Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.200.2018.2.JS
z 8 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2018 r. (data wpływu 3 września 2018 r.), uzupełnionego pismem z dnia 2 listopada 2018 r. (data wpływu 6 listopada 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą aromatów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2018 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą aromatów. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 listopada 2018 r. (data wpływu do Organu 6 listopada 2018 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 22 października 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie magazynowania i sprzedaży aromatów produkowanych przez renomowaną firmę zagraniczną (Producent). Wnioskodawca pełni rolę krajowej spółki dystrybucyjnej, oferując do sprzedaży aromaty Producenta. Wnioskodawca prowadzi działalność od … roku. Od tego czasu Wnioskodawca oferuje polskim odbiorcom aromaty Producenta, kierując je do szerokiego grona klientów - zakładów przemysłu cukierniczego, piekarniczego, kosmetyczno-chemicznego, a od niedawna do producentów płynów do papierosów elektronicznych.

Wśród aromatów oferowanych przez Wnioskodawcę znajdują się w szczególności substancje o smakach i zapachach owocowych (jabłkowy, cytrynowy, malinowy, truskawkowy etc.), słodkich (czekoladowy, waniliowy, karmelowy etc.) i ziołowych (miętowy, eukaliptusowy, lukrecjowy etc.).

Aromaty posiadają następujące cechy:

  • ciecz o określonym smaku, zapachu, barwie, ustalonym składzie i przedziale gęstości;
  • przeznaczona do użycia między innymi jako surowiec do produkcji płynów do papierosów elektronicznych;
  • wszystkie składniki aromatu zostały zatwierdzone do użycia w produktach spożywczych;

Wnioskodawca nie dysponuje danymi toksykologicznymi w zakresie inhalacji składników w formie innej niż spalanie, z tego też względu wszelkie instrukcje bezpieczeństwa w tym przedmiocie są zapewniane przez producentów lub dystrybutorów płynów do papierosów elektronicznych.

Aromaty są przeznaczone do wyprodukowania płynu do papierosów elektronicznych, natomiast należy podkreślić, iż aromaty nie są przeznaczone do bezpośredniego wykorzystania w papierosach elektronicznych - mogą jedynie stanowić jeden z surowców służących do wyprodukowania roztworu będącego płynem do papierosów elektronicznych. Tym samym nie można mówić o przeznaczeniu oferowanych do sprzedaży aromatów do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

Pismem z dnia 2 listopada 2018 r., Wnioskodawca uzupełnił powyższy opis o następujące informacje:

  1. Wskazane we wniosku aromaty, oferowane przez Wnioskodawcę nie zawierają alkoholu etylowego.
  2. Kod CN (Nomenklatury Scalonej) przedmiotowych aromatów: CN 3302 10 90.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy oferowane przez Wnioskodawcę aromaty, stanowiące surowiec do produkcji płynów do papierosów elektronicznych, podlegają przepisom ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, oferowane przez niego do sprzedaży aromaty nie podlegają przepisom ustawy o podatku akcyzowym - tj. nie stanowią wyrobów akcyzowych opodatkowanych podatkiem akcyzowym, a w rezultacie nie generują po stronie Wnioskodawcy żadnych obowiązków w zakresie tego podatku.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz.U.2018.1114, z późn. zm.) - dalej UAKC: „1.Użyte w ustawie określenia oznaczają:

1) wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy”.

Z kolei zgodnie z pkt 35 tego przepisu: „35) płyn do papierosów elektronicznych - roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę”.

Biorąc pod uwagę brzmienie definicji wprowadzonych przez ustawodawcę, za wyrób akcyzowy, którym jest płyn do papierosów elektronicznych, uznaje się wszelkie wyroby w postaci roztworu, które przeznaczone są do wykorzystania w papierosach elektronicznych, niezależnie od tego, czy zawierają nikotynę. Katalog roztworów stanowiących płyn do papierosów elektronicznych jest przy tym katalogiem otwartym, a o klasyfikacji danej substancji jako płyn do papierosów elektronicznych decyduje jej przeznaczenie.

Płynem do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest więc m.in. baza do roztworu przeznaczonego do wykorzystania w papierosach elektronicznych, w tym także baza zawierająca glikol lub zawierająca glicerynę. Nie wyklucza to uznania za płyn do papierosów elektronicznych innych niż zawierające glikol lub glicerynę roztworów, a także samego glikolu lub gliceryny niezmieszanych z innymi substancjami jednakże pod warunkiem, że są one przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

Kryterium rozstrzygającym o uznaniu danego roztworu za płyn do papierosów elektronicznych, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 UAKC, jest jego przeznaczenie, a nie rodzaj czy składniki tego roztworu. Rozumienie to potwierdza również fakt, że ustawodawca traktuje każdy płyn do papierosów elektronicznych jako wyrób akcyzowy.

W szczególności należy odnieść się do brzmienia załącznika nr 1 UAKC - w pozycji 46 tego załącznika, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, wśród wyrobów akcyzowych wskazano „płyn do papierosów elektronicznych”, bez względu na kod CN. Decydującym warunkiem uznania roztworu, w tym liquidu, bazy, glikolu czy gliceryny za wyrób akcyzowy jest więc ich przeznaczenie do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

Uwidoczniona jest tutaj racjonalność ustawodawcy, który objął opodatkowaniem również inne wyroby (w tym półprodukty), m.in. roztwory beznikotynowe, bazy z glikolem lub gliceryną i inne mieszaniny, przeznaczone do wytwarzania płynu do papierosów elektronicznych, jeśli są to substancje służące do wykorzystania w papierosach elektronicznych. W odniesieniu do płynów do papierosów elektronicznych, katalog substancji uznawanych za taki płyn nie jest zamknięty, co oznacza, że także inne substancje, które służą do wykorzystania w papierosie elektronicznym, będą wyrobami akcyzowymi.

Roztwory zarówno z nikotyną jak i beznikotynowe, bazy do roztworów zawierające glikol lub glicerynę oraz inne mieszaniny należy traktować jako wyrób przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych na etapie ich bezpośredniego przeznaczenia do tego celu, tj. wówczas, gdy znajdują się one u podmiotu, który wykorzystuje je jako płyn do papierosów elektronicznych lub używa ich jako półprodukt (bazę) do produkcji tego płynu, jak również gdy są sprzedawane podmiotowi wykorzystującemu je jako płyn do papierosów elektronicznych lub jako półprodukt (bazę) do produkcji tego płynu. Należy jednak podkreślić, iż Wnioskodawca nie jest takim podmiotem, mogą nim być co najwyżej jego klienci (nabywcy aromatów).

Zgodnie z powyższym, każdy podmiot, który dokonuje produkcji (wytwarzania, przetwarzania, rozlewu) ww. substancji, jak i oferuje je na sprzedaż jako płyn do papierosów elektronicznych lub jako bazę do dalszej produkcji płynu do papierosów elektronicznych, przeznacza te wyroby bezpośrednio do wykorzystania jako płyn do papierosów elektronicznych, przesądzając tym samym o konieczności traktowania tych substancji jako wyrobów akcyzowych.

W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca oferuje do sprzedaży różnego rodzaju aromaty. Aromaty te są wykorzystywane w przemyśle cukierniczym, piekarniczym i kosmetyczno-chemicznym. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż aromaty nie są w żadnym przypadku wyrobami akcyzowymi, a w konsekwencji nie podlegają przepisom UAKC:

  1. w przypadku sprzedaży aromatów na cele inne niż do produkcji płynów do papierosów elektronicznych, w szczególności do wykorzystania w przemyśle spożywczym czy kosmetyczno-chemicznym, aromaty nie podlegają akcyzie jako w ogóle nie przeznaczone do użycia w papierosach elektronicznych;
  2. w przypadku sprzedaży aromatów do produkcji płynów do papierosów elektronicznych, aromaty nie będą stanowiły wyrobów akcyzowych biorąc pod uwagę poniższe:
    1. aromaty nie są roztworem przeznaczonym do wykorzystania w papierosach elektronicznych,
    2. aromaty nie stanowią bazy do roztworu zawierającej glikol lub glicerynę,
    3. aromaty stanowią surowiec do produkcji wyrobów gotowych i półproduktów (baz) - te działania nie są jednak wykonywane przez Wnioskodawcę,
    4. aromaty w czystej, nierozcieńczonej postaci nie nadają się do bezpośredniego wykorzystania w papierosach elektrycznych z powodu wysokiego stopnia koncentracji
    5. Wnioskodawca w momencie sprzedaży aromatu nie dysponuje wiedzą w jakich wyrobach zostanie on wykorzystany przez kupującego (lizaki, nadzienia, praliny czy płyn do papierosów elektronicznych).




Mając na uwadze powyższe aromaty nie spełniają definicji wyrobu akcyzowego oraz nie podlegają akcyzie. Co więcej, zdaniem Wnioskodawcy fakt niepodlegania akcyzie jest niezależny od działań, jakie podejmuje Wnioskodawca na aromatach.

Zgodnie z art. 8 UAKC, „Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest: 1) produkcja wyrobów akcyzowych; (...).”

Natomiast zgodnie z art. 99b UAKC: „1. Produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.

2. Za produkcję płynu do papierosów elektronicznych nie uznaje się wytwarzania tego płynu przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym na własne potrzeby.”

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż skoro oferowane przez niego wyroby nie stanowią wyrobów akcyzowych, to niezależnie od czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę na tych wyrobach (nabywanie, magazynowanie i sprzedaż), czynności te nie stanowią zdarzeń powodujących powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku akcyzowego.

Aromaty oferowane przez Wnioskodawcę i sprzedawane na rzecz innych podmiotów mają bowiem przeznaczenie uniwersalne, tzn. mogą posłużyć jako surowiec do produkcji płynów do papierosów elektronicznych, ale same w sobie nie nadają się do wykorzystania w tych papierosach. Zdaniem Wnioskodawcy uznanie aromatów za płyn do papierosów elektronicznych oznaczałoby konieczność takiej samej kwalifikacji wszystkich aromatów spożywczych, które potencjalnie mogą być przecież przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Aromaty spożywcze mogą nadawać płynom do papierosów elektronicznych dodatkowych walorów smakowych i zapachowych. Użytkownicy mają możliwość dodania do płynu wybranego samodzielnie preparatu smakowego, jak również aromatu przygotowanego samodzielnie. Każdy palący sam napełnia swojego papierosa wybierając smak oraz poziom stężenia nikotyny.

Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek podatkowy powstanie u innych podmiotów (nabywców aromatów) w sytuacji wytworzenia, przetworzenia czy rozlewu płynów do papierosów elektronicznych. Chwilą powstania obowiązku podatkowego jest więc moment zakończenia produkcji wyrobu gotowego w postaci płynu do papierosów elektronicznych (bazy, liquidu), przeznaczonego do sprzedaży. Wobec powyższego tylko wyrób gotowy, przeznaczony do bezpośredniego wykorzystania w papierosach elektronicznych podlega podatkowi akcyzowemu.

W rezultacie Wnioskodawca zajmuje stanowisko jak wskazano na wstępie, tj. iż oferowane przez niego do sprzedaży aromaty nie podlegają przepisom ustawy o podatku akcyzowym - tj. nie stanowią wyrobów akcyzowych opodatkowanych podatkiem akcyzowym, a w efekcie nie generują po stronie Wnioskodawcy żadnych obowiązków w zakresie tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 1114 ze zm.), zwana dalej „ustawą”, „ustawą o podatku akcyzowym”, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei płyn do papierosów elektronicznych, na podstawie art. 2 ust. 35 ustawy, to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.

Płyn do papierosów elektronicznych, bez względu na kod CN, został wymieniony w poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 10 ust. 1 ustawy.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą – art. 13 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 99b ust. 1 ustawy, produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.

Za produkcję płynu do papierosów elektronicznych nie uznaje się wytwarzania tego płynu przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym na własne potrzeby (art. 99b ust. 2).

Ponadto, w myśl art. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 137) do dnia 31 grudnia 2018 r. zamiast stawek akcyzy, o których mowa w art. 99b ust. 4 i art. 99c ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, do wyrobów akcyzowych określonych w tych przepisach stosuje się zerową stawkę akcyzy. Przepisy art. 21 ust. 1 pkt 1, art. 78 ust. 1 pkt 3 i art. 116 ust. 3 i 5 ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się odpowiednio.

Mając na uwadze powyższe przepisy, w pierwszej kolejności wskazać należy, że od 1 lutego 2018 r. płyn do papierosów elektronicznych stał się wyrobem akcyzowym podlegającym opodatkowaniu. Równocześnie, do 31 grudnia 2018 r. ustawodawca przewidział okres przejściowy, w trakcie którego płyn do papierosów elektronicznych opodatkowany jest zerową stawką akcyzy, a działalność polegająca na produkcji płynu do papierosów elektronicznych nie musi odbywać się w składzie podatkowym lub z zastosowaniem przedpłat akcyzy. Ustawodawca dał bowiem podmiotom prowadzącym działalność w zakresie m.in. produkcji czy dystrybucji płynu do papierosów elektronicznych czas na dostosowanie się do nowych regulacji prawnych.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca jest krajowym dystrybutorem aromatów o kodzie CN 3302 10 90, niezawierających alkoholu etylowego i prowadzi działalność w zakresie ich magazynowania i sprzedaży do różnych kategorii odbiorców, m.in. w przemyśle spożywczym, kosmetyczno-chemicznym, a także do producentów płynów do papierosów elektronicznych.

Przedmiotowe aromaty, oferowane przez Spółkę na sprzedaż, są przeznaczone do wyprodukowania płynu do papierosów elektronicznych. Nie są przeznaczone do bezpośredniego wykorzystania w e-papierosach, lecz mogą stanowić surowiec, służący dopiero do wyprodukowania roztworu będącego płynem do papierosów elektronicznych.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii, czy aromaty te, stanowiące surowiec do produkcji płynów do papierosów elektronicznych podlegają przepisom ustawy o podatku akcyzowym.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że w świetle art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy, za płyn do papierosów elektronicznych uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę. Tym samym, za wyrób akcyzowy - płyn do papierosów elektronicznych - uznaje się wszelkie wyroby w postaci roztworu, które przeznaczone są do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Katalog roztworów stanowiących płyn do papierosów elektronicznych jest przy tym katalogiem otwartym, a o klasyfikacji danej substancji jako płyn do papierosów elektronicznych decyduje jej przeznaczenie.

Płynem do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest więc m.in. baza do roztworu przeznaczonego do wykorzystania w papierosach elektronicznych, w tym także baza zawierająca glikol lub zawierająca glicerynę. Nie wyklucza to uznania za płyn do papierosów elektronicznych innych niż zawierające glikol lub glicerynę roztworów, a także - samego glikolu lub gliceryny niezmieszanych z innymi substancjami - pod warunkiem, że są one przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Kryterium do uznania danego roztworu za płyn do papierosów elektronicznych, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy, stanowi zatem jego przeznaczenie, a nie rodzaj czy składniki tego wyrobu. Rozumienie to potwierdza również fakt, że ustawodawca traktuje każdy płyn do papierosów elektronicznych jako wyrób akcyzowy, wskazując go w załączniku nr 1 do ustawy w poz. 46, bez względu na kod CN. Decydującym warunkiem uznania roztworu, w tym liquidu, bazy, glikolu czy gliceryny za wyrób akcyzowy jest ich przeznaczenie do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

Uwidoczniona jest tutaj racjonalność ustawodawcy, który objął opodatkowaniem również inne wyroby (w tym półprodukty), m.in. roztwory beznikotynowe, bazy z glikolem lub gliceryną i inne mieszaniny, przeznaczone do wytwarzania płynu do papierosów elektronicznych, jeśli są to substancje służące do wykorzystania w papierosach elektronicznych, analogicznie w ten sam sposób co tytoń do palenia i jego substytuty. Co istotne, tytoniem do palenia nie są wyłącznie wyroby zawierające w swym składzie tytoń, ale również masy aromatyczne przeznaczone do fajek wodnych, które zawierają trzcinę cukrową, melasę, naturalne aromaty, fruktozę, glicerynę, kawałki owoców i kwiatów lub inne elementy roślin będących źródłem naturalnych aromatów roślinnych (por. m.in. orzeczenie WSA w Krakowie z 20 marca 2017 r., sygn. akt I SA/Kr 73/17, WSA w Warszawie z 26 kwietnia 2016 r. sygn. akt V SA/Wa 3500/15, NSA z 7 listopada 2017 r. sygn. akt I GSK 1864/15). Podobnie, w odniesieniu do płynów do papierosów elektronicznych, katalog substancji uznawanych za taki płyn nie jest zamknięty, co oznacza, że także inne substancje, które służą do wykorzystania w papierosie elektronicznym, będą wyrobami akcyzowymi.

Roztwory zarówno z nikotyną jak i beznikotynowe, bazy do roztworów zawierające glikol lub glicerynę oraz inne mieszaniny należy traktować jako wyrób przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych na etapie ich przeznaczenia do tego celu, tj. wówczas gdy znajdują się one u podmiotu, który wykorzystuje je jako płyn do papierosów elektronicznych lub używa ich jako półprodukt (bazę) do produkcji tego płynu, jak również gdy są już sprzedawane podmiotowi z nadanym przeznaczeniem jako płyn do papierosów elektronicznych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy.

Zgodnie z powyższym każdy podmiot, który dokonuje produkcji, jak i oferuje ww. roztwory na sprzedaż jako płyn do papierosów elektronicznych lub jako bazę do tego płynu, przeznacza te wyroby do wykorzystania jako płyn do papierosów elektronicznych, przesądzając tym samym o konieczności traktowania tej substancji jako wyrobu akcyzowego.

Powyższe oznacza równocześnie, że nie są wyrobami akcyzowymi aromaty w sytuacji, gdy nie są same w sobie przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie magazynowania i sprzedaży aromatów o kodzie CN 3302 10 90, oferując je na sprzedaż do szerokiego grona klientów. Aromaty te znajdują zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu, m.in. w branży cukierniczej, piekarniczej, kosmetyczno-chemicznej. Są również surowcami wykorzystywanymi do produkcji płynu do papierosów elektronicznych. Wnioskodawca nabywa i oferuje aromaty na sprzedaż podmiotom na ich własne potrzeby, które mogą być związane z produkcją płynu do e-papierosów lub produkcją baz do tych płynów, jak również pozbawione takiego związku, przy czym o przeznaczeniu aromatów decyduje nabywca (klient Spółki).

Tym samym, w przedmiotowej sprawie, oferowane przez Wnioskodawcę aromaty nie wypełniają definicji płynu do papierosów elektronicznych – gdyż Spółka oferuje je na sprzedaż odbiorcom bez określenia ich przeznaczenia, z uwagi na szerokie zastosowanie. Tak długo zatem, jak oferowane przez Wnioskodawcę na sprzedaż aromaty nie będą sprzedawane z przeznaczeniem do wykorzystania w papierosach elektronicznych, tak długo wyroby te nie będą uznawane za wyroby akcyzowe, podlegające opodatkowaniu akcyzą u Wnioskodawcy.

Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za prawidłowe.

Jednocześnie, Organ pragnie wskazać, że w sytuacji oferowania przez Wnioskodawcę na sprzedaż przedmiotowych aromatów jako płynu do papierosów elektronicznych lub jako bazy do wytworzenia tego płynu względem tych wyrobów powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym. W takiej sytuacji, wyroby te będą bowiem spełniać definicję wyrobu akcyzowego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.

W związku z powyższym Organ informuje, że niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Spółki wyłącznie w zakresie wyznaczonym treścią pytania przedstawionego we wniosku. Inne kwestie, wynikające z opisu stanu faktycznego sprawy bądź własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj