Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.262.2018.1.JS
z 8 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 września 2018 r. (data wpływu – 20 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

1. Celem projektu jest zwiększenie kompetencji uczniów (technikum i szkoła branżowa) przez stworzenie 4 nowoczesnych pracowni zawodowych: grafiki 2D i 3D; techniczno-pomiarowej; montażu maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych; elektrotechniki i elektroniki i poprawa dostępności placówki dla osób niepełnosprawnych przez budowę windy i pochylni.

2. W związku z realizacją projektu zostały i zostaną:

  • przygotowana dokumentacja techniczna i studium wykonalności,
  • zrealizowane roboty budowlane, w tym:
    • remont pomieszczeń pracowni zawodowych;
    • instalacje elektryczne w tym oprawy oświetleniowe, okablowanie strukturalne (w tym wyposażenie serwerowni), zasilanie windy;
    • klimatyzacja;
    • budowa pochylni przed wejściem do budynku;
    • budowa zewnętrznej windy.
  • zakupione wyposażenia pracowni:
    • techniczno-pomiarowej: walizka narzędziowa dla elektryka, komputer;
    • grafiki komputerowej 2D i 3D: 12 zestawów komputerowych, cyfrowa maszyna kolorowa małoformatowa o formacie druku A3, ploter tnący, ploter, 2 gilotyny introligatorskie, bigówka/ perforówka rotacyjna, skaner, laminator rolowy, projektor multimedialny, tablica multimedialna, wizualizer multimedialny, laptop z przeznaczeniem do grafiki komputerowej, drukarka 3D, drukarka 3D, skaner 3D, meble do pracowni;
    • elektrotechniki i elektroniki: stół laboratoryjny, podstawowy zestaw edukacyjny z elektryczności, oscyloskop cyfrowy, przenośny oscyloskop cyfrowy, zestaw elementów i urządzeń do doświadczeń z elektryczności, analizator jakości zasilania, autotransformator 3 - fazowy, kamera termowizyjna;
    • montażu maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych: wielofunkcyjny miernik parametrów instalacji elektrycznej, wielofunkcyjny miernik parametrów instalacji elektrycznych, zestaw mierników instalacji elektrycznych, miernik rezystancji uziemienia i rezystywności gruntu, miernik rezystancji izolacji, silnoprądowy miernik impedancji pętli zwarcia, stół elektrotechniczny;
  • zrealizowane nadzory inwestorski i autorski,
  • zrealizowane usługi promocyjne.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

3. Efektem projektu będą:

  • poprawa warunków i jakości kształcenia w zawodach: tech. elektryk, tech. mechanik, tech. grafiki i poligrafii cyfr., mechanikmonter maszyn i urządzeń,
  • rozwijanie nowoczesnego kształcenia zawód, w zawodach zgodnych z oczekiwaniami rynku pracy;
  • dopasowanie warunków i zakresu kształcenia praktycznego do realnych warunków pracy i wyposażenia miejsc pracy u pracodawców,
  • podniesienie kwalifikacji absolwentów dzięki nabyciu nowych umiejętności i kwalifikacji;
  • przeciwdziałanie bezrobociu wśród absolwentów szkół zawodowych.

Z efektów projektu uczniowie będą korzystali nieodpłatnie.

4. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostały i nie zostaną nikomu przekazane, będą stanowiły własność jednostki organizacyjnej Powiatu.

5. Realizowany projekt nie służy i nie będzie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym.

6. Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składa deklarację VAT-7.

7. Budynek szkolny stanowiący zabudowę działki oraz działka, gdzie realizowany będzie projekt należy do Powiatu, jednostka organizacyjna Powiatu sprawuje trwały zarząd na nieruchomości obejmującej w/w działkę oraz budynek szkolny.

Żadna z czynności wykonywanych na rzecz projektu nie miała i nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, która w jakikolwiek sposób pozwoliłaby na całościowe lub częściowe obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

8. Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454 z późn. zm.) od dnia 1 stycznia 2017 r. Powiat rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat w odniesieniu do projektu „…” ma możliwość odliczenia podatku VAT w części lub w całości?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat w odniesieniu do projektu „…” nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości, ponieważ w przedmiotowym zakresie nie jest podatnikiem podatku VAT.

Ponadto żadna z czynności wykonywanych na rzecz projektu nie miała i nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, która w jakikolwiek sposób pozwoliłaby na całościowe lub częściowe obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT” lub „ustawą”. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że wyłączenie z grona podatników podatku od towarów i usług jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych), i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 995, ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 13 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w zakresie edukacji publicznej oraz ochrony środowiska i przyrody.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i realizuje projekt rozbudowy i modernizacji bazy dydaktycznej szkoły. Celem projektu jest zwiększenie kompetencji uczniów poprzez stworzenie nowoczesnych pracowni zawodowych.

Zakupione w celu realizacji projektu towary i usługi nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Z efektów projektu uczniowie będą korzystali nieodpłatnie. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostały i nie zostaną nikomu przekazane, będą stanowiły własność jednostki organizacyjnej Powiatu. Budynek szkolny stanowiący zabudowę działki oraz działka, gdzie realizowany będzie projekt, należy do Wnioskodawcy, a jednostka organizacyjna Powiatu sprawuje trwały zarząd na tej nieruchomości. Realizowany projekt nie służy i nie będzie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym. Ponadto żadna z czynności wykonywanych na rzecz projektu nie miała i nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, która w jakikolwiek sposób pozwoliłaby na całościowe lub częściowe obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednocześnie od 1 stycznia 2017 r. Powiat rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi.

Wskazać należy, że z czynnością opodatkowaną mamy do czynienia wtedy, gdy podlega ona opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy oraz jest dokonywana przez podmiot działający w charakterze podatnika podatku od towarów i usług (zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy) ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych Powiatu w zakresie m.in. edukacji publicznej i wspierania osób niepełnosprawnych zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 5 ustawy o samorządzie powiatowym. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, w omawianej sprawie, warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione z uwagi na fakt, że Wnioskodawca, realizując opisane we wniosku zadanie, nie będzie działał w charakterze podatnika VAT oraz efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części z tytułu zakupów towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj