A. i pokryła je w całości wkładem pieniężnym.

W związku z kolejnym podwyższeniem kapitału zakładowego na podstawie uchwały nr 2 z 21 sierpnia 2018 r. Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników, nastąpiła kolejna zmiana umowy Spółki (uchwała nr 3 z dnia 21 sierpnia 2018 r.) w zakresie dotyczącym objęcia przez Wspólników udziałów w Spółce. Zgodnie z podjętymi uchwałami, kapitał zakładowy Wnioskodawcy dzieli się na 10.798 (dziesięć tysięcy siedemset dziewięćdziesiąt osiem) udziałów po 500,00 zł (pięćset) złotych każdy, przy czym Gmina Miasto A. posiada 8.949 (osiem tysięcy dziewięćset czterdzieści dziewięć) udziałów, co stanowi 82,87% wszystkich udziałów. Pozostałe udziały w Spółce posiadają: A. Towarzystwo Budownictwa Społecznego „K.” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w A. – 1.598 (jeden tysiąc pięćset dziewięćdziesiąt osiem) udziałów oraz Miejskie Przedsiębiorstwo „G.” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w A. – 251 (dwieście pięćdziesiąt jeden) udziałów. Zmiana umowy spółki dokonana uchwałami z 21 sierpnia 2018 r. nie została jeszcze zrejestrowana w rejestrze przedsiębiorców KRS.

Protokoły Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Wnioskodawcy z 13 czerwca 2018 r. oraz kolejny z dnia 21 sierpnia 2018 r. zostały sporządzone w formie aktu notarialnego zawartego przed notariuszem w kancelarii notarialnej. Notariusz sporządzający ww. akty notarialne w związku ze zmianą umowy Spółki pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 0,5%, który został wpłacony do urzędu skarbowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym, w związku z podjętymi przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników uchwałą nr 2 i zmianą umowy Spółki z 13 czerwca 2018 r. oraz następnie uchwałą nr 2 i zmianą umowy Spółki z 21 sierpnia 2018 r. Wnioskodawcy, na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, z właściwego urzędu skarbowego będzie przysługiwał zwrot pobranego w wysokości 0,5% podatku od czynności cywilnoprawnych, od sporządzanych przez notariusza w formie aktów notarialnych protokołów nadzwyczajnego zgromadzenia Wspólników z 13 czerwca 2018 r. oraz z 21 sierpnia 2018 r., gdyż będzie on w rozumieniu art. 72 § 1 pkt 1 i 2 Ordynacji podatkowej stanowił jego nadpłatę?

Zdaniem Wnioskodawcy, pobrany przez notariusza podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 0,5%, w związku ze zmianami umowy Spółki sporządzonymi w formie aktów notarialnych, będzie stanowił jego nadpłatę w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, notariusz sporządzający akt notarialny zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie powinien był w ogóle naliczać przedmiotowego podatku, a pobrany przez notariusza podatek od czynności cywilnoprawnych został zapłacony nienależnie.

Wskazać należy, iż wspólnikami Spółki Wnioskodawcy są: spółka pod firmą A. Towarzystwo Budownictwa Społecznego „K.” Sp. z o.o., Spółka pod firmą Miejskie Przedsiębiorstwo „G.” Sp. z o.o. oraz stanowiąca jednostkę samorządu terytorialnego Gmina Miasto A.

Do zadań własnych Miasta A. związanych z gospodarką komunalną należą między innymi: transport publiczny, utrzymanie czystości i porządku, unieszkodliwianie odpadów komunalnych. Świadczone przez Gminę Miasto A. usługi o charakterze użyteczności publicznej mają za zadanie zaspokajać podstawowe potrzeby mieszkańców gminy.

Celem prawidłowej realizacji zadań użyteczności publicznej funkcjonuje Wnioskodawca, a Gmina Miasto A. jako odpowiedzialna za realizację zadań użyteczności publicznej dokapitalizowała Spółkę Wnioskodawcy poprzez objęcie nowych udziałów. Dokapitalizowanie było niezbędne do zapewnienia możliwości dalszego realizowania przez Spółkę jej zadań w zakresie użyteczności publicznej. Do dnia podjęcia uchwały nr 2 z 13 czerwca 2018 r. Gmina Miasto A. posiadała 1.783 udziały wobec 1.849 udziałów posiadanych przez dwóch pozostałych Wspólników.

Po zmianie umowy spółki na podstawie uchwały nr 3 z 13 czerwca 2018 r. Gmina Miasto A. posiadała 5.965 (pięć tysięcy dziewięćset sześćdziesiąt pięć) udziałów, natomiast pozostali udziałowcy, tj. A. Towarzystwo Budownictwa Społecznego „K.” Sp. z o.o. w A. oraz Miejskie Przedsiębiorstwo „G.” Sp. z o.o. w A. posiadały łącznie 1.849 (tysiąc osiemset czterdzieści dziewięć) udziałów. Na skutek kolejnej zmiany umowy spółki z 21 sierpnia 2018 r. kapitał zakładowy spółki aktualnie dzieli się na 10.798 (dziesięć tysięcy siedemset dziewięćdziesiąt osiem) udziałów po 500,00 zł (pięćset) złotych każdy, przy czym Gmina Miasto A. posiada 8.949 (osiem tysięcy dziewięćset czterdzieści dziewięć) udziałów, co stanowi 82,87% wszystkich udziałów. Pozostali Wspólnicy posiadają w dalszym ciągu łącznie 1.849 (tysiąc osiemset czterdzieści dziewięć) udziałów.

Wymaga podkreślenia, iż jedynym wspólnikiem pozostałych udziałowców Wnioskodawcy, tj. A. Towarzystwa Budownictwa Społecznego „K.” Sp. z o.o. oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa „G.” Sp. z o.o. jest Gmina Miasto A. Przedmiotowe Spółki kapitałowe, w których Gmina ma 100% udziałów stanowią gminne jednostki organizacyjne, ich cały majątek pochodzi od Gminy, zostały przez nią utworzone, wykonują jej zadania i podlegają jej organizacyjnie. Spółki będące udziałowcami Wnioskodawcy zostały powołane przez Gminę Miasto A. w celu wykonywania zadań w zakresie gospodarki komunalnej zgodnie z przepisem art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 827) i obejmują swoim działaniem m.in. usługi techniczne związane z ciepłownictwem czy zapewnienie mieszkańcom lokali komunalnych.

Po ostatnim podwyższeniu kapitału zakładowego Wnioskodawcy na podstawie uchwały nr 2 z 21 sierpnia 2018 r., udziały w Spółce należące bezpośrednio do Gminy Miasta A. wynoszą 82,87% wszystkich udziałów, a więc więcej niż ich połowę. Pozostała część udziałów należy do spółek komunalnych, których Gmina Miasto A. jest założycielem i jedynym udziałowcem. Zatem Gmina Miasto A. bezpośrednio lub za pośrednictwem powołanych spółek komunalnych posiada całość udziałów w Spółce Wnioskodawcy.

Z uwagi na fakt, iż zmiana umowy Spółki została dokonana w formie aktu notarialnego, to zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych był notariusz.

Zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych, w tym umowy spółki i ich zmiany, jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest między innymi: świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energie cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji.

Użyty w powyższym przepisie spójki „i" stanowi o tym, że aby skorzystać z powyższego zwolnienia obie przesłanki wymienione w tym przepisie muszą wystąpić łącznie, tj.

  1. przedmiotem działalności spółki kapitałowej musi być świadczenie usług użyteczności publicznej (...) i
  2. w wyniku zawarcia lub zmiany umowy spółki Skarb państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi objąć co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce (...).

W wyniku podjętych uchwał z 13 czerwca 2018 r. oraz z 21 sierpnia 2018 r. i związanych z tym zmian umowy Spółki, jednostka samorządu terytorialnego jaką jest Gmina Miasto A. posiada 8.949 (osiem tysięcy dziewięćset czterdzieści dziewięć) jej udziałów, co stanowi zgodnie z przepisami ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ponad połowę udziałów w Spółce. Przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług użyteczności publicznej. Zatem nie ma wątpliwości, iż zostały spełnione obie przesłanki warunkujące skorzystanie przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na to, iż Wnioskodawca, Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, świadczy usługi użyteczności publicznej w tym między innymi: transportu publicznego – lądowego pasażerskiego, miejskiego, zbierania odpadów inne niż niebezpieczne, zbierania odpadów niebezpiecznych, obróbki i usuwania odpadów, odzysku surowców z materiałów segregowanych, usług związanych z gospodarką odpadami czy zagospodarowaniem terenów zielonych a jej udziałowiec – jednostka samorządu terytorialnego jaką jest Gmina Miasto A. posiadała co najmniej połowę udziałów w kapitale zakładowym Spółki, Wnioskodawcy będzie przysługiwał zwrot podatku od czynności cywilnoprawnych pobranego od zmiany umowy Spółki na podstawie uchwały nr 3 z 13 czerwca 2018 r. oraz uchwały nr 3 z 21 sierpnia 2018 r., gdyż będzie on w rozumieniu przepisu art. 72 § 1 pkt 2 Ordynacji Podatkowej, stanowił jego nadpłatę.

Na potwierdzenie stanowiska Wnioskodawca przywołał wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 11 czerwca 2014 r., sygn. akt I SA/Kr 705/14 oraz interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 kwietnia 2018 r., znak: 0111-KDIB2-2.4014.2.2018.1.MM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1150), podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Za zmianę umowy spółki według art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy uważa się przy spółce kapitałowej – podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

W myśl przepisu art. 1a pkt 2 tej ustawy spółka kapitałowa oznacza spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, natomiast w myśl pkt 2 ww. przepisu przy dokonywaniu czynności związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną i stosownie do art. 4 pkt 9 ww. ustawy ciąży on – w przypadku spółki akcyjnej – na spółce.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) cyt. ustawy, przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego podstawę opodatkowania stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy. Czynność taka opodatkowana jest stawką 0,5% (art. 7 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika. Notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego (art. 10 ust. 2 ww. ustawy).

Z powołanych przepisów wynika, że czynność podwyższenia kapitału zakładowego stanowi zmianę umowy spółki i w związku z tym podlega – co do zasady – obowiązkowi zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany, jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, świadczy usługi użyteczności publicznej, w tym między innymi: transport publiczny – transport lądowy pasażerski, miejski (usługa użyteczności publicznej), zbieranie i obróbkę odpadów, odzysk surowców z materiałów segregowanych, usługi związane z gospodarką odpadami czy zagospodarowaniem terenów zielonych. Wspólnikami spółki są Miasto A. posiadające 1.783 udziały w kapitale zakładowym spółki, spółka pod firmą A. Towarzystwo Budownictwa Społecznego „K.” Sp. z o.o. posiadająca 1.598 udziałów oraz spółka pod firmą Miejskie Przedsiębiorstwo „G.” Sp. z o.o. posiadająca 251 udziałów w kapitale zakładowym. Wspólnicy, na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników podwyższyli kapitał zakładowy Spółki poprzez ustanowienie nowych 4.182 udziałów o wartości nominalnej 500,00 zł każdy. Nowe udziały w podwyższonym kapitale zakładowym objęła wyłącznie Gmina Miasto A. i pokryła je w całości wkładem pieniężnym. W związku z tym, uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników, zmieniono umowę Spółki w części dotyczącej objęcia przez Wspólników udziałów w Spółce. Kapitał zakładowy Wnioskodawcy dzielił się na 7.814 udziałów po 500,00 zł każdy, przy czym Gmina Miasto A. posiadała 5.965 udziałów, co stanowi 76,33% wszystkich udziałów. Następnie Wspólnicy Spółki, na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników ponownie podwyższyli kapitał zakładowy Spółki poprzez ustanowienie nowych 2.984 udziałów o wartości nominalnej 500,00 zł złotych każdy. Nowe udziały w podwyższonym kapitale zakładowym objęła wyłącznie Gmina Miasto A. i pokryła je w całości wkładem pieniężnym. Zgodnie z podjętymi uchwałami, kapitał zakładowy Wnioskodawcy dzieli się na 10.798 udziałów po 500,00 zł złotych każdy, przy czym Gmina Miasto A. posiada 8.949 udziałów, co stanowi 82,87% wszystkich udziałów. Protokoły Nadzwyczajnych Zgromadzeń Wspólników Wnioskodawcy zostały sporządzone w formie aktu notarialnego zawartego przed notariuszem w kancelarii notarialnej. Notariusz sporządzający ww. akty notarialne w związku ze zmianą umowy Spółki pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 0,5%, który został wpłacony do urzędu skarbowego.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że opisane we wniosku zmiany umowy spółki kapitałowej związane z podwyższeniem kapitału zakładowego Wnioskodawcy 13 czerwca i 21 sierpnia 2018 r. korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Spełnione są bowiem przesłanki warunkujące wskazane zwolnienie, tj. świadczenie przez Spółkę usług użyteczności publicznej, o których mowa w tym przepisie oraz wymagane ustawą objęcie a następnie posiadanie udziału o określonej wysokości w Spółce przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Z uwagi na fakt, że omawiana czynność (zmiana umowy spółki) dokonana została w formie aktu notarialnego, to zgodnie z przywołanym art. 10 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w takiej formie – jest notariusz.

W myśl natomiast art. 72 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, za nadpłatę uważa się kwotę podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

Zgodnie z art. 75 § 1 cyt. ustawy, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie był zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu opisanych we wniosku podwyższeń kapitału zakładowego na mocy uchwał nr 3 z 13 czerwca i nr 3 z 21 sierpnia 2018 r., stanowiących na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych czynność zmiany umowy spółki. To oznacza, że w analizowanej sprawie kwota podatku pobranego przez płatnika (notariusza) uiszczona została nienależnie, a zatem w sprawie – zgodnie z brzmieniem art. 72 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej – wystąpiła nadpłata.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy odnośnie braku opodatkowania spłaty podatkiem od czynności cywilnoprawnych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-001 Białystok, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj