Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-1.4011.323.2018.2.MN
z 14 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2018 r. (data wpływu 28 sierpnia 2018 r.) uzupełnionym w dniu 15 października 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych:


  • w zakresie kosztów uzyskania przychodu oraz uznania wydatków na budowę budynku mieszkalnego za wydatki na własne cele mieszkaniowe – jest prawidłowe
  • w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 15 października 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca nabył w drodze darowizny w dniu 26 kwietnia 2016 r. na terenie Polski niezbudowaną działkę. Po dniu nabycia własności tej nieruchomości, Wnioskodawca przystąpił do budowy dla siebie domu mieszkalnego jednorodzinnego. Na ten cel w marcu 2018 r. Wnioskodawca zaciągnął kredyt w banku mającym siedzibę w Polsce, zabezpieczony hipoteką na tej nieruchomości. Dom jest obecnie w budowie, a Wnioskodawca posiada faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione na budowę. Wnioskodawca nie posiada innej nieruchomości mieszkaniowej, natomiast jest właścicielem innej działki niezabudowanej. Wnioskodawca nie korzystał z żadnych ulg podatkowych przy budowie domu. Wobec zmiany planów mieszkaniowych, Wnioskodawca zamierza w bieżącym roku zbyć nieruchomość z domem w trakcie budowy. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i przychód ze zbycia nie będzie stanowił przychodu z działalności gospodarczej. Środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości Wnioskodawca przeznaczy częściowo na spłatę kredytu w banku, a w pozostałej części, przed upływem 2 lat od dnia sprzedaży, na zakup w Polsce nowej nieruchomości, która przeznaczona będzie na realizację celów mieszkaniowych Wnioskodawcy, tj. gruntu pod budowę budynku mieszkalnego oraz na budowę budynku mieszkalnego na posiadanej obecnie działce niezabudowanej.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że na nieruchomości, tj. na gruncie pod budowę budynku mieszkalnego, który planuje zakupić ze środków pochodzących ze sprzedaży nieruchomości, którą otrzymał w darowiźnie w dniu 26 kwietnia 2016 r. nie zamierza obecnie budowy budynku mieszkalnego. Grunt pod budowę budynku mieszkalnego, który zamierza kupić będzie stanowił działkę budowlaną w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - jego wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego (zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego grunt leży w terenach zabudowy mieszkaniowej). Grunt pod budowę budynku mieszkalnego, który zamierza kupić nie jest inną działką, dla której byłoby konieczne wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wnioskodawca wskazał, że nie zamierza obecnie budowy budynku mieszkalnego na nowo zakupionej nieruchomości, a zatem nie istnieje prawdopodobieństwo zrealizowania budowy dwóch budynków mieszkalnych na dwóch odrębnych nieruchomościach gruntowych. Własne cele mieszkaniowe, rozumiane jako zamieszkiwanie, Wnioskodawca będzie realizował w budynku mieszkalnym wybudowanym na dotychczas posiadanej działce niezabudowanej. Budynek ten będzie służył realizacji także potrzeb mieszkaniowych rodziny Wnioskodawcy, tj. żony i małoletnich dzieci. Grunt pod budowę budynku mieszkalnego, który Wnioskodawca planuje zakupić ze środków pochodzących ze sprzedaży nieruchomości, którą otrzymał w darowiźnie w dniu 26 kwietnia 2016 r., planuje zakupić w celu zabezpieczenia w przyszłości potrzeb mieszkaniowych małoletnich dzieci. Rozpoczęcie budowy budynku mieszkalnego na dotychczas posiadanej działce niezabudowanej nastąpi w roku 2019, a budowa będzie trwała 2-3 lata.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy udokumentowane fakturami VAT wydatki na budowę domu będą stanowiły koszty uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nabytej w drodze darowizny działki?
  2. Czy dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości przez Wnioskodawcę będzie podlegał zwolnieniu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne zbycie nieruchomości - działki z domem w trakcie budowy, które nie następuje w ramach działalności gospodarczej i ma miejsce po 2 latach od nabycia własności w drodze darowizny, stanowi źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Udokumentowane fakturami VAT wydatki na budowę domu będą stanowiły koszty uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nabytej w drodze darowizny działki, na której obecnie znajduje się dom w trakcie budowy (art. 22 ust. 6d i 6e ww. ustawy). Podstawą obliczenia podatku w takiej sytuacji byłby dochód - różnica pomiędzy ceną zbycia pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia, a udokumentowanymi fakturami VAT wydatkami na budowę domu (art. 30e ust. 1 i 2, art. 19 ust. 1, art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Dochód ten będzie jednakże wolny od podatku dochodowego, gdyż Wnioskodawca po dniu zbycia, nie później niż dwa lata od końca bieżącego roku, w którym nastąpi zbycie, przeznaczy cały przychód ze zbycia na własne cele mieszkaniowe (art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wydatki w tym zakresie Wnioskodawca poniesie na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego oraz na budowę budynku mieszkalnego na posiadanej działce niezabudowanej (art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c ww. ustawy) oraz na spłatę kredytu oraz odsetek od tego kredytu zaciągniętego przez Wnioskodawcę przed dniem uzyskania przychodu ze zbycia na budowę własnego budynku mieszkalnego, który budowany był na zbywanej działce (art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a i d ww. ustawy). Na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego i budowę nowego budynku mieszkalnego na posiadanej działce niezbudowanej Wnioskodawca przeznaczy całą kwotę przychodu ze zbycia, która pozostanie po spłacie kredytu oraz odsetek od tego kredytu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie kosztów uzyskania przychodu oraz uznania wydatków na budowę budynku mieszkalnego za wydatki na własne cele mieszkaniowe, w pozostałym zakresie jest nieprawidłowe.


Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


Stosownie do art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 22 ust. 6c cytowanej ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ww. ustawy). Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e analizowanej ustawy).

Kosztem uzyskania przychodu ze zbycia nieruchomości będą więc udokumentowane nakłady na nieruchomość poczynione w czasie jej posiadania. Nakładami tymi mogą być wydatki jakie zostały poniesione na budowę budynku. Pogląd Wnioskodawcy w tej części jest zatem prawidłowy.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.


Stosownie do art. 21 ust. 25 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się m.in.:


  1. wydatki poniesione na:


    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego


      - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;



  2. wydatki poniesione na:


    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a,
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a lub b


      - w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.


Zgodnie z art. 21 ust. 28 cytowanej ustawy za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:


  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części


  • przeznaczonych na cele rekreacyjne.


Co istotne, zgodnie z art. 21 ust. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania:


  • do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz
  • do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.


Powołany przepis służy zapobieżeniu sytuacji, gdy ta sama wartość zostałaby ujęta dwukrotnie dla celów rozliczeń podatkowych podatnika, tj. raz przy ustalaniu dochodu ze zbycia nieruchomości i ponownie – przy obliczaniu wartości dochodu, jaki podlega zwolnieniu podatkowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy.

Z treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że ustawodawca uzależnia skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia od wydatkowania przez podatnika w określonym terminie, środków uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c na realizację własnego celu mieszkaniowego. Przy czym wydatki, których realizacja uprawnia do zwolnienia określone zostały enumeratywnie w art. 21 ust. 25 ww. ustawy. Należy zauważyć, że w obowiązującym stanie prawnym ustawodawca nie zastrzegł, że wydatki na własne cele mieszkaniowe podatnika ograniczać się muszą do nabycia np. jednego lokalu czy budynku mieszkalnego. Jednakże warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia jest realizowanie w zakupionych lokalach własnych potrzeb mieszkaniowych. Jest to cel nadrzędny, przez pryzmat którego należy interpretować ww. przepis. Intencją ustawodawcy tworzącego to zwolnienie było zachęcenie podatników do nabywania w miejsce zbywanych nieruchomości czy praw majątkowych, innych nieruchomości lub praw majątkowych przeznaczonych do zaspakajania ich indywidualnych potrzeb mieszkaniowych. Świadczy o tym poprzedzenie wyrażenia „cele mieszkaniowe” przymiotnikiem „własne”.

Zwolnieniem tym nie są zatem objęte przychody ze sprzedaży nieruchomości i praw przeznaczone na zakup innych nieruchomości lub praw w sytuacji, gdy czynności te wskazują np. na działanie o charakterze zarobkowym, spekulacyjnym, inwestycyjnym lub innym nie ukierunkowanym na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych.

Realizacja własnych celów mieszkaniowych w sytuacji kiedy podatnik był właścicielem innej (innych) nieruchomości (lokalu mieszkalnego) powinna polegać na tym, że w przypadku zakupu kolejnego lokalu mieszkalnego również w nim podatnik faktycznie powinien takie cele realizować. Wyraz „mieszkaniowe” w wyrażeniu „własne cele mieszkaniowe” należy odnosić do zamiaru zamieszkiwania związanego z różnymi sposobami wydatkowania przychodu, a nie do wydatkowania przychodu na nabycie mieszkania (mieszkań) w znaczeniu przedmiotowym. Istotnym jest zatem, aby podatnik był w stanie racjonalnie udowodnić, że faktycznie mieszka w nabytej nieruchomości/lokalu mieszkalnym.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż wydatkowanie części przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości na wybudowanie domu na posiadanej działce niezabudowanej w celu zamieszkania w nim wraz z rodziną będzie można uznać za wydatki na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże zwolnienie podatkowe części dochodu będzie miało zastosowanie tylko wówczas, gdy zarówno nabycie materiałów budowlanych, jak i ich wykorzystanie na budowę domu mieszkalnego, nastąpi nie później niż w okresie dwóch lat licząc od końca roku podatkowego, w którym podatnik dokonał odpłatnego zbycia nieruchomości. Natomiast nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, który Wnioskodawca zamierza nabyć w celu zabezpieczenia w przyszłości potrzeb mieszkaniowych swoich małoletnich dzieci nie uprawnia do zastosowania przedmiotowego zwolnienia, ponieważ nie są wydatkami na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu z kolei do możliwości uznania za wydatki na własne cele mieszkaniowe spłaty kredytu zaciągniętego na budowę budynku mieszkalnego na nieruchomości gruntowej, którą Wnioskodawca otrzymał w darowiźnie wskazać należy, że w omawianej sprawie znajdzie zastosowanie regulacja zawarta w przywołanym wyżej art. 21 ust. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca rozliczając transakcję sprzedaży nieruchomości zobowiązany jest bowiem uwzględnić wydatki w postaci nakładów poniesionych na posiadaną nieruchomość otrzymaną w darowiźnie. Uwzględnienie spłaty kredytu (którym sfinansowano te nakłady) jako wydatku poniesionego na cel mieszkaniowy oznaczałoby, że Wnioskodawca odliczyłby dwukrotnie te same wydatki, a tego zabrania wprost art. 21 ust. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślenia wymaga, że podatnik nie ma prawa wyboru czy kwotę poniesionych na spłatę kredytu wydatków potraktuje jako wydatki na cele mieszkaniowe, czy też zaliczy do kosztów uzyskania przychodu. Podstawą obliczenia podatku jest bowiem dochód, a więc przychód obniżony o poniesione koszty i te właśnie koszty Wnioskodawca w pierwszej kolejności musi uwzględnić obliczając podstawę opodatkowania.


Ponadto należy zauważyć, że w temacie ustalenia, czy spłata kredytu zaciągniętego na nabycie zbytej nieruchomości stanowi wydatek służący zaspokojeniu własnych potrzeb podatnika uprawniający go do skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania wypowiadały się już wielokrotnie sądy administracyjne. I tak np. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z dnia 25 maja 2017 r. sygn. I Sa/Gd 408/17 uznał, że (…) Bez wątpienia celem zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 u.p.d.f., jest wspieranie podatników podatku dochodowego od osób fizycznych w zaspokajaniu ich własnych potrzeb mieszkaniowych. Przeznaczenie przez podatnika przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości mieszkaniowej na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup tej nieruchomości, nie może być uznane za działanie zmierzające do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych podatnika. Zbycie nieruchomości mieszkaniowej nie zaspokaja bowiem potrzeb mieszkaniowych. W opinii sądu, takie działanie byłoby sprzeczne nie tylko z celem omawianego zwolnienia, ale godziłoby także w konstrukcję podatku dochodowego od osób fizycznych (…).


Zatem, dochód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości w części odpowiadającej przychodowi z jej odpłatnego zbycia wydatkowanemu na spłatę kredytu zaciągniętego na wybudowanie budynku mieszkalnego na nieruchomości gruntowej, którą Wnioskodawca otrzymał w darowiźnie, oraz nabycie gruntu na przyszłe potrzeby mieszkaniowe dzieci nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym stosownie do art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj