Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.719.2018.3.ICz
z 9 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 września 2018r. (data wpływu 10 września 2018r.), uzupełnionym pismem z 5 listopada 2018r. (data wpływu 5 listopada 2018r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu „Termomodernizacja budynków Ochotniczej Straży Pożarnej (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2018 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu „Termomodernizacja budynków Ochotniczej Straży Pożarnej(…)”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 listopada 2018r. (data wpływu 5 listopada 2018r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 23 października 2018r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.719.2018.1.ICZ.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina pozyskała dofinansowanie projektu pn. „Termomodernizacja budynków Ochotniczej Straży Pożarnej (…)” w ramach poddziałania 4.3.1 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Projekt obejmuje termomodernizację dwóch budynków będących własnością Gminy, w których siedziby mają dwie Ochotnicze Straże Pożarne: (…). W ramach projektu zostaną wykonane:

  • ocieplenie ścian - metoda bezspoinowa oparta na styropianie jako materiale izolacyjnym (zmniejszenie strat przez przenikanie przez ściany zewnętrzne i strop),
  • wymiana ślusarki i stolarki okiennej i drzwiowej, bramy wjazdowej (zmniejszenie strat przez przenikanie przez okna, drzwi i bramy oraz zmniejszenie strat na podgrzanie powietrza wentylacyjnego),
  • wymiana kotłów węglowych na kotły gazowe wraz z inst. co i c.w.u. (modernizacja c.o.).

Całość zadania zostanie wykonana w 2018r. Celem projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej w Gminie poprzez wykonanie kompleksowej termomodernizacji.

Obecnie dwa budynki użyteczności publicznej (które użytkowane są przez dwie OSP), których właścicielem jest Gmina są obiektami o niskiej izolacyjności termicznej (dotyczy to ścian i dachów), problemem jest nieszczelna stolarka, która nie spełnia warunków technicznych. Problemem jest również system grzewczy w obu budynkach. Instalacja jest o niskiej sprawności, wymaga wymiany kotłów wraz z instalacją. Po realizacji inwestycji nastąpi zmniejszenie emisji C02 o 66,32 t/rok (76,45%) oraz obniżenie zapotrzebowania na ciepło o 551,75 GJ/rok (60,24%). Ponadto nastąpi zwiększenie komfortu przebywania w obiektach i najbliższej okolicy, zwiększenie komfortu obsługi instalacji, a także zwiększenie czystości i estetyki budynków.

W wyniku realizacji projektu pn. „Termomodernizacja budynków Ochotniczej Straży Pożarnej (…)” Gmina nie będzie świadczyć usług noszących znamiona działalności gospodarczej, opodatkowanych określonymi stawkami VAT. Po zakończeniu projektu nie planuje się świadczenia usług przynoszących dochody - powstała infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie. Efekt projektu tj. budynki OSP (…) po termomodernizacji nie będą realizować sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Nie powstaje tu żadna możliwość odliczenia podatku (nawet częściowego) z faktur dokumentujących zakupy dla realizacji projektu. Co do zasady bowiem prawo do odliczenia podatku z faktur przysługuje w takim zakresie w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, co nie będzie miało miejsca. W związku z tym podatek VAT pozostaje w tym zadaniu kwalifikowany.

Obecne Gmina została zobligowana przez Urząd Marszałkowski Województwa (…) do dostarczenia indywidualnej interpretacji prawa podatkowego dot. możliwości/braku możliwości odliczenia podatku VAT w ramach opisanego projektu.

W piśmie z 5 listopada 2018 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy i wskazał co następuje:

  1. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
  2. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „Termomodernizacja budynków Ochotniczej Straży Pożarnej (…)” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy.
  3. Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu jako nabywca widnieje Gmina.
  4. Gmina realizując projekt pn. „Termomodernizacja budynków Ochotniczej Straży Pożarnej (…)” podejmuje swoje działania w ramach zadań własnych - art. 7 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U.2018 poz. 994).
  5. Modernizowane budynki OSP (…) stanowią majątek Gminy, jednak budynki te są nieodpłatnie użytkowane przez:
    • Ochotniczą Straż Pożarną (…) na podstawie umowy udostępnienia z dnia 7.08.2012r. (Aneks z dnia 31.12.2014r., Aneks z dnia 25.11.2015r.),
    • Ochotniczą Straż Pożarną (…) na podstawie umowy udostępnienia z dnia 7.08.2012r. (Aneks z dnia 31.12.2014r., Aneks z dnia 25.11.2015r.).


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 5 listopada 2018 r.):

Czy realizując projekt „Termomodernizacja budynków Ochotniczej Straży Pożarnej (…)” istnieje możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy dla realizacji projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z 5 listopada 2018 r.):

Gmina stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odliczenia podatku z faktur dokumentujących zakupy dla realizacji projektu. Realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych (art. 7 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. 2018, poz. 994).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

  1. wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo -przedmiotowy,
  2. w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:
    1. czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,
    2. ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.


W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  1. podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  2. podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zakresu działania gminy – w oparciu o art. 6 ust. 1 ww. ustawy – należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina pozyskała dofinansowanie projektu pn. „Termomodernizacja budynków Ochotniczej Straży Pożarnej” w ramach poddziałania 4.3.1 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Projekt obejmuje termomodernizację dwóch budynków będących własnością Gminy, w których siedziby mają dwie Ochotnicze Straże Pożarne: (…). Całość zadania zostanie wykonana w 2018r. Celem projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej w Gminie poprzez wykonanie kompleksowej termomodernizacji.

W wyniku realizacji projektu pn. „Termomodernizacja budynków Ochotniczej Straży Pożarnej (…)” Gmina nie będzie świadczyć usług noszących znamiona działalności gospodarczej, opodatkowanych określonymi stawkami VAT. Po zakończeniu projektu nie planuje się świadczenia usług przynoszących dochody - powstała infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie. Efekt projektu tj. budynki OSP po termomodernizacji nie będą realizować sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Gmina zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „Termomodernizacja budynków Ochotniczej Straży Pożarnej” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy. Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu jako nabywca widnieje Gmina.

Gmina realizując projekt pn. „Termomodernizacja budynków Ochotniczej Straży Pożarnej (…)” podejmuje swoje działania w ramach zadań własnych - art. 7 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym.

Modernizowane budynki OSP (…) stanowią majątek Gminy, jednak budynki te są nieodpłatnie użytkowane przez: Ochotniczą Straż Pożarną (..) , Ochotniczą Straż Pożarną (…) na podstawie umów udostępnienia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy należy wskazać, że w świetle powołanych przepisów, głównym celem ponoszonych wydatków w zakresie wykonania wskazanej w opisie sprawy inwestycji, polegającej na termomodernizacji opisanych budynków OSP, będzie wykonywanie zadań publicznych (zadań własnych Gminy) w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z poniesionymi wydatkami na termomodernizację opisanych budynków OSP wynika, że nie będą one miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym, z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Przedmiotowy projekt, realizowany jest przez organ władzy publicznej w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany – czyli ustawą o samorządzie gminnym. Dodatkowo, jak wskazał Wnioskodawca efekt projektu tj. budynki OSP (…) po termomodernizacji nie będą realizować sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. „Termomodernizacja budynków Ochotniczej Straży Pożarnej (…)”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj