Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.212.2018.1.WR
z 14 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 września 2018 r. (data wpływu − 14 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania oświadczenia zawartego w ramowych umowach o dostawę węgla za oświadczenie, o którym mowa w art. 31a ust. 3e w zw. z art. 31a ust. 3 pkt 1 i ust. 3c ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.− jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania oświadczenia zawartego w ramowych umowach o dostawę węgla za oświadczenie, o którym mowa w art. 31a ust. 3e w zw. z art. 31a ust. 3 pkt 1 i ust. 3c ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) prowadzi działalność jako pośredniczący podmiot węglowy (dalej: „PPW”) w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1114, dalej: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”) w zakresie m.in. sprzedaży na terytorium kraju węgla kamiennego klasyfikowanego w pozycji CN 2701 (dalej: „węgiel”).

Do odbiorców węgla sprzedawanego przez Spółkę na terytorium kraju należą m.in. podmioty posiadające status finalnych nabywców węglowych w rozumieniu ustawy (dalej: „FNW”), które nabywają węgiel na cele opałowe objęte zwolnieniem od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy. W ramach prowadzonej działalności Spółka zawiera m.in. ramowe umowy na dostawę węgla z kontrahentami będącymi FNW, którzy zużywają nabywany węgiel na cele opałowe zwolnione z opodatkowania akcyzą na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (dalej łącznie: „umowy”).

Na podstawie umów Wnioskodawca zobowiązuje się do realizacji dostaw (sprzedaży) węgla o określonych parametrach jakościowych i sortymencie w przewidzianym w umowie okresie czasu (np. rok), w ilościach i na warunkach określonych w umowie. Odbiorca zobowiązuje się do odbioru węgla w ilościach i na warunkach wskazanych w umowie oraz terminowej zapłaty umówionej ceny za odebrane dostawy węgla.

W przypadku części zawieranych umów ilości dostarczanego węgla uzgodnione w danej umowie mogą podlegać wahaniom w granicach ustalonej tolerancji (przykładowo wynoszącej do +/ - 10% wskazanej w umowie ilości węgla). Tym samym umowy przewidują możliwość pewnych odchyleń w stosunku do uzgodnionych ilości węgla, co wynika przede wszystkim ze specyfiki tego wyrobu a zwłaszcza zapewnienia odbiorcom pewnej elastyczności w zakresie wolumenu nabywanego węgla pozwalającej na lepsze dostosowanie się do aktualnego zapotrzebowania (które np. w przypadku wytwórców energii elektrycznej i ciepła uzależnione jest od niedających się precyzyjnie przewidzieć okoliczności takich jak warunki atmosferyczne wpływające na wielkość produkcji). Wprowadzenie takiego mechanizmu wynika także z potrzeby uwzględnienia niezbędnej tolerancji dla załadowania uzgodnionego środka transportu węgla do pełnego tonażu.

Wspomniane umowy, po wejściu w życie mających znaczenie dla powyższej kwestii przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz. U. z 2018 r., poz. 1697, dalej: „nowelizacja”), będą zawierać oświadczenie nabywcy (FNW), że: (i) całość nabytego na podstawie tej umowy węgla zostanie przeznaczona do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy (ii) posiada on status FNW.

Równocześnie w celu objęcia węgla sprzedawanego na podstawie umów zwolnieniem od akcyzy Spółka będzie wystawiać faktury w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221; dalej: „ustawa o VAT") zawierające m.in. elementy wskazane w art. 31a ust. 3a ustawy w jej brzmieniu po nowelizacji, tj. pozycję CN wyrobów węglowych oraz ich ilość w kilogramach.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy opisane we wniosku oświadczenie może zostać uznane za oświadczenie, o którym mowa w art. 31a ust. 3e w zw. z art. 31a ust. 3 pkt 1 i ust. 3c ustawy w brzmieniu nadanym nowelizacją?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy opisane we wniosku oświadczenie może zostać uznane za oświadczenie, o którym mowa w art. 31a ust. 3e w zw. z art. 31a ust. 3 pkt 1 i ust. 3c ustawy w brzmieniu nadanym nowelizacją.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym za wyroby węglowe uznaje się wyroby energetyczne określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się m.in. wyroby klasyfikowane do pozycji CN 2701, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

W myśl art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju FNW.

Równocześnie zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949 i 2203 oraz z 2018 r. poz. 650), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2018 r. poz. 603 i 650), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 160, 138 i 650), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 i 1985 oraz z 2018 r. poz. 650 i 700), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650 i 723);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;
  8. przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W związku z nowelizacją istotnym zmianom uległy dotychczasowe dodatkowe wymogi formalne, które należy spełnić w celu skorzystania z przedstawionych powyżej zwolnień.

Zgodnie z wprowadzonym ustawą nowelizującą nowym brzmieniem art. 31a ust. 3 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju na rzecz FNW, warunkiem zastosowania zwolnienia jest wystawienie przez sprzedawcę wyrobów węglowych faktury albo sporządzenie przez sprzedawcę wyrobów węglowych listy FNW uprawnionych do odbioru deputatu węglowego oraz uzyskanie od FNW oświadczenia, że nabywane wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy.

W zakresie wymogów formalnych stawianych przedstawionym powyżej dokumentom, zgodnie z art. 31a ust. 3a ustawy w brzmieniu nadanym nowelizacją, faktura powinna zawierać pozycję CN wyrobów węglowych oraz ich ilość wyrażoną w kilogramach. Natomiast wspomniane oświadczenie powinno, zgodnie z art. 31a ust. 3c ustawy, zawierać następujące elementy:

  1. w przypadku nabywcy będącego:
    1. osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - nazwę, adres siedziby lub zamieszkania oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP),
    2. osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej - imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer dowodu osobistego lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz numer PESEL, jeżeli został nadany;
  2. określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów węglowych;
  3. datę i miejsce złożenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

Jednocześnie w myśl art. 31a ust. 3e ustawy w brzmieniu nadanym nowelizacją, oświadczenie może być zastąpione oświadczeniem złożonym w okresowej umowie zawartej między sprzedawcą a FNW, które wywiera skutek jedynie w stosunku do nabywanych wyrobów węglowych w ilości wynikającej z tej umowy, pod warunkiem potwierdzenia każdej sprzedaży tych wyrobów fakturą.

Odnosząc powyższe do sytuacji przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza w ramach prowadzonej działalności dokonywać sprzedaży węgla na rzecz FNW na bazie umów, które będą zawierać oświadczenie nabywcy, że: (i) posiada on status FNW oraz (ii) całość węgla wydawanego (sprzedawanego) na podstawie takiej umowy zostanie przeznaczona do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy.

Każda poszczególna sprzedaż dokonywana na podstawie wspomnianej umowy będzie dokumentowana przez Spółkę fakturami określającymi m.in.: pozycję CN wyrobów węglowych oraz ich ilość wyrażoną w kilogramach. Równocześnie, umowy podpisywane przez Spółkę z nabywcami posiadającymi status FNW będą zawierały dane identyfikacyjne nabywcy oraz wskazywały na ilość i rodzaj zakontraktowanego węgla (z uwzględnieniem dopuszczalnych odchyleń), wraz z informacją o przeznaczeniu wyrobów węglowych do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy.

W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży węgla na terytorium kraju na rzecz odbiorców posiadających status FNW, zawarte w umowie między Wnioskodawcą a FNW dotyczącej realizacji dostaw węgla oświadczenia wskazujące, że cała ilość węgla nabytego na podstawie tej umowy zostanie przeznaczona do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy, będzie mogło zostać uznane za oświadczenie, o którym mowa w art. 31a ust. 3e w zw. z art. 31a ust. 3 pkt 1 oraz ust. 3c ustawy w brzmieniu nadanym nowelizacją.

W świetle obowiązującego od 1 stycznia 2019 r. stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 z późn. zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. (art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym)

W pozycjach 19-21 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym zostały wymienione:

  • Węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych (kod Nomenklatury Scalonej CN ex 2701);
  • Węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych (kod Nomenklatury Scalonej CN ex 2702);
  • Koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych (kod Nomenklatury Scalonej CN ex 2704 00).

Stosownie do art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu.

Za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, 933 i 1132 oraz z 2018 r. poz. 398 i 650);
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
  9. użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą. (art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym)

Zasadą jest, że obrót wyrobami akcyzowymi objęty jest opodatkowaniem akcyzą, tym niemniej prawodawca przewidział liczne wyjątki od tej zasady.

Tego typu wyjątki, w stosunku do wyrobów węglowych, zostały przewidziane w art. 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. W myśl powyższego przepisu zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949 i 2203 oraz z 2018 r. poz. 650), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2018 r. poz. 603 i 650), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 160, 138 i 650), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 i 1985 oraz z 2018 r. poz. 650 i 700), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650 i 723);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;
  8. przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu:
    1. wystawienie przez sprzedawcę wyrobów węglowych faktury albo
    2. sporządzenie przez sprzedawcę wyrobów węglowych listy finalnych nabywców węglowych uprawnionych do odbioru deputatu węglowego
    • oraz uzyskanie od finalnego nabywcy węglowego oświadczenia, że nabywane wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy;
  2. w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zużywającego wyroby węglowe przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy - udokumentowanie nabycia wewnątrzwspólnotowego dokumentem handlowym wystawionym przez sprzedawcę wyrobów węglowych i określającym przeznaczenie tych wyrobów;
  3. w przypadku importu wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zużywającego wyroby węglowe przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy - udokumentowanie importu dokumentami wymaganymi przez przepisy prawa celnego. (art. 31a ust. 3 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.)


Na mocy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne z dniem 1 stycznia 2019 r. do art. 31a ustawy o podatku akcyzowym zostaną dodane ustępy 3a- 3g.

Stosownie do art. 31a ust. 3a faktura, o której mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a, zawiera pozycję CN wyrobów węglowych oraz ich ilość wyrażoną w kilogramach.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, zawiera:

  1. w przypadku nabywcy będącego:
    1. osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - nazwę, adres siedziby lub zamieszkania oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP),
    2. osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej - imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer dowodu osobistego lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz numer PESEL, jeżeli został nadany;
  2. określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów węglowych;
  3. datę i miejsce złożenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie. (art. 31a ust. 3c ustawy)

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, może być zastąpione oświadczeniem złożonym w okresowej umowie zawartej między sprzedawcą a finalnym nabywcą węglowym, które wywiera skutek jedynie w stosunku do nabywanych wyrobów węglowych w ilości wynikającej z tej umowy, pod warunkiem potwierdzenia każdej sprzedaży tych wyrobów fakturą. (art. 31a ust. 3e ustawy)

Dokumenty, o których mowa w ust. 3 pkt 1, oraz umowa, o której mowa w ust. 3e, powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone. (art. 31a ust. 3f ustawy o podatku o akcyzowym)

Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, o których mowa w ust. 3c pkt 1 lit. b, są obowiązane do okazania sprzedawcy dokumentu, o którym mowa w tym przepisie, w celu potwierdzenia tożsamości. (art. 31a ust. 3g ustawy o podatku akcyzowym)

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność jako pośredniczący podmiot węglowy w zakresie m.in. sprzedaży na terytorium kraju węgla kamiennego o kodzie Nomenklatury scalonej CN 2701. Wśród odbiorców węgla sprzedawanego przez Spółkę na terytorium kraju są m.in. podmioty posiadające status finalnych nabywców węglowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, które nabywają węgiel do celów opałowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zawiera m.in. ramowe umowy na dostawę węgla ze swoimi kontrahentami będącymi finalnymi nabywcami węglowymi.

Na podstawie zawartych umów Wnioskodawca zobowiązuje się do dostawy węgla o określonych parametrach jakościowych i sortymencie w przewidzianym okresie czasu, w ilościach i na warunkach określonych umową. Odbiorca zobowiązuje się natomiast do odbioru węgla w ilościach i na warunkach wskazanych w umowie, oraz terminowej zapłaty umówionej ceny.

Wspomniane wyżej umowy po wejściu w życie zmian w ustawie o podatku akcyzowym wprowadzonych ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne będą zawierać oświadczenie nabywcy tj. finalnego nabywcy węglowego, że:

  • całość nabytego na podstawie umowy zostanie przeznaczona do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 ustawa,
  • posiada on status finalnego nabywcy węglowego.

Wnioskodawca, aby objąć węgiel sprzedawany na podstawie umowy zwolnieniem od akcyzy, będzie wystawiać faktury w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), które będą zawierały m.in. elementy wskazane w art. 31a ust. 3a ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. tzn. kod Nomenklatury Scalonej CN wyrobów węglowych oraz ich ilość wyrażona w kilogramach.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest uznanie, opisanego powyżej, oświadczenia zawartego w umowie, za oświadczenie, o którym mowa w art. 3a ust. 3e w zw. z art. 31a ust. 3 pkt 1 i ust. 3c ustawy w brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2019 r..

Ustawodawca na pośredniczący podmiot węglowy nałożył szereg obowiązków, w tym obowiązek o którym mowa w art. 9a ust. 4 i 5 ustawy dotyczący weryfikacji podmiotu, któremu sprzedaje wyroby węglowe tj. pośredniczącemu podmiotowi węglowemu czy też finalnemu nabywcy węglowemu. Nakłada również obowiązek właściwego udokumentowania sprzedaży wyrobów węglowych w ramach zwolnienia wynikający m.in. z art. 31a ust. 3- 3g ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 roku.

Wnioskodawca, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., dokonując sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu będzie zobowiązany wystawić fakturę zawierającą pozycję CN wyrobów węglowych oraz ich ilość wyrażoną w kilogramach. Ponadto Spółka dokonując sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu od 1 stycznia 2019 r. będzie również zobowiązana uzyskać od tego nabywcy oświadczenie, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia z akcyzy.

Wskazane oświadczenie powinno zawierać: dane identyfikujące finalnego nabywcę węglowego, wymienione, w zależności od charakteru tego podmiotu, w art. 31a ust. 3c pkt 1 lit a albo b, określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów węglowych oraz datę i miejsce złożenia oświadczenia, a także czytelny podpis składającego oświadczenie.

Wyżej wymienione oświadczenie, stosownie do art. 31a ust. 3e ustawy o podatku akcyzowym może zostać umieszczone w okresowej umowie zawartej między sprzedawcą a finalnym nabywcą węglowym, które wywiera skutek jedynie w stosunku do nabywanych wyrobów węglowych w ilości wynikającej z tej umowy, pod warunkiem potwierdzenia każdej sprzedaży tych wyrobów fakturą.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, że oświadczenie finalnego nabywcy węglowego umieszczone w ramowej umowie na dostawę węgla może zostać uznane za oświadczenie, o którym mowa w art. 31a ust. 3e w związku z art. 31a ust. 3 pkt 1 i ust. 3c ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu nadanym od 1 stycznia 2019 r. Warunkiem koniecznym jest jednak aby takie oświadczenie spełniało wszystkie wymogi, o których mowa w art. 31a ust. 3c ustawy, który wejdzie w życie 1 stycznia 2019 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że nie jest dopuszczalne określenie w oświadczeniu wagi wyrobów węglowych ze wskazaniem dozwolonej tolerancji tej wagi. Ilość nabywanych wyrobów węglowych objętych zwolnieniem w tym oświadczeniu powinna być oznaczona jednoznacznie i konkretnie, w sposób nie budzący żadnych wątpliwości. Jednakże nie ma przeciwskazań aby oświadczenie nabywcy określało maksymalną planowaną ilość nabywanych wyrobów węglowych do celów zwolnionych objętych daną umową.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego od 1 stycznia 2019 r., o ile przepisy te do daty obowiązywania nie ulegną zmianie.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […], w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj