Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-910/11-2/KT
z 22 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-910/11-2/KT
Data
2011.09.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
import usług
podatek od towarów i usług
usługi finansowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie z opodatkowania nabywanych przez Bank usług SWIFT.



Wniosek ORD-IN 600 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21.06.2011r. (data wpływu 27.06.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania nabywanych przez Bank usług SWIFT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.06.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania nabywanych przez Bank usług SWIFT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskujący jest bankiem mającym siedzibę na terytorium Polski, wykonującym czynności bankowe w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Prawo bankowe (Dz.U. z 2002r. Nr 72, poz. 665 ze zm.). Bank w celu zwiększenia efektywności świadczonych usług korzysta z oferty podmiotów zagranicznych, w tym m.in. Stowarzyszenia na Rzecz Światowej Międzybankowej Telekomunikacji Finansowej (ang. Society for Worldwide lnterbank Financial Telecommunication, dalej: „SWIFT”).

SWIFT jest stowarzyszeniem zrzeszającym instytucje finansowe, które świadczy wystandaryzowane usługi w zakresie przesyłania drogą telekomunikacyjną za pośrednictwem sieci transmisji danych komunikatów finansowych pomiędzy bankami i innymi instytucjami finansowymi. System SWIFT bazuje na sieci informacyjnej (komunikacyjnej) o światowym zasięgu użytkowania, zapewniającej bezpieczeństwo danych, jak również szybkość transakcji. Dostęp do elektronicznego systemu SWIFT umożliwia komunikację pomiędzy bankami na całym świecie w celu przeprowadzenia transakcji.

Generowane przez system komunikaty mają istotne znaczenie dla świadczenia usług finansowych przez Bank. Zakres i zastosowanie usług SWIFT w działalności Banku jest bardzo szeroki, a komunikaty mogą dotyczyć następujących grup produktów / usług świadczonych przez Bank:

  1. usługi udzielania kredytów i pożyczek pieniężnych,
  2. usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych,
  3. depozyty środków pieniężnych, prowadzenie rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcje płatnicze, przekazy i transfery pieniężne, długi, czeki i weksle,
  4. instrumenty finansowe.

Usługi świadczone przez SWIFT na rzecz Banku w odniesieniu do transakcji finansowych obejmują w szczególności: (1) przesyłanie komunikatów i połączenie do sieci SIPN, które stanowi warunek konieczny w odniesieniu do procesu przesyłania komunikatów, (2) usługi w zakresie utrzymania łącza linii, utrzymania dostępu do systemu SWIFT, utrzymania adresu SWIFT i książki elektronicznej. Bank rozpoznaje nabywane usługi SWlFT jako import usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi SWIFT nabywane przez Bank są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej: „podatek VAT”) w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004, nr 54, poz.535 z późn. zm.; dalej: „ustawa o VAT”)...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Banku usługi nabywane od SWIFT są objęte zwolnieniem z podatku VAT przewidzianym dla usług finansowych na podstawie art. 43 ust. 13 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 38-41 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, według art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Zgodnie natomiast z przepisami zawartymi w art. 43 ust. 1 pkt 38-41 ustawy o VAT, zwalnia się z opodatkowania podatkiem VAT następujące usługi:

  1. usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę (art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT);
  2. usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę (art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy o VAT);
  3. usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług (art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT);
  4. usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2010r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie (art. 43 ust 1 pkt 41 ustawy o VAT).

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnienie z VAT ma zastosowanie również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi zwolnionej, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej, z wyjątkiem usług pośrednictwa do powyższych usług.

Zdaniem Banku, w omawianym stanie faktycznym usługi SWIFT polegające m.in. na dostępie do sieci informacyjnej spełniają przesłanki wymienione w art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, a tym samym odgrywają rolę pomocniczą i istotną dla pomyślnego zrealizowania czynności wymienionych przez ustawodawcę jako zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT w art. 43 ust. 1 pkt 38-41 ustawy o VAT. Usługa SWIFT może bowiem dotyczyć zarówno kredytów (43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT), gwarancji (art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy o VAT), wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych (art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT) oraz instrumentów finansowych (art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT).

W opinii Wnioskującego usługi SWIFT stanowią odrębną całość oraz są właściwe i niezbędne do świadczenia usług finansowych jako usługi wsparcia w zakresie przesyłania komunikatów między instytucjami finansowymi, które są niezbędne do świadczenia usług finansowych z zachowaniem wymaganych zasad bezpieczeństwa i zwiększenia efektywności.

Dostęp do systemu elektronicznego w omawianym przypadku nie stanowi celu samego w sobie. System SWIFT jest bowiem wykorzystywany przez Bank wyłącznie w celu świadczenia usług finansowych wskazanych w punktach od 38 do 41 w art. 43 ust.1 I ustawy o VAT. W rezultacie zdaniem Banku usługi SWIFT powinny zostać objęte zwolnieniem z VAT.

Zdaniem Banku, analizowane usługi nabywane od SWIFT spełniają kryteria pozwalające na uznanie ich za usługi zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Specyflka tych usług polega na ich ścisłym związku ze świadczonymi przez Wnioskującego usługami finansowymi. Należy bowiem zauważyć, iż wykonywanie usługi SWIFT w oderwaniu od zasadniczych transakcji przeprowadzanych przez Bank byłoby bezcelowe. Dodatkowo, biorąc pod uwagę obecny stan rozwoju rynku usług finansowych oraz powszechność rozliczeń międzybankowych, wymiana danych przy wykorzystaniu systemu SWIFT jest niezbędna do sprawnego świadczenia usług finansowych. W wielu przypadkach wykonanie dyspozycji klienta bez korzystania z systemu SWIFT byłoby wręcz niemożliwe.

Usługi systemu generującego komunikaty przesyłane pomiędzy instytucjami finansowymi stanowią element usługi świadczonej przez Bank na rzecz klienta w ramach przyjętej do realizacji dyspozycji dotyczącej wykonywania poszczególnych czynności bankowych. Generowanie i przesyłanie przedmiotowych komunikatów w systemie SWIFT wchodzi w skład kompleksowych usług świadczonych przez Bank.

Wnioskodawca wskazuje, że w wyroku z dnia 5 czerwca 1997r. w sprawie Sparekassernes Datacenter przeciwko Skatteministeriet (sygn. C-2/95) Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) uznał, że zwolnienie przewidziane m.in. dla transakcji łącznie z negocjacjami, dotyczącymi depozytu i bieżących rachunków, płatności transferów, długów, czeków i papierów wartościowych „nie jest uwarunkowane tym, aby świadczenie usług było realizowane przez instytucję finansową na podstawie stosunku prawnego z finalnym klientem banku. Fakt, że transakcja ujęta w przytoczonych przepisach jest wykonywana przez stronę trzecią, ale przedstawiona jest finalnemu klientowi banku jako usługa wykonywana przez bank, nie stanowi przeszkody zwolnieniu takiej operacji”. Dodatkowo, ETS w cytowanym orzeczeniu uznał, iż zwolnieniem z VAT są objęte także usługi świadczone przez centrum informatyczne, „jeżeli posiadają one odmienny charakter i są specyficzne i istotne dla transakcji zwolnionych”.

Powyższa kwalifikacja uzyskuje również potwierdzenie w świetle stanowiska przedstawianego przez ETS m.in. w wyroku z 13 grudnia 2000r. (C-235/00) Commisioners of Customs Excise przeciwko CSC Financial SerVices Ltd.

Z orzeczeń ETS wynika, iż możliwość zidentyfikowania na gruncie Dyrektywy VAT usług pomocniczych uwarunkowane jest wypełnieniem poniższych przesłanek: (1) stanowią odróżniającą się całość, (2) powinny być specyficzne dla transakcji zwolnionych oraz (3) powinny stanowić podstawowe znaczenie dla ich realizacji. Podobnie, zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT jest usługa, która stanowi odrębną całość i jest właściwa oraz niezbędna do świadczenia usług finansowych.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Banku, analizowana w przedmiotowym stanie faktycznym usługa SWIFT spełnia kryteria sformułowane zarówno przez ETS jak i zawarte w art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, ponieważ:

  1. stanowi odrębną całość z uwagi na jej odmienny charakter od zasadniczych usług bankowych, a wyodrębnienie usługi SWIFT jest możliwe w każdym podmiocie finansowym, gdyż jest to usługa mająca na celu wsparcie w działalności finansowej;
  2. jest specyficzna i właściwa dla transakcji zwolnionych, co potwierdza ścisłe jej skorelowanie ze świadczonymi przez Bank usługami finansowymi. Ponadto Bank zwraca uwagę, iż wykonywanie usługi SWIFT w oderwaniu od podstawowych transakcji wykonywanych przez Bank byłoby niecelowe, ponieważ w praktyce świadczenie głównych usług finansowych determinuje skalę nabywanych od SWIFT usług pomocniczych;
  3. jest niezbędna dla realizacji przez Bank usług na rzecz jego klientów w odniesieniu do oferowanych produktów bankowych, np. zlecenia/otrzymania przelewu, założeniem lokaty bankowej, depozytu, udzielenia kredytu, obciążenia płatności odsetkowych, ustanowienia akredytywy, udzielenia gwarancji lub poręczenia i innych transakcji. Tym samym bez nabywania usług od SWIFT Bank nie mógłby wykonywać usług finansowych w sposób efektywny oraz z zapewnieniem wymogów bezpieczeństwa.

Wnioskodawca wskazuje również, że Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lipca 2009r. (sygn. IPPP1/443-369/09-2/IG/JL), zgodził się ze stanowiskiem podatnika wskazując, iż usługi istotne i specyficzne dla usług pośrednictwa finansowego, stanowiące niezbędny element w procesie wykonywania przez Bank czynności bankowych jako element świadczonych przez Bank usług pośrednictwa finansowego, powinny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Przyjęta przez Bank interpretacja w zakresie kwalifikacji podatkowej usługi SWIFT jako usługi zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT uzyskuje również potwierdzenie w innych interpretacjach organów podatkowych, w tym m.in. w postanowieniach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:

Pomimo, że wyżej wymienione interpretacje zostały wydane w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r., w ocenie Banku, argumentacja zawarta w tych interpretacjach ma odpowiednie zastosowanie po zmianie przepisów ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 roku.

Ponadto, należy wykluczyć możliwość kwalifikacji świadczonych przez SWIFT usług jako elektronicznych, opodatkowanych stawką 23% VAT, z uwagi na fakt, iż forma wyświadczenia usługi nie może determinować jej kwalifikacji podatkowej, ewentualnie może ona wpłynąć jedynie na sposób identyfikacji miejsca jej świadczenia. Aspekt ten był przedmiotem analizy polskich sądów administracyjnych potwierdzając powyższą tezę.

Stanowisko Wnioskującego zostało potwierdzone w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przykładowo, w wyroku z 10 czerwca 2008r. (sygn. III SA/Wa 319/08) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: WSA), biorąc pod uwagę przepisy prawa krajowego, prawa wspólnotowego oraz dorobek orzecznictwa ETS uznał, że „usługi świadczone przez SWIFT s.c.r.l. należy zaklasyfikować do usług pośrednictwa finansowego, a nie do usług elektronicznych”. Powyższa opinia została potwierdzona przez wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 grudnia 2008r. (sygn. I FSK 1582/08), który oddalił kasację od wspomnianego wyroku, powtarzając za WSA, iż usługi SWIFT stanowią usługi pośrednictwa zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Należy więc zwrócić uwagę, iż zgodnie z poglądem przedstawionym przez Naczelny Sąd Administracyjny w przytoczonym wyroku, dokonując kwalifikacji danej czynności dla celów podatku VAT należy się kierować przede wszystkim funkcją prawną (celem świadczonych/odbieranych) usług. Tym samym istota odbieranych przez Bank usług pozostaje w ścisłym związku z usługami finansowymi zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie przepisów zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 38-41 ustawy o VAT i to bez względu na to, w jaki sposób będą one realizowane.

Biorąc pod uwagę powyższą argumentację, w kontekście przedstawionego stanu faktycznego, zdaniem Banku, usługi nabywane od SWIFT spełniają przesłanki do ich kwalifikacji jako usług korzystających ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na mocy art. 43 ust. 13 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 38-41 ustawy o VAT, ponieważ stanowią odrębną całość, są właściwe i niezbędne do świadczenia przez Bank usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38-41 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj