Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.464.2018.1.AP
z 14 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2018 r. (data wpływu 19 września 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2018 r. (data wpływu 9 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku ze zrealizowanym grantem pt.: „X” oraz planowanym do realizacji grantem pt.: „Y” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku ze zrealizowanym grantem pt.: „X” oraz planowanym do realizacji grantem pt.: „Y”. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 listopada 2018 r. o przeformułowanie stanowiska Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Dotyczy stanu faktycznego.

Wnioskodawca (A), jako organizacja pozarządowa, posiadająca osobowość prawną, z siedzibą na wsi, we wrześniu 2017 roku złożył wniosek w odpowiedzi na ogłoszenie otwartego naboru wniosków o powierzenie grantów w ramach 1.2.1 Organizacja imprez/wydarzeń rekreacyjnych, turystycznych, sportowych, kulturalnych na obszarze LGD. W dniu 26 października 2017 roku na VIII posiedzeniu Rada LGD dokonała oceny i podjęła decyzję w sprawie wybrania grantów, które realizują LSR i odpowiadają warunkom przyznania pomocy, wśród których znalazł się również wniosek A, pod tytułem „Z”. Wniosek ten zmieniony został później na działanie obejmujące częściowo inny zakres tematyczny i odbywający się w innym terminie. Była to impreza pod tytułem „X”, która odbyła się w dniach 8 i 9 września br.

Poprzez realizację „X” Wnioskodawca osiągnął następujące cele:

  1. Zwiększenie stopnia integracji mieszkańców LGD poprzez wspólną organizację wydarzenia kulturalnego związanego z tradycją obchodzenia święta drzewiarza, jako elementu kultury lokalnej nierozerwalnie związanej z ponad stuletnią tradycją przemysłu drzewnego.
  2. Zwiększenie kapitału społecznego na terenie LGD poprzez współpracę wielu organizacji i instytucji przy organizacji wydarzenia.
  3. Zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego.
  4. Zwiększenie wiedzy uczestników wydarzenia o innowacyjnych możliwościach ochrony klimatu i środowiska naturalnego.

W ramach ww. działania sfinansowane zostały następujące koszty:

  1. Wynajęcie energorowerów do wytwarzania baniek mydlanych, koktajli, transport, montaż i obsługa energorowerów.
  2. Zakup materiałów do wytwarzania kuchenek słonecznych i przedmiotów artystycznych z surowców wtórnych.
  3. Wystawienie przedstawienia oraz koncert zespołu.
  4. Zabezpieczenie festynu rodzinnego i koncertu przez strażaków z OSP.
  5. Zakup nagród dla uczestników zawodów sportowo-rekreacyjnych.
  6. Przygotowanie terenu.
  7. Wynajęcie zespołu muzycznego na otwartą zabawę taneczną w dniu 8 września.
  8. Zakupienie licencji ZAIKS na zabawę.
  9. Wynajęcie agencji ochrony na zabawę.
  10. Katering dla wolontariuszy realizujących imprezę.
  11. Zakup produktów do serwowania koktajli na energorowerze.
  12. Transport, montaż i demontaż sceny.
  13. Wynajęcie kabin toi-toi na festyn rodzinny i koncert.
  14. Zakup worków na śmieci.
  15. Wykonanie projektu i druk afisza.
  16. Koszt przygotowania i poprowadzenia imprezy.

Wnioskodawca nie pobierał żadnych opłat za udział w imprezie. W związku z powyższym A w ramach realizacji powyżej opisanego grantu zamierza zaliczyć VAT do kosztów kwalifikowanych. W wyniku realizacji grantu pt. „X” A nie osiągnął żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego grantu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług dokonane w związku z zadaniem – organizacja imprez, wydarzeń rekreacyjnych, turystycznych, sportowych, kulturalnych organizowanych na obszarze LGD – nie będą wykorzystywane do wykonywania przez A czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. grantu wystawione zostały na A. Wnioskodawca wskazuje, że nie ma i w przyszłości nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do przedmiotowego grantu.

Dotyczy zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca złożył wniosek w odpowiedzi na ogłoszenie otwartego naboru wniosków o powierzenie grantów w ramach 1.2.2 z LSR „(…)”. W dniu 2 marca 2018 roku Rada LGD wybrała do realizacji projekt pod tytułem „Y” złożony przez A. Realizacja zadania polegała będzie na przeprowadzeniu cyklu warsztatów podzielonych na dwa zakresy tematyczne:

  1. Budowa mebli ogrodowych z palet.
  2. Budowa przedmiotów codziennego użytku z elektrośmieci.

W ramach warsztatów, jako jednej z formy szkoleń, w obydwu zakresach tematycznych ich uczestnicy nabędą wiedzę i umiejętności stosownie do tematyki warsztatów. Nabyta wiedza i umiejętności wpłyną na zwiększenie ich aktywności społecznej, a co za tym idzie także na zwiększenie aktywności społeczności zamieszkującej obszar LGD.

Realizacja warsztatów zaplanowana została od początku października 2018 roku do końca marca 2019 roku. W warsztatach weźmie udział 30 osób reprezentujących dwie grupy defaworyzowane na rynku pracy, to jest osoby poniżej 25 roku życia i powyżej 50 roku życia. W ramach zaplanowanego działania Wnioskodawca zamierza dokonać następujących wydatków niezbędnych do jego przeprowadzenia:

  1. Projekt i druk plakatu informującego o warsztatach.
  2. Zakup: palet i desek wraz z ich transportem.
  3. Zakup: wkrętów, farby akrylowej, papieru ściernego, kółek do stołów, wkrętaków i pędzli płaskich.
  4. Zaplanowany jest również zakup polis ubezpieczeniowych NNW dla uczestników warsztatów.
  5. Przeprowadzenie warsztatów zostanie zlecone osobom o odpowiednich kwalifikacjach.

Wytworzone w ramach warsztatów meble zostaną przekazane do użytku świetlicom wiejskim na obszarze LGD, do gmin i miejscowości, w których mieszkają uczestnicy warsztatów. W związku z powyższym A w ramach realizacji grantu zamierza zaliczyć podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych operacji. W wyniku realizacji grantu pod tytułem „Y” A nie osiągnie żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego grantu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z zadaniem „(…)” nie będą wykorzystywane przez A do wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. zadania będą wystawiane na A. Wnioskodawca wskazuje, że nie ma i w przyszłości nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do przedmiotowego grantu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego od poniesionych kosztów związanych ze zrealizowanym grantem pod tytułem „X” oraz planowanym do realizacji grantem pod tytułem „Y”?

Obydwa granty realizowane są w ramach projektu grantowego poddziałania 19.2 Wsparcie wdrażania operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 listopada 2018 r.), nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od poniesionych kosztów związanych z realizacją grantu pod tytułem „X” oraz planowanym do realizacji grantem pod tytułem „Y”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210, z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, jako organizacja pozarządowa, posiadająca osobowość prawną, we wrześniu 2017 roku złożył wniosek w odpowiedzi na ogłoszenie otwartego naboru wniosków o powierzenie grantów w ramach 1.2.1 Organizacja imprez/wydarzeń rekreacyjnych, turystycznych, sportowych, kulturalnych na obszarze LGD. W dniu 26 października 2017 roku na VIII posiedzeniu Rada LGD dokonała oceny i podjęła decyzję w sprawie wybrania grantów, które realizują LSR i odpowiadają warunkom przyznania pomocy, wśród których znalazł się również wniosek A, pod tytułem „Z”. Wniosek ten zmieniony został później na działanie obejmujące częściowo inny zakres tematyczny i odbywający się w innym terminie. Była to impreza pod tytułem „X”, która odbyła się w dniach 8 i 9 września br.

Poprzez realizację „X” Wnioskodawca osiągnął następujące cele:

  1. Zwiększenie stopnia integracji mieszkańców LGD poprzez wspólną organizację wydarzenia kulturalnego związanego z tradycją obchodzenia święta drzewiarza, jako elementu kultury lokalnej nierozerwalnie związanej z ponad stuletnią tradycją przemysłu drzewnego.
  2. Zwiększenie kapitału społecznego na terenie LGD poprzez współpracę wielu organizacji i instytucji przy organizacji wydarzenia.
  3. Zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego.
  4. Zwiększenie wiedzy uczestników wydarzenia o innowacyjnych możliwościach ochrony klimatu i środowiska naturalnego.

W ramach ww. działania sfinansowane zostały następujące koszty:

  1. Wynajęcie energorowerów do wytwarzania baniek mydlanych, koktajli, transport, montaż i obsługa energorowerów.
  2. Zakup materiałów do wytwarzania kuchenek słonecznych i przedmiotów artystycznych z surowców wtórnych.
  3. Wystawienie przedstawienia oraz koncert zespołu..
  4. Zabezpieczenie festynu rodzinnego i koncertu przez strażaków z OSP.
  5. Zakup nagród dla uczestników zawodów sportowo-rekreacyjnych.
  6. Przygotowanie terenu.
  7. Wynajęcie zespołu muzycznego na otwartą zabawę taneczną w dniu 8 września.
  8. Zakupienie licencji ZAIKS na zabawę.
  9. Wynajęcie agencji ochrony na zabawę.
  10. Katering dla wolontariuszy realizujących imprezę.
  11. Zakup produktów do serwowania koktajli na energorowerze.
  12. Transport, montaż i demontaż sceny.
  13. Wynajęcie kabin toi-toi na festyn rodzinny i koncert.
  14. Zakup worków na śmieci.
  15. Wykonanie projektu i druk afisza.
  16. Koszt przygotowania i poprowadzenia imprezy.

Wnioskodawca nie pobierał żadnych opłat za udział w imprezie. W wyniku realizacji grantu pt. „X” A nie osiągnął żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego grantu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług dokonane w związku z zadaniem – organizacja imprez, wydarzeń rekreacyjnych, turystycznych, sportowych, kulturalnych organizowanych na obszarze LGD – nie będą wykorzystywane do wykonywania przez A czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. grantu wystawione zostały na A.

Ponadto, Wnioskodawca złożył wniosek w odpowiedzi na ogłoszenie otwartego naboru wniosków o powierzenie grantów w ramach 1.2.2 z LSR „(…)”. W dniu 2 marca 2018 roku Rada LGD wybrała do realizacji projekt pod tytułem „Y” złożony przez A. Realizacja zadania polegała będzie na przeprowadzeniu cyklu warsztatów podzielonych na dwa zakresy tematyczne:

  1. Budowa mebli ogrodowych z palet.
  2. Budowa przedmiotów codziennego użytku z elektrośmieci.

W ramach warsztatów, jako jednej z formy szkoleń, w obydwu zakresach tematycznych ich uczestnicy nabędą wiedzę i umiejętności stosownie do tematyki warsztatów. Nabyta wiedza i umiejętności wpłyną na zwiększenie ich aktywności społecznej, a co za tym idzie także na zwiększenie aktywności społeczności zamieszkującej obszar LGD.

Realizacja warsztatów zaplanowana została od początku października 2018 roku do końca marca 2019 roku. W warsztatach weźmie udział 30 osób reprezentujących dwie grupy defaworyzowane na rynku pracy, to jest osoby poniżej 25 roku życia i powyżej 50 roku życia. W ramach zaplanowanego działania Wnioskodawca zamierza dokonać następujących wydatków niezbędnych do jego przeprowadzenia:

  1. Projekt i druk plakatu informującego o warsztatach.
  2. Zakup: palet i desek wraz z ich transportem.
  3. Zakup: wkrętów, farby akrylowej, papieru ściernego, kółek do stołów, wkrętaków i pędzli płaskich.
  4. Zaplanowany jest również zakup polis ubezpieczeniowych NNW dla uczestników warsztatów.
  5. Przeprowadzenie warsztatów zostanie zlecone osobom o odpowiednich kwalifikacjach.

Wytworzone w ramach warsztatów meble zostaną przekazane do użytku świetlicom wiejskim na obszarze LGD, do gmin i miejscowości, w których mieszkają uczestnicy warsztatów. W wyniku realizacji grantu pod tytułem „Y” A nie osiągnie żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego grantu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z zadaniem „(…)” nie będą wykorzystywane przez A do wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. zadania będą wystawiane na A.

W związku z powyższym, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odzyskania podatku VAT w związku ze zrealizowanym grantem pt.: „X” oraz planowanym do realizacji grantem pt.: „Y”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W rozpatrywanej sprawie związek taki nie wystąpi/nie będzie występował. Z opisu sprawy wynika bowiem, że efekty zrealizowanego grantu pt.: „X” oraz planowanego do realizacji grantu pt.: „Y” nie służą/nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług w związku z realizacją ww. grantów nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektów.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia, m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie będzie spełniał tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku ze zrealizowanym grantem pt.: „X” oraz planowanym do realizacji grantem pt.: „Y”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj