Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.481.2018.1.AKR
z 5 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2018 r. (data wpływu 26 września 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 października 2018 r. (data wpływu 18 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 18 października 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie adresu e-puap.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina – Wnioskodawca – jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zdecydowana większość z tych zadań jest realizowanych przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Jednak niektóre, wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT.

Wnioskodawca poprzez swoją jednostkę organizacyjną, tj. Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje od dnia 1 kwietnia 2016 r. do 31 marca 2019 r. kompleksowy program na rzecz aktywizacji społecznej i zawodowej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz ich otoczenia pn. „Aktywizacja społeczno-zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym …”. Projekt ma na celu zwiększenie możliwości zatrudnienia osób zamieszkujących na obszarze Gminy, zagrożonych wykluczeniem społecznym, zarejestrowanych i korzystających z pomocy społecznej w OPS poprzez zmianę ich postaw, poszerzenie kompetencji, zwiększenie integracji ze środowiskiem lokalnym, a w konsekwencji poprawę funkcjonowania społecznego. W ramach projektu zrekrutowanych zostanie łącznie 85 osób, którzy otrzymają wsparcie psychologiczne, doradcze oraz szkoleniowe. Ponadto 40 uczestników skorzysta z płatnych staży zawodowych u pracodawców. Program ten jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020.

Zakres zadań w ramach programu obejmuje:

  • pośrednictwo pracy – Wnioskodawca zlecił usługi pośrednictwa pracy wyspecjalizowanemu podmiotowi – organizacji pozarządowej zgodnie z przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie aby w sposób ciągły monitorować rynek pracy, nawiązywać współpracę z pracodawcami oraz aktywnie monitorować rynek pracy. Wnioskodawca w tym zadaniu ponosi koszt wynagrodzenia pośrednika pracy,
  • identyfikację potrzeb uczestników – opracowanie IPD dla każdego uczestnika projektu w celu dokładnego określenia problemów i celów uczestników projektu, aby mogli podjąć odpowiednią pracę.
    Proces tworzenia indywidualnego programu składał się z następujących etapów:
    1. diagnoza obecnej sytuacji uczestnika, identyfikacja problemów,
    2. określenie celu zawodowego uczestnika,
    3. diagnoza deficytów i zasobów danej osoby,
    4. strategia/plany,
    5. wdrażanie przyjętego planu w życie,
    6. ewaluacja (co się udało zrobić).
    Każdy uczestnik projektu bierze udział w poradnictwie indywidualnym i grupowym w celu opracowania najbardziej dostosowanego dla uczestnika projektu indywidualnego panu działania (IPD). W ramach tego zadania Wnioskodawca ponosi wydatki na: wynagrodzenie dla specjalisty z zakresu diagnozy zawodowej, dojazdy uczestników na doradztwo, catering podczas doradztwa grupowego, materiały szkoleniowe i inne.
  • usługi aktywnej integracji – aktywizacja społeczna. Obejmuje to zadanie wsparcie psychologiczne oraz prace socjalną. Wsparcie psychologiczne ma zapewnić uczestnikom wsparcia ułatwiającego rozwiązanie problemów społecznych i zawodowych. Zadanie to realizowane jest przez zatrudnienie doradcy zawodowego. Praca socjalna obejmuje zatrudnienie 1 pracownika socjalnego oraz zaangażowanie zatrudnionego już pracownika OPS w wymiarze 1/2 etatu w celu realizacji aktywnej integracji o charakterze indywidualnym (adresowane do osoby), rodzinnym (adresowanym do rodziny) oraz środowiskowym. Działania wdrażane w ramach projektu odbywają się na podstawie kontraktów socjalnych. Kontrakty socjalne zawierają zobowiązania obu stron, w tym możliwość udzielenia wsparcia finansowego, pracy socjalnej i zaplanowanych działań aktywnej integracji. W ramach pracy socjalnej organizowane są: wyjazd integracyjny dla uczestników projektu, piknik integracyjny dla uczestników. W ramach tego etapu Wnioskodawca ponosi wydatki na wynagrodzenie dla pracowników socjalnych, wyjazdy integracyjne, pikniki integracyjne, materiały szkoleniowe, wyposażenie biurowe pracowników socjalnych i inne,
  • usługi aktywnej integracji – aktywizacja zawodowa – obejmuje wsparcie szkoleniowe oraz wsparcie aktywizacyjne. W ramach wsparcia szkoleniowego na podstawie IPD dopasowywane są szkolenia zawodowe mające na celu nabycie, podniesienie lub zmianę kwalifikacji zawodowych. Natomiast wsparcie aktywizacyjne obejmuje skierowanie uczestników na staż lub praktyki zawodowe. W ramach tego etapu ponoszone są wydatki na: organizowane szkolenia dla uczestników, ubezpieczenie uczestników od NNW, zwrot kosztów dojazdu uczestników na szkolenia, badania lekarskie, koszt stypendium stażowego, zwrot kosztów dojazdu na staż, itp.

Wszystkie zakupione towary i usługi będą finansowane przez Gminę i wszystkie faktury będą wystawione na Gminę.

Towary i świadczone w tym projekcie usługi nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wykonywane przez Wnioskodawcę działania wiążą się z realizacją zadań ustawowych nałożonych na Wnioskodawcę jako jednostkę samorządu terytorialnego, bowiem jednym z podstawowych zadań państwa jest promocja zatrudnienia, łagodzenie skutków bezrobocia oraz aktywizacja zawodowa. W związku z tym aktywizacja zawodowa mieszkańców Gminy ma na celu umożliwić pełne i produktywne zatrudnienie, rozwój zasobów ludzkich, osiągnięcie wysokiej jakości pracy, wzmacnianie integracji oraz solidarności społecznej czy zwiększanie mobilności na rynku pracy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatki naliczonego lub zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 ustawy, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.

W świetle cytowanych przepisów możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona zatem zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługobiorców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne, oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle tych przepisów jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszelkie realizowane przez jednostkę samorządu terytorialnego czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany, najmu, dzierżawy, itd.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary usługi były wykorzystywane do wykonywani czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabyte przez Gminę związane z realizacją powyższego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług generujących po stronie Gminy podatek należny. Nie istnieje żaden bezpośredni lub pośredni związek dokonanych przez Gminę w ramach projektu zakupów z jakimikolwiek wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Gmina nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu wykorzystuje w zakresie realizowanych przez siebie zadań publicznych nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których została Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego powołana.

Zatem Gmina nabywa towary i usługi związane z realizacją projektu nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy. Tym samym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, jak również fakt, że Gmina nabywa towary i usługi związane z realizacją projektu nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacji przedmiotowego projektu.

W związku z tym, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę, podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu. Tym samym, Gminie nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa art. 87 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
  • 3a) działalności w zakresie telekomunikacji;
  1. lokalnego transportu zbiorowego;
  2. ochrony zdrowia;
  3. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
  • 6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  1. gminnego budownictwa mieszkaniowego;
  2. edukacji publicznej;
  3. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  4. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  5. targowisk i hal targowych;
  6. zieleni gminnej i zadrzewień;
  7. cmentarzy gminnych;
  8. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
  9. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  10. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
  11. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  12. promocji gminy;
  13. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650 i 723);
  14. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zdecydowana większość z tych zadań jest realizowanych przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Jednak niektóre, wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT. Wnioskodawca poprzez swoją jednostkę organizacyjną, tj. Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje od dnia 1 kwietnia 2016 r. do 31 marca 2019 r. kompleksowy program na rzecz aktywizacji społecznej i zawodowej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz ich otoczenia pn. „Aktywizacja społeczno-zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym …”. Projekt ma na celu zwiększenie możliwości zatrudnienia osób zamieszkujących na obszarze Gminy, zagrożonych wykluczeniem społecznym, zarejestrowanych i korzystających z pomocy społecznej w OPS poprzez zmianę ich postaw, poszerzenie kompetencji, zwiększenie integracji ze środowiskiem lokalnym, a w konsekwencji poprawę funkcjonowania społecznego. W ramach projektu zrekrutowanych zostanie łącznie 85 osób, którzy otrzymają wsparcie psychologiczne, doradcze oraz szkoleniowe. Ponadto 40 uczestników skorzysta z płatnych staży zawodowych u pracodawców. Program ten jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020.

Zakres zadań w ramach programu obejmuje:

  • pośrednictwo pracy – Wnioskodawca zlecił usługi pośrednictwa pracy wyspecjalizowanemu podmiotowi – organizacji pozarządowej zgodnie z przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie aby w sposób ciągły monitorować rynek pracy, nawiązywać współpracę; pracodawcami oraz aktywnie monitorować rynek pracy. Wnioskodawca w tym zadaniu ponosi koszt wynagrodzenia pośrednika pracy,
  • identyfikację potrzeb uczestników – opracowanie IPD dla każdego uczestnika projektu w celu dokładnego określenia problemów i celów uczestników projektu, aby mogli podjąć odpowiednią pracę. Proces tworzenia indywidualnego programu składał się z następujących etapów: diagnoza obecnej sytuacji uczestnika, identyfikacja problemów, określenie celu zawodowego uczestnika, diagnoza deficytów i zasobów danej osoby, strategia/plany, wdrażanie przyjętego planu w życie, ewaluacja (co się udało zrobić).
    Każdy uczestnik projektu bierze udział w poradnictwie indywidualnym i grupowym w celu opracowania najbardziej dostosowanego dla uczestnika projektu indywidualnego panu działania (IPD). W ramach tego zadania Wnioskodawca ponosi wydatki na: wynagrodzenie dla specjalisty z zakresu diagnozy zawodowej, dojazdy uczestników na doradztwo, catering podczas doradztwa grupowego, materiały szkoleniowe i inne.
  • usługi aktywnej integracji – aktywizacja społeczna. Obejmuje to zadanie wsparcie psychologiczne oraz prace socjalną. Wsparcie psychologiczne ma zapewnić uczestnikom wsparcia ułatwiającego rozwiązanie problemów społecznych i zawodowych. Zadanie to realizowane jest przez zatrudnienie doradcy zawodowego. Praca socjalna obejmuje zatrudnienie 1 pracownika socjalnego oraz zaangażowanie zatrudnionego już pracownika OPS w wymiarze ½ etatu w celu realizacji aktywnej integracji o charakterze indywidualnym (adresowane do osoby), rodzinnym (adresowanym do rodziny) oraz środowiskowym. Działania wdrażane w ramach projektu odbywają się na podstawie kontraktów socjalnych. Kontrakty socjalne zawierają zobowiązania obu stron, w tym możliwość udzielenia wsparcia finansowego, pracy socjalnej i zaplanowanych działań aktywnej integracji. W ramach pracy socjalnej organizowane są: wyjazd integracyjny dla uczestników projektu, piknik integracyjny dla uczestników. W ramach tego etapu Wnioskodawca ponosi wydatki na wynagrodzeni dla pracowników socjalnych, wyjazdy integracyjne, pikniki integracyjne. materiały szkoleniowe, wyposażenie biurowe pracowników socjalnych i inne,
  • usługi aktywnej integracji – aktywizacja zawodowa – obejmuje wsparcie szkoleniowe oraz wsparcie aktywizacyjne. W ramach wsparcia szkoleniowego na podstawie IPD dopasowywane są szkolenia zawodowe mające na celu nabycie, podniesienie lub zmianę kwalifikacji zawodowych. Natomiast wsparcie aktywizacyjne obejmuje skierowanie uczestników na staż lub praktyki zawodowe. W ramach tego etapu ponoszone są wydatki na: organizowane szkolenia dla uczestników, ubezpieczenie uczestników od NNW, zwrot kosztów dojazdu uczestników na szkolenia, badania lekarskie, koszt stypendium stażowego, zwrot kosztów dojazdu na staż, itp.

Wszystkie zakupione towary i usługi będą finansowane przez Gminę i wszystkie faktury będą wystawione na Gminę.

Towary i świadczone w tym projekcie usługi nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wykonywane przez Wnioskodawcę działania wiążą się z realizacją zadań ustawowych nałożonych na Wnioskodawcę jako jednostkę samorządu terytorialnego, bowiem jednym z podstawowych zadań państwa jest promocja zatrudnienia, łagodzenie skutków bezrobocia oraz aktywizacja zawodowa. W związku z tym aktywizacja zawodowa mieszkańców Gminy ma na celu umożliwić pełne i produktywne zatrudnienie, rozwój zasobów ludzkich, osiągnięcie wysokiej jakości pracy, wzmacnianie integracji oraz solidarności społecznej czy zwiększanie mobilności na rynku pracy.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii odliczenia oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Gmina realizuje zadanie w ramach zadań własnych nałożonych ustawą o samorządzie gminnym. Ponadto towary i usługi zakupione w celu realizacji przedmiotowego zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. projektu. W analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany w stosunku do przedmiotowego projektu nie działa jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania. Powyższe wynika z faktu, że nie są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Ponadto nie zostaną spełnione warunki uprawniające do uzyskania zwrotu podatku, o którym mowa w powołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swa aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj