Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1323/11-4/EN
z 14 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1323/11-4/EN
Data
2011.12.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
podatek należny
podatek naliczony
prawo do odliczenia
przekazanie nieodpłatne
przekazanie usług


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ronda.



Wniosek ORD-IN 217 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2011 r. (data wpływu 14 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 grudnia 2011 r. (data wpływu 6 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ronda – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ronda. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 grudnia 2011 r. (data wpływu 6 grudnia 2011 r.) o brakującą opłatę oraz o podpis Wnioskodawczyni pod oświadczeniem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą od roku 1989 działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Przedmiotem działalności Zainteresowanej jest produkcja obuwia oraz najem.

PKD:

  • 6820.Z - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
  • 6810.Z - kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,
  • 4120.Z - roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych,
  • 6831.Z - pośrednictwo w obrocie nieruchomościami,
  • 4312.Z – przygotowanie terenu pod budowę,
  • 4110.Z - realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków,
  • 1520.Z - produkcja obuwia

oraz inne.

Ewidencja księgowa działalności prowadzona jest na zasadach ogólnych (księga przychodów i rozchodów).

Nieruchomość stanowiąca przedmiot inwestycji jest własnością małżonków i jest środkiem trwałym firmy prowadzonej przez Wnioskodawczynię od roku 2005.

W związku z rozwojem firmy w latach 2011-2015 zaplanowana jest budowa kompleksu mieszkalno-usługowego z parkingami i infrastrukturą.

Dla zapewnienia wykonania inwestycji, a później jej obsługi i użytkowania zachodzi konieczność rozbudowy istniejącego wjazdu z działki do drogi publicznej na skrzyżowanie typu rondo, dlatego została zawarta Umowa między Wnioskodawczynią, a Miastem zwana dalej „porozumieniem”.

Przedmiotowa budowa ronda pozostaje w bezpośrednim związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, bowiem dotychczasowy wjazd na teren nieruchomości w opinii Miasta już na obecnym etapie jest kolizyjny. Dlatego w porozumieniu zawartym z Miastem, Miasto postawiło przebudowę wjazdu na rondo jako warunek konieczny do realizacji nowego niedrogowego przedsięwzięcia, w tym również uzyskania pozwolenia na jego realizację. Podstawę do tego daje Miastu ustawa o drogach publicznych.

Budowa ronda wykonywana będzie na drodze powiatowej oraz w części na gruncie przekazanym przez Wnioskodawczynię umową darowizny na rzecz Miasta przed rozpoczęciem inwestycji drogowej. Tak więc inwestycja drogowa – budowa ronda odbywać się będzie w całości na gruncie miejskim. Szczegółowe warunki realizacji inwestycji drogowej (ronda) zostały określone w załączonym porozumieniu. Po zakończeniu prac inwestycja drogowa (rondo) zostanie nieodpłatnie przekazana na rzecz Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni przysługuje pełne prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT otrzymanych przy realizacji ronda jako inwestycji realizowanej na nie swoim gruncie...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) przysługuje jej pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z budową ronda (usługi nieodpłatnej) ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem towarów i usług, a obecną i późniejszą działalnością (najem pomieszczeń magazynowo-handlowych oraz sprzedaż mieszkań). Zainteresowana wskazała, iż pełną interpretację tego stanowiska stanowi załącznik do wniosku – wyrok wydany w analogicznej sytuacji przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, stosowanie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…).

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą od roku 1989 działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Przedmiotem działalności Zainteresowanej jest produkcja obuwia oraz najem.

Nieruchomość stanowiąca przedmiot inwestycji jest własnością małżonków i jest środkiem trwałym firmy prowadzonej przez Wnioskodawczynię od roku 2005. W związku z rozwojem firmy w latach 2011-2015 zaplanowana jest budowa kompleksu mieszkalno-usługowego z parkingami i infrastrukturą. Zainteresowana wskazała, iż dla zapewnienia wykonania inwestycji, a później jej obsługi i użytkowania zachodzi konieczność rozbudowy istniejącego wjazdu z działki do drogi publicznej na skrzyżowanie typu rondo. W związku z czym została zawarta Umowa między Wnioskodawczynią, a Miastem.

W ocenie Zainteresowanej przedmiotowa budowa ronda pozostaje w bezpośrednim związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, bowiem dotychczasowy wjazd na teren nieruchomości w opinii Miasta już na obecnym etapie jest kolizyjny. Dlatego w porozumieniu zawartym z Miastem, Miasto postawiło przebudowę wjazdu na rondo jako warunek konieczny do realizacji nowego niedrogowego przedsięwzięcia, w tym również uzyskania pozwolenia na jego realizację.

Budowa ronda wykonywana będzie na drodze powiatowej oraz w części na gruncie przekazanym przez Wnioskodawczynię umową darowizny na rzecz Miasta przed rozpoczęciem inwestycji drogowej. Tak więc inwestycja drogowa – budowa ronda odbywać się będzie w całości na gruncie miejskim. Po zakończeniu prac inwestycja drogowa (rondo) zostanie nieodpłatnie przekazana na rzecz Miasta.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – nakłady, które poniesie Zainteresowana na wykonanie infrastruktury drogowej (ronda) na gruncie miejskim będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (najem pomieszczeń magazynowo -handlowych oraz sprzedaż mieszkań), jako czynności mające na celu wykonanie inwestycji w postaci kompleksu mieszkalno-usługowego z parkingami i infrastrukturą oraz jako czynności usprawniające obsługę i użytkowanie ww. inwestycji.

Reasumując, Wnioskodawczyni na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową ronda na gruncie miejskim, a następnie nieodpłatnie przekazanego na rzecz Miasta z uwagi na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Zainteresowanej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto zaznacza się, iż powołane przez Wnioskodawczynię w uzasadnieniu stanowiska: wyrok sądu administracyjnego oraz interpretacja indywidualna zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa.

Informuje się, iż w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w podatku od towarów i usług zakresie nieodpłatnego przekazania usług zostały wydane odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj