Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.470.2018.4.JK
z 14 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2018 r. (data wpływu 27 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2018 r. (data wpływu 25 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. ustalenia, czy Biblioteka będzie miała prawo do zwrotu podatku naliczonego, jako jednostka dokonująca nabycia usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  2. wskazania, czy kontrahenci, z którymi Biblioteka zawrze umowy na świadczenie usług objętych projektem, będą mogli zastosować obniżoną stawkę podatku VAT do wysokości 0% na świadczone przez nich usługi (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy Biblioteka będzie miała prawo do zwrotu podatku naliczonego, jako jednostka dokonująca nabycia usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz wskazania, czy kontrahenci, z którymi Biblioteka zawrze umowy na świadczenie usług objętych projektem, będą mogli zastosować obniżoną stawkę podatku VAT do wysokości 0% na świadczone przez nich usługi (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Wniosek uzupełniono w dniu 25 października 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miejska Biblioteka Publiczna (zwana dalej: Biblioteka lub Wnioskodawca) będzie realizować projekt finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach Programu „Lokalnie Partnerstwa (…)”Fundacji. Przedmiotem umowy jest wsparcie zadań mieszczących się w celach statutowych Biblioteki, które to zadania będą świadczone nieodpłatnie. Biblioteka jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, korzystającą ze zwolnienia podmiotowego od VAT. Umowa dotacji zostanie zgłoszona w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (dotacje) będą wpływać na wyodrębniony rachunek bankowy (subkonto do konta podstawowego), prowadzony wyłącznie na potrzeby rozliczeń związanych z projektem.

Ponadto w piśmie z dnia 25 października 2018 r., będącym uzupełnieniem do wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

W zakresie podatku od towarów i usług Miejska Biblioteka Publiczna występuje jako podatnik, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych – jako płatnik.

Biblioteka jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (zgłoszenie 26 czerwca 1993 r.), który korzysta ze zwolnienia podmiotowego od VAT na podstawie art. 113 ust. 1 (VAT-R 26 maja 2008 r.). Biblioteka nie prowadzi ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.).

Miejska Biblioteka Publiczna w okresie IX.2018-VI.2019 będzie realizować projekt „(…)”, finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach Programu „Lokalne Partnerstwa (…)” Fundacji realizowanego przez (…) w Polsce. Przedmiotem umowy jest wsparcie zadań mieszczących się w celach statutowych Biblioteki: wykłady i warsztaty dla mieszkańców Miasta służące realizacji zadań statutowych z zakresu zaspokajania potrzeb oświatowych i kulturalnych mieszkańców oraz upowszechniania dorobku kulturowego Miasta i regionu.

Działania realizowane w ramach projektu służyć będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – nie będzie prowadzona sprzedaż materiałów ani usług, uczestnictwo w działaniach będzie dostępne nieodpłatnie dla ogółu mieszkańców Miasta. W ramach działań Biblioteka dokona zakupu materiałów, usług oraz zawrze umowy-zlecenia z osobami fizycznymi. Za środki finansowe otrzymane z dotacji będą dokonywane zakupy od krajowych kontrahentów – nie ma w planie importu ani wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca.

Umowa Dotacji zawiera zapis, że Dotowany zobowiązuje się do niewykorzystywania środków dostępnych w ramach Umowy na m.in. „finansowanie podatku od towarów i usług, jeśli istnieje możliwość odzyskania lub odliczenia tego podatku” – kwalifikowalny będzie ten podatek, którego nie można odzyskać lub odliczyć.

Biblioteka korzysta ze zwolnienia podmiotowego od VAT, nie odlicza podatku naliczonego, nie prowadzi ewidencji, której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W całości zapłaci należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług na podstawie otrzymanej faktury lub faktury korygującej. Podatek naliczony nie zostanie zwrócony przez właściwy urząd skarbowy.

W ogólnych warunkach umowy dotacji zawarta jest treść: „Dotacja udzielona przez Akademię pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. W związku z tym: zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów lub usług za środki Dotacji przysługuje zwrot podatku naliczonego, a nadto prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług do wysokości 0% przy świadczeniu usług nabywanych za środki Dotacji, jak również zwolnienie z tego podatku nieodpłatnie świadczonych usług, które uprzednio zostały sfinansowane ze środków Dotacji – w trybie i na zasadach określonych w stosownych rozporządzeniach Ministra Finansów”. Zgodnie z zapisami umownymi Biblioteka zgłosi Umowę w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, aby uzyskać zaświadczenie, że nabycie towarów i usług zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnie 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.).

Umowa dotacji zostanie zgłoszona w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (dotacje) będą wpływać na wyodrębniony rachunek bankowy (subkonto do konta podstawowego), prowadzony wyłącznie na potrzeby rozliczeń związanych z projektem.

W związku z realizacją projektu finansowanego ze środków bezpłatnej pomocy zagranicznej realizowane będą usługi opracowania i druku materiałów informacyjnych i warsztatowych (plakaty, oznaczenia terenowe, materiały informacyjne opracowania warsztatowe), usługa transportu eksponatów kolejowych, informacje o projekcie w mediach lokalnych. Planowane jest zawieranie umów z kontrahentami będącymi zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Umowy z nimi o świadczenie usług finansowanych ze środków pomocy zagranicznej będą zawierane na piśmie i przed rozpoczęciem świadczenia usług zarejestrowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Płatność za te usługi w całości będzie się odbywała ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W planowanym budżecie projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach Programu „Lokalne Partnerstwa (…)” Fundacji ujęte zostały koszty umów-zlecenia zawieranych z osobami fizycznymi na realizację zadań związanych z projektem. W celu poprawnego rozliczenia projektu konieczne jest ustalenie, czy dochody zleceniobiorców korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W umowie zawartej pomiędzy Biblioteką, a Stowarzyszeniem (…) w Polsce Biblioteka występuje jako Dotowany i zgodnie z tą umową otrzymuje środki na realizację projektu. W związku z realizacją projektu Biblioteka będzie zlecać określone czynności osobom trzecim – będą to osoby fizyczne, niebędące pracownikami Biblioteki, nieprowadzące działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Biblioteka będzie mieć prawo do zwrotu naliczonego podatku VAT jako jednostka dokonująca nabycia usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
  2. Czy kontrahenci, z którymi Biblioteka zawrze umowy na świadczenie usług objętych projektem, będą mogli zastosować obniżoną stawkę podatku VAT do wysokości 0% na świadczone przez nich usługi? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z umową dotacji Dotowany zobowiązuje się do niewykorzystywania środków dostępnych w ramach umowy na finansowanie podatku od towarów usług, jeśli istnieje możliwość odzyskania lub odliczenia tego podatku.

Biblioteka korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 1, w związku z czym nie prowadzi ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Mając na uwadze powyższe fakty Wnioskodawca uważa, że Biblioteka nie ma podstaw prawnych do odliczenia podatku naliczonego ani na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ani § 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług.

Ad. 2

Jak już zostało wspomniane, zgodnie z umową dotacji Dotowany zobowiązuje się do niewykorzystywania środków dostępnych w ramach umowy na finansowanie podatku od towarów i usług, jeśli istnieje możliwość odzyskania lub odliczenia tego podatku. Wg planowanego budżetu finansowanie kosztów w 100% pokrywane będzie ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z powyższym Biblioteka zamierza z kontrahentami, będącymi czynnymi podatnikami VAT, świadczącymi w ramach projektu usługi zawierać umowy na piśmie i rejestrować te umowy przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Płatności faktur dokonywane będą z wyodrębnionego rachunku bankowego (subkonta do rachunku podstawowego) otwartego dla realizacji projektu w ramach programu Lokalne Partnerstwa (…) 2018-2019.

Zainteresowany uważa, że jeśli w umowie o świadczenie usług zostanie określony procentowy udział środków bezzwrotnej pomocy, umowa będzie sporządzona na piśmie i zarejestrowana przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, a na fakturze za wykonane usługi zostaną wykazane odrębnie wartości usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, to świadczący te usługi czynni podatnicy VAT będą mieć prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% na fakturach wystawianych dla Biblioteki – na podstawie § 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Przepis dotyczący ewidencji określa ogólne zasady jej prowadzenia i wskazuje dane, jakie powinny być w tej ewidencji utrwalone przez podatnika. Przepis ten nie nakłada na podatnika obowiązku prowadzenia ewidencji w sposób sformalizowany – nie narzuca określonej formy prowadzenia ewidencji, a wskazuje, że musi ona być prowadzona w taki sposób, aby zawierała niezbędne dane służące prawidłowemu sporządzeniu deklaracji podatkowej.

Należy wskazać, że prowadzona ewidencja pełni rolę zestawienia kwot wynikających z faktur, dokumentujących zdarzenia gospodarcze kształtujące ostatecznie rozliczenia podatku w deklaracji podatkowej. Zatem z jednej strony dane zawarte w prowadzonej ewidencji wynikają z wystawionych i otrzymanych faktur (sprzedaży i zakupów), natomiast z drugiej strony kwoty wynikające z tych ewidencji podlegają wykazaniu w deklaracji podatkowej.

Generalnie dane, które powinna zawierać ewidencja, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy można podzielić na dane dotyczące podatku należnego (sprzedaży) oraz dane dotyczące podatku naliczonego (zakupów).

W tym miejscu należy wskazać, że w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”, przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia, podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe przekazane im bezpośrednio na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przysługuje zwrot podatku naliczonego, pod warunkiem że do tych czynności nie miała zastosowania stawka 0%.

W przepisie § 8 ust. 2 rozporządzenia wskazano, że przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Na podstawie § 8 ust. 3 rozporządzenia, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 1 i 2, uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu (CPF), a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Stosownie do § 8 ust. 4 rozporządzenia, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 1 i 2, uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

– z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Z treści § 9 ust. 1 rozporządzenia wynika, że zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

  1. o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny lub
  2. które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Według § 9 ust. 2 rozporządzenia, przepis § 8 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Przepis § 10 ust. 1 rozporządzenia stanowi, że zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:

  1. złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej;
  2. prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy;
  3. w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają fakturę lub fakturę korygującą, a w przypadku importu towarów – dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług;
  4. posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej;
  5. posiadają zaświadczenie wydane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, że nabycie zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 8 ust. 3 i 4 pkt 1 – przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.

Zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 10 ust. 2 rozporządzenia).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Biblioteka będzie realizować projekt finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach Programu „Lokalnie Partnerstwa (…)” Fundacji. Przedmiotem umowy jest wsparcie zadań mieszczących się w celach statutowych Biblioteki, które to zadania będą świadczone nieodpłatnie. Biblioteka jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, korzystającą ze zwolnienia podmiotowego od VAT. Umowa dotacji zostanie zgłoszona w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (dotacje) będą wpływać na wyodrębniony rachunek bankowy (subkonto do konta podstawowego), prowadzony wyłącznie na potrzeby rozliczeń związanych z projektem.

W zakresie podatku od towarów i usług Wnioskodawca występuje jako podatnik.

Biblioteka jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, który korzysta ze zwolnienia podmiotowego od VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Biblioteka nie prowadzi ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy.

Wnioskodawca w okresie IX.2018-VI.2019 będzie realizować projekt „(…)”, finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach Programu „Lokalne Partnerstwa (…)” Fundacji realizowanego przez (…) w Polsce. Przedmiotem umowy jest wsparcie zadań mieszczących się w celach statutowych Biblioteki: wykłady i warsztaty dla mieszkańców Miasta służące realizacji zadań statutowych z zakresu zaspokajania potrzeb oświatowych i kulturalnych mieszkańców oraz upowszechniania dorobku kulturowego Miasta i regionu.

Działania realizowane w ramach projektu służyć będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – nie będzie prowadzona sprzedaż materiałów ani usług, uczestnictwo w działaniach będzie dostępne nieodpłatnie dla ogółu mieszkańców Miasta. W ramach działań Biblioteka dokona zakupu materiałów, usług oraz zawrze umowy-zlecenia z osobami fizycznymi. Za środki finansowe otrzymane z dotacji będą dokonywane zakupy od krajowych kontrahentów – nie ma w planie importu ani wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca.

Umowa Dotacji zawiera zapis, że Dotowany zobowiązuje się do niewykorzystywania środków dostępnych w ramach Umowy na m.in. „finansowanie podatku od towarów i usług, jeśli istnieje możliwość odzyskania lub odliczenia tego podatku” – kwalifikowalny będzie ten podatek, którego nie można odzyskać lub odliczyć.

Biblioteka korzysta ze zwolnienia podmiotowego od VAT, nie odlicza podatku naliczonego, nie prowadzi ewidencji, której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy. W całości zapłaci należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług na podstawie otrzymanej faktury lub faktury korygującej. Podatek naliczony nie zostanie zwrócony przez właściwy urząd skarbowy.

W ogólnych warunkach umowy dotacji zawarta jest treść: „Dotacja udzielona przez Akademię pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. W związku z tym: zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów lub usług za środki Dotacji przysługuje zwrot podatku naliczonego, a nadto prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług do wysokości 0% przy świadczeniu usług nabywanych za środki Dotacji, jak również zwolnienie z tego podatku nieodpłatnie świadczonych usług, które uprzednio zostały sfinansowane ze środków Dotacji – w trybie i na zasadach określonych w stosownych rozporządzeniach Ministra Finansów”. Zgodnie z zapisami umownymi Biblioteka zgłosi Umowę w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, aby uzyskać zaświadczenie, że nabycie towarów i usług zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnie 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.).

Umowa dotacji zostanie zgłoszona w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (dotacje) będą wpływać na wyodrębniony rachunek bankowy (subkonto do konta podstawowego), prowadzony wyłącznie na potrzeby rozliczeń związanych z projektem.

W związku z realizacją projektu finansowanego ze środków bezpłatnej pomocy zagranicznej realizowane będą usługi opracowania i druku materiałów informacyjnych i warsztatowych (plakaty, oznaczenia terenowe, materiały informacyjne opracowania warsztatowe), usługa transportu eksponatów kolejowych, informacje o projekcie w mediach lokalnych. Planowane jest zawieranie umów z kontrahentami będącymi zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Umowy z nimi o świadczenie usług finansowanych ze środków pomocy zagranicznej będą zawierane na piśmie i przed rozpoczęciem świadczenia usług zarejestrowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Płatność za te usługi w całości będzie się odbywała ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Biblioteka będzie miała prawo do zwrotu podatku naliczonego, jako jednostka dokonująca nabycia usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz wskazania, czy kontrahenci, z którymi Biblioteka zawrze umowy na świadczenie usług objętych projektem, będą mogli zastosować obniżoną stawkę podatku VAT do wysokości 0% na świadczone przez nich usługi (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

W tym miejscu należy wskazać, że o możliwości zwrotu podatku naliczonego decyduje spełnienie przez Bibliotekę, będącą beneficjentem środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wszystkich warunków, o których mowa w rozdziale 4 rozporządzenia.

Ponadto należy zaznaczyć, że podstawowym warunkiem, otrzymania zwrotu podatku, o którym mowa powyżej, jest warunek, iż do czynności nabycia przez podatnika towarów i usług nie miała zastosowania stawka w wysokości 0%.

Wobec powyższego w analizowanej sprawie w pierwszej kolejności niezbędnym jest ustalenie, czy kontrahenci, z którymi Biblioteka zawrze umowy na świadczenie usług objętych projektem, będą mogli zastosować obniżoną stawkę podatku VAT do wysokości 0% na świadczone przez nich usługi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień.

Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2017 r., poz. 839, z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0% przy świadczeniu usług przez podatników podatku od towarów i usług, zwanych dalej „podatnikami”, zarejestrowanych na podstawie art. 96, art. 97 lub 157 ustawy oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, pod warunkiem że:

  1. zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług;
  2. umowa, o której mowa w pkt 1, została zarejestrowana przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

W przypadku świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej i w części z innych środków finansowych, przepis ust. 1 stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 5 ust. 2 ww. rozporządzenia).

W myśl § 5 ust. 3 tego rozporządzenia, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 1 i 2, uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu (CPF), a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów realizowanych przez te jednostki w ramach programów ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 1 i 2– zgodnie z § 5 ust. 4 cyt. rozporządzenia – uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

– z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Z powyższych uregulowań wynika, że stawkę podatku VAT do wysokości 0% ma prawo zastosować każdy podatnik, który jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, świadczący usługi finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, jeżeli:

  • została zawarta pisemna umowa o świadczenie tych usług,
  • umowa ta przed wykonaniem usługi została zarejestrowana przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

W analizowanej sprawie umowa dotacji zostanie zgłoszona w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (dotacje) będą wpływać na wyodrębniony rachunek bankowy (subkonto do konta podstawowego), prowadzony wyłącznie na potrzeby rozliczeń związanych z projektem. Ponadto w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków bezpłatnej pomocy zagranicznej realizowane będą usługi opracowania i druku materiałów informacyjnych i warsztatowych (plakaty, oznaczenia terenowe, materiały informacyjne opracowania warsztatowe), usługa transportu eksponatów kolejowych, informacje o projekcie w mediach lokalnych. Jak również wskazał Wnioskodawca – planowane jest zawieranie umów z kontrahentami będącymi zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Umowy z nimi o świadczenie usług finansowanych ze środków pomocy zagranicznej będą zawierane na piśmie i przed rozpoczęciem świadczenia usług zarejestrowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Płatność za te usługi w całości będzie się odbywała ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ad. 2

Wobec powyższego wskazać należy, że kontrahenci, z którymi Biblioteka zawrze umowy na świadczenie usług objętych projektem, będą mogli zastosować obniżoną stawkę podatku VAT do wysokości 0% na świadczone przez nich usługi, na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 2, zgodnie z którym świadczący usługi czynni podatnicy VAT będą mieć prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% na fakturach wystawianych dla Biblioteki – na podstawie § 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych, należy uznać za prawidłowe.

Natomiast odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących ustalenia, czy Biblioteka będzie mieć prawo do zwrotu naliczonego podatku VAT jako jednostka dokonująca nabycia usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, wskazać ponownie należy, że podstawowym warunkiem, otrzymania zwrotu podatku, o którym mowa powyżej jest warunek, iż do czynności nabycia przez podatnika towarów i usług nie miała zastosowania stawka w wysokości 0%.

Powyżej stwierdzono, że kontrahenci, z którymi Biblioteka zawrze umowy na świadczenie usług objętych projektem, będą mogli zastosować obniżoną stawkę podatku VAT do wysokości 0% na świadczone przez nich usługi. Zatem w przypadku nabycia ww. usług nie wystąpi podatek, który podlegałby ewentualnemu zwrotowi Wnioskodawcy.

Natomiast w przypadku, gdy Biblioteka w związku z realizacją projektu będzie nabywać również usługi, dla których nie będzie miała zastosowania stawka w wysokości 0%, wskazać należy, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy i tym samym prawa do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – działania realizowane w ramach projektu służyć będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W odniesieniu do ww. wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do zwrotu podatku na podstawie powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług. Jednym bowiem z wielu warunków umożliwiających zwrot podatku na podstawie ww. rozporządzenia jest m.in. prowadzenie ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy. Natomiast w analizowanej sprawie – jak wskazał Wnioskodawca – Biblioteka nie prowadzi ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy. Tym samym nie spełnia wszystkich przesłanek z rozdziału 4 rozporządzenia, w myśl którego podatnikom przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego.

Wobec powyższego mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że w przypadku, gdy Biblioteka będzie nabywać również usługi, dla których nie będzie miała zastosowania stawka w wysokości 0%, na podstawie przepisów rozdziału 4 rozporządzenia Wnioskodawca nie spełniając wszystkich wymogów określonych w § 10 ust. 1 rozporządzenia nie może ubiegać się o zwrot podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów.

Należy bowiem ponownie podkreślić, że o możliwości zwrotu podatku naliczonego zawartego w wystawionych przez kontrahentów fakturach decyduje spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, czy też wymogów określonych w § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług. Wnioskodawca nie spełni przesłanek zarówno z art. 86 ust. 1 ustawy, jak i ww. rozporządzenia, zatem nie będzie miał możliwości zwrotu podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług od kontrahentów, dla których nie będzie miała zastosowania stawka w wysokości 0%.

Ad. 1

Podsumowując, w analizowanej sprawie Biblioteka nie będzie mieć prawa do zwrotu naliczonego podatku VAT jako jednostka dokonująca nabycia usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając na uwadze, że wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego został złożony przez Miejską Bibliotekę Publiczną, zaznacza się, że interpretacja wywiera skutki prawne dla Wnioskodawcy (nabywcy usług świadczonych przez kontrahentów). Natomiast powyższa interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla kontrahentów świadczących usługi na rzecz Biblioteki, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną w zakresie sposobu rozliczenia podatku należnego w związku ze świadczeniem usług na rzecz Wnioskodawcy, powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o ich wydanie.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wniosek w części dotyczącej zdarzeń przyszłych w podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy Biblioteka będzie miała prawo do zwrotu podatku naliczonego, jako jednostka dokonująca nabycia usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz wskazania, czy kontrahenci, z którymi Biblioteka zawrze umowy na świadczenie usług objętych projektem, będą mogli zastosować obniżoną stawkę podatku VAT do wysokości 0% na świadczone przez nich usługi (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Natomiast w kwestiach dotyczących zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj