Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.208.2018.1.WR
z 9 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 września 2018 r. (data wpływu − 11 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania przemieszczania wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD za zakończone wraz z otrzymaniem z Systemu raportu odbioru − jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania przemieszczania wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD za zakończone wraz z otrzymaniem z Systemu raportu odbioru.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka lub […]) jest […]. Spółka jest […].Wnioskodawca składuje paliwa do bieżącej dystrybucji, w ramach […]. Spółka co do zasady nie jest właścicielem paliw, lecz świadczy usługi na zlecenie swoich kontrahentów - w tym celu prowadzi działalność w ramach usługowych składów podatkowych.

W ramach swojej działalności Wnioskodawca dokonuje również wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów energetycznych innych niż paliwa silnikowe lub opałowe, należących do swoich klientów. Wyroby te Spółka wyprowadza ze składu z zastosowaniem:

  • zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie art. 32 ustawy akcyzowej (ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 1114, dalej: ustawa akcyzowa),
  • zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień (Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, Dz.U. z 2017 r. poz. 430, dalej: rozporządzenie w sprawie zwolnień), oraz
  • zerowej stawki akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy akcyzowej (dotyczy wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 ustawy akcyzowej).

Wskazane powyżej wyroby akcyzowe, znajdujące się w składach podatkowych Wnioskodawcy, będą sprzedawane przez klientów Wnioskodawcy podmiotom zużywającym lub podmiotom pośredniczącym (w przypadku wyrobów zwolnionych) oraz zużywającym podmiotom gospodarczym (w przypadku wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy).

Wnioskodawca będzie wówczas odpowiedzialny za wydawanie wyrobów akcyzowych ze swoich składów podatkowych ich właścicielom. Miejsce odbioru wyrobów akcyzowych będzie znajdowało się na terenie Wnioskodawcy niebędącym składem podatkowym.

W obecnym stanie prawnym Wnioskodawca, jako podmiot prowadzący skład podatkowy, jest zobowiązany dołączać do przemieszczanych wyrobów akcyzowych papierowy dokument dostawy, jako warunek formalny zastosowania zwolnienia od akcyzy bądź zerowej stawki akcyzy. Dotychczasowo, w przypadku niektórych przemieszczeń wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie ich odbiorca - będący podmiotem zużywającym lub reprezentantem tego podmiotu - potwierdzał na dokumencie dostawy odbiór wyrobów akcyzowych na terenie składu podatkowego Spółki, tj. w miejscu wydania wyrobów, a następnie zwracał dokument dostawy Wnioskodawcy. Prawidłowość takiego sposobu potwierdzania odbioru na dokumencie dostawy potwierdził działający z upoważnienia Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 6 grudnia 2013 r, nr IPPP3/443-897/13-2/JK.

Z dniem 1 stycznia 2019 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne, tj. Dz. U. 2018 r., poz. 1697 (dalej: nowelizacja ustawy), której regulacje przewidują zastąpienie papierowego dokumentu dostawy elektronicznym dokumentem dostawy (dalej: e-DD). Obieg e-DD będzie wykonywany za pośrednictwem systemu EMCS PL 2 (dalej: EMCS lub system). Nowelizacja ustawy reguluje również moment i warunki rozpoczęcia, przebiegu oraz zakończenia przemieszczania wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy bądź zwolnionych ze względu na przeznaczenie na podstawie e-DD. Elektroniczny dokument dostawy będzie zatem wykorzystywany również w przypadkach przedstawionych przez Wnioskodawcę dostaw.

Tym samym od 1 stycznia 2019 r., realizując spoczywające na Wnioskodawcy obowiązki, Spółka, jako podmiot wysyłający będzie sporządzać za pośrednictwem systemu projekt e-DD w celu uzyskania z systemu dokumentu e-DD razem z numerem referencyjnym. Następnie, Wnioskodawca zgodnie ze sporządzonym e-DD wyprowadzi wyroby akcyzowe ze składu podatkowego i dostarczy je podmiotowi odbierającemu tj. nabywcy wyrobów (lub jego reprezentantowi) na terenie zakładu Spółki niebędącym składem podatkowym. Wówczas podmiot odbierający odbierze wyroby akcyzowe we wskazanym miejscu oraz zgodnie z regulacjami wprowadzonymi nowelizacją ustawy sporządzi w systemie projekt raportu odbioru. Otrzymany z systemu raport odbioru Wnioskodawca będzie traktował jako zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD. Spółka również wyjaśnia, iż przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD nie będzie trwało dłużej niż 30 dni, zaś podmiot odbierający sporządzi projekt raportu odbioru w momencie ich odbioru.

Natomiast w przypadku zamiaru przeprowadzenia przez organy podatkowe kontroli odbieranych wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD, podmiot odbierający nie sporządzi w systemie projektu raportu odbioru do czasu zakończenia kontroli.

Jednocześnie, Wnioskodawca mając na uwadze specyfikę prowadzonej działalności, potrzeby swoich kontrahentów, jak również w celu umożliwienia wykonywania kontroli wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-DD i odbieranych poza terenem składu podatkowego przez odbiorcę wyrobów, udostępni na życzenie podmiotu odbierającego lub funkcjonariuszy urzędu celno-skarbowego dokonujących kontroli przemieszczanych wyrobów akcyzowych miejsce przystosowane do przeprowadzenia kontroli.

W konsekwencji nowelizacji ustawy akcyzowej, Spółka pragnie potwierdzić, czy od 1 stycznia 2019 r. przedstawiony przez nią sposób potwierdzania przez podmiot odbierający odbioru wyrobów akcyzowych na terenie Spółki, wyprowadzonych ze składu podatkowego i przemieszczanych na podstawie e-DD, potwierdza zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych?

Niniejszy wniosek dotyczy podmiotów odbierających będących użytkownikami systemu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy od 1 stycznia 2019 r. przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób potwierdzania przez podmiot odbierający odbioru wyrobów akcyzowych wyprowadzonych ze składu podatkowego i przemieszczanych na podstawie e-DD potwierdza zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko Spółki:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego sposób potwierdzenia odbioru wyrobów przemieszczanych na podstawie e-DD jest na gruncie regulacji akcyzowych obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. prawidłowy i potwierdza zakończenie przemieszczania.

Spółka jako podmiot wysyłający przemieszcza do podmiotu odbierającego wyroby akcyzowe z zastosowaniem zwolnienia z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie albo z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy na podstawie e-DD, z kolei podmiot odbierający, potwierdzając odbiór wyrobów akcyzowych na terenie niebędącym składem podatkowym Wnioskodawcy, sporządza w systemie projekt raportu odbioru, który po prawidłowej weryfikacji przesyłany jest przez system do Spółki jako raport odbioru informujący o zakończeniu przemieszczania.

Uzasadnienie stanowiska Spółki:

1. Uwagi wstępne

Na wstępie Spółka wyjaśnia, iż już w obecnym stanie prawnym, tj. w obrocie papierowymi dokumentami dostawy, funkcjonuje u niej zbliżony sposób potwierdzania odbioru wyrobów akcyzowych z zastosowaniem zwolnienia przez nabywców tych wyrobów. Zgodnie z wydaną dla Spółki interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 grudnia 2013 r. o nr IPPP3/443-897/13-2/JK, w przypadku gdy Spółka wydaje nabywcy wyroby objęte dokumentem dostawy na terenie składu podatkowego, to do potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych na dokumencie dostawy przez tego nabywcę powinno dojść także na terenie składu podatkowego. W tym bowiem miejscu dochodzi do przeniesienia posiadania wyrobów akcyzowych.

Przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego sposób potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie albo opodatkowanych zerową stawką akcyzy jest co do zasady tożsamy z dotychczasowym a powstałe różnice wynikają jedynie z dostosowania Wnioskodawcy do realizacji obowiązków wprowadzonych nowelizowaną ustawą akcyzową.

2. Analiza prawna

(i)

Z brzmienia regulacji ustawy nowelizującej wynika, iż przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób odbioru wyrobów przez ich nabywcę jest prawidłowy i potwierdza spełnienie warunku przemieszczania wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD i jego zakończenia, niezbędnego do zastosowania zwolnienia ze względu na przeznaczenie lub zerowej stawki akcyzy.

Od 1 stycznia 2019 r., Wnioskodawca, jako podmiot prowadzący skład podatkowy wysyłający wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem systemu, będzie posiadał status podmiotu wysyłającego (art. 2 ust. 1 pkt 31 lit b ustawy akcyzowej w brzmieniu od 1 stycznia 2019 r.). W związku z czym, to na Spółce jeszcze przed rozpoczęciem przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem zwolnienia ze względu na przeznaczenie bądź zerowej stawki akcyzy w przypadku wyrobów z załącznika nr 2 ustawy akcyzowej, będzie ciążył obowiązek sporządzenia w systemie projektu e-DD, który po pozytywnej weryfikacji w systemie jako dokument e-DD będzie stanowił podstawę do wyprowadzenia wyrobów do podmiotu odbierającego z zastosowaniem ww. preferencji akcyzowej.

Natomiast nabywca wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-DD będący podmiotem zużywającym, podmiotem pośredniczącym bądź zużywającym podmiotem gospodarczym będzie posiadał status podmiotu odbierającego (art. 2 ust. 1 pkt 32 lit b ustawy akcyzowej w brzmieniu od 1 stycznia 2019 r.). Tym samym, w rozpatrywanym zdarzeniu przyszłym to na nabywcy wyrobów będzie ciążył obowiązek potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych objętych e-DD.

Jak Wnioskodawca wskazywał powyżej, jednym z warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie będzie, zgodnie z nowym brzmieniem art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy akcyzowej obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., przemieszczenie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2 oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy akcyzowej w brzmieniu od 1 stycznia 2019 r.

Analogiczny warunek odnosi się do zastosowania zerowej stawki akcyzy w przypadku wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 ustawy akcyzowej. Zgodnie z dodanym ust. 2aa do art. 89 ustawy akcyzowej w brzmieniu od 1 stycznia 2019 r., w przypadkach przemieszczenia na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego, warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy jest zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy akcyzowej w brzmieniu od 1 stycznia 2019 r.

Tym samym, spełnienie warunków, o których mowa powyżej, uzależnione jest m.in. od zakończenia przemieszczenia wyrobów akcyzowych w odpowiedni sposób we właściwym czasie. W tym zakresie Wnioskodawca pragnie wskazać, iż nowelizacja ustawy poprzez odpowiednie odesłania do innych regulacji wskazuje, w jaki sposób następuje zakończenie przemieszczania. W konsekwencji, zgodnie z art. 46b ust. 2 ustawy akcyzowej w brzmieniu od 1 stycznia 2019 r. „Zakończenie przemieszczania wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit b, i następuje z chwilą przesłania do systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane.” Ponadto, w myśl ust. 3 analizowanego przepisu: „Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD.”

Wskazać przy tym należy, że uzyskanie z systemu raportu odbioru wymaga uprzednio sporządzenia projektu raportu odbioru. W sytuacji objętej niniejszym wnioskiem obowiązek ten spoczywa na podmiocie odbierającym, gdyż ten jest użytkownikiem systemu. W konsekwencji, podmiot odbierający będzie zobowiązany przesłać do systemu projekt raportu odbioru po dokonaniu odbioru. Ustawa nowelizująca wskazuje wówczas, że projekt raportu odbioru powinien zostać przesłany do systemu nie później niż w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia odbioru tych wyrobów (art. 46i ustawy akcyzowej w brzmieniu od 1 stycznia 2019 r.).

Spółka zaznacza, iż w jej przypadku, to podmiot odbierający sporządzi projekt raportu odbioru w momencie odbioru wyrobów akcyzowych. W przypadku zaś, gdy projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane, system automatycznie prześle podmiotowi odbierającemu i podmiotowi wysyłającemu - czyli Spółce - raport odbioru, który jak wskazują znowelizowane regulacje potwierdza zakończenie przemieszczania (art. 46m ust. 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 27 ww. ustawy).

Powyższa analiza prowadzi do twierdzenia, że zakończenie przemieszczania następuje w momencie odbioru wyrobów akcyzowych, a ten zostaje potwierdzony raportem odbioru. W konsekwencji, raport odbioru potwierdzający zakończenie przemieszczenia - potwierdza również spełnienie warunku formalnego zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie bądź zerowej stawki akcyzy.

(ii)

Przenosząc powyższe na grunt opisanego przez Spółkę zdarzenia przyszłego należy uznać, iż Spółka prawidłowo wskazała sposób zakończenia przemieszczenia na podstawie e-DD. Wnioskodawca jako podmiot wysyłający sporządzi projekt e-DD, a następnie wyroby akcyzowe zostaną wyprowadzone poza teren składu podatkowego i dostarczone nabywcy, który jako podmiot odbierający odbierze wyroby akcyzowe na terenie Wnioskodawcy niebędącym składem podatkowym, a następnie sporządzi projekt raportu odbioru. Zostaną również zachowane terminy wynikające z przepisów prawa tj. przemieszczanie zakończy się w terminie 30 dni, natomiast podmiot odbierający sporządzi projekt raportu odbioru w dniu odbioru wyrobów akcyzowych.

W ocenie Wnioskodawcy, odbiór wyrobów akcyzowych przemieszczanych na e-DD na terenie zakładu Wnioskodawcy w części niebędącej składem podatkowym jest zgodny z przepisami akcyzowymi obowiązującymi obecnie oraz po 1 stycznia 2019 r. Wskazać tu należy fakt, iż Ustawodawca nie uzależnił odbioru wyrobów akcyzowych objętych e-DD od wykonania poszczególnych czynności np. dostarczenia wyrobów bezpośrednio na teren zakładu podmiotu odbierającego, rozładowania ich, przeładunku itp. Ustawodawca również nie wskazał definicji legalnej odbioru wyrobów akcyzowych. Tym samym, skoro nowelizowane regulacje nie zmieniają dotychczasowych przepisów w zakresie sposobu odbioru wyrobów akcyzowych, oznacza to że Ustawodawca ich nie ograniczył.

W ocenie Spółki, takie rozwiązanie jest w pełni racjonalne i uzasadnione, ponieważ uwzględnia realia prowadzonej działalności, a szczególnie różne warianty logistyczne oraz dynamiczne potrzeby rynkowe - w konsekwencji, odbiór wyrobów akcyzowych należy rozpoznawać w kontekście indywidualnego przypadku.

W przypadku opisanym w zdarzeniu przyszłym, w ocenie Wnioskodawcy odbiór wyrobów akcyzowych następuje w momencie przeniesienia prawa do rozporządzania wyrobami akcyzowymi na ich nabywcę.

Powyższe jest również zgodne z celem nowelizacji akcyzowej, rozumianym jako uproszczenie prowadzonej działalności. Jak wynika z uzasadnienia do nowelizowanej ustawy w zakresie zastąpienia papierowych dokumentów dostawy elektronicznymi: „Z uwagi na wyżej wskazane czasochłonne i generujące znaczne koszty u podmiotów gospodarczych stosowanie papierowego obiegu dokumentu dostawy przewiduje się jego zelektronizowanie. Przedmiotowa zmiana powinna usprawnić ten proces, wprowadzając ułatwienia zarówno po stronie sektora gospodarczego, jak i po stronie administracji. Elektroniczny obieg dokumentów dostawy zwiększy bowiem kontrolę administracji nad przemieszczanymi wyrobami.” (str. 5 uzasadnienia).

(iii)

Jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, przedstawiony przez Spółkę sposób odbioru wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie lub zerową stawką akcyzy umożliwia także sprawowanie kontroli odbieranych wyrobów.

Reasumując, przedstawiony przez Spółkę sposób odbioru przez podmiot odbierający wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-DD, tj. na terenie Wnioskodawca niebędącym składem podatkowym jest prawidłowy, a uzyskany z systemu raport odbioru potwierdza ten odbiór i tym samym potwierdza zakończenie przemieszczenia.

W świetle obowiązującego od 1 stycznia 2019 r. stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 z późn. zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie art. 2 ust. 1 pkt 18b, 18c, 27 i 28 ustawy, po zmianach wprowadzonych mocą ustawy z dnia 20 lipca 2018 r., o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz. U. z 2018 r. poz. 1697, zwana dalej „ustawą zmieniającą” lub „ustawą nowelizującą”)

  • e-DD oznacza elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;
  • dokument zastępujący e-DD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny;
  • raport odbioru to raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;
  • dokument zastępujący raport odbioru to dokument zawierający takie same dane jak raport odbioru, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, stosowany, gdy System jest niedostępny.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu uwzględniającym zmiany wprowadzone ustawą nowelizującą, które wejdą w życie 1 stycznia 2019 r., System oznacza krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych:

  1. z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.),
  2. poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia.

Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu ustalonym przez ustawę zmieniającą, obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. podmiot wysyłający to:

  1. podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowany wysyłający, którzy wysyłają wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,
  2. podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący, którzy wysyłają wyroby akcyzowe przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu, przy czym za podmiot wysyłający uznaje się podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący również w przypadku, gdy wyroby takie są zwracane do składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego przez podmiot zużywający albo przemieszczane do składu podatkowego przez zużywający podmiot gospodarczy,
  3. zarejestrowany odbiorca, który wysyła z użyciem Systemu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, które nabył wewnątrzwspólnotowo z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, do podmiotu zużywającego lub zużywającego podmiotu gospodarczego.

Natomiast podmiot odbierający to:

  1. podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany odbiorca, nabywca na terytorium państwa członkowskiego będący podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub podmiot objęty zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1, do których są wysyłane wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,
  2. podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający lub zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. (art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie 1 stycznia 2019 r.)

Na podstawie art. 1 pkt 23 ustawy zmieniającej w ustawie o podatku akcyzowym w Dziale III zatytułowanym „Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi” do ustawy o podatku akcyzowym, z dniem 1 stycznia 2019 r. zostanie dodany Rozdział 1a zatytułowany „Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu”, który obejmie artykuły 46a – 46p.

Stosownie do art. 46a ustawy o podatku akcyzowym Przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli:

  1. wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane:
    1. ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego,
    2. od podmiotu pośredniczącego do składu podatkowego, w celu zwrotu,
    3. ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego,
    4. od podmiotu zużywającego do składu podatkowego, w celu zwrotu,
    5. od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego,
    6. od podmiotu zużywającego do podmiotu pośredniczącego, w celu zwrotu,
    7. od zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5, do podmiotu zużywającego;
  2. wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, są przemieszczane na terytorium kraju:
    1. ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego,
    2. od zużywającego podmiotu gospodarczego do składu podatkowego,
    3. od zarejestrowanego odbiorcy - w przypadku, o którym mowa w art. 89 ust. 2 pkt 5 - do zużywającego podmiotu gospodarczego.


W myśl art. 46b ustawy o podatku akcyzowym:

  1. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego lub innego miejsca wysyłki.
  2. Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane.
  3. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po:

  1. przesłaniu do Systemu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, projektu e-DD i uzyskaniu z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo
  2. sporządzeniu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, dokumentu zastępującego e-DD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. (art. 46c ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym)

Projekt e-DD oraz dokument zastępujący e-DD zawierają informację, czy przemieszczane wyroby akcyzowe są objęte zwolnieniem od akcyzy czy opodatkowane zerową stawką akcyzy. (art. 46c ust. 2 ustawy)

Zgodnie z art. 46h ustawy:

  1. W przypadku odmowy przyjęcia całości albo części wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 46t ust. 2 pkt 1, podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, będący użytkownikiem Systemu sporządza raport odbioru w Systemie, wskazujący odmowę przyjęcia całości albo części wyrobów akcyzowych.
  2. W przypadku gdy podmiotem odbierającym, o którym mowa w ust. 1, jest podmiot niebędący użytkownikiem Systemu, raport odbioru wskazujący odmowę przyjęcia całości albo części wyrobów akcyzowych sporządza w Systemie podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit, b i c.

Podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, będący użytkownikiem Systemu przesyła do Systemu projekt raportu odbioru niezwłocznie po:

  1. przeprowadzeniu kontroli odbieranych wyrobów akcyzowych albo
  2. odbiorze wyrobów akcyzowych - w przypadku nieotrzymania do momentu odbioru ty
  • nie później jednak niż w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia odbioru tych wyrobów. (art. 46i ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym)

Jednocześnie w myśl art. 46i ust. 1 ustawy w przypadku otrzymania z Systemu informacji o zamiarze przeprowadzenia przez naczelnika urzędu celno-skarbowego kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, będący użytkownikiem Systemu ma obowiązek przesłania do Systemu powiadomienia o przybyciu wyrobów akcyzowych niezwłocznie po ich przybyciu. Do momentu przeprowadzenia kontroli nie dokonuje się rozładunku tych wyrobów.

Jeżeli projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane, raport odbioru jest automatycznie przesyłany z Systemu do podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, będącego użytkownikiem Systemu oraz do podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c. W przypadku gdy projekt raportu odbioru zawiera niekompletne lub nieprawidłowe dane, informacja o błędach jest automatycznie wysyłana z Systemu do podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, będącego użytkownikiem Systemu oraz do podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, w przypadkach gdy podmiot ten będzie sporządzać raport odbioru. (art. 46m ust. 1-2 ustawy)

Zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem sprawy Spółka w ramach swojej działalności między innymi dokonuje wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów energetycznych innych niż paliwa silnikowe lub opałowe, należących do swoich klientów. Wyroby te wyprowadzane są przez Wnioskodawcę z zastosowaniem:

  • zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie art. 32 ustawy o podatku akcyzowym;
  • zwolnień z akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie § 6 pkt 2 z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1748);
  • zerowej stawki akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy w odniesieniu do wyrobów wymienionych w załączniku nr w ustawie o podatku akcyzowym.

W związku ze zmianami wprowadzonymi przez ustawę nowelizującą, od 1 stycznia 2019r. Spółka jako podmiot wysyłający będzie sporządzać za pośrednictwem Systemu projekt e-DD w celu uzyskania z Systemu dokumentu e-DD wraz z numerem referencyjnym. Następnie , zgodnie ze sporządzonym e-DD wyprowadzi wyroby akcyzowe ze składu podatkowego i dostarczy podmiotowi odbierającemu tj. nabywcy wyrobów (lub jego reprezentantowi) na terenie zakładu Wnioskodawcy niebędącym składem podatkowym. Podmiot odbierający odbierze wtedy wyroby akcyzowe we wskazanym miejscu oraz zgodnie z regulacjami wprowadzonymi ustawą nowelizującą sporządzi w Systemie projekt raportu odbioru.

Otrzymany z Systemu raport odbioru zostanie przez Spółkę potraktowany jako zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD. Spółka wskazała również, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD nie będzie trwało dłużej niż 30 dni, a podmiot odbierający sporządzi projekt raportu odbioru w momencie ich odbioru.

W przypadku natomiast zamiaru przeprowadzenia przez organy podatkowe kontroli odbieranych wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD, podmiot odbierający nie sporządzi w Systemie projektu raportu odbioru do czasu zakończenia kontroli.

Wnioskodawca zamierza na życzenie podmiotu odbierającego lub funkcjonariuszy urzędu celno-skarbowego dokonujących kontroli przemieszczanych wyrobów akcyzowych udostępnić miejsce przystosowane do przeprowadzenia kontroli.

Opisane we wniosku zdarzenie przyszłe dotyczy tylko podmiotów odbierający będących użytkownikami Systemu.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest możliwość uznania powyższego sposobu potwierdzania przez podmiot odbierający odbioru wyrobów akcyzowych wyprowadzonych ze składu podatkowego i przemieszczanych na podstawie e-DD, za potwierdzenie zakończenia przemieszczania wyrobów akcyzowych, po zmianach wchodzących w życie w dniu 1 stycznia 2019 r.

Z cytowanego powyżej art. 2 ust. 1 pkt 27 w brzmieniu nadanym nowelizacją, który stanowi definicję legalną raportu odbioru na potrzeby ustawy o podatku akcyzowym wynika, że raport odbioru stanowi dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Ponadto zgodnie z art. 46b ust. 2 ustawy, który zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2019 r. wynika, że zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane.

Z literalnego brzmienia powołanych przepisów jednoznacznie wynika, że od 1 stycznia 2019 r. raport odbioru będzie dowodem zakończenia przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowanych zerową stawką ze względu na przeznaczenie.

Odnosząc powyższe do opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego sposób potwierdzania zakończenia przemieszczania wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający wyrobów akcyzowych wyprowadzonych ze składu podatkowego i przemieszczanych na podstawie e-DD do określonego miejsca odbioru jest prawidłowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego od 1 stycznia 2019 r., o ile przepisy te do daty obowiązywania nie ulegną zmianie.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […], w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj