Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.427.2018.1.PSZ
z 14 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2018 r. (data wpływu 19 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia opłat za amatorski połów ryb do przychodów z działalności rolniczej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia opłat za amatorski połów ryb do przychodów z działalności rolniczej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jest Pan rolnikiem (nie prowadzi Pan działalności gospodarczej). Posiada Pan stawy, w których hoduje różnego rodzaju ryby słodkowodne, dzierżawi również jeziora. Z tego tytułu jest Pan zobowiązany corocznie wnieść opłatę za użytkowanie obwodu rybackiego. Ponadto jako użytkownik rybacki, zobowiązany jest Pan do prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej, polegającej na rybacko-wędkarskim wykorzystaniu wód, corocznym zarybianiu, dokarmianiu naturalnym pokarmem, wspieraniu rozrodu naturalnego oraz zachowaniu odpowiedniego stanu ichtiofauny. Wykorzystanie jezior pod względem wędkarskim nakłada na Pana obowiązek udostępnienia wód wędkarzom amatorom zgodnie z operatem rybackim. Robi to Pan wydając im odpłatnie zezwolenia na połów ryb. Zezwolenie uprawnia do złowienia i zabrania do domu złowionej ryby. Otrzymane środki z tego tytułu przeznaczone są na koszty utrzymania łowiska (zarybianie, utrzymanie czystości na tym terenie, itd.) oraz na coroczne zarybianie. Wartości te są wielokrotnie wyższe niż przychód, który uzyskuje Pan z zezwoleń wędkarskich. Rocznie uzyskuje Pan przychód z tych zezwoleń od 3.000 zł do 8.000 zł.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.


Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w rozumieniu ust. 1 pkt 1 działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierząt typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:


  1. miesiąc-w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt licząc od dnia ich nabycia.


Z powyższego wynika więc, co Ustawodawca miał na myśli mówiąc o działalności rolniczej. Zasadniczą jej cechą jest uzyskanie produktów nieprzetworzonych, które pochodzą z własnego gospodarstwa. Taka właśnie sytuacja jest w Pana przypadku. Dodatkowo okres przetrzymywania ryb jest dłuższy niż 2 miesiące, a co za tym idzie przychody uzyskane z opłat za wędkowanie i za to, że wędkarze zabierają ze sobą złowione ryby będące w stanie nieprzetworzonym nie będą podlegały opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Także art. 1 ust. 2 ustawy o rybactwie śródlądowym stanowi, że chów ryb są to działania zmierzające do utrzymania i zwiększenia produkcji ryb, a za hodowlę uznaje chów połączony z doborem i selekcją w celu zachowania i poprawienia wartości użytkowej ryb.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy przychody z tytułu opłat za wędkowanie, przy czym wędkarz zabiera złowione ryby, są dochodami z działalności rolniczej, czy też przychody z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności pozarolniczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, hoduje On ryby co stanowi działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zasadniczą cechą tej działalności jest uzyskanie produktów nieprzetworzonych, pochodzących z własnego gospodarstwa. Dodatkowo okres przetrzymywania tych ryb jest dłuższy niż 2 miesiące. W związku z tym przychody uzyskane przez Pana z opłat za wędkowanie i za to, że wędkarze zabierają ze sobą ryby w stanie nieprzetworzonym, Pana zdaniem nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto prowadzi Pan działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej i zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy prawo przedsiębiorców nie dotyczą Pana przepisy tej ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1509 ze zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.


Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:


  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt


  • licząc od dnia nabycia.


Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie określa, co dla celów opodatkowania tym podatkiem, rozumie się pod pojęciem działalności rolniczej. Przy czym, przepisów ww. ustawy nie stosuje się (co do zasady) do przychodów uzyskiwanych z tej działalności. Zauważyć przy tym należy, że wyliczenie dokonane w ww. art. 2 ust. 2 ww. ustawy, ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkcja roślinna), chowu lub hodowli (produkcja zwierzęca).

Z kolei zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tworzącą katalog zamknięty, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Zakresu wyłączenia przedmiotowego określonego w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stosuje się do przychodów wynikających z działalności związanej z działalnością rolniczą lub produkcją rolniczą. Do przychodów z działalności rolniczej zalicza się bowiem przychody pochodzące (a nie „związane”) z działalności wymienionej w art. 2 ust. 2 ww. ustawy. Wyłączenie nie ma więc zastosowania do przychodów pochodzących, np. z działalności przetwórczej płodów rolnych czy świadczenia usług związanych z działalnością rolniczą. Przychody z takich rodzajów działalności, jako przychody pochodzące z innej niż rolnicza działalności, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1476), za chów ryb uważa się działania zmierzające do utrzymywania i zwiększania produkcji ryb, a za hodowlę - chów połączony z doborem i selekcją, w celu zachowania i poprawienia wartości użytkowej ryb.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że jest Pan rolnikiem (nie prowadzi Pan działalności gospodarczej). Posiada Pan stawy, w których hoduje różnego rodzaju ryby słodkowodne, dzierżawi również jeziora. Z tego tytułu jest Pan zobowiązany corocznie wnieść opłatę za użytkowanie obwodu rybackiego. Ponadto jako użytkownik rybacki, zobowiązany jest Pan do prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej, polegającej na rybacko-wędkarskim wykorzystaniu wód, corocznym zarybianiu, dokarmianiu naturalnym pokarmem, wspieraniu rozrodu naturalnego oraz zachowaniu odpowiedniego stanu ichtiofauny. Wykorzystanie jezior pod względem wędkarskim nakłada na Pana obowiązek udostępnienia wód wędkarzom amatorom zgodnie z operatem rybackim. Robi to Pan wydając im odpłatnie zezwolenia na połów ryb. Zezwolenie uprawnia do złowienia i zabrania do domu złowionej ryby. Otrzymane środki z tego tytułu przeznaczone są na koszty utrzymania łowiska (zarybianie, utrzymanie czystości na tym terenie, itd.) oraz na coroczne zarybianie.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, stwierdzić należy, że pobierane przez Pana opłaty za amatorski połów ryb nie mogą zostać zakwalifikowane do działalności rolniczej, o której mowa w ww. art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, nie można uznać, że uzyskiwane przez Pana przychody z tytułu ww. opłat nie podlegają opodatkowaniu na podstawie wyłączenia zawartego w art. 2 ust. 1 pkt 1 powyższej ustawy.

W konsekwencji przyjąć należy, że przychód uzyskany z tytułu pobierania opłat za amatorski połów ryb podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj