Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.619.2018.3.ICz
z 8 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 sierpnia 2018r. (data wpływu 6 sierpnia 2018r.), uzupełnionym pismem z 25 października 2018 r. (data wpływu 31 października 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy testów diagnostycznych przeznaczonych do stosowania wyłącznie w laboratoriach weterynaryjnych w celu wykrywania w próbkach krwi zwierząt przeciwciał dla chorób zakaźnych występujących u zwierząt – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2018 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy testów diagnostycznych przeznaczonych do stosowania wyłącznie w laboratoriach weterynaryjnych w celu wykrywania w próbkach krwi zwierząt przeciwciał dla chorób zakaźnych występujących u zwierząt.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 25 października 2018 r. (data wpływu 31 października 2018 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. Organu z 25 września 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.619.2018.1.ICZ.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe „E.” Spółka jawna jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, prowadzącym działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności podatnik sprzedaje również testy diagnostyczne do wykrywania w próbkach krwi zwierząt przeciwciał dla chorób wirusowych występujących u zwierząt, do stosowani w laboratoriach weterynaryjnych.

Początkowo testy zaliczone zostały do grupowania PKWiU 21.10.60.0 „Gruczoły i pozostałe narządy; ich ekstrakty oraz pozostałe substancje pochodzenia ludzkiego lub zwierzęcego, gdzie indziej niesklasyfikowane”, natomiast testy diagnostyczne do wykrywania w próbkach krwi zwierząt przeciwciał dla chorób wirusowych występujących u zwierząt a konkretnie choroby Aujuszky’ego u świń, do stosowania wyłącznie w laboratoriach weterynaryjnych do grupowania PKWiU 20.59.52.0 „Pasty modelarskie; wosk dentystyczny i pozostałe preparaty dentystyczne na bazie gipsu; preparaty i ładunki do gaśnic przeciwpożarowych; gotowe pożywki do hodowli mikroorganizmów; złożone odczynniki diagnostyczne, laboratoryjne, gdzie indziej niesklasyfikowane” (Informacja Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 20 października 2011 roku, znak: (OKN-5672/KW-4204/2011).

Następnie jednak wszystkie ww. testy zaliczone zostały jednolicie do grupowania PKWiU 21.10.60.0 „Gruczoły i pozostałe narządy; ich ekstrakty oraz pozostałe substancje pochodzenia ludzkiego lub zwierzęcego, gdzie indziej niesklasyfikowane” (Informacja Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 5 stycznia 2012 r. znak: MS-02-22-5672/KW-271/2011).

Sprzedawane przez Wnioskodawcę testy diagnostyczne nie posiadają właściwości zapobiegania chorób występujących u ludzi lub zwierząt, nie są też podawane w celu bezpośredniej właściwości postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne. Testy te służą do rozpoznawania statusu próbki krwi zwierzęcia w laboratorium weterynaryjnym i zaklasyfikowaniu jej jako dodatniej lub ujemnej w celu podjęcia w odniesieniu do badanego zwierzęcia działań administracyjnych lub lekarsko-weterynaryjnych.

W piśmie uzupełniającym z 25 października 2018 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wskazał co następuje:

  1. Oferowane przez Wnioskodawcę do sprzedaży towary nie są produktami leczniczymi w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t.j. z 2008 r. Dz.U. Nr 45, poz. 271 ze zm.).
  2. Do oferowanych przez Wnioskodawcę do sprzedaży towarów nie stosuje się przepisów prawa farmaceutycznego w zakresie dopuszczenia do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  3. W celu ustalenia właściwego grupowania PKWiU Wnioskodawca zwracał się do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Początkowo:
    • testy zaliczone zostały do grupowania PKWiU 21.10.60.0 „Gruczoły i pozostałe narządy; ich ekstrakty oraz pozostałe substancje pochodzenia ludzkiego lub zwierzęcego, gdzie indziej niesklasyfikowane;
    • testy diagnostyczne do wykrywania w próbkach krwi zwierząt przeciwciał dla chorób wirusowych występujących u zwierząt a konkretnie choroby Aujuszkyego u świń, do stosowania wyłącznie w laboratoriach weterynaryjnych do grupowania PKWiU 20.59.52.0 „Pasty modelarskie; wosk dentystyczny i pozostałe preparaty dentystyczne na bazie gipsu; preparaty i ładunki do gaśnic przeciwpożarowych; gotowe pożywki do hodowli mikroorganizmów; złożone odczynniki diagnostyczne i laboratoryjne, gdzie indziej niesklasyfikowane" (Informacja Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 20 października 2011 roku, znak: OKN-5672/KW-4204/2011).
    Przyporządkowanie testów do różnych grupowań PKWiU budziło wątpliwości Wnioskodawcy, który ponownie poprosił o klasyfikację, na skutek której wszystkie ww. testy zaliczone zostały jednolicie do grupowania PKWiU 21.10.60.0 „Gruczoły i pozostałe narządy; ich ekstrakty oraz pozostałe substancje pochodzenia ludzkiego lub zwierzęcego, gdzie indziej niesklasyfikowane” (Informacja Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 5 stycznia 2012 roku, znak: MS-02-22-5672/KW-271/2011).
  4. Testy diagnostyczne, których dotyczy wniosek, nie stanowią testów i odczynników diagnostycznych, medycznych, materiałów formierskich dentystycznych na bazie wosku, w opakowaniach do sprzedaży detalicznej, materiałów formierskie dentystycznych na bazie gipsu, past modelarskich i pozostałych preparatów; preparatów do stosowania w dentystyce na bazie gipsu, pozostałych, gotowych pożywek do hodowli mikroorganizmów - wyłącznie dla farmacji - sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 20.59.52.0.


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować w przypadku odpłatnej dostawy testów diagnostycznych przeznaczonych do stosowania wyłącznie w laboratoriach weterynaryjnych w celu wykrywania w próbkach krwi zwierząt przeciwciał dla chorób zakaźnych występujących u zwierząt?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Dokonywana przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dostawa testów diagnostycznych do wykrywania w próbkach krwi zwierząt przeciwciał dla chorób wirusowych występujących u zwierząt do stosowania wyłącznie w laboratoriach weterynaryjnych, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT stawką 23%.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm. - dalej UVAT) w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 roku stawka podatku VAT wynosi 23%, z uwagi jednakże na art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 tej ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do UVAT w poz. 86 ujęto: pasty modelarskie; wosk dentystyczny i pozostałe preparaty dentystyczne na bazie gipsu; preparaty i ładunki do gaśnic przeciwpożarowych; gotowe pożywki do hodowli mikroorganizmów; złożone odczynniki diagnostyczne laboratoryjne, gdzie indziej niesklasyfikowane - wyłącznie testy i odczynniki diagnostyczne, medyczne, materiały formierskie dentystyczne na bazie wosku, w opakowaniach do sprzedaży detalicznej, materiały formierskie dentystyczne na bazie gipsu, pasty modelarskie i pozostałe preparaty; preparaty do stosowania w dentystyce na bazie gipsu, pozostałe, gotowe pożywki do hodowli mikroorganizmów - wyłącznie dla farmacji.

W załączniku nr 3 do UVAT wskazano, że ww. towary mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 20.59.52.0, przy czym symbol poprzedzony został oznaczeniem „PKWiU ex”, co w myśl art. 2 pkt 30 UVAT oznacza, że zakres wyrobów jest węższy niż określony w tym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z zasad tworzenia grupowań PKWiU 2008 wskazanych w pkt 5 załącznika do rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) wynika, że zakresy poszczególnych grupowań pochodnych określonego grupowania macierzystego w żadnym przypadku nie mogą zachodzić na siebie, tzn. nie może powstać sytuacja, w której określony produkt może być zaliczany do więcej niż jednego grupowania PKWiU 2008 (zasada jednoznaczności grupowań). Natomiast w myśl art. 5a UVAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Oferowane zatem przez Wnioskodawcę testy diagnostyczne do wykrywania przeciwciał w próbkach krwi zwierząt nie mogą być opodatkowane stawką VAT w wysokości 8%, albowiem nie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 20.59.52.0 lecz PKWiU 21.10.60.0. Ponadto stawka 8% dotyczy wyłącznie wymienionych w poz. 86 załącznika nr 3 do UVAT testów i odczynników diagnostycznych - medycznych, podczas gdy Wnioskodawca dokonuje odpłatnej dostawy testów i odczynników diagnostycznych - weterynaryjnych.

Do sprzedawanych przez Wnioskodawcę testów nie można również zastosować stawki podatku VAT w wysokości 8% powołując się na poz. 88 załącznika do ustawy o VAT. W poz. 88 załącznika nr 3 do ustawy o VAT sklasyfikowano objęte grupowaniem 21 PKWiU „produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego”.

Zgodnie z art. 2 pkt 32 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2211 z późn. zm. - dalej PrF) produktem leczniczym jest substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne.

Sprzedawane przez Wnioskodawcę testy diagnostyczne nie są produktami leczniczymi dopuszczonymi do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego. Nie są one podawane zwierzętom w celu postawienia diagnozy - badania wykonywane są w wyspecjalizowanych, weterynaryjnych laboratoriach diagnostycznych na próbkach krwi pobranej wcześniej od zwierząt.

Zatem dokonywana przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności dostawa testów diagnostycznych do wykrywania przeciwciał w próbkach krwi zwierząt do stosowania wyłącznie w laboratoriach weterynaryjnych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku towarów) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki podatku VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym stosownie do art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 88 ww. załącznika nr 3 do ustawy, wymieniono: „Podstawowe substancje farmaceutyczne, leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne – wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego”, wskazując jednocześnie symbol PKWiU 2008 - ex 21.

Jak wynika z zapisu art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex – rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru”.

Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka podatku dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.

W świetle wskazanych wyżej regulacji prawnych tj. przepisów art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT oraz poz. 88 załącznika nr 3 do tej ustawy, opodatkowaniu stawką 8% podlegają produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego, mieszczące się w PKWiU z 2008 r. w Dziale 21. Podstawowe substancje farmaceutyczne, leki pozostałe wyroby farmaceutyczne.

Biorąc powyższe pod uwagę, w przypadku produktów leczniczych wskazanych w poz. 88 załącznika, dostawa takich produktów podlega opodatkowaniu stawką VAT 8%, gdy spełnione są następujące warunki:

  • są one produktami leczniczymi w rozumieniu Prawa Farmaceutycznego,
  • są sklasyfikowane według PKWiU do grupy 21,
  • są dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego.

Kwalifikacja towaru do kategorii produktów leczniczych dokonana musi być na gruncie przepisów innych niż regulacje wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy przywoływanej ustawy nie zawierają unormowań dotyczących zasad klasyfikacji danego towaru jako produktu leczniczego. Powyższe zasady dotyczące klasyfikacji i kwalifikacji produktów leczniczych określone zostały w przepisach ustawy Prawo farmaceutyczne i do niej ustawodawca zawarł odwołanie w powołanej wyżej pozycji załącznika nr 3 do ustawy.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2211 z późn. zm.), do obrotu dopuszczone są, z zastrzeżeniem ust. 4 i art. 4, produkty lecznicze, które uzyskały pozwolenie na dopuszczenie do obrotu. W myśl ust. 3 powołanego artykułu, organem uprawnionym do wydania pozwolenia jest Prezes Urzędu Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Zgodnie z art. 2 pkt 32 tej ustawy produktem leczniczym - jest substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne, przy czym w myśl pkt 34 tego artykułu – produktem leczniczym weterynaryjnym jest produkt leczniczy stosowany wyłącznie u zwierząt.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca sprzedaje również testy diagnostyczne do wykrywania w próbkach krwi zwierząt przeciwciał dla chorób wirusowych występujących u zwierząt, do stosowani w laboratoriach weterynaryjnych.

Oferowane przez Wnioskodawcę do sprzedaży towary nie są produktami leczniczymi w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne. Do oferowanych przez Wnioskodawcę do sprzedaży towarów nie stosuje się przepisów prawa farmaceutycznego w zakresie dopuszczenia do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W celu ustalenia właściwego grupowania PKWiU Wnioskodawca zwracał się do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Przyporządkowanie testów do różnych grupowań PKWiU budziło wątpliwości Wnioskodawcy, który ponownie poprosił o klasyfikację, na skutek której wszystkie ww. testy zaliczone zostały jednolicie do grupowania PKWiU 21.10.60.0 „Gruczoły i pozostałe narządy; ich ekstrakty oraz pozostałe substancje pochodzenia ludzkiego lub zwierzęcego, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Testy diagnostyczne, których dotyczy wniosek, nie stanowią testów i odczynników diagnostycznych, medycznych, materiałów formierskich dentystycznych na bazie wosku, w opakowaniach do sprzedaży detalicznej, materiałów formierskie dentystycznych na bazie gipsu, past modelarskich i pozostałych preparatów; preparatów do stosowania w dentystyce na bazie gipsu, pozostałych, gotowych pożywek do hodowli mikroorganizmów - wyłącznie dla farmacji - sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 20.59.52.0.

Jak już wcześniej wskazano, stawka podatku od towarów i usług, co do zasady, wynosi 22% (przy czym w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2018r. – 23%). Jednakże zarówno w samej ustawie, jak też w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Podkreślić przy tym należy, iż jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w cyt. ustawie o VAT oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że do dostawy, opisanych we wniosku testów diagnostycznych przeznaczonych do stosowania wyłącznie w laboratoriach weterynaryjnych w celu wykrywania w próbkach krwi zwierząt przeciwciał dla chorób zakaźnych występujących u zwierząt, które jak wskazał Wnioskodawca, są sklasyfikowane według PKWiU 2008 w grupowaniu 21.10.60.0 i jednocześnie nie są produktem leczniczym w rozumieniu przepisów Prawa farmaceutycznego – zastosowanie znajdzie 23% stawka podatku VAT stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, gdyż dla dostawy w kraju takich towarów ustawodawca nie przewidział w obowiązujących przepisach dotyczących podatku od towarów i usług stawki obniżonej lub zwolnienia od podatku.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj