Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-711/11/MM
Data
2011.10.25
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście
Słowa kluczowe
działalność wykonywana osobiście
obowiązek płatnika
przychód z działalności wykonywanej osobiście
wynagrodzenia
zaliczka na podatek
zryczałtowany podatek dochodowy
Istota interpretacji
Opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego kuratorowi.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego kuratorowi jest:
- prawidłowe – w części dotyczącej sposobu opodatkowania wynagrodzenia w kwocie 10.000 zł oraz
- nieprawidłowe w części dotyczącej sposobu opodatkowania wynagrodzenia w kwocie 100 zł miesięcznie.
UZASADNIENIE
W dniu 25 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego kuratorowi.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Kurator ustanowiony postanowieniem Sądu Rejonowego nad częściowo ubezwłasnowolnioną osobą (klientem MGOPS) na podstawie art. 179 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego złożył do ww. Sądu wniosek o przyznanie wynagrodzenia za sprawowanie ww. kurateli. Po rozpoznaniu sprawy przez Sąd Wnioskodawca w dniu 15 czerwca 2011 r. otrzymał postanowienie dotyczące przyznania jednorazowego wynagrodzenia za okres od 16 września 2002 r. do 30 kwietnia 2010 r. w kwocie 10.000 zł, oraz wynagrodzenia w kwocie 100 zł miesięcznie począwszy od dnia 1 maja 2010 r. Zgodnie z postanowieniem Sądu wynagrodzenie ma być wypłacane ze środków publicznych Gminy. Kurator ustanowiony przez Sąd nie jest pracownikiem Wnioskodawcy, a z dokumentacji będącej w posiadaniu Wnioskodawcy wynika, że osoba sprawująca kuratelę jest kuratorem społecznym.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy wynagrodzenie wypłacane na podstawie otrzymanego postanowienia Sądu jest przychodem podlegającym opodatkowaniu...
- Czy Wnioskodawca wypłacając kuratorowi ww. wynagrodzenie powinien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy, czy podatek zryczałtowany...
- Czy do wypłaconego wynagrodzenia należy zastosować koszty uzyskania przychodów i w jakiej wysokości oraz ulgę podatkową...
Zdaniem Wnioskodawcy przyznane przez Sąd kuratorowi jednorazowe wynagrodzenie w kwocie 10.000 zł oraz wynagrodzenie w kwocie 100 zł miesięcznie stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca dokonując wypłaty jednorazowego wynagrodzenia w kwocie 10.000 zł powinien zastosować 20% koszty uzyskania przychodów i pobrać zaliczkę na podatek według 18% stawki podatkowej. Ponadto Wnioskodawca jest zobowiązany wyliczyć wysokość wynagrodzenia w stawce miesięcznej za okres od dnia 1 maja 2010 r. do dnia wypłaty tegoż wynagrodzenia, mnożąc kwotę miesięcznego wynagrodzenia 100 zł przez ilość miesięcy, za który należy się spłata i dokonać jednorazowej wypłaty wynagrodzenia. Ponieważ wynagrodzenie miesięczne zostało określone w postanowieniu sądu w stałej wysokości nie przekraczającej 200 zł, Wnioskodawca dokonując spłaty wynagrodzenia miesięcznego należnego od dnia 1 maja 2010 r., pomimo że naliczona kwota wynagrodzenia przewyższy 200 zł zobowiązany jest do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 18% przychodu, bez pomniejszania tych przychodów o koszty ich uzyskania. Wnioskodawca realizując postanowienia Sądu i wypłacając kuratorowi na bieżąco miesięczne wynagrodzenie w kwocie 100 zł będzie zobowiązany do poboru każdorazowo zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 18% przychodu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe – w części dotyczącej sposobu opodatkowania wynagrodzenia w kwocie 10.000 zł oraz za nieprawidłowe w części dotyczącej sposobu opodatkowania wynagrodzeń miesięcznych w kwocie 100 zł.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy identyfikuje jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście. W myśl art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9. Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ww. ustawy powoduje, iż na podmiotach dokonujących wypłaty ww. świadczeń, jako płatnikach ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl ww. przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy). Stosownie do art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania niektórych przychodów określa się: z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Jednakże, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.), od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł - w wysokości 18% przychodu. Przepis w ww. brzmienie otrzymał na podstawie art. 1 pkt 22 lit. b) ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 226, poz. 1478).
Zgodnie natomiast z art. 13 tej ustawy, przepisy ustaw zmienianych w art. 1-3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionych strat) od dnia 1 stycznia 2011 r., z wyjątkiem:
- art. 6 ust. 2 i 2a ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
- art. 21b ust. 6 ustawy, o której mowa w art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą
- które mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2010 r.
Analiza normy prawnej wyrażonej w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce, gdy:
- umowa zawarta jest z osobą niebędącą pracownikiem płatnika,
- kwota należności z tytułu tej umowy nie przekracza 200 zł oraz
- wysokość należności wynika z umowy.
Zatem z ww. przepisu wynika, że dla opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym istotne znaczenie ma kwota wynikająca z umowy (tzn. danego tytułu prawnego). Nie jest natomiast istotne, czy takich przychodów w miesiącu od tego samego płatnika jest więcej, czy nie. Decydująca jest tylko i wyłącznie kwota wynikająca z pojedynczej umowy (pojedynczego tytułu prawnego). Wobec powyższego, w sytuacji, gdy wysokość wynagrodzenia w tytule prawnym (orzeczeniu sądu) została określona miesięcznie płatnik jest zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że kurator ustanowiony postanowieniem Sądu Rejonowego nad częściowo ubezwłasnowolnioną osobą (klientem MGOPS) na podstawie art. 179 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego złożył do ww. Sądu wniosek o przyznanie wynagrodzenia za sprawowanie ww. kurateli. Po rozpoznaniu sprawy przez Sąd Wnioskodawca w dniu 15 czerwca 2011 r. otrzymał postanowienie dotyczące przyznania jednorazowego wynagrodzenia za okres od 16 września 2002 r. do 30 kwietnia 2010 r. w kwocie 10.000 zł, oraz wynagrodzenia w kwocie 100 zł miesięcznie począwszy od dnia 1 maja 2010 r. Zgodnie z postanowieniem Sądu wynagrodzenie ma być wypłacane ze środków publicznych Gminy. Kurator ustanowiony przez Sąd nie jest pracownikiem Wnioskodawcy, a z dokumentacji będącej w posiadaniu Wnioskodawcy wynika, że osoba sprawująca kuratelę jest kuratorem społecznym. Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w przedstawionym stanie faktycznym – wynagrodzenie które Wnioskodawca wypłaci kuratorowi na podstawie orzeczenia sądu wydanego w 2011 r. stanowi przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do którego mają zastosowanie przepisy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. i to niezależnie od tego, czy wynagrodzenie to zostanie wypłacone za rok 2011, czy za lata wcześniejsze, gdyż jak wynika z powołanego powyżej art. 13 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przepisy ustaw zmienianych w tym art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą mają zastosowanie do uzyskanych dochodów od dnia 1 stycznia 2011 r., Powyższe oznacza, że zarówno w stosunku do wynagrodzenia, które Wnioskodawca jest zobowiązany wypłacić za okres od 16 września 2002 r. do 30 kwietnia 2010 r. w wysokości 10.000 zł, jak i do wynagrodzenia w kwocie 100 zł miesięcznie należnego od dnia 1 maja 2010 r. znajduje zastosowanie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem Wnioskodawca jest zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy, przy obliczaniu której powinien uwzględnić m.in. 20% koszty uzyskania przychodów i zastosować najniższą stawkę podatkową określoną w skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|