Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.708.2018.1.MD
z 16 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2018 r. (data wpływu 19 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 października 2018 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina … (dalej jako „Gmina”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W październiku br. (tj. do dnia 31 października 2018 r. – ostateczny termin złożenia) Gmina zamierza złożyć do Samorządu Województwa … wniosek o dofinansowanie projektu pn. „…”.


Składając wniosek Gmina stara się uzyskać współfinansowanie dla operacji typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Przebudowywany odcinek drogi pozwoli na usprawnienie ruchu samochodowego w bezpośrednim połączeniu z drogą powiatową …. Celem inwestycji jest uporządkowanie odwodnienia w rejonie pasa drogowego budowanych odcinków drogi oraz zapewnienie technicznej możliwości rozbudowy systemu odwodnienia w przyszłości. Zakres dokumentacji obejmuje projekt kanalizacji deszczowej oraz obliczenia rowów i bloków infiltracyjnych.

Realizacja przez Gminę ww. przedsięwzięcia nie będzie generowała jakichkolwiek przychodów. Jedynymi korzyściami uzyskanymi przez realizację danej inwestycji są efekty społeczno-ekonomiczne (całkowicie nieodpłatne). W wyniku wyremontowania drogi nie będą pobierane żadne opłaty. Zrealizowany projekt ma służyć całej społeczności lokalnej oraz poprawić bezpieczeństwo w ruchu pieszym oraz kołowym.

Przedmiotową inwestycję Gmina będzie wykorzystywała do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Inwestycja ta będzie realizowana w 2019 r.

Zdaniem Gminy, przedmiotowa inwestycja wpisuje się do zadań własnych nałożonych na Gminę, zgodnie z art. 8 ust. 1 w zw. z art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (art. 8 ust. 1 – gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, art. 6 ust. 1 – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, art. 7 ust. 1 ww. ustawy – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, a w szczególności obejmują one sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, jak również sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego).

W powyższym zakresie Gmina uznaje, że jako jednostka samorządu terytorialnego obowiązana do realizacji zadań nałożonych przez ustawę z dnia 8 marca o samorządzie gminnym, czyli zadań własnych gminy, nie jest uznawana za podatnika VAT.

Zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Gminy.

W związku z zamiarem wykorzystywania przedmiotowej inwestycji do czynności niepodlegających opodatkowaniem VAT Gmina nie zamierza obniżać podatku należnego o podatek naliczony zawartego w fakturach dotyczących wskazanej inwestycji. Ubiegając się o dofinansowanie wskazanej inwestycji, w związku brakiem możliwości odliczenia VAT, Gmina planuje ująć VAT w całości jako koszt kwalifikowany.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy prawidłowe jest stanowisko Gminy, że – przy wskazanych wcześniej założeniach – nie będzie posiadała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług służących realizacji inwestycji pn. „…”, jeżeli przedmiotowej inwestycji nie będzie wykorzystywała do czynności opodatkowanych VAT oraz zwolnionych od tego podatku?


Zdaniem Gminy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy od towarów i usług, tylko podatnikowi, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zakupy dokonane przez Gminę w ramach realizowanego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, czy też zwolnionych. Reasumując, w związku z wykorzystywaniem przedmiotowej inwestycji tylko i wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z wskazaną inwestycją.

Uzasadnienie stanowiska Gminy.

W świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kluczowym – zdaniem Gminy – jest art. 15 ust. 1 oraz ust. 6 ustawy o VAT.

Ustęp 1 powołanego art. 15 ww. ustawy stanowi że, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Gmina zauważyła, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zdaniem Gminy, będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany np. nieruchomości i ruchomości czy też wynajmu, dzierżawy czy też umów prawa cywilnego.

Przedmiotowa inwestycja jest – w ocenie Gminy – jej zadaniem własnym i nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT, tzn. żaden efekt realizacji przedmiotowej inwestycji nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi VAT. Tym samym, towary i usługi nabyte przez Gminę w celu realizacji wskazanej inwestycji, Gmina nabywała jako organ władzy publicznej, nie zaś jako podatnik VAT.

Gmina uważa, że nie będzie miała prawa (nie będzie przysługiwało jej prawo) do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizację ww. zadania inwestycyjnego pn. „…”, bowiem nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie do możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj