Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-3.4011.289.2018.2.KP
z 15 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2018 r. (data wpływu 29 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 września 2018 r. (data wpływu 2 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 sierpnia 2018 r. został złożony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 września 2018 r.


We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


W 2017 roku Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży przed upływem 5 lat licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła darowizna, nieruchomości otrzymanej na podstawie umowy darowizny z dnia 24 lutego 2014 roku od H. i A. W. (akt notarialny z dnia 24 lutego 2014 r.).

W wyniku nabycia nieruchomości w drodze spadku [powinno być darowizny – dopisek organu] nie był naliczony i odprowadzony podatek od spadków i darowizn. Uzyskany z tego tytułu przychód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wg stawki 19 % na podstawie art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W terminie do dnia 30 kwietnia 2018 roku Wnioskodawczyni złożyła zeznanie podatkowe PIT-39 za 2017 rok, w którym dokonała rozliczenia kwoty dochodu uzyskanego w wyniku sprzedaży nieruchomości wykazując kwotę …… zł dochodu z odpłatnego zbycia.

Z kwoty dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości ……….. zł, kwota …….. zł rozliczona została jako dochód zwolniony z podatku w związku z przeznaczeniem jej w terminie dwóch lat od daty zbycia nieruchomości na zaspokojenie własnych celów mieszkaniowych (art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r.).


Zaspokojenie własnych celów mieszkaniowych w przypadku Wnioskodawczyni polegać będzie na zakupie mieszkania oraz jego wykończeniu spełniającego wymogi społecznego budownictwa mieszkaniowego. W ramach wykonywanych prac budowlanych dotyczących budowy będzie też wykonana trwała zabudowa kuchni oraz trwała zabudowy szaf ubraniowych. Zabudowy te, tj.:


  • zabudowa kuchni polegają na wykonaniu szafek kuchennych przykrytych jednym blatem i do niego przytwierdzonych. Szafki kuchenne wykonane będą jako indywidualne meble zabudowy uwzględniające indywidualne wymiary kuchni, rozstaw ścian, umiejscowienie zlewu, rur kanalizacyjnych i wodociągowych, gazowych oraz instalacji elektrycznej. Także wykonane meble kuchenne są zindywidualizowane tylko do kuchni Wnioskodawczyni. Meble te są trwale połączone z podłogą oraz ścianami, i nie jest możliwe ich przemieszczenie i demontaż bez ich zniszczenia. Meble te w związku z ich trwałym zamocowaniem do elementów konstrukcyjnych domu (ściany, podłogi zdaniem Wnioskodawczyni stanowią część domu) i po ich odłączeniu nie nadają się do samodzielnego innego użytkowania.
  • taka sama sytuacja dotyczy szaf ubraniowych, które w ten sam sposób są trwale przymocowane do elementów konstrukcyjnych domu (podłogi, ścian, sufitu) i bez ich zniszczenia nie mogą być odłączone. Szafy te są również indywidualizowane tylko do domu Wnioskodawczyni i stanowią jego element. Są one zdaniem Wnioskodawczyni takim samym elementem budowanego domu mieszkalnego jak podłoga, drzwi czy parapety wewnętrzne.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że:


  • Nieruchomością nabytą w drodze darowizny z dnia 24 lutego 2014 roku była nieruchomość zabudowana stanowiąca działki gruntu oznaczone numerami ewidencyjnymi 116/3 i 115.2 o łącznej powierzchni 0,1378 ha położona w M. Nieruchomość zabudowana jest domem jednorodzinnym o powierzchni zabudowy 77 m2.
  • Nieruchomość została nabyta w drodze darowizny (umowa darowizny z 24 lutego 2014 r. od H. i A. W. - akt notarialny z dnia 24 lutego 2014 r.).
  • Nieruchomość została sprzedana w dniu 29 sierpnia 2017 roku aktem notarialnym.
  • Przychód w wysokości …….. zł Wnioskodawczyni uzyskała ze sprzedaży w dniu 29 sierpnia 2017 roku aktem notarialnym nieruchomości otrzymanej w darowiźnie od H. i A. W. w dniu 24 lutego 2014 roku.
  • Przeniesienie własności mieszkania od dewelopera nastąpi do 31 grudnia 2018 roku.
  • W wyniku aktu notarialnego przenoszącego prawo własności mieszkania na Wnioskodawczynię stanie się ona jego właścicielem.
  • Zakup mieszkania nastąpi na rynku pierwotnym od dewelopera (firma budująca mieszkania do sprzedaży).
  • Najpierw Wnioskodawczyni dokona zakupu mieszkania na podstawie aktu notarialnego przenoszącego jego własność, a następnie na własny rachunek będzie dokonywała jego wykończenia łącznie z wykonaniem w tym mieszkaniu trwałej zabudowy kuchni i szaf wnękowych.
  • Użyty zwrot dotyczący mieszkania, tj. jego wykończenie spełniające wymogi społecznego budownictwa mieszkaniowego nie wynika z zawartej umowy zakupu mieszkania lub innych regulacji prawnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):


Czy Wnioskodawczyni ma prawo skorzystać ze zwolnienia dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości sprzedanej przed upływem 5 lat od dnia jej zakupu z uwagi na wydatkowanie go na własne cele mieszkaniowe zaliczając do tego wydatkowania na własne cele mieszkaniowe wydatki związane z wykonaniem trwałej zabudowy kuchni oraz trwałej zabudowy szaf ubraniowych w mieszkaniu art. 21 ust 25 pkt 1 litera d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 21 ust 1 pkt 131 updof?


Zdaniem Wnioskodawczyni, poniesione wydatki na wykonanie w mieszkaniu (nabytym od dewelopera i następnie wykańczanie tego mieszkania) trwałej zabudowy kuchni oraz trwałej zabudowy szaf ubraniowych stanowią wydatki poniesione na budowę własnego lokalu mieszkalnego na podstawie art. 21 ust. 25 pkt 1 litera d updof .


Zaspokojenie własnych celów mieszkaniowych w przypadku Wnioskodawczyni polegać będzie na zakupie mieszkania oraz jego wykończeniu spełniającego wymogi społecznego budownictwa mieszkaniowego. W ramach wykonywanych prac budowlanych dotyczących budowy będzie też wykonana trwała zabudowa kuchni oraz trwała zabudowy szaf ubraniowych. Zabudowy te, tj.:


  • zabudowa kuchni polegają na wykonaniu szafek kuchennych przykrytych jednym blatem i do niego przytwierdzonych. Szafki kuchenne wykonane będą jako indywidualne meble zabudowy uwzględniające indywidualne wymiary kuchni, rozstaw ścian, umiejscowienie zlewu, rur kanalizacyjnych i wodociągowych, gazowych oraz instalacji elektrycznej. Także wykonane meble kuchenne są zindywidualizowane tylko do kuchni Wnioskodawczyni. Meble te są trwale połączone z podłogą oraz ścianami, i nie jest możliwe ich przemieszczenie i demontaż bez ich zniszczenia. Meble te w związku z ich trwałym zamocowaniem do elementów konstrukcyjnych domu (ściany, podłogi zdaniem Wnioskodawczyni stanowią część domu) i po ich odłączeniu nie nadają się do samodzielnego innego użytkowania.
  • taka sama sytuacja dotyczy szaf ubraniowych, które w ten sam sposób są trwale przymocowane do elementów konstrukcyjnych domu (podłogi, ścian, sufitu) i bez ich zniszczenia nie mogą być odłączone. Szafy te są również indywidualizowane tylko do jej domu i stanowią jego element. Są one zdaniem Wnioskodawczyni takim samym elementem budowanego domu mieszkalnego jak podłoga, drzwi czy parapety wewnętrzne.


Dlatego też zdaniem Wnioskodawczyni poniesione wydatki za zakup wraz z montażem w budowanym domu mieszkaniowym zabudowy kuchennej oraz szaf ubraniowych stanowią wydatki na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. (...). Poniesione wydatki na te cele (wykonanie trwałej zabudowy kuchni jak i szaf ubraniowych) są wydatkami na własne cele mieszkaniowe uwzględnionymi przy wyliczeniu dochodu do opodatkowani a z odpłatnego zbycia nieruchomości otrzymanej w drodze darowizny.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)−c) − przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy − przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Jeśli zatem odpłatne zbycie nieruchomości nastąpiło przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, to stanowić będzie źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zatem przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie podlega, w świetle ww. przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:


  1. odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  2. zostało dokonane po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.


Jak z powyższego wynika dla opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych podatkiem dochodowym od osób fizycznych istotne znaczenie ma data nabycia przedmiotowej nieruchomości lub prawa majątkowego.

Z treści wniosku i jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawczyni otrzymała w dniu 24 lutego 2014 r. w drodze darowizny nieruchomość stanowiącą działkę zabudowaną domem jednorodzinnym. Nieruchomość powyższą Wnioskodawczyni sprzedała w dniu 29 sierpnia 2017 r.

W świetle powyższego, dokonane przez Wnioskodawczynię odpłatne zbycie nieruchomości przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie w drodze darowizny, będzie stanowić źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi kwestia, czy wydatkowanie środków z odpłatnego zbycia nieruchomości na zakup trwałej zabudowy kuchennej oraz trwałej zabudowy szaf ubraniowych w zakupionym lokalu mieszkalnym mogą być uznane za wydatki na własne cele mieszkaniowe.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy.


Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się m.in. wydatki poniesione na:


  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego;
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego


  • położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego alb


Zawarty w art. 21 ust. 25 ustawy katalog wydatków uprawniających do zwolnienia ma charakter zamknięty i w związku z tym tylko wydatkowanie środków na realizację celów w nim wskazanych pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania. Inne wydatki - niewymienione w tym katalogu - nie uprawniają do skorzystania z powyższego zwolnienia.

Tutejszy organ pragnie zaakcentować, że zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też, korzystanie ze zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia przesłanek wskazanych w przepisach prawa.

Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach (art. 21 ust. 26 cytowanej ustawy).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa jakie konkretnie wydatki mieszczą się w pojęciu budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu.

Zgodnie z definicją słownikową nadbudowa to rodzaj budowy, w wyniku której powstaje nowa część istniejącego już obiektu budowlanego przy czym powstaje ona ponad istniejącą częścią obiektu nie zwiększając powierzchni zabudowy, jak to ma miejsce przy rozbudowie. Zatem rozbudowa polega na zwiększeniu, w wyniku prac budowlanych, powierzchni budynku lub obszaru już zabudowanego.

Niezależnie od tego, do których prac zostałyby zakwalifikowane poniesione przez Wnioskodawczynię wskazane we wniosku wydatki na wykonanie trwałej zabudowy kuchennej oraz trwałej zabudowy szaf ubraniowych, to nie będą one mogły podlegać zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wydatki te stanowią bowiem wydatki na zakup wyposażenia nieruchomości i jako takie nie mogą być traktowane na równi z wydatkami remontowo-budowlanymi. Umeblowanie (nawet to w trwałej zabudowie) nie może być podstawą do zastosowania ulgi w odniesieniu do tych wydatków, bowiem jest to jedynie element wyposażenia mieszkania, zatem nie ma charakteru prac budowlanych - tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 kwietnia 2006 r. sygn. akt II FSK 639/05.

Stanowisko, że wykonanie zabudowy stałej polegającej na wyposażeniu mieszkania w komplet mebli, wykonanych na zamówienie, nie jest wydatkiem związanym z remontem lokalu potwierdził również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z 13 lutego 2013 r. sygn. akt I SA/Go 3/13.

Reasumując, stwierdzić należy, że skoro wskazane wydatki na wykonanie stałej zabudowy kuchni i szaf ubraniowych nie spełniają warunków wskazanych w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to wydatkowanie środków na ich wykonanie nie wypełnia warunków do zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43−300 Bielsko−Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj