Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.502.2018.1.EC
z 16 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2018 r. (data wpływu 3 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi loteriami w przypadku gdy:

  • organizatorem loterii na zlecenie Wnioskodawcy jest Agencja – jest nieprawidłowe,
  • organizatorem loterii jest Wnioskodawca – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 3 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi loteriami.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej towarów. Wnioskodawca w celu zachęcenia do nabywania sprzedawanych towarów oraz zwiększenia atrakcyjności własnej oferty przeprowadza akcje marketingowe np. konkursy, loterie dla swoich Klientów.

Ponieważ Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą hurtową, Klientami są głównie podmioty prowadzące działalność gospodarczą. W związku z tym, organizowane przez Wnioskodawcę akcje marketingowe np. konkursy, loterie skierowane są do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, oraz do spółek prawa handlowego, w tym między innymi do spółek będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

W zakresie loterii promocyjnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (dalej: "ustawa o grach hazardowych", "Loterie"), przy ich organizacji Spółka korzysta z wyspecjalizowanego podmiotu, który na zlecenie Spółki organizuje i przeprowadza loterię. Klienci uczestniczą w Loterii poprzez nabycie Produktów oferowanych u Wnioskodawcy, z szansą na uzyskanie wygranej pieniężnej lub rzeczowej.


Zgodnie ze standardowymi zapisami umowy z Agencją, w ramach wykonania usługi związanej z organizacją loterii, Agencja jako Organizator zobowiązuje się m.in. do:

  1. stworzenia zasad Loterii;
  2. opracowania i przygotowania regulaminów Loterii, oświadczeń i dokumentacji wymaganej do wydania nagród;
  3. przygotowania i złożenia dokumentacji wymaganej prawem do Izby Celnej, oraz uzyskanie zezwolenia na organizację loterii;
  4. zakupienia nagród w Loterii, a następnie wydania ich zwycięzcom loterii,
  5. rozliczenia podatku dochodowego od nagród zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi,
  6. odpowiedzi na reklamacje uczestników Loterii;
  7. prowadzenia działań reklamowych,
  8. zapewnienia obsługi techniczno-informatycznej.

Podsumowując, nabywając usługę organizacji Loterii od Agencji, wszystkie działania związane z prawidłowym przebiegiem Loterii oraz wszystkie prawne aspekty z tym związane są w wyłącznej kompetencji Agencji. Wnioskodawca jako zleceniodawca płaci Agencji stosowne wynagrodzenia za wszelkie podejmowane w tym zakresie działania (zgodnie z kosztorysem).

W wyjątkowych przypadkach może zdarzyć się, że Spółka samodzielnie będzie organizowała Loterię - bez skorzystania w tym zakresie z usług Agencji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w sytuacji gdy Organizatorem Loterii jest na zlecenie Wnioskodawcy Agencja, płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), pobieranego na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, od nagród wydawanych w ramach Loterii, będzie Wnioskodawca?
  2. W przypadku gdy Wnioskodawca samodzielnie będzie organizatorem Loterii skierowanej wyłącznie do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, pobieranego na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, od nagród wydawanych w ramach Loterii, będzie Wnioskodawca?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


Ustawowa definicja gier hazardowych zawarta została w art. 1 ust. 2 ustawy o grach hazardowych zgodnie z którą grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach.


Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o grach hazardowych, grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Jedną z gier losowych jest określona w pkt 10 powołanego przepisu loteria promocyjna, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Biorąc pod uwagę powyższe w pierwszej kolejności należy zauważyć, iż nagrody przewidziane w Loterii w rozumieniu ustawy o grach hazardowych opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wartości nagrody. Podmiotem, który zobowiązany jest pobrać i wpłacić do właściwego urzędu skarbowego podatek (płatnik) jest podmiot który „dokonuje wypłat (świadczeń)” podatnikowi, którym w przypadku Loterii jest zwycięzca nagrody.

W opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, status Organizatora akcji promocyjnej w postaci Loterii promocyjnej przysługuje Agencji. Odpowiedzialność związana z organizacją Loterii z prawnego punktu widzenia (w kontekście ustawy o grach hazardowych) spoczywa wyłącznie na Agencji jako organizatorze. Organizator loterii promocyjnej, odpowiada za zorganizowanie i przeprowadzenie loterii z uwzględnieniem wszystkich formalności, w tym m.in. zobowiązany jest do uzyskania zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej jako organu właściwego w sprawach organizacji Loterii. Organizator odpowiedzialny jest za przebieg całej Loterii oraz za rozpatrywanie reklamacji i roszczeń uczestników Loterii.

Dodatkowo należy mieć na uwadze art. 28 ust. 1 ustawy o grach hazardowych, który mówi, że „podmiot prowadzący działalność w zakresie gier hazardowych nie może powierzyć innemu podmiotowi wykonywania czynności związanych z urządzaniem tych gier, z wyjątkiem ust. 2-5a”. Przepis ten jasno stanowi, że podmiot urządzający Loterię musi co do zasady samodzielnie podejmować wszelkie działania związane z Loterią, w tym wydanie nagród, co de facto potwierdza, że podmiot będący Organizatorem Loterii w rozumieniu ustawy o grach hazardowych jest podmiotem który „dokonuje wypłat (świadczeń)” - wypłaty nagrody w Loterii, a w konsekwencji ma status płatnika w rozumieniu art. 41 ust. 4 ustawy o PIT.

W konsekwencji w ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji gdy Loteria promocyjna organizowana jest przez Agencję na zlecenie Wnioskodawcy, na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek obliczenia, pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu, gdyż w takiej sytuacji status płatnika ma Agencja jako faktyczny Organizator Loterii promocyjnej.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają liczne interpretacje podatkowe.


  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 11 lipca 2017 r. o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.85.2017.1.KW1 wskazał: „W związku z powyższym, skoro to Wnioskodawca w odniesieniu do loterii promocyjnych, będąc ich organizatorem, będzie odpowiadał za spełnienie wszelkich obowiązków związanych z ich organizacją, zarówno w stosunku do właściwych instytucji tj. Dyrektora Izby Celnej, z drugiej zaś strony w stosunku do podmiotów zewnętrznych, to w tym konkretnym przypadku to Wnioskodawca będzie występował w charakterze płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.”
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 7 czerwca 2018 roku o sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.221.2018.1.RR wskazał: „Zatem, skoro to Organizator loterii promocyjnej, będzie odpowiadał za wykonanie czynności związanych z jej organizacją i przeprowadzeniem, zarówno w stosunku-do właściwych instytucji, tj. Dyrektora Izby Administracji Skarbowej, jak i w stosunku do podmiotów zewnętrznych (uczestników loterii), to należy stwierdzić, że to Organizator loterii będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 41 ust. 4 i ust. 7 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu nagrody głównej wydanej Uczestnikowi, tj. osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. W konsekwencji, Organizator loterii promocyjnej będzie obowiązany do obliczenia, pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.”
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 24 kwietnia 2018 roku o sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.120.2018.1.PR wskazał: „Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca będąc organizatorem loterii promocyjnej, będzie odpowiadał za spełnienie wszelkich obowiązków związanych z jej organizacją, to w sytuacji wydania przez Wnioskodawcę laureatom loterii promocyjnej wygranej, której wartość przekracza kwotę 2 228 zł brutto, na Wnioskodawcy będą ciążyć obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 4 i ust. 7 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca jako płatnik będzie zobowiązany do odprowadzenia pobranych zaliczek zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do właściwego naczelnika urzędu skarbowego."

Ad. 2


W przypadku, gdy Wnioskodawca samodzielnie organizuje loterię promocyjną, która skierowana jest wyłącznie do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (możliwość zakupu towaru który uprawnia do uczestnictwa w loterii wiąże się z posiadaniem statusu Klienta Wnioskodawcy, a więc podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą), w związku z wydaniem nagród podmiotom mającym status przedsiębiorcy, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki wynikające z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.


Natomiast art. 30 ust. 8 ustawy o PIT stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.


Zwycięzcami Loterii promocyjnych organizowanych przez Wnioskodawcę, są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, bądź też spółki prawa handlowego, którzy posiadają status Klienta Wnioskodawcy. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wartość nagrody uzyskanej w ramach Loterii winna zaliczyć do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, tj. do pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z kolei art. 14 ust. 2 pkt 8 tej ustawy o PIT stanowi, iż , przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Zatem do opodatkowania nagrody uzyskanej przez osoby prowadzące działalność gospodarczą nie ma zastosowania przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Dlatego, zdaniem Wnioskodawcy, podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość otrzymanej nagrody uzyskanej w ramach Loterii do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować uzyskany z tego tytułu przychód (dochód) wraz z innymi uzyskanymi z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodami (dochodami) stosownie do wybranej formy opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe oznacza to, że jeżeli nagroda lub wygrana została uzyskana przez przedsiębiorcę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą — wówczas na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Stanowisko takie np. potwierdzone zostało w interpretacji indywidualnej z 12 stycznia 2016 r. (sygn. DD9.8220.2.150.2015.JQP) wydanej przez Ministra Finansów (jest to interpretacja zmieniająca interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 września 2013 r., sygn. ITPB1/415-731a/13/AD), zgodnie z którą: „Biorąc pod uwagę przedstawiony zaistniały stan faktyczny stwierdza się, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wygrana nagroda rzeczowa w loterii promocyjnej (samochód), w której Wnioskodawca wziął udział jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, kwalifikowana jest do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza. Dochód (przychód) z tytułu wygranej podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. W takim przypadku nie ma zastosowania przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, przewidujący 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową.”


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi loteriami w przypadku gdy:

  • organizatorem loterii na zlecenie Wnioskodawcy jest Agencja – jest nieprawidłowe,
  • organizatorem loterii jest Wnioskodawca – jest prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.


W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej – uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.


Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w celu zachęcenia do nabywania sprzedawanych towarów oraz zwiększenia atrakcyjności własnej oferty przeprowadza akcje marketingowe np. loterie dla swoich Klientów. Ponieważ Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą hurtową, Klientami są głównie podmioty prowadzące działalność gospodarczą. W związku z tym, organizowane przez Wnioskodawcę akcje marketingowe np. loterie skierowane są do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. W zakresie loterii promocyjnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, przy ich organizacji Spółka korzysta z wyspecjalizowanego podmiotu, który na zlecenie Spółki organizuje i przeprowadza loterię. Klienci uczestniczą w Loterii poprzez nabycie Produktów oferowanych u Wnioskodawcy, z szansą na uzyskanie wygranej pieniężnej lub rzeczowej.


W wyjątkowych przypadkach może zdarzyć się, że Spółka samodzielnie będzie organizowała Loterię - bez skorzystania w tym zakresie z usług Agencji.


Przychód (nagroda) uzyskany z tytułu udziału w ww. loteriach promocyjnych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowi przychód z tej działalności i podlega opodatkowaniu tak jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej. Należy bowiem zauważyć, iż w przypadku takich loterii promocyjnych warunkiem koniecznym udziału jest prowadzenie działalności gospodarczej.

Natomiast w myśl z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.


Jak wynika z powyższego, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonują opodatkowania tych dochodów.


Wobec powyższego należy wskazać, że wartość wygranych uzyskanych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanych przez Wnioskodawcę lub przez Agencję (na zlecenie Wnioskodawcy) opisanych we wniosku loterii promocyjnych, stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza ww. nagród, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy.

W konsekwencji na Wnioskodawcy, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, z tytułu wygranych w konkursach, loteriach promocyjnych oraz sprzedaży premiowej, otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, bowiem Przedsiębiorcy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą muszą opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody na tych samych zasadach co pozostałe przychody z prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej. W takim przypadku nie ma zastosowania przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, przewidujący 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych nagród związanych ze sprzedażą premiową. Tym samym w tym przypadku Wnioskodawca nie będzie pełnił funkcji płatnika.

W związku z tym, pomimo że Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny w postaci braku obowiązków płatnika w związku z organizowanymi przez Agencję loteriami promocyjnymi, to ze względu na odmienną argumentację (Wnioskodawca wskazał, że nie ciążą na Nim obowiązki płatnika, gdyż organizatorem konkursu jest Agencja i to na Agencji ciąży obowiązek pobrania 10% zryczałtowanego podatku) od zawartej w niniejszej interpretacji, stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za nieprawidłowe.


Natomiast w przypadku organizowania loterii promocyjnych przez Wnioskodawcę stanowisko uznano za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym i tylko w tych sprawach są one wiążące.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj