Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-53/12/MN
z 5 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-53/12/MN
Data
2012.04.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
świadczenie usług
usługi kulturalne
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
skoro Wnioskodawca wykonuje własne twórcze interpretacje utworów, co do których posiada prawa autorskie, a czynności te wynagradzane są w formie honorariów i z tytułu realizacji których Wnioskodawca występuje wyłącznie jako indywidualny twórca, będący artystą wykonawcą może w tym zakresie korzystać ze zwolnienia od podatku, w oparciu o powołany wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2012r. (data wpływu 13 stycznia 2012r.) uzupełniony pismem z dnia 16 lutego 2012r. (data wpływu 21 lutego 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na wystawianiu przedstawień artystycznych w postaci koncertów oraz obsłudze muzycznej imprez okolicznościowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na wystawianiu przedstawień artystycznych w postaci koncertów oraz obsłudze muzycznej imprez okolicznościowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 lutego 2012r. (data wpływu 21 lutego 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 16 lutego 2012r.):

Wnioskodawca począwszy od 1 stycznia 2012r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. W jej ramach zamierza podejmować między innymi następujące czynności:

  1. prowadzenie agencji artystycznej, która zajmować się będzie organizacją różnego rodzaju projektów artystycznych, koncertów, imprez okolicznościowych i w tym celu zatrudniać będzie grupy muzyczne, aktorskie, itp.,
  2. świadczenie usług kulturalnych bezpośrednio przez samego Wnioskodawcę poprzez występy zespołu muzycznego, którego członkiem i kierownikiem jest Wnioskodawca.

Zagadnienie będące przedmiotem niniejszej interpretacji dotyczy drugiego rodzaju ze wskazanych powyżej czynności.

Mianowicie Wnioskodawca jest członkiem i kierownikiem zespołu muzycznego, w ramach którego, w celu wystawiania przedstawień artystycznych, zatrudniać będzie muzyków na podstawie umów o dzieło. Osoby wchodzące w skład zespołu mają wykształcenie muzyczne, także sam wnioskodawca posiada podstawowe wykształcenie muzyczne (ukończył państwową szkołę muzyczną I stopnia), które rozwija obecnie indywidualnie poprzez udoskonalanie gry na instrumencie, poszerzanie wiedzy z zakresu zasad i historii muzyki oraz aktualnych trendów w szeroko pojętej branży muzycznej, w tym także poprzez udział jako członek w innym zespole muzycznym - niezwiązanym bezpośrednio z prowadzoną przez wnioskodawcę działalnością gospodarczą - tworzącym własne autorskie kompozycje i utwory muzyczne.

Wnioskodawca świadczyć będzie usługi polegające na wystawianiu przedstawień artystycznych w postaci koncertów, jak i obsługi muzycznej imprez okolicznościowych typu wesela, studniówki, bale, imprezy firmowe. Usługi te świadczone będą zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i na rzecz takich podmiotów jak: domy kultury, urzędy miast, agencje organizujące imprezy firmowe, przedsiębiorcy, itp. Wnioskodawca przedstawiać będzie własne twórcze interpretacje utworów innych autorów (tj. znane światowe i polskie przeboje muzyki rozrywkowej we własnych aranżacjach), w zamian za co otrzymywać będzie honorarium.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż w ocenie Wnioskodawcy usługi, które zamierza on wykonywać, stanowić będą usługi kulturalne świadczone przez artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów. Według art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, artystycznymi wykonaniami są „w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania”. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu „Każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej pozostaje pod ochroną niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia”. Na takie rozumienie usług, które świadczyć będzie Wnioskodawca, wskazuje przede wszystkim fakt że wszyscy członkowie zespołu pozostają wykształconymi muzykami oraz to, że Wnioskodawca wykonywać będzie własne twórcze interpretacje utworów innych autorów (we własnych aranżacjach), stanowiących w związku z tym odrębny przedmiot ochrony prawa autorskiego. Biorąc pod uwagę fakt, iż kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (m.in. o charakterze muzycznym), w ocenie Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi będą mieć charakter usług kulturalnych.

W dalszej kolejności Wnioskodawca pragnie podkreślić, że uważa się za artystę wykonawcę w świetle art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Jak wskazano powyżej, Wnioskodawca posiada podstawowe wykształcenie muzyczne, które dodatkowo stale rozwija, aktywnie poszerzając swoją wiedzę i umiejętności, w tym także poprzez udział jako członek innego zespołu muzycznego, niezwiązanego z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, tworzącego własne autorskie kompozycje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane przez Wnioskodawcę usługi, polegające na wystawianiu przedstawień artystycznych w postaci koncertów, jak i obsługi muzycznej imprez okolicznościowych w ramach występów zespołu muzycznego, którego członkiem i kierownikiem jest Wnioskodawca, i który przedstawiać będzie własne twórcze interpretacje utworów innych autorów, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 16 lutego 2012r.):

Zdaniem Wnioskodawcy opisana przez niego działalność podlegać będzie zwolnieniu z VAT w oparciu o art. 43 ust 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem „zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zatem warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy.

W skład grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia weszli indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Analizując możliwość zwolnienia świadczonych przez Wnioskodawcę usług na gruncie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT, na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 90, poz. 631 ze zm.) – do której odwołuje się ustawodawca w treści ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b - przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są m. in. utwory muzyczne i słowno-muzyczne, a także sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne (art. 1 ust. 2 pkt 7 i 8 ww. ustawy).

Na podstawie art. 8 ust. 2 cyt. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Pod ochroną pozostaje – na podstawie art. 85 ust. 1 ww. ustawy – każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Zgodnie z art. 85 ust. 2 ww. ustawy, artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

Z treści ww. przepisów można wywieść, iż twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Użyte w tym przepisie określenie „przejaw działalności twórczej”, należy rozumieć jako uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca począwszy od 1 stycznia 2012r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą.

Wnioskodawca jest członkiem i kierownikiem zespołu muzycznego, w ramach którego, w celu wystawiania przedstawień artystycznych, zatrudniać będzie muzyków na podstawie umów o dzieło. Osoby wchodzące w skład zespołu mają wykształcenie muzyczne, także sam Wnioskodawca posiada podstawowe wykształcenie muzyczne (ukończył państwową szkołę muzyczną I stopnia).

Wnioskodawca świadczyć będzie usługi polegające na wystawianiu przedstawień artystycznych w postaci koncertów, jak i obsługi muzycznej imprez okolicznościowych typu wesela, studniówki, bale, imprezy firmowe. Usługi te świadczone będą zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i na rzecz takich podmiotów jak: domy kultury, urzędy miast, agencje organizujące imprezy firmowe, przedsiębiorcy, itp. Wnioskodawca przedstawiać będzie własne twórcze interpretacje utworów innych autorów (tj. znane światowe i polskie przeboje muzyki rozrywkowej we własnych aranżacjach), w zamian za co otrzymywać będzie honorarium.

W ocenie Wnioskodawcy usługi, które zamierza on wykonywać, stanowić będą usługi kulturalne świadczone przez artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wnioskodawca uważa się za artystę wykonawcę w świetle art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W świetle powołanych powyżej uregulowań zawartych w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, należy zauważyć, że ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33, korzystają wyłącznie własne twórcze wykonania artystów posiadające cechy oryginalności i indywidualności (utwory), których autorstwo uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub podano do publicznej wiadomości w związku z rozpowszechnianiem utworu. Przepis ten nie znajdzie natomiast zastosowania do działalności, polegającej na odtwórczym wykonywaniu utworów innych artystów, bowiem prawa autorskie wykonywanych utworów pozostają własnością pierwotnego wykonawcy, a nie odtwórcy.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności faktyczne oraz treść powołanych w tym zakresie przepisów prawa, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca wykonuje własne twórcze interpretacje utworów, co do których posiada prawa autorskie, a czynności te wynagradzane są w formie honorariów i z tytułu realizacji których Wnioskodawca występuje wyłącznie jako indywidualny twórca, będący artystą wykonawcą może w tym zakresie korzystać ze zwolnienia od podatku, w oparciu o powołany wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj