Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.551.2018.2.MMA
z 29 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2018 r. (data wpływu 12 września 2018 r.) uzupełniony pismem Strony z dnia 10 października 2018 r. (data wpływu 17 października 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 8 października 2018 r. znak: 0114-KDIP1-1.4012.551.2018.1.MMA (skutecznie doręczone Stronie w dniu 10 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych czynności wydzielenia zespołu składników majątkowych i przeniesienia ich do spółki przejmującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych czynności wydzielenia zespołu składników majątkowych i przeniesienia ich do spółki przejmującej. Wniosek został uzupełniony pismem Strony z dnia 10 października 2018 r. (data wpływu 17 października 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 8 października 2018 r. znak 0114-KDIP1-1.4012.551.2018.1.MMA.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Podatnikiem w sprawie, której dotyczy niniejszy wniosek jest Spółka T. z ograniczoną odpowiedzialnością w upadłości. Sąd Rejonowy ogłosił upadłość Spółki. Legitymacja czynna Syndyka, działającego poprzez pełnomocnika, znajduje w niniejszej sprawie oparcie w przepisie art. 144 ust. 1 Prawa upadłościowego, zgodnie z którym po ogłoszeniu upadłości postępowania sądowe, administracyjne lub sądowo-administracyjne dotyczące masy upadłości mogą być wszczęte i prowadzone wyłącznie przez syndyka albo przeciwko niemu.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 28 listopada 2017 r., sygn. akt I SA/Łd 880/17: „przepisy Prawa upadłościowego, stanowiące o pozbawieniu upadłego prawa do rozporządzania majątkiem, a zatem możliwości dokonywania jakichkolwiek czynności prawnych wobec tego majątku, dotyczą również niemożności podejmowania jakichkolwiek czynności procesowych w postępowaniach dotyczących tego majątku. Przepisy te mają charakter bezwzględnie obowiązujący i są przepisami szczególnymi w stosunku do przepisów Ordynacji podatkowej, które dotyczą strony postępowania w znaczeniu formalnym, co oznacza, że wyłączną legitymację procesową w zakresie postępowań podatkowych dotyczących masy upadłości ma syndyk. Takiej formalnej legitymacji nie posiada natomiast upadły, który nadal pozostaje stroną w znaczeniu materialnym (stroną rzeczywistą). Podstawienie syndyka w miejsce upadłego odnosi się do postępowań dotyczących masy upadłości. Chodzi zatem o postępowania dotyczące praw i obowiązków odnoszących się do mienia wchodzącego w skład masy upadłości, nie wyłączając praw i obowiązków wynikających z zarządu tym mieniem”. Walor ochronny interpretacji indywidualnej usuwa stan niepewności, co do obowiązku zapłaty ewentualnego podatku od towarów i usług, który miałby wpływ na stan składników majątkowych tworzących masę upadłości w postępowaniu upadłościowym prowadzonym wobec Spółki T. w upadłości z siedzibą w P., a tym samym w ocenie Syndyka przysługuje mu prawo do złożenia niniejszego wniosku.

Należy również dodać, że zgodnie z przepisem art. 144 ust. 2 Prawa upadłościowego, postępowania sądowe, administracyjne lub sądowo-administracyjne dotyczące masy upadłości syndyk prowadzi na rzecz upadłego, lecz w imieniu własnym. Oznacza to, że syndyk nie jest w takich postępowaniach ani pełnomocnikiem, ani przedstawicielem upadłego, ale działa samodzielnie (por. postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 31 stycznia 2018 r., sygn. akt I CSK 350/17). Zdarzenie przyszłe, w świetle którego niezbędna jest wykładania przepisów prawa podatkowego budzących wątpliwości Wnioskodawcy jest następujące. Do czasu ogłoszenia upadłości, Spółka prowadziła działalność tartaczną.

Działalność ta prowadzona była w oparciu o następujące składniki majątkowe:

  1. Nieruchomość o łącznej powierzchni 10,6454 ha dla której prowadzona jest Księga Wieczysta składająca się z:
    1. działki nr 940 o powierzchni 6,2137 ha, zabudowanej budynkami wykorzystywanymi do działalności tartacznej, dającej się podzielić funkcjonalnie na: - tzw. „stary tartak” obejmujący budynki wraz z urządzeniami w starej technologii, - tzw. „nowy tartak” obejmujący budynki wraz z nowoczesną linią technologiczną,
    2. działek o nr 924-943 o łącznej powierzchni 4,4317 ha, niezabudowanych, porośniętych samosiewem, niewykorzystywanych do działalności tartacznej, stanowiących zaplecze obszarowe tartaku.
  2. Nieruchomość o powierzchni 0,1261 ha, stanowiąca działkę nr 363/41, zabudowaną budynkiem, położona naprzeciwko zabudowań tartacznych, po drugiej stronie drogi łączącej miejscowości P-T oraz G-R, dla której prowadzona jest Księga Wieczysta.
  3. Ruchomości znajdujące się na działkach o nr 940 i 363/41 stanowiące pojazdy, maszyny, urządzenia, linie technologiczne, urządzenia biurowe, meble, wyposażenie biur i pomieszczeń socjalnych, materiały, zapasy, części zamienne i wyroby gotowe.


Po ogłoszeniu upadłości i przejęciu zarządu nad przedsiębiorstwem Spółki, Syndyk nie kontynuował działalności Spółki. Niemniej jednak Syndyk podjął działania zmierzające do zachowania potencjału produkcyjnego tartaku zabezpieczając budynki i urządzenia przed zniszczeniem. W dniu 17 marca 2018 r sporządzony został operat szacunkowy zawierający wycenę ruchomości wchodzących w skład masy upadłości.


W dalszej części niniejszego wniosku, do każdej ruchomości, która objęta była wyceną, przypisane zostaną pozycje z ww. operatu - z wyłączeniem ruchomości tworzących tzw. „nowy tartak”, które objęte zostały oddzielną wyceną. Ponadto, nie były objęte wyceną ruchomości w postaci ładowarki oraz strugarko-profilarki, które w momencie sporządzania wyceny nie były objęte we władanie przez Syndyka.


Syndyk planuje dokonać sprzedaży następujących składników masy upadłości:

  1. Część nieruchomości, dla której prowadzona jest Księga Wieczysta, tj. działka nr 940 o powierzchni 6,2137 ha, dająca się podzielić funkcjonalnie na:

    • tzw. „stary tartak” obejmujący budynki wraz z urządzeniami w starej technologii,
    • tzw. „nowy tartak” obejmujący budynki wraz z linią technologiczną, zabudowana budynkami, które były wykorzystywane do działalności tartacznej:
      • budynek o powierzchni zabudowy 510 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 492 m2, budynek drewniany, posadzka betonowa, dach kryty blachodachówką z lat 80 XX w., przeznaczenie: hala uboczna, stan techniczny średni, instalacja elektryczna, wyciągowa trocin, stolarka stalowa - pordzewiała i drewniana,
      • budynek o powierzchni zabudowy 159 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru -143 m2, budynek metalowy z pianką ocieplającą, posadzka betonowa z szynami, dach kryty blachą z ociepleniem, przeznaczenie: suszarnia składająca się z 2 pomieszczeń, instalacja elektryczna, instalacja centralnego ogrzewania, stan techniczny średni, drzwi metalowe przesuwne ocieplone pokryte rdzą, obok budynku jest sterowania elektryczna i ciepłej wody o powierzchni 10 m2,
      • budynek o powierzchni zabudowy 70 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 56 m2, budynek metalowy z pianką ocieplającą, posadzka betonowa, dach kryty blachą z ociepleniem, przeznaczenie: suszarnia z nawilżeniem składająca się z 1 pomieszczenia, instalacja elektryczna, instalacja centralnego ogrzewania, stan techniczny dobry, drzwi metalowe przesuwne ocieplone, obok budynku jest sterownia elektryczna i ciepłej wody o powierzchnia 10 m2,
      • wiata drewniana, kryta blachą, powierzchnia 25 m2, posadzka betonowa, stan średni, instalacja elektryczna,
      • budynek o powierzchni zabudowy 361 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 335 m2, budynek murowany, częściowo przeszklenie luksferami, posadzka betonowa z szynami, dach kryty blachą z lat 80 XX w., przeznaczenie: warsztat, stan techniczny średni, instalacja elektryczna, wyciąg trocin, stolarka stalowa i drewniana, sufit ocieplony płytą paździerzową, w tym kantorek jako magazyn podręczny,
      • budynek o powierzchni zabudowy 66 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 62 m2, budynek drewniany, przeznaczenie: garaż, dobudówka do budynku, posadzka betonowa, dach kryty blachą trapezową, stan techniczny dobry, instalacja elektryczna, kanał rewizyjny, stolarka drewniana,
      • budynek o powierzchni zabudowy 325 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 293 m2, budynek murowany, posadzka betonowa, dach kryty blachą, przeznaczenie: autoklaw, stan techniczny dobry, instalacja elektryczna, instalacja centralnego ogrzewania z grzejnikami, instalacja wodna, stolarka stalowa i drewniana, okna PCV, sufit drewniany, ocieplony,
      • budynek o powierzchni zabudowy 289 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 284 m2, budynek drewniany, posadzka betonowa, dach metalowy kryty blachą, przeznaczenie: hala - magazyn, stan techniczny dobry, instalacja elektryczna,
      • budynek o powierzchni zabudowy 226 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 216 m2, budynek metalowy z aluminium z pianką ocieplającą, posadzka betonowa z szynami, dach kryty blachą z ociepleniem, przeznaczenie: suszarnia składająca się z 2 pomieszczeń ze sterowaniem, instalacja elektryczna, instalacja centralnego ogrzewania, stan techniczny dobry, drzwi metalowe ocieplone,
      • budynek o powierzchni zabudowy 559 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 518 m2, budynek stalowy z lat 90 XX w., posadzka betonowa, dach kryty blachą, stan techniczny średni, instalacja elektryczna, wyciąg trocin, stolarka stalowa - uszkodzona i drewniana, okna drewniane, ściany wewnętrzne obite boazerią i ocieplone wełną, sufit z desek ocieplony,
      • budynek o powierzchni zabudowy 439 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 418 m2, przeznaczenie: budynek magazynu, budynek stalowy obity deskami z lat 90 XX w., posadzka betonowa, dach metalowy, kryty blachą, stan techniczny dobry, instalacja elektryczna, stolarka stalowa i drewniana, okna drewniane,
      • budynek o powierzchni zabudowy 72 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 39 m2, budynek murowany, przeznaczenie: stolarnia, podłoga drewniana, dach kryty blachą, stan techniczny słaby, instalacja elektryczna, instalacja centralnego ogrzewania z grzejnikami, stolarka drewniana, sufit drewniany,
      • budynek o powierzchni zabudowy 156 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 145 m2, budynek murowany, przeznaczenie: kotłownia z magazynem trocin, posadzka betonowa, dach kryty blachą, stan techniczny słaby, instalacja elektryczna, instalacja centralnego ogrzewania, instalacja wodna z uzdatniaczem wody, stolarka drewniana, budynek o powierzchni zabudowy 524 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 500 m2, budynek murowany, przeznaczenie: warsztat z magazynem i pomieszczeniem socjalnym, posadzka betonowa, dach kryty blachą, stan techniczny słaby, instalacja elektryczna, instalacja centralnego ogrzewania, stolarka drewniana,
      • budynek o powierzchni zabudowy 1115 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 1040 m2, budynek drewniany, podłogi drewniane z szynami kolejowymi, dach półokrągły kryty blachą, budynek przedwojenny, przeznaczenie tartak, stan techniczny słaby, instalacja elektryczna, wyciąg trocin, stolarka stalowa i drewniana, pod budynkiem znajduje się piwnica murowana w stanie surowym o powierzchni 257 m2 jako pomieszczenie dla podtarcza,
      • budynek o powierzchni zabudowy 70 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 62 m2, budynek drewniany, podłogi drewniane z szynami kolejowymi, dach kryty blachą , przeznaczenie: rębak, stan techniczny słaby, instalacja elektryczna, wyciąg trocin, stolarka drewniana,
      • wiata drewniana, przeznaczenie: silos i wyciąg odpadów z podtarcza, stan słaby, powierzchnia 25 m2,
      • budynek o powierzchni zabudowy 281 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 240 m2, budynek murowany, przeznaczenie: garaż, rozdzielnia prądu, pomieszczenie socjalne, posadzka betonowa z 2 kanałami rewizyjnymi, dach kryty blachą, stan techniczny średni, instalacja elektryczna, stolarka drewniana, sufit stalowy i drewniany,
      • budynek o powierzchni zabudowy 57 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 100 m2, budynek drewniany, 2 kondygnacyjny, dach kryty blachą, przeznaczenie: sterownia korowarki, stan techniczny dobry, instalacja elektryczna, instalacja komputerowa, stolarka drewniana, schody metalowe zewnętrzne, strop drewniany ocieplony wełną, ściany wewnętrzne drewniane, posadzka betonowa na parterze,
      • silos betonowy, stan średni, powierzchnia 32 m2,
      • budynek o powierzchni zabudowy 1989 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 1914 m2, budynek drewniany, 1 kondygnacyjny, dach kryty blachą, przeznaczenie: hala traków, stan techniczny dobry, instalacja elektryczna, instalacja sprężonego powietrza, instalacja komputerowa, instalacja wodno-kanalizacyjna, stolarka drewniana, metalowa, schody metalowe wewnętrzne, ocieplony wełną, zabudowany wewnątrz maszynami tartacznymi o 2 poziomach, w budynku znajdują się pomieszczenia socjalne z łazienkami wyłożonymi glazurą, pomieszczenia warsztatowe, sterownie komputerowe maszyn, rozdzielnia prądu, sprężarki, wyciąg trocin, pyłów, desek i zrębek, posadzki częściowo betonowe, podłogi z terakoty, część warsztatowa z podłogą drewnianą,
      • budynek o powierzchni zabudowy 14 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 10 m2, budynek murowany, przeznaczenie: pomieszczenie socjalne kierownika traków, podłogi drewniane, dach kryty blachą, stan techniczny słaby, instalacja elektryczna, stolarka drewniana,
      • budynek o powierzchni zabudowy 14 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru -10 m2, budynek murowany, przeznaczenie: stróżówka, podłoga drewniana, dach kryty blachą, stan techniczny słaby, instalacja elektryczna, stolarka drewniana,
      • budynek o powierzchni zabudowy 27 m2, 2-kondygnacyjny, konstrukcja betonowo-metalowa, przeznaczenie: sterownia do automatycznej manipulacji dłużyc, stan techniczny średni, instalacja elektryczna,
      • budynek o powierzchni zabudowy 40 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 76 m2, budynek drewniany, 2-kondygnacyjny, podłogi drewniane, dach kryty blachą, przeznaczenie: sterownia do automatycznej manipulacji dłużyc, stan techniczny średni, instalacja elektryczna, instalacja komputerowa, stolarka drewniana, ww. budynki będące sterowniami do automatycznej manipulacji dłużyć stanowią jeden zorganizowany ciąg maszynowy o długości 110 mb,
      • budynek o powierzchni zabudowy 35 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 60 m2, budynek murowano-drewniany, posadzka, strop betonowy, dach kryty blachą, stan techniczny średni, instalacja elektryczna, stolarka drewniana, 2 kondygnacyjny,
      • budynek o powierzchni zabudowy 30 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru 25 m2, budynek murowany, posadzka, dach kryty blachą, przeznaczenie: hydrofornia, stan techniczny słaby, instalacja elektryczna, stolarka drewniana,
      • szopa drewniana o wymiarach 2x2,
      • rampa betonowa na długości 50 mb, stan słaby,
      • budynek o powierzchni zabudowy 39 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 35 m2, budynek murowany, posadzka, dach kryty eternitem, przeznaczenie: magazyn smarów, stan techniczny słaby, instalacja elektryczna, stolarka drewniana,
      • wiata metalowa o powierzchni 30 m2, stan słaby,
      • budynek o powierzchni zabudowy 142 m2, powierzchnia użytkowa wg pomiaru - 132 m2, budynek murowany, posadzka, PCV, terakota, dach kryty papą, przeznaczenie: biuro tartaku ze stróżówką, stan techniczny słaby, instalacja elektryczna, instalacja centralnego ogrzewania, instalacja ciepłej wody użytkowej, instalacja wodno-kanalizacyjna, stolarka drewniana, na ścianach boazeria, ściany malowane, glazura, w budynku znajdują się pomieszczenia socjalne oraz biurowe.

  2. Ruchomości stanowiące pojazdy, maszyny, urządzenia, linie technologiczne, urządzenia biurowe, meble, wyposażenie biur i pomieszczeń socjalnych, materiały, zapasy, części zamienne i wyroby gotowe:
    • linia technologiczna do przecierania drewna iglastego wraz z sortownikiem drewna (tzw. „nowy tartak”): - reduktor napływów korzeniowych - korowarka cambio 66BA Soderhamn, - urządzenie pomiarowe mierzące w 2 płaszczyznach, - rębarka pryzmująca 240-12 Soderhamn, - zestaw 4 pilarek taśmowych 245-1500 Soderhamn, - urządzenie do rozdzielania desek bocznych zestawem taśmówek - zestaw 3 pilarek taśmowych 245-1500 Soderhamn, - automatyczna obrzynarka tarcicy bocznej Paris AB, - rębarka bębnowa ERJO z sortownikiem, - sortownia do tarcicy z 25 kieszeniami i sztaplarką,
    • stół spawalniczy (poz. 4a.2 operatu szacunkowego),
    • stół ślusarski - 2 szt. (poz. 4a.3-4 operatu szacunkowego),
    • tokarka uniwersalna (poz. 4a.5 operatu szacunkowego),
    • piła ramowa do cięcia metali (poz. 4a.7 operatu szacunkowego),
    • strugarka poprzeczna (poz. 4a.8 operatu szacunkowego),
    • szlifierka do noży (poz. 4a.9 operatu szacunkowego),
    • szlifierka prosta (poz. 4a.10 operatu szacunkowego),
    • szlifierka kątowa do pił spalinowych (poz. 4a.11 operatu szacunkowego),
    • ostrzarka do pił trakowych (poz. 4a.12 operatu szacunkowego),
    • szlifierko-ostrzarka (poz. 4a.13 operatu szacunkowego),
    • walcarka do pił trakowych (poz. 4a.14 operatu szacunkowego),
    • spawarka (poz. 4a.15 operatu szacunkowego),
    • autoklaw (poz. 4a.22 operatu szacunkowego),
    • trak DTPC-71 II (poz. 4a.23 operatu szacunkowego),
    • wielopiła Stanwood (poz. 4a.24 operatu szacunkowego),
    • przecinarka wysięgnikowa (poz. 4a.25 operatu szacunkowego),
    • pilarka ramowa ze stanowiskiem (poz. 4a.26 operatu szacunkowego),
    • dłutownica (poz. 4a.28 operatu szacunkowego),
    • walcarka vollmer (poz. 4a.29 operatu szacunkowego),
    • zgrubiarka vollmer (poz. 4a.30 operatu szacunkowego),
    • piła tarczowa do obrabiania desek (poz. 4a.31 operatu szacunkowego),
    • trak pionowy DTPC-71 I (poz. 4a.32 operatu szacunkowego),
    • rębak Klockner (poz. 4a.33 operatu szacunkowego),
    • pilarka poprzeczna REMA Reszel PSWE-50 (poz. 4a.34 operatu szacunkowego),
    • obrzynarka FOD DPPA 50 (poz. 4a.35 operatu szacunkowego),
    • podajnik mechaniczny (poz. 4a.36 operatu szacunkowego),
    • suszarnia do drewna HAMECH DQKF 2/3 - 4 szt. (poz. 4a.37-40 operatu szacunkowego),
    • strugarka czterostronna Kupfermuhle star (poz. 4a.41 operatu szacunkowego),
    • piła poprzeczna DMBA (poz. 4a.42 operatu szacunkowego),
    • suszarnia do drewna (poz. 4a.44 operatu szacunkowego),
    • strugarko-pilarka Jaroma (poz. 4a.45 operatu szacunkowego),
    • wielopiła zgrubiarka BRODPOL WP 140 (poz. 4a.46 operatu szacunkowego),
    • piła poprzeczna PSWE (poz. 4a.47 operatu szacunkowego),
    • suszarnia do drewna LEKO (poz. 44a.8 operatu szacunkowego),
    • piła PAUL 20E (poz. 4a.49 operatu szacunkowego),
    • wyciągarka przy autoklawie (poz. 4a.50 operatu szacunkowego),
    • przenośnik transporter - 2 szt. (poz. 4a.51-52 operatu szacunkowego),
    • urządzenie przedtrakowe (poz. 4a.53 operatu szacunkowego),
    • wózki szynowe - 7 szt. (poz. 4a.55-61 operatu szacunkowego),
    • szlifierka taśmowa (poz. 4a.96 operatu szacunkowego),
    • kocioł grzejny Uniwex (poz.4a.99 operatu szacunkowego),
    • kocioł parowy płomienicowy (poz. 4a.100 operatu szacunkowego),
    • samochód ciężarowy Mercedes-Benz, rok. produkcji 1995, z dźwigiem Diebolt, rok produkcji 2000 (poz. 4b.1 operatu szacunkowego),
    • szlifierka stołowa (poz. 4c.1 operatu szacunkowego),
    • pompa głębinowa - 2 szt. (poz. 4c.2, 4c.6 operatu szacunkowego),
    • półautomat do pakowania (poz. 4c.3 operatu szacunkowego),
    • wymiennik przepływu ciepła typu JAD (poz. 4c.4 operatu szacunkowego),
    • półautomat taśmujący (poz. 4c.5 operatu szacunkowego),
    • ostrzałka (poz. 4c.7 operatu szacunkowego),
    • wyrzutnik korbowy kłód (poz. 4c.8 operatu szacunkowego),
    • rębak WEIMA ZM 30 (poz. 4c.11 operatu szacunkowego),
    • szlifierka (poz. 4c.13 operatu szacunkowego),
    • frezarka do sztachet (poz. 4c.16 operatu szacunkowego),
    • frezarka dolnowrzecionowa (poz. 4c.17 operatu szacunkowego),
    • rozdzielnia N/N (poz. 4c.18 operatu szacunkowego),
    • bateria kondensatora 3 szt. (poz. 4c.19, 4c,33, 4c.34 operatu szacunkowego),
    • podajnik kłód (poz. 4c.20 operatu szacunkowego),
    • zespół mechanicznego przenoszenia desek (poz. 4c.21 operatu szacunkowego),
    • podnośnik/przenośnik taśmowy (poz. 4c.22 operatu szacunkowego),
    • przenośnik łańcuchowy (poz. 4c.23 operatu szacunkowego),
    • wyciąg trocin - 3 szt. (poz. 4c.24, 4c.25, 4c.26 operatu szacunkowego),
    • detektor (poz. 4c.27 operatu szacunkowego),
    • wilgotnościomierz - 2 szt. (poz. 4c.28, 4c.32 operatu szacunkowego),
    • paskowacz (poz. 4c.29 operatu szacunkowego),
    • transformator - 2 szt. (poz. 4c.30, 4c.35 operatu szacunkowego),
    • wentylator-wyciąg (poz. 4c.31 operatu szacunkowego),
    • pirometr (poz. 4c,36 operatu szacunkowego),
    • stacja uzdatniania wody - 2 szt. (poz. 4c.37, 4c.38 operatu szacunkowego),
    • nóż do strugarki (poz. 4c.39 operatu szacunkowego),
    • wyżynki i tarcica - ok. 49 mp. (poz. 4c.41 operatu szacunkowego),
    • amortyzator (poz. 4d.1 operatu szacunkowego),
    • amperomierz (poz. 4d.2 operatu szacunkowego),
    • autotransformator (poz. 4d.3 operatu szacunkowego),
    • buty-2 pary (poz. 4d.4, 4d.5 operatu szacunkowego),
    • czujnik temperatury (poz. 4d.6 operatu szacunkowego),
    • cewka (poz. 4d.7 operatu szacunkowego),
    • dętka (poz. 4d.8 operatu szacunkowego),
    • diody (poz. 4d.9 operatu szacunkowego),
    • elektromagnesy - 2 szt. (poz. 4d.10, poz. 4d.12 operatu szacunkowego),
    • enkoder (poz. 4d.11 operatu szacunkowego),
    • gniazdo hermetyczne (poz. 4d.13 operatu szacunkowego),
    • gniazda bezpiecznika - 3 szt. (poz. 4d.14, 4d.16, 4d.18 operatu szacunkowego),
    • główka bezpiecznika (poz. 4d.15 operatu szacunkowego),
    • gniazdo 2x25 (poz. 4d.17 operatu szacunkowego),
    • gwóźdź pierścieniowy 21x30 (poz. 4d.19 operatu szacunkowego),
    • gwóźdź pierścieniowy 21x40 (poz. 4d.20 operatu szacunkowego),
    • instrukcja bhp (poz. 4d.21 operatu szacunkowego),
    • kabel (poz. 4d.22 operatu szacunkowego),
    • kołnierz z szyjką (poz. 4d.23 operatu szacunkowego),
    • koło łańcuchowe (poz. 4d.24 operatu szacunkowego),
    • kurtka ocieplana (poz. 4d.25 operatu szacunkowego),
    • koła zębate - 5 szt. (poz. 4d.26, 4d.29-32 operatu szacunkowego),
    • końcówka prowadnicy (poz. 4d.27 operatu szacunkowego),
    • klosz (poz. 4d.28 operatu szacunkowego),
    • kolano nyplowe (poz. 4d.33 operatu szacunkowego),
    • łożyska - 2 szt. (poz. 4d.34-35 operatu szacunkowego),
    • lampa kierunkowa (poz. 4d.36 operatu szacunkowego),
    • łańcuchy transportowe - 2 szt. (poz. 4d.37, 4d.38 operatu szacunkowego),
    • łożyska - 11 szt. (poz. 4d.39-4d.49 operatu szacunkowego),
    • łącznik ozk (poz. 4d.50 operatu szacunkowego),
    • licznik motogodzin (poz. 4d.51 operatu szacunkowego),
    • nakrętka śruby (poz. 4d.52 operatu szacunkowego),
    • noże dnda (poz. 4d.53 operatu szacunkowego),
    • nakładka do strzemion (poz. 4d.54 operatu szacunkowego),
    • nity (poz. 4d.55 operatu szacunkowego),
    • nakrętka (poz. 4d.56 operatu szacunkowego),
    • narożnik (poz. 4d.57 operatu szacunkowego),
    • nóż dnba (poz. 4d.58 operatu szacunkowego),
    • ogniwo złączone (poz. 4d.59 operatu szacunkowego),
    • obudowa satelity wózka (poz. 4d.60 operatu szacunkowego),
    • oleje - 6 szt. (poz. 4d.61, 4d.64-4d.67, 4d.71 operatu szacunkowego),
    • opona (poz. 4d.62 operatu szacunkowego),
    • ogniwo (poz. 4d.63 operatu szacunkowego),
    • odgałęźniki - 2 szt. (poz. 4d.68-4d.69 operatu szacunkowego),
    • ogranicznik okienny (poz. 4d.70 operatu szacunkowego),
    • pasek płaski (poz. 4d.72 operatu szacunkowego),
    • przerywacz kierunkowskazu (poz. 4d.73 operatu szacunkowego),
    • pas (poz. 4d.74 operatu szacunkowego),
    • płyn sicunal (poz. 4d.75 operatu szacunkowego),
    • przekaźnik ts-a (poz. 4d.76 operatu szacunkowego),
    • podajnik - system zadawania trocin (poz. 4d.77 operatu szacunkowego),
    • paski klinowe - 3 szt. (poz. 4d.78-4d.79, 4d.85, operatu szacunkowego),
    • pompy - 3 szt. (poz. 4d.80-4d.81, 4d.83 operatu szacunkowego),
    • folia światłoczuła (poz. 4d.82 operatu szacunkowego),
    • prowadnica (poz. 4d.84 operatu szacunkowego),
    • podokienniki - 2 szt. (poz. 4d.86-4d.87 operatu szacunkowego),
    • rozłącznik mocy (poz. 4d.88 operatu szacunkowego),
    • rezystor (poz. 4d.89 operatu szacunkowego),
    • rozrusznik (poz. 4d.90 operatu szacunkowego),
    • spinacz druciany (poz. 4d.91 operatu szacunkowego),
    • ściernice ceramiczne - 3 szt. (poz. 4d.92, 4d.94, 4d.99 operatu szacunkowego),
    • strzemię resora (poz. 4d.93 operatu szacunkowego),
    • sprzęgiełko do azsd (poz. 4d.95 operatu szacunkowego),
    • ściernice - 2 szt. (poz. 4d.96. 4d.101 operatu szacunkowego),
    • siłownik (poz. 4d.97 operatu szacunkowego),
    • pierścień segera (poz. 4d.98 operatu szacunkowego),
    • symeryng (poz. 4d.100 operatu szacunkowego),
    • stemple do tarcicy (poz. 4d.102 operatu szacunkowego),
    • sprężyna (poz. 4d.103 operatu szacunkowego),
    • stycznik (poz. 4d.104 operatu szacunkowego),
    • syfon umywalkowy (poz. 4d.105 operatu szacunkowego),
    • szyld mosiężny (poz. 4d.106 operatu szacunkowego),
    • taśma (poz. 4d.107 operatu szacunkowego),
    • Tittan Otto (poz. 4d.108 operatu szacunkowego),
    • trójniki - 5 szt. (poz. 4d.109-4d.110, 4d.121-4d.123 operatu szacunkowego),
    • tuleje - 4 szt. (poz. 4d.111 -4d.112, 4d.120, 4d.124 operatu szacunkowego),
    • tarcza sprzęgła (poz. 4d.113 operatu szacunkowego),
    • termostat (poz. 4d.114 operatu szacunkowego),
    • tablica siłowa (poz. 4d.115 operatu szacunkowego),
    • talk (poz. 4d.116 operatu szacunkowego),
    • taśma sprężynowa (poz. 4d.117 operatu szacunkowego),
    • taśma stalowa (poz. 4d.118 operatu szacunkowego),
    • trzewiki robocze (poz. 4d.119 operatu szacunkowego),
    • uchwyt dolny (poz. 4d.125 operatu szacunkowego),
    • uziemiacz (poz. 4d.126 operatu szacunkowego),
    • wybierak - system zadawania trocin (poz. 4d.127 operatu szacunkowego),
    • wkłady topikowe (poz. 4d.128 operatu szacunkowego),
    • zestaw prowadnic zacisku (poz. 4d.129 operatu szacunkowego),
    • zawór zwrotny (poz. 4d.130 operatu szacunkowego),
    • żarówki (poz. 4d.131-4d.132 operatu szacunkowego),
    • złączka redukcyjna (poz. 4d.133 operatu szacunkowego),
    • zwężka pcv (poz. 4d.134 operatu szacunkowego),
    • wózki szynowe - 45 szt. (poz. 4e.71 operatu szacunkowego),
    • stół drewniany warsztatowy (poz. 4e.72 operatu szacunkowego),
    • kowadło (poz. 4e.75 operatu szacunkowego),
    • szafy stalowe - 21 szt. (poz. 4e.76 operatu szacunkowego),
    • gaśnice - 5 szt. (poz. 4e.77 operatu szacunkowego),
    • piły taśmowe - 14 szt. (poz. 4e.78 operatu szacunkowego),
    • wyciągarka do autoklawa (poz. 4e.79 operatu szacunkowego),
    • piła do przecinania podkładów do traków (poz. 4e.80 operatu szacunkowego),
    • frezarki - 2 szt. (poz. 4e.81 operatu szacunkowego),
    • przyczepa 714/07 (poz. 4e.82 operatu szacunkowego),
    • dźwig do załadunku Cranab 620 (poz. 4e.87 operatu szacunkowego),
    • radio CB (poz. 4e.88 operatu szacunkowego),
    • przecinarka do desek ze stanowiskiem roboczym (poz. 4e.89 operatu szacunkowego),
    • prowadnice - stojaki - 4 szt. (poz. 4e.90 operatu szacunkowego),
    • urządzenia przedtrakowe (poz. 4e.91 operatu szacunkowego),
    • szlifierka (poz. 4e.92 operatu szacunkowego),
    • ostrzałka do noży rębaka (poz. 4e.93 operatu szacunkowego),
    • hydrofory - 2 szt. (poz. 4e.100 operatu szacunkowego),
    • ładowarka Zettelmeyer model ZL 2002, nr identyfikacyjny 523602, rok produkcji: 1995 (ruchomość nieobjęta operatem szacunkowym),
    • automatyczna strugarko-profilarka WEINIG UNIMAT 500, rok produkcji: 2006, nr nadwozia/fabryczny 106678 (ruchomość nieobjęta operatem szacunkowym).


Ww. ruchomości, w szczególności maszyny i urządzenia stanowią zespół składników umożliwiający podjęcia i prowadzenie działalności tartacznej. Do czasu ogłoszenia upadłości Spółki ww. maszyny i urządzenia stanowiły sprawnie działający tartak. Z uwagi na to, że po ogłoszeniu upadłości Syndyk nie kontynuował działalności Spółki, ponowne uruchomienie działalności tartacznej wymagałoby dokonania przeglądu maszyn i urządzeń oraz przygotowania ich do rozruchu.

Stan techniczny maszyn i urządzeń tartacznych jest zróżnicowany, jednak, co do zasady, nabywca ww. składników majątkowych po dokonaniu niezbędnych czynności przygotowawczych będzie w stanie podjąć działalność tartaczną. Stan techniczny linii technologicznej do przecierania drewna iglastego wraz z sortownikiem drewna ocenić należy jako średni. Szacowane zużycie techniczne tej linii nie przekracza 60%, z tym że elektronika do sterowania linii jest w zasadzie zużyta w 80%, gdyż wytrzymałość techniczna elektroniki wynosi do 20 lat. Niemniej jednak, możliwe jest uruchomienie linii i podjęcie produkcji z jej wykorzystaniem.

Sprzedaż ww. składników majątkowych nastąpi w ramach jednej czynności prawnej. Sprzedaż nie będzie obejmowała:

  • pozostałej części nieruchomości, dla której prowadzona jest Księga Wieczysta tj. działek o nr 924-943 (zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego działki z przeznaczeniem pod zabudowę jednorodzinną i w przypadku jednej działki jednorodzinną i usługową),
  • nieruchomości o powierzchni 0,1261 ha, stanowiącej działkę nr 363/41, zabudowanej budynkiem, położonej naprzeciwko zabudowań tartacznych, po drugiej stronie drogi łączącej miejscowości P-T oraz G-R, dla której prowadzona jest Księga Wieczysta,
  • nw. ruchomości drobnych znajdujących się na działce 940, co do których Syndyk uzyskał, wyrażoną w postanowieniu z dnia 31 października 2017 r., zgodę Sędziego-komisarza na ich sprzedaż z wolnej ręki:
    • piła do metalu (poz. 4a.1 operatu szacunkowego),
    • wiertarka stołowa (poz. 4a.6 operatu szacunkowego),
    • sprężarki basie - 2 szt. (poz. 4a.18-19 operatu szacunkowego),
    • wiertarka kolumnowa (poz. 4a.27 operatu szacunkowego),
    • betoniarka (poz. 4a.43 operatu szacunkowego),
    • wózek widłowy Jumbo (poz. 4a.54 operatu szacunkowego),
    • wózek widłowy S 14 T (poz. 4a.62 operatu szacunkowego),
    • chłodziarka (poz. 4a.68 operatu szacunkowego),
    • suwmiarki - 2 szt. (poz. 4a.77-78 operatu szacunkowego),
    • opryskiwacz (poz. 4c.9 operatu szacunkowego),
    • wykaszarka spalinowa Husqvarna (poz. 4c.10 operatu szacunkowego),
    • pilarka spalinowa Husqvarna (poz. 4c.12 operatu szacunkowego),
    • pilarki spalinowe - 2 szt. (poz. 4c.14, 4c.15 operatu szacunkowego),
    • komputery - 3 szt. (poz. 4a.16, 4a.21, 4a.97 operatu szacunkowego),
    • drukarki - 3 szt. (poz. 4a.17, 4a.64, 4a.87 operatu szacunkowego),
    • drukarka fiskalna (poz. 4a.20 operatu szacunkowego),
    • zasilacze ups - 3 szt. (poz. 4a.63, 4a.65-66 operatu szacunkowego),
    • grzejnik olejowy (poz. 4a.67 operatu szacunkowego),
    • aparaty telefoniczne - 5 szt. (poz. 4a.69, 4a.85-86, 4a.89, 4a.93 operatu szacunkowego),
    • stojaki na biurko - 2 szt. (poz. 4a.71-72 operatu szacunkowego),
    • zegar (poz. 4a.79 operatu szacunkowego),
    • maszyna do pisania (poz. 4a.83 operatu szacunkowego),
    • centrala Panasonic Easyphone (poz. 4a.84 operatu szacunkowego),
    • telefony komórkowe - 2 szt. (poz. 4a.88, 4a.90 operatu szacunkowego),
    • czajnik (poz. 4a.91 operatu szacunkowego),
    • odkurzacz (poz. 4a.92 operatu szacunkowego),
    • fax (poz. 4a.94 operatu szacunkowego),
    • kserokopiarka (poz. 4a.95 operatu szacunkowego),
    • monitor (poz. 4a.98 operatu szacunkowego),
    • sieć komputerowa (poz. 4c.40 operatu szacunkowego),
    • regał (poz. 4a.70 operatu szacunkowego),
    • krzesła - 10 szt. (poz. 4a.73, 4a.81-82 operatu szacunkowego),
    • biurka - 3 szt. (poz. 4a.74-76 operatu szacunkowego),
    • stół dębowy owalny (poz. 4a.80 operatu szacunkowego),
    • samochód osobowy Skoda Felicia, rok produkcji 2000 (poz. 4b.2 operatu szacunkowego),
    • piły do drewna - 80 szt. (poz. 4e.74 operatu szacunkowego),
    • pisuar (poz. 4e.83 operatu szacunkowego),
    • umywalki - 4 szt. (poz. 4e.84 operatu szacunkowego),
    • terma (poz. 4e.85 operatu szacunkowego),
    • krzesła - 3 szt. (poz. 4e.86 operatu szacunkowego),
    • sedesy - 2 szt. (poz. 4e.94 operatu szacunkowego),
    • biurka - 2 szt. (poz. 4e.95 operatu szacunkowego),
    • prysznic (poz. 4e.96 operatu szacunkowego),
    • wieszak (poz. 4e.97 operatu szacunkowego),
    • kojec dla psa - 1 szt. (poz. 4e.99 operatu szacunkowego),
  • nw. ruchomości drobnych znajdujących się na działce 363/41, co do których Syndyk uzyskał, wyrażoną w postanowieniu z dnia 31 października 2017 r., zgodę Sędziego-komisarza na ich sprzedaż z wolnej ręki:
    • kalkulatory-4 szt. (poz. 4e.2, 4e.27, 4e.41 operatu szacunkowego),
    • telefon biurowy (poz. 4e.3 operatu szacunkowego),
    • magnetofon (poz. 4e.4 operatu szacunkowego),
    • zasilacz ups (poz. 4e.5 operatu szacunkowego),
    • zegar (poz. 4e.6 operatu szacunkowego),
    • biurka - 5 szt. (poz. 4e.7, 4e.16, 4e.40 operatu szacunkowego),
    • krzesła - 3 szt. (poz. 4e.8, 4e.15 operatu szacunkowego),
    • fotel (poz. 4e.9 operatu szacunkowego),
    • wieszak (poz. 4e.10 operatu szacunkowego),
    • czajnik (poz. 4e.17 operatu szacunkowego),
    • radiobudziki - 2 szt. (poz. 4e.18, 4e.35 operatu szacunkowego),
    • piła taśmowa - 3 szt. (poz. 4e.19 operatu szacunkowego),
    • łódź drewniana (poz. 4e.20 operatu szacunkowego),
    • drukarka - (poz. 4e.21 operatu szacunkowego),
    • monitory - 2 szt. (poz. 4e.22, 4e.26 operatu szacunkowego),
    • maszyna do pisania (poz. 4e.23 operatu szacunkowego),
    • piec na opał stały, z urządzeniem do pirolizy drewna, z pojemnikiem na tarcicę i bojlerem (poz. 4e.25 operatu szacunkowego),
    • magnetowid (poz. 4e.28 operatu szacunkowego),
    • wkrętarka akumulatorowa (poz. 4e.29 operatu szacunkowego),
    • szafki biurkowe - 2 szt. (poz. 4e.30 operatu szacunkowego),
    • szafka biurkowa stojąca (poz. 4e.31 operatu szacunkowego),
    • routery - 4 szt. (poz. 4e.32 operatu szacunkowego),
    • zasilacz ups (poz. 4e.33 operatu szacunkowego),
    • gaśnica (poz. 4e.34 operatu szacunkowego),
    • niszczarka do papieru (poz. 4e.36 operatu szacunkowego),
    • dziurkacze biurowe - 2 szt. (poz. 4e.37 operatu szacunkowego),
    • biurko duże (poz. 4e.38 operatu szacunkowego),
    • szafa ubraniowa 2 segmenty (poz. 4e.39 operatu szacunkowego),
    • aparat telefoniczny (poz. 4e.42 operatu szacunkowego),
    • szafa ubraniowa 4 segmenty (poz. 4e.44 operatu szacunkowego),
    • sejf metalowy (poz. 4e.49 operatu szacunkowego),
    • fotele - 4 szt. (poz. 4e.53 operatu szacunkowego),
    • zlewy - 8 szt. (poz. 4e.54 operatu szacunkowego),
    • sedesy - 4 szt. (poz. 4e.55 operatu szacunkowego),
    • suszarki do rąk - 5 szt. (poz. 4e.56 operatu szacunkowego),
    • podajniki do mydła - 3 szt. (poz. 4e.57 operatu szacunkowego),
    • piekarnik elektryczny (poz. 4e.62 operatu szacunkowego),
    • komputery - 2 szt. (poz. 4e.63 operatu szacunkowego),
    • serwer telefoniczny (poz. 4e.66 operatu szacunkowego),
    • prysznice - 3 szt. (poz. 4e.67 operatu szacunkowego),
    • zasilacz ups (poz. 4e.68 operatu szacunkowego),
    • szyld mosiężny (poz. 4e.69 operatu szacunkowego),
    • maszty flagowe - 2 szt. (poz. 4e.70 operatu szacunkowego),
  • nw. ruchomości nieobjętych we władanie przez Syndyka:
    • samochód osobowy Mercedes nr rej. BSU 57RV (ruchomość nieobjęta operatem szacunkowym),
    • samochód dostawczy Mercedes nr rej. BSU 40ES (ruchomość nieobjęta operatem szacunkowym),
    • wózek widłowy LINDE (ruchomość nieobjęta operatem szacunkowym),
    • chwytak Zettelmeyer (ruchomość nieobjęta operatem szacunkowym),
    • komputer Toshiba notebook (ruchomość nieobjęta operatem szacunkowym),
    • komputer Acer (ruchomość nieobjęta operatem szacunkowym),
    • drukarka Samsung (ruchomość nieobjęta operatem szacunkowym),
    • monitor LCD (ruchomość nieobjęta operatem szacunkowym),
    • spawarka Nordika (ruchomość nieobjęta operatem szacunkowym),
    • pilarka spalinowa Husqwarna (ruchomość nieobjęta operatem szacunkowym),
    • wiertarka Bosch (ruchomość nieobjęta operatem szacunkowym),
    • myjka HD650PLUS (ruchomość nieobjęta operatem szacunkowym),
    • łódź drewniana (poz. 4e.20 operatu szacunkowego),
    • wyciągarka do materiału (poz. 4e.24 operatu szacunkowego),
    • stoły - 2 szt. (poz. 4e.50 operatu szacunkowego),
    • biurka - 6 szt. (poz. 4e.51 operatu szacunkowego),
    • ławy - 2 szt. (poz. 4e.52 operatu szacunkowego),
    • szafy ubraniowe -2 szt. (poz. 4e.58 operatu szacunkowego),
    • regały - 8 szt. (poz. 4e.59 operatu szacunkowego),
    • szafki - 6 szt. (poz. 4e.60 operatu szacunkowego),
    • biurko prezesa (poz. 4e.64 operatu szacunkowego),
    • maszt flagowy (poz. 4e.70 operatu szacunkowego),
    • butle acetylenowe (poz. 4e.73 operatu szacunkowego),
    • ule - 13 szt. (poz. 4e.98 operatu szacunkowego),
    • kojce dla psów - 2 szt. (poz. 4e.99 operatu szacunkowego),
  • pozostałych ruchomości znajdujących się na działce 363/41 oraz w budynkach i obiektach posadowionych na tej działce:

    • zestaw komputerowy (poz. 4e.1 operatu szacunkowego),
    • grzejnik olejowy (poz. 4e.11 operatu szacunkowego),
    • apteczki - 2 szt. (poz. 4e.12, 4e.43 operatu szacunkowego),
    • szafa (poz. 4e.13 operatu szacunkowego),
    • fotele - 2 szt. (poz. 4e.14 operatu szacunkowego),
    • zabudowa zlewowa i podgrzewacz wody (poz. 4e.45 operatu szacunkowego),
    • sedesy - 2 szt. (poz. 4e.46 operatu szacunkowego),
    • terma (poz. 4e.47 operatu szacunkowego),
    • gaśnice - 2 szt. (poz. 4e.48 operatu szacunkowego),
    • krzesła 5 szt. (poz. 4e.61 operatu szacunkowego),
    • tablica do pisania (poz.4e.65 operatu szacunkowego),

  • środków pieniężnych w kasie i na rachunkach bankowych prowadzonych dla Upadłego,
  • wierzytelności (należności) Upadłego i związanej z nimi dokumentacji,
  • dokumentacji związanej z prowadzonym względem Upadłego postępowaniem upadłościowym, podlegającej archiwizacji dokumentacji związanej z zatrudnianiem pracowników Upadłego, z którymi stosunek pracy ustanie przed zawarciem zamierzonej umowy sprzedaży,
  • ponadto przedmiot sprzedaży nie obejmie również, co wynika z mocy samej ustawy (art. 317 ust. 2 Prawa upadłościowego), zobowiązań Upadłego i innych obciążeń związanych ze zbywanymi składnikami majątkowymi.


Wszystkie ww. elementy, objęte wyłączeniem ze sprzedaży, nie są istotne dla możliwości wznowienia i prowadzenia działalności tartacznej.

W szczególności: - działki o nr 924-943 nie były wcześniej wykorzystywane w działalności tartacznej, ale stanowiły rezerwę obszarową tartaku, które mogły być potencjalnie wykorzystane w związku z rozwojem tartaku, - budynek znajdujący się na działce 363/41 wykorzystywany był dla potrzeb administracyjno-biurowych tartaku, jednak w okresie upadłości budynek nie był używany dla potrzeb przedsiębiorstwa, a ponadto na działce 940 znajdują się budynki, które również pełniły i mogą pełnić funkcje administracyjno-biurowe, - ruchomości drobne, z uwagi na ich wiek oraz stan zużycia nie mogłyby mieć wpływu na możliwość wznowienia i prowadzenia działalności tartacznej, - ruchomości nieobjęte we władanie przez Syndyka to przede wszystkim pojazdy i maszyny, które nie są niezbędne do prowadzenia działalności tartacznej, - znaczącą część ruchomości, które nie będą objęte transakcją sprzedaży przedsiębiorstwa to meble oraz inne wyposażenie pomieszczeń biurowych, socjalnych i sanitarnych, a także sprzęt komputerowy i urządzenia biurowe - nie są to ruchomości potrzebne do prowadzenia działalności tartacznej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy zamierzona transakcja sprzedaży zespołu składników przeznaczonych do prowadzenia działalności tartacznej stanowić będzie transakcję zbycia przedsiębiorstwa Upadłego, a w konsekwencji, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy zamierzona transakcja sprzedaży zespołu składników przeznaczonych do prowadzenia działalności tartacznej stanowić będzie transakcję zbycia przedsiębiorstwa Upadłego, a w konsekwencji, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jednocześnie, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 Ustawy VAT, towarami są rzeczy oraz ich części, jak również wszelkie postacie energii.

Z kolei, w świetle art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ustawa o VAT nie definiuje terminu ,,przedsiębiorstwo”.

Zgodnie z art. 551 Kodeksu cywilnego, pod pojęciem przedsiębiorstwa rozumie się zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, obejmujący w szczególności:

  • oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  • własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  • prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  • wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  • koncesje, licencje i zezwolenia;
  • patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  • tajemnicę przedsiębiorstwa;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.


Ponadto, art. 552 k.c. jednoznacznie dopuszcza możliwość dokonywania wyłączeń składników z transakcji mającej za przedmiot przedsiębiorstwo (to przepis dyspozytywny, który stwarza stronom możliwość wyłączenia niektórych składników wchodzących w skład przedsiębiorstwa). Z przepisu tego wynika, że istnieje prawna możliwość wyłączenia w ramach konkretnej czynności prawnej określonych składników wchodzących w skład przedsiębiorstwa, bez naruszania statusu przedsiębiorstwa, które umożliwią kontynuowanie działalności gospodarczej - już na tym etapie uzasadnienia można nadmienić, że z tego typu wyłączeniem mamy do czynienia w planowanej transakcji sprzedaży zespołu składników Upadłego na rzecz Spółki, które pozwolą Spółce co najmniej kontynuować działalność prowadzoną przez Upadłego w chwili sprzedaży. Za ,,przedsiębiorstwo” nie można uznać każdego zbioru składników majątku należących do podatnika. Konieczne jest bowiem, aby składniki te pozostawały we wzajemnych interakcjach, w taki sposób, że należy je traktować jako powiązany funkcjonalnie zespół, służący wykonywaniu określonej działalności (przeznaczony do prowadzenia określonej działalności gospodarczej jako przedsiębiorstwo). Innymi słowy, dla ustalenia, czy dany zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi ,,przedsiębiorstwo”, najistotniejsze znaczenie ma okoliczność, czy zbywany majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.


W szczególności, istotne jest, aby zespół taki dla nabywcy stanowił o możliwości kontynuowania prowadzenia działalności gospodarczej. W zbywanym przedsiębiorstwie tym samym, powinny być zachowane funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami tak, aby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.


W ocenie Wnioskodawcy, składniki majątkowe jakie zostaną sprzedane przez Syndyka stanowią powiązany funkcjonalnie zespół, służący wykonywaniu określonej działalności. Istotne jest to, że do czasu ogłoszenia upadłości Spółki, składniki te wykorzystywane były do prowadzenia działalności tartacznej, a po przejęciu zarządu nad Spółką, Syndyk zabezpieczył budynki, maszyny i urządzenia przed zniszczeniem i tym samym zapewnił przyszłemu nabywcy możliwość uruchomienia działalności tartacznej, jaka była dotychczas prowadzona z wykorzystaniem tych składników majątkowych. Bez znaczenia dla kwalifikacji zamierzonej czynności jako dostawy przedsiębiorstwa jest również fakt, że z uwagi na zaprzestanie produkcji, nabywca będzie zmuszony podjąć czynności przygotowawcze do ponownego uruchomienia produkcji.

Jak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 stycznia 2012 r., sygn. akt II FSK 1662/10, fakt braku możliwości natychmiastowego rozpoczęcia działalności gospodarczej przez nabywcę nie oznacza, że nie doszło do zbycia przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c. Przepis ten definiuje przedsiębiorstwo jako zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji zadań gospodarczych, obejmujący wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa. Pojęcie przedsiębiorstwa jest zatem pojęciem szerszym, niż pojęcie działalności gospodarczej. Jednocześnie, z uwagi, że w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z Wnioskodawcą będącym w upadłości zasadnym jest odwołanie się do przepisów ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe.

Z treści art. 306 Prawa upadłościowego wynika, że po ogłoszeniu upadłości syndyk niezwłocznie przystępuje do spisu inwentarza i oszacowania masy upadłości oraz sporządzenia planu likwidacyjnego. Syndyk składa sędziemu-komisarzowi spis inwentarza wraz z planem likwidacyjnym w terminie trzydziestu dni od dnia ogłoszenia upadłości. Plan likwidacyjny określa proponowane sposoby sprzedaży składników majątku upadłego, w szczególności sprzedaży przedsiębiorstwa, termin sprzedaży, preliminarz wydatków oraz ekonomiczne uzasadnienie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej. Zgodnie zaś z art. 308 i art. 311 ust. 1 Prawa upadłościowe, po sporządzeniu spisu inwentarza i sprawozdania finansowego albo po złożeniu pisemnego sprawozdania ogólnego syndyk przeprowadza likwidację masy upadłości przez sprzedaż przedsiębiorstwa upadłego w całości lub jego zorganizowanych części, sprzedaż nieruchomości i ruchomości, przez ściągnięcie wierzytelności od dłużników upadłego i wykonanie innych jego praw majątkowych wchodzących w skład masy upadłości albo ich zbycie.

Należy również wskazać, że zgodnie z regulacjami art. 317 ust. 2 Prawa upadłościowego, nabywca przedsiębiorstwa upadłego nabywa je w stanie wolnym od obciążeń i nie odpowiada za zobowiązania upadłego. Wszelkie obciążenia na składnikach przedsiębiorstwa wygasają, z wyjątkiem obciążeń wymienionych w art. 313 ust. 3 i 4. Specyfika postępowania upadłościowego jest taka, że stopniowo ulegają zakończeniu czynności z zakresu działalności podstawowej danego przedsiębiorstwa, a są zastępowane czynnościami zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa przez syndyka z zamiarem doprowadzenia do zaspokojenia zobowiązań upadłego. Podobna sytuacja ma miejsce w odniesieniu do majątku Upadłego w niniejszym przypadku. Syndyk podjął bowiem decyzję o tym, aby nie kontynuować działalności prowadzonej przez Spółkę do czasu ogłoszenia upadłości. Syndyk zabezpieczył jednak budynki, maszyny i urządzenia, tak aby możliwa była sprzedaż składników majątku Upadłego w całości w drodze jednej czynności prawnej i aby nabywca mógł bez przeszkód rozpocząć na nowo działalność tartaczną. Syndyk dokonał również sprzedaży niektórych składników majątku Upadłego, jednak nie były to składniki istotne dla możliwości podjęcia i prowadzenia działalności tartacznej. Wprawdzie przedsiębiorstwo Upadłego nie prowadzi już działalności, ale można stwierdzić, że Upadły nadal dysponuje przedsiębiorstwem w znaczeniu przedmiotowym. Odnosząc się z kolei do niektórych planowanych wyłączeń składników z przedsiębiorstwa Upadłego, należy zaznaczyć, że wyłączenia te nie stoją na przeszkodzie uznaniu powyższej transakcji za sprzedaż przedsiębiorstwa.

Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 25 kwietnia 2018 r., sygn. akt I FSK 1204/16: - jeżeli braki w określonych nabytych składnikach majątku nie mają istotnego znaczenia dla funkcjonowania przedsiębiorstwa jako takiego, to nie mogą one przesądzić, że nie doszło do jego dostawy, - dla zbycia przedsiębiorstwa wystarczające jest przeniesienie na nabywcę minimum środków pozwalających na kontynuowanie realizowanej uprzednio w tym przedsiębiorstwie działalności gospodarczej.

W ocenie Wnioskodawcy ww. przesłanki są w niniejszym przypadku spełnione. Po pierwsze, zaplanowane wyłączenia z transakcji nie będą miały istotnego znaczenia dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, co dotyczy zwłaszcza dokumentacji związanej z prowadzonym postępowaniem upadłościowym. Po drugie, nabywca składników majątkowych Upadłego będzie mógł kontynuować realizowaną uprzednio w tym przedsiębiorstwie działalność gospodarczą. Ponadto, okoliczność, że nabywca nabędzie przedsiębiorstwo Upadłego w stanie wolnym od obciążeń wynika ze specyfiki sprzedaży dokonywanej przez syndyka w postępowaniu upadłościowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – co wynika z art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów, czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te – chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów, czy też odpłatne świadczenie usług – nie podlegają opodatkowaniu.

Jak stanowi art. 6 pkt 1 ustawy – przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 ustawy obejmuje więc te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie „transakcji zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Wobec tego w niniejszej sprawie kwestią wymagającą interpretacji jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania przepisu art. 6 pkt 1 ustawy.

Zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „przedsiębiorstwo”, należy więc odwołać się odpowiednio do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.).


Zgodnie z art. 551 Kodeksu cywilnego, przedsiębiorstwo stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.


Ustawodawca w ww. przepisie wskazał, jakiego rodzaju elementy wchodzą w skład kompleksu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, czyli przedsiębiorstwa, które może być przedmiotem czynności prawnej. Nie wszystkie jednak elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa są na tyle istotne, by bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu przedsiębiorstwa. O tym, jakie konkretne składniki muszą być przeniesione na nabywcę, aby można było uznać, że nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa, decydują okoliczności faktyczne, których nie można określić apriorycznie.


Zgodnie z art. 552 Kodeksu cywilnego – czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.


Należy pokreślić, że o tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa, decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik jest obowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.


Przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym. Składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami tak, żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Aby zatem, w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników mógł zostać zakwalifikowany jako przedsiębiorstwo, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej – musi się ona odznaczać pełną odrębnością, niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Transakcja mająca za przedmiot zbycie przedsiębiorstwa ma miejsce jedynie wówczas, gdy wymienione w art. 551 Kodeksu cywilnego elementy (o ile występują w danym stanie faktycznym), zostaną przekazane nabywcy. Należy podkreślić, że na gruncie przytaczanego przepisu, istnieje możliwość umownego wyłączenia pewnych elementów z transakcji zbycia przedsiębiorstwa, ale tylko wówczas, gdy elementy te nie mają istotnego znaczenia dla funkcjonowania przedsiębiorstwa. W przeciwnym wypadku, danej transakcji nie można uznać za zbycie przedsiębiorstwa.

Jak już wskazano powyżej, art. 6 pkt 1 ustawy ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy, który stanowi, że zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Należy zauważyć, że powyższa regulacja stanowi implementację art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, poz. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady.


W świetle art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady – w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach, gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Z opisu sprawy wynika, że Podatnikiem w sprawie, której dotyczy niniejszy wniosek jest Spółka T. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w upadłości. Sąd Rejonowy ogłosił upadłość Spółki. Legitymacja czynna Syndyka, działającego poprzez pełnomocnika, znajduje w niniejszej sprawie oparcie w przepisie art. 144 ust. 1 Prawa upadłościowego, zgodnie z którym po ogłoszeniu upadłości postępowania sądowe, administracyjne lub sądowo-administracyjne dotyczące masy upadłości mogą być wszczęte i prowadzone wyłącznie przez syndyka albo przeciwko niemu.

Do czasu ogłoszenia upadłości, Spółka prowadziła działalność tartaczną. Działalność ta prowadzona była w oparciu o następujące składniki majątkowe:

  1. Nieruchomość składająca się z:
    1. działki nr 940 zabudowanej budynkami wykorzystywanymi do działalności tartacznej, dającej się podzielić funkcjonalnie na: - tzw. „stary tartak” obejmujący budynki wraz z urządzeniami w starej technologii, - tzw. „nowy tartak” obejmujący budynki wraz z nowoczesną linią technologiczną,
    2. działek o nr 924-943 niezabudowanych, porośniętych samosiewem, niewykorzystywanych do działalności tartacznej, stanowiących zaplecze obszarowe tartaku.

  2. Nieruchomość stanowiąca działkę nr 363/41, zabudowaną budynkiem, położona naprzeciwko zabudowań tartacznych, po drugiej stronie drogi łączącej miejscowości P-T oraz G-R.
  3. Ruchomości znajdujące się na działkach o nr 940 i 363/41 stanowiące pojazdy, maszyny, urządzenia, linie technologiczne, urządzenia biurowe, meble, wyposażenie biur i pomieszczeń socjalnych, materiały, zapasy, części zamienne i wyroby gotowe.


Po ogłoszeniu upadłości i przejęciu zarządu nad przedsiębiorstwem Spółki, Syndyk nie kontynuował działalności Spółki. Niemniej jednak Syndyk podjął działania zmierzające do zachowania potencjału produkcyjnego tartaku zabezpieczając budynki i urządzenia przed zniszczeniem. W dniu 17 marca 2018 r. sporządzony został operat szacunkowy zawierający wycenę ruchomości wchodzących w skład masy upadłości.

Syndyk planuje dokonać sprzedaży następujących składników masy upadłości:

  1. część nieruchomości, tj. działka nr 940 dająca się podzielić funkcjonalnie na:

    • tzw. „stary tartak” obejmujący budynki wraz z urządzeniami w starej technologii,
    • tzw. „nowy tartak” obejmujący budynki wraz z linią technologiczną, zabudowana budynkami, które były wykorzystywane do działalności tartacznej;
  2. Ruchomości stanowiące pojazdy, maszyny, urządzenia, linie technologiczne, urządzenia biurowe, meble, wyposażenie biur i pomieszczeń socjalnych, materiały, zapasy, części zamienne i wyroby gotowe.


Ww. ruchomości, w szczególności maszyny i urządzenia stanowią zespół składników umożliwiający podjęcia i prowadzenie działalności tartacznej. Do czasu ogłoszenia upadłości Spółki ww. maszyny i urządzenia stanowiły sprawnie działający tartak. Z uwagi na to, że po ogłoszeniu upadłości Syndyk nie kontynuował działalności Spółki, ponowne uruchomienie działalności tartacznej wymagałoby dokonania przeglądu maszyn i urządzeń oraz przygotowania ich do rozruchu. Stan techniczny maszyn i urządzeń tartacznych jest zróżnicowany, jednak, co do zasady, nabywca ww. składników majątkowych po dokonaniu niezbędnych czynności przygotowawczych będzie w stanie podjąć działalność tartaczną. Stan techniczny linii technologicznej do przecierania drewna iglastego wraz z sortownikiem drewna ocenić należy jako średni. Szacowane zużycie techniczne tej linii nie przekracza 60%, z tym że elektronika do sterowania linii jest w zasadzie zużyta w 80%, gdyż wytrzymałość techniczna elektroniki wynosi do 20 lat. Niemniej jednak, możliwe jest uruchomienie linii i podjęcie produkcji z jej wykorzystaniem.

Sprzedaż nie będzie obejmowała pozostałej części nieruchomości, tj. działek o nr 924-943 (zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego działki z przeznaczeniem pod zabudowę jednorodzinną i w przypadku jednej działki jednorodzinną i usługową), nieruchomości stanowiącej działkę nr 363/41, zabudowanej budynkiem, położonej naprzeciwko zabudowań tartacznych, po drugiej stronie drogi łączącej miejscowości P-T oraz G-R, ruchomości drobnych znajdujących się na działce 940, środków pieniężnych w kasie i na rachunkach bankowych prowadzonych dla Upadłego, wierzytelności (należności) Upadłego i związanej z nimi dokumentacji, dokumentacji związanej z prowadzonym względem Upadłego postępowaniem upadłościowym, podlegającej archiwizacji dokumentacji związanej z zatrudnianiem pracowników Upadłego, z którymi stosunek pracy ustanie przed zawarciem zamierzonej umowy sprzedaży, ponadto przedmiot sprzedaży nie obejmie również zobowiązań Upadłego i innych obciążeń związanych ze zbywanymi składnikami majątkowymi.


Na tle powyższego, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy planowana sprzedaż w toku postępowania likwidacyjnego, której przedmiotem jest opisany powyżej majątek, stanowić będzie sprzedaż przedsiębiorstwa, a sprzedaż ta będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy.


Należy zauważyć, że w praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy przedsiębiorstwa podlegają wyłączeniu z transakcji sprzedaży. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym majątku zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności.

Zaznaczyć jednak należy, że jak wynika z powołanego wyżej art. 552 Kodeksu cywilnego, strony (poza wyłączeniami wynikającymi z przepisów szczególnych) mają pozostawioną swobodę co do tego, jakie elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa objąć przedmiotem czynności prawnej, z tym że swoboda w wyłączeniu poszczególnych składników nie może iść tak daleko, aby zakres wyłączeń przekreślił istotę przedsiębiorstwa (art. 551 Kodeksu cywilnego). Dlatego też zbycie przedsiębiorstwa powinno obejmować co najmniej te składniki, które determinują funkcje spełniane przez przedsiębiorstwa.


W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z przedsiębiorstwem będącym w upadłości, zatem zasadnym jest odwołanie się do przepisów ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 2344, z późn. zm.).


W myśl art. 306 ustawy Prawo upadłościowe, po ogłoszeniu upadłości syndyk niezwłocznie przystępuje do spisu inwentarza i oszacowania masy upadłości oraz sporządzenia planu likwidacyjnego. Syndyk składa sędziemu-komisarzowi spis inwentarza wraz z planem likwidacyjnym w terminie trzydziestu dni od dnia ogłoszenia upadłości. Plan likwidacyjny określa proponowane sposoby sprzedaży składników majątku upadłego, w szczególności sprzedaży przedsiębiorstwa, termin sprzedaży, preliminarz wydatków oraz ekonomiczne uzasadnienie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.


Zgodnie z art. 307 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe, na podstawie spisu inwentarza i innych dokumentów upadłego oraz oszacowania syndyk sporządza sprawozdanie finansowe na dzień poprzedzający ogłoszenie upadłości i niezwłocznie przedkłada je sędziemu-komisarzowi.


Stosownie do art. 308 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe, po sporządzeniu spisu inwentarza i sprawozdania finansowego albo po złożeniu pisemnego sprawozdania ogólnego syndyk przeprowadza likwidację masy upadłości.


Na podstawie art. 311 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe, likwidacji masy upadłości dokonuje się przez sprzedaż z wolnej ręki lub w drodze przetargu lub aukcji przedsiębiorstwa upadłego w całości lub jego zorganizowanych części, nieruchomości i ruchomości, wierzytelności oraz innych praw majątkowych wchodzących w skład masy upadłości albo przez ściągnięcie wierzytelności od dłużników upadłego i wykonanie innych jego praw majątkowych.

Stosownie do brzmienia art. 313 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe, sprzedaż dokonana w postępowaniu upadłościowym ma skutki sprzedaży egzekucyjnej. Nabywca składników masy upadłości nie odpowiada za zobowiązania podatkowe upadłego, także powstałe po ogłoszeniu upadłości. Jak stanowi art. 316 ust. 1 cyt. ustawy, przedsiębiorstwo upadłego powinno być sprzedane jako całość, chyba że nie jest to możliwe.


W myśl art. 316 ust. 2 ustawy Prawo upadłościowe, sprzedaż przedsiębiorstwa upadłego może być, po wyrażeniu zgody przez sędziego-komisarza, poprzedzona umową dzierżawy na czas określony z prawem pierwokupu, jeżeli przemawiają za tym względy ekonomiczne.


Na nabywcę przedsiębiorstwa upadłego przechodzą wszelkie koncesje, zezwolenia, licencje i ulgi, które zostały udzielone upadłemu, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej (art. 317 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe).


Według regulacji art. 318 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe, jeżeli sprzedaż przedsiębiorstwa upadłego jako całości nie jest możliwa ze względów ekonomicznych lub innych przyczyn, można sprzedać zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 319 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe, jeżeli planowana jest sprzedaż przedsiębiorstwa upadłego w całości, przy sporządzaniu spisu inwentarza i oszacowania masy upadłości, albo odrębnie, jeżeli możliwość takiej sprzedaży ujawniła się na późniejszym etapie, biegły wybrany przez syndyka sporządza opis i oszacowanie przedsiębiorstwa upadłego.


W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której z czynności zbycia przedsiębiorstwa zostaną wyłączone środki pieniężne w kasie i na rachunkach bankowych prowadzonych dla Upadłego, wierzytelności (należności) Upadłego i związanej z nimi dokumentacji, dokumentacji związanej z prowadzonym względem Upadłego postępowaniem upadłościowym, podlegającej archiwizacji dokumentacji związanej z zatrudnianiem pracowników Upadłego, z którymi stosunek pracy ustanie przed zawarciem zamierzonej umowy sprzedaży oraz zobowiązań Upadłego i innych obciążeń związanych ze zbywanymi składnikami majątkowymi.


Wyłączenie ze sprzedaży ww. składników – z uwagi na specyfikę postępowania upadłościowego – nie ma jednak żadnego negatywnego wpływu na potencjalną zdolność do prowadzenia działalności gospodarczej przez nabywcę. Jak wynika bowiem z wniosku, nabywca przedsiębiorstwa będzie mógł kontynuować działalność gospodarczą w zakresie, w jakim była ona realizowana w sprzedawanym przedsiębiorstwie.


W tym miejscu podkreślić należy, że – jak wskazał Wnioskodawca – w analizowanym przypadku, zbywane przez Wnioskodawcę składniki majątkowe stanowią powiązany funkcjonalnie zespół służący wykonywaniu określonej działalności. Przedmiotowe Przedsiębiorstwo Upadłe tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Wyłączone ze sprzedaży zostaną również części nieruchomości, tj. działek o nr 924-943, nieruchomości stanowiącej działkę nr 363/41, zabudowanej budynkiem, położonej naprzeciwko zabudowań tartacznych oraz ruchomości drobne znajdujące się na działce 940. Wnioskodawca wskazał we wniosku, że działki o nr 924-943 nie były wcześniej wykorzystywane w działalności tartacznej, ale stanowiły rezerwę obszarową tartaku. Budynek znajdujący się na działce 363/41 wykorzystywany był dla potrzeb administracyjno-biurowych tartaku, jednak w okresie upadłości budynek nie był używany dla potrzeb przedsiębiorstwa. Dodatkowo w opisie wniosku wskazano, że Ruchomości drobne, z uwagi na ich wiek oraz stan zużycia nie mogłyby mieć wpływu na możliwość wznowienia i prowadzenia działalności tartacznej.

Wnioskodawca wskazał jednak, że wszystkie ww. elementy, objęte wyłączeniem ze sprzedaży, nie są istotne dla możliwości wznowienia i prowadzenia działalności tartacznej.

A zatem z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy oraz cytowane przepisy należy stwierdzić, że opisany zespół składników materialnych i niematerialnych, pomimo wyłączenia wskazanych we wniosku składników, będzie stanowił przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, pozwalające na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej w zakresie, w jakim była ona realizowana w sprzedawanym przedsiębiorstwie. A zatem przedmiot sprzedaży, mimo ww. wyłączeń, będzie stanowić przedsiębiorstwo, wobec czego zbycie to będzie nosiło znamiona czynności, do której zastosowanie będzie miał art. 6 pkt 1 ustawy.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, wskazać należy, że planowana transakcja zbycia w zorganizowanym przetargu przedsiębiorstwa upadłego w całości, na które składają się wymienione w opisie sprawy składniki majątku, będzie stanowić transakcję zbycia przedsiębiorstwa w myśl art. 551 Kodeksu cywilnego i w konsekwencji będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

W tym zakresie uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj