Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.321.2018.4.AP
z 8 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 lipca 2018 r. (data wpływu 16 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2018 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 20 października 2018 r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 9 października 2018 r., Znak: 0111-KDIB3-2.4012.551.2018.2.ASZ, 0111-KDIB2-1.4010.321.2018.3.AP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca  Stowarzyszenie (dalej: jako Wnioskodawca lub „S”), jest wpisane do Rejestru Stowarzyszeń Krajowego Rejestru Sądowego od 26 września 2017 r. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie świadczy usługi ściśle związane ze sportem i realizuje cele statutowe, do których należy działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Według Rozdziału 2 Statutu celem Stowarzyszenia jest:

Pkt 1.

  1. działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, świadczona na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym,
  2. organizowanie i uprawianie sportu,
  3. organizowanie wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, w tym dla dzieci i młodzieży i mieszkańców całego kraju,
  4. prowadzenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym,
  5. upowszechnianie aktywnego stylu życia i czynnego wypoczynku,
  6. stwarzanie właściwych warunków do uprawiania dyscyplin sportu „Futnet” i „Footvolley” oraz specjalistycznego szkolenia w tej dyscyplinie sportu,
  7. propagowanie rozwoju i popularyzacja dyscyplin sportu Futnet i Footvolley na terenie kraju,
  8. organizowanie: imprez sportowych, spotkań, zajęć sportowych, treningów, szkolenia dla najmłodszych, meczów pokazowych, turniejów, letnich obozów sportowo-rekreacyjnych,
  9. wspieranie młodych talentów i promocja młodych sportowców i ich osiągnięć,
  10. propagowanie czynnego uprawiania sportu oraz krzewienie zasad fair play wśród młodych sportowców.


Pkt 2. Stowarzyszenie realizuje swe cele poprzez:

  1. organizowanie imprez sportowych, spotkań, treningów, szkolenia dla najmłodszych, meczów pokazowych, meczów turniejowych, letnich obozów sportowo-rekreacyjnych,
  2. prowadzenie działalności występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz i urzędów,
  3. w sprawach organizacji imprez i zawodów wynikających z celów wymienionych w rozdziale 2 pkt 1,
  4. organizację szkoleń, prelekcji, prezentacji i spotkań z zawodowymi zawodnikami sportowymi mających na celu propagowanie futnet-u,
  5. podejmowanie działań promujących młodych sportowców amatorów (zwłaszcza członków Stowarzyszenia), takich jak stworzenie im możliwości brania udziału w zawodach na terenie Polski,
  6. prowadzenie własnego profilu na ... jako ośrodka informacji o działalności Stowarzyszenia,
  7. współpracę z innymi organizacjami krajowymi i międzynarodowymi o zbliżonych celach
  8. organizowanie i prowadzenie szkoleń dla szkół oraz innych organizacji i instytucji zainteresowanych realizacją zadań zgodnych z celami wymienionymi w rozdziale 2 pkt 1,
  9. realizację własnych projektów zgodnych z celami wymienionymi w rozdziale 2 pkt 1,
  10. nadawanie odznak organizacyjnych,
  11. inne działania realizujące cele statutowe.


Dochód z działalności Stowarzyszenia jest przeznaczony na realizację celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.

Wszystkie usługi świadczone przez Stowarzyszenie w ramach jego głównego przedmiotu działalności docelowo są kierowane na rzecz osób uprawiających sport.

Głównym celem działań Stowarzyszenia jest organizowanie i uprawianie sportu, organizowanie wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, dzięki czemu następuje kształtowanie u przedszkolaków zainteresowania ruchem i kulturą fizyczną, zaspokojenie potrzeby spontanicznej aktywności fizycznej, a także przygotowanie do podejmowania regularnego ruchu teraz i w późniejszych latach. Sprzyja to ogólnemu rozwojowi dzieci, co przydaje się w codziennym życiu teraz i w przyszłości, ale także przy ewentualnym uprawianiu sportu w późniejszym wieku. Taka forma działania jest także mentalnym przygotowaniem dziecka do aktywności fizycznej i działania w grupie. Celem prowadzonych zajęć jest: polepszenie ogólnego stanu zdrowia poprzez cykliczne zajęcia z wychowania fizycznego, uświadomienie korzyści wynikających z aktywności fizycznej, ukulturalnianie fizyczne dziecka, zapewnienie harmonijnego rozwoju fizycznego dziecka, popularyzacja aktywności fizycznej u przedszkolaków poprzez zabawę i ćwiczenia.

Stowarzyszenie w ramach prowadzonej działalności nie świadczy usług odpłatnego zakwaterowania związanego ze sportem lub wychowaniem fizycznym, ani usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Nie świadczy również usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, a także nie świadczy usług wstępu na imprezy sportowe.

Działalność Stowarzyszenia w zakresie rozwoju i upowszechniania sportu wśród uczestników zajęć, w tym opłaty za uczestnictwo w zajęciach - nie są ukierunkowane na osiąganie zysku, a wspomagają pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania Stowarzyszenia. Są to między innymi: koszty organizowania szkoleń sportowych, a zwłaszcza wynajem sal treningowych, opłat OC trenerów, wypłata wynagrodzeń wykwalifikowanym terenerom, zakup sprzętu i akcesoriów sportowych, opłaty administracyjno-biurowe, księgowe, pokrycie kosztów eksploatacji i leasingu pojazdów. Wszelkie uzyskiwane w ten sposób środki finansowe są w całości przekazywane na realizację celów statutowych Stowarzyszenia, kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. W celu efektywnego realizowania zadań statutowych, prowadzone są doskonalenia świadczonych przez Stowarzyszenie usług, w tym szczególnie kontynuacji prowadzonych treningów, szkoleń, które stanowią element konieczny w procesie rozwoju sportu. Wnioskodawca zatrudnia wykwalifikowanych trenerów, którzy prowadzą zajęcia z uczestnikami. Jest to warunek konieczny do prawidłowego organizowania działań wynikających z celów statutowych.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 20 października 2018 r. wskazano ponadto, że Wnioskodawca świadczy wyłącznie usługi zajęć sportowych organizowanych z udziałem trenerów dla dzieci uczęszczających do przedszkoli, za które pobierana jest miesięczna opłata.

Świadczone przez Stowarzyszenie usługi, które są przedmiotem wniosku i są jedynymi jakie Wnioskodawca świadczy, wpisują się w następujące cele statutowe:

„Pkt 1.

  • działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, świadczona na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym,
  • organizowanie i uprawianie sportu,
  • organizowanie wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, w tym dla dzieci,
  • prowadzenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
  • upowszechnianie aktywnego stylu życia
  • wspieranie młodych talentów i promocja młodych sportowców i ich osiągnięć.
  • propagowanie czynnego uprawiania sportu oraz krzewienie zasad fair play wśród młodych sportowców”.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie ww. cele wpisują się w cele stosownie do art. 17. ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zwłaszcza w zakresie kultury fizycznej i sportu, gdzie dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Całość dochodu przeznaczana jest na realizację ww. celów statutowych w zakresie kultury fizycznej i sportu. Działalność Stowarzyszenia w zakresie rozwoju i upowszechniania sportu wśród uczestników zajęć, w tym opłaty za uczestnictwo w zajęciach nie są ukierunkowane na osiąganie zysku, a przeznaczane są na pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania Stowarzyszenia między innymi: koszty organizowania zajęć sportowych, a zwłaszcza wynajem sal treningowych, opłaty OC trenerów, wypłaty wynagrodzeń wykwalifikowanym trenerom, bieżące koszty administracyjno-biurowe itp. niezbędne do funkcjonowania Stowarzyszenia.

Uzyskane miesięczne opłaty za udział w zajęciach są w całości przekazywane na realizację celów statutowych Stowarzyszenia. W celu efektywnego realizowania zadań statutowych, doskonalenia świadczonych przez Stowarzyszenie usług, w tym szczególnie kontynuacji prowadzonych treningów, szkoleń, które stanowią element konieczny w procesie rozwoju sportu, Wnioskodawca zatrudnia wykwalifikowanych trenerów, którzy prowadzą zajęcia z uczestnikami. Jest to warunek konieczny do prawidłowego organizowania działań wynikających z celów statutowych. Dzięki powstałej inicjatywie możliwa jest realizacja celów statutowych skoncentrowanych na szeroko rozumianej kulturze fizycznej i uprawianiu sportu przez przedszkolaków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy możliwe jest zwolnienie od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów Stowarzyszenia uzyskanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług?

Zdaniem wnioskodawcy, możliwe jest zwolnienie od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, dochodów Stowarzyszenia uzyskanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług zajęć sportowych. Stosownie do art. 17. ust. 1. pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zdaniem wnioskodawcy zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, jest zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

W ocenie Wnioskodawcy obie przesłanki są spełnione, o czym mowa we wniosku oraz w uzupełnionym wyżej opisie stanu faktycznego sprawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 210 ze zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), jako podmioty zwolnione od podatku.

Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, art. 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Dopiero ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych. Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

A zatem sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i niebudzący wątpliwości, by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest zatem, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tę część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną. Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Zatem wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem. Podkreślić należy, że analiza powyższych uregulowań prawnych w kontekście cytowanych wcześniej przepisów ustawy prawo o stowarzyszeniach prowadzi do wniosku, że stowarzyszenie jest co do zasady organizacją, której zadanie nie polega na prowadzeniu działalności gospodarczej. Celem stowarzyszenia nie może być zatem uzyskanie dochodu w celu innym niż realizacja niezarobkowych celów statutowych i nie może nim być przysporzenie członkom korzyści majątkowych. Dlatego też – chociaż przepisy ustawy prawo o stowarzyszeniach – dopuszczają możliwość prowadzenia przez stowarzyszenia działalności gospodarczej – dochód z tej działalności może służyć wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków, co tym samym oznacza, że członkowie stowarzyszenia nie mogą czerpać konkretnych korzyści majątkowych z takiej działalności.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że celem statutowym Stowarzyszenia jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, świadczona na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, organizowanie i uprawianie sportu, organizowanie wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, w tym dla dzieci, prowadzenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, upowszechnianie aktywnego stylu życia, wspieranie młodych talentów i promocja młodych sportowców i ich osiągnięć, propagowanie czynnego uprawiania sportu oraz krzewienie zasad fair play wśród młodych sportowców. Dochód z działalności Stowarzyszenia jest przeznaczony na realizację celów statutowych. Głównym celem działań Stowarzyszenia jest organizowanie i uprawianie sportu, organizowanie wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, dzięki czemu następuje kształtowanie u przedszkolaków zainteresowania ruchem i kulturą fizyczną, zaspokojenie potrzeby spontanicznej aktywności fizycznej, a także przygotowanie do podejmowania regularnego ruchu teraz i w późniejszych latach. Sprzyja to ogólnemu rozwojowi dzieci, co przydaje się w codziennym życiu teraz i w przyszłości, ale także przy ewentualnym uprawianiu sportu w późniejszym wieku. Taka forma działania jest także mentalnym przygotowaniem dziecka do aktywności fizycznej i działania w grupie. Celem prowadzonych zajęć jest: polepszenie ogólnego stanu zdrowia poprzez cykliczne zajęcia z wychowania fizycznego, uświadomienie korzyści wynikających z aktywności fizycznej, ukulturalnianie fizyczne dziecka, zapewnienie harmonijnego rozwoju fizycznego dziecka, popularyzacja aktywności fizycznej u przedszkolaków poprzez zabawę i ćwiczenia. Wszelkie środki finansowe uzyskiwane z opłat za uczestnictwo w zajęciach, przeznaczane są na pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania Stowarzyszenia między innymi: koszty organizowania zajęć sportowych, a zwłaszcza wynajem sal treningowych, opłaty OC trenerów, wypłaty wynagrodzeń wykwalifikowanym trenerom, bieżące koszty administracyjno-biurowe itp. niezbędne do funkcjonowania Stowarzyszenia. W celu efektywnego realizowania zadań statutowych, doskonalenia świadczonych przez Stowarzyszenie usług, w tym szczególnie kontynuacji prowadzonych treningów, szkoleń, które stanowią element konieczny w procesie rozwoju sportu, Wnioskodawca zatrudnia wykwalifikowanych trenerów, którzy prowadzą zajęcia z uczestnikami. Wnioskodawca świadczy wyłącznie usługi zajęć sportowych organizowanych z udziałem trenerów dla dzieci uczęszczających do przedszkoli, za które pobierana jest miesięczna opłata.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizowane cele statutowe wpisują się w cele stosownie do art. 17. ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zwłaszcza w zakresie kultury fizycznej i sportu. Całość dochodu przeznaczana jest na realizację ww. celów statutowych w zakresie kultury fizycznej i sportu.

Odnosząc się do możliwości zwolnienia od opodatkowania uzyskanych przez Wnioskodawcę dochodów, zauważyć należy, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4 pojęć takich jak kultura fizyczna, czy sport. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną tych pojęć.

Jeśli chodzi o zdefiniowanie działalności kulturalnej, to przede wszystkim wskazać należy, że w praktyce słowo „kultura” ma bardzo szeroki zakres znaczeniowy, a ponadto może być to pojęcie analizowane w różnych aspektach, np. w aspekcie naukowym, społecznym, psychologicznym, fizycznym, historycznym itd., z uwzględnieniem takich dziedzin kultury jak kultura materialna, kultura duchowa, kultura społeczna, kultura fizyczna, kultura języka.

Według Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/) kultura fizyczna definiowana jest jako część kultury narodowej, obejmująca wiedzę, wartości, zwyczaje, działania podejmowane w celu zapewnienia właściwego rozwoju psychofizycznego, wychowania, doskonalenia uzdolnień i sprawności fizycznej człowieka, a także w celu zachowania oraz przywracania jego zdrowia. Przez kulturę fizyczną należy rozumieć dziedzinę obejmująca naukę o wychowaniu fizycznym, sport, higienę osobistą oraz racjonalną organizację czynnego wypoczynku. Natomiast przez sport  według ww. Słownika  należy rozumieć ćwiczenia i gry mające na celu rozwijanie sprawności fizycznej i dążenie we współzawodnictwie do uzyskania jak najlepszych wyników.

Nawiązując do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1263 ze zm.), sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Za sport uważa się również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego (art. 2 ust. 1 pkt 1a). Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną (art. 2 ust. 1 pkt 2).

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że działalność statutowa Wnioskodawcy mieści się w pojęciu działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu. Aktywności podejmowane przez Wnioskodawcę koncentrują się bowiem wokół popularyzowania kultury fizycznej i sportu, co bezpośrednio wynika ze statutu Stowarzyszenia.

Jeżeli zatem w istocie, jak wskazano we wniosku, dochody Wnioskodawcy przeznaczone zostały na realizację celów statutowych i zostały/zostaną wydatkowane na te cele, to możliwe jest skorzystanie przez Wnioskodawcę ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a,
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj