Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.587.2018.1.IG
z 14 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2018 r. (data wpływu 17 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji drogowej oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania inwestycji drogowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji drogowej oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania inwestycji drogowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: „Inwestor” lub „Spółka”) jest właścicielem nieruchomości gruntowych, stanowiących działki gruntu o numerach ewidencyjnych: 676/3, 1120 i 1121, w dalszej części wniosku zwanych „Nieruchomością". Spółka na Nieruchomości planuje zrealizować inwestycję polegającą na budowie centrum logistyczno-magazynowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą (dalej: „Inwestycja”).

Nieruchomość będzie w przyszłości przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. W szczególności Spółka zamierza wynajmować powierzchnie znajdujące się w Inwestycji, która będzie znajdowała się na terenie Nieruchomości. Usługi najmu będą, co do zasady, opodatkowane VAT wg stawki podstawowej 23%. Spółka nie prowadzi obecnie sprzedaży zwolnionej z VAT i w przyszłości nie zamierza realizować takiej sprzedaży.

W celu właściwego skomunikowania Inwestycji z drogami publicznymi, jak również dla zapewnienia obsługi zwiększonego natężenia ruchu na drodze krajowej znajdującej się obok Nieruchomości, Spółka zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne polegające na budowie układu dróg gminnych oraz budowie skrzyżowania drogi gminnej z drogą krajową wraz z dodatkowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami, instalacjami oraz z wszelką niezbędną infrastrukturą towarzyszącą (dalej: „Inwestycja drogowa”). Inwestycja drogowa będzie zlokalizowana na działkach gruntu należących obecnie do Spółki, Gminy (dalej: „Gmina"), Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (dalej: „GDDKiA”), Skarbu Państwa - Starosty oraz osób trzecich. Finalnie, w wyniku przeprowadzenia całej procedury związanej z realizacją Inwestycji drogowej, działki gruntu, na których zlokalizowana będzie Inwestycja drogowa będą należały do Gminy lub do GDDKiA (w zakresie w jakim te podmioty będą zarządcami odpowiedniej części Inwestycji drogowej). W celu realizacji Inwestycji drogowej, Spółka zamierza zawrzeć porozumienie z Gminą w zakresie zaprojektowania, zrealizowania, sfinalizowania i przekazania nakładów związanych z Inwestycją drogową właściwemu zarządcy Inwestycji drogowej (dalej: „Porozumienie”). Obecnie, na moment składania wniosku. Porozumienie nie zostało jeszcze podpisane ale zostały już uzgodnione jego najistotniejsze elementy.

Nie jest wykluczone, że oprócz zawarcia Porozumienia dojdzie również do podpisania dodatkowych aneksów, umów czy innych dokumentów mających na celu realizację Inwestycji drogowej.

W związku z tym, że Inwestycja drogowa będzie obejmować realizację prac również w zakresie drogi krajowej, której zarządcą jest GDDKiA, koncepcja realizacji Inwestycji drogowej została uzgodniona z GDDKiA.

Porozumienie określa m.in. zakres oraz parametry Inwestycji drogowej, którą ma wykonać Spółka, terminy wykonania oraz warunki przekazania praw do nakładów związanych z Inwestycją drogową na rzecz Gminy lub GDDKiA.

Inwestycja drogowa zostanie przeprowadzona m.in. zgodnie z procedurą przewidzianą w ustawie z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. z 7 lipca 2017 r., Dz.U. 2017 poz. 1496), tj. m.in. na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (dalej: „Decyzja ZRID") oraz zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2016 r. poz. 290 ze zm.).

Spółka zobowiązała się w Porozumieniu m.in. do:

  • opracowania stosownych załączników do wniosku o wydanie Decyzji ZRID oraz przygotowania i złożenia takiego wniosku,
  • pokrycia kosztów geodezyjnych podziału gruntów pod realizację Inwestycji drogowej w zakresie wynikającym z Decyzji ZRID,
  • uzyskania wszelkich decyzji o pozwoleniu na użytkowanie lub dokonania stosowanych zgłoszeń w tym zakresie,
  • opracowania projektów i uzgodnienia ich z Gminą i GDDKiA,
  • ustanowienia nadzoru inwestorskiego,
  • pokrycia kosztów powołanego przez Gminę koordynatora prac,
  • przeniesienia uprawnień z tytułu gwarancji i rękojmi udzielonych przez wykonawcę robót na roboty wykonane w ramach Inwestycji drogowej na warunkach opisanych w Porozumieniu.


Gmina zobowiązała się natomiast m.in. do:

  • współdziałania ze Spółką w zakresie przeprowadzenia Inwestycji drogowej i uzyskania wszelkich decyzji,
  • uzgodnienia projektu,
  • nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości na cele budowlane, na których ma zostać zrealizowana Inwestycja drogowa oraz do niepobierania opłat za zajęcie pasa drogowego.


Po zakończeniu Inwestycji drogowej, do czasu podjęcia uchwały w zakresie nadania układowi dróg powstałych w wyniku przeprowadzenia Inwestycji drogowej statusu dróg publicznych. Gmina zobowiązała się do ustanowienia służebności gruntowej (względnie zapewnienia aby właściwy zarządca drogi ustanowił taką służebność) na rzecz Spółki polegającej na nieograniczonym prawie przechodu i przejazdu przez nieruchomości, na których znajduje się Inwestycja drogowa, a które nie są własnością Spółki oraz na korzystaniu z infrastruktury drogowej i technicznej znajdujących się na tych nieruchomościach związanej z Inwestycją.

W Porozumieniu przewidziano również harmonogram działań w ramach realizacji Inwestycji drogowej.

Na podstawie Decyzji ZRID, część Nieruchomości oraz nieruchomości gruntowe należące do osób trzecich, na których ma zostać zrealizowana Inwestycja drogowa zostaną wywłaszczone i przejdą na własność Gminy lub GDDKiA (odpowiedniego zarządcy drogi). Spółka rozpocznie prace budowlane związane z wykonaniem Inwestycji drogowej dopiero w momencie kiedy odpowiednie części gruntów, na których Inwestycja drogowa będzie realizowana, staną się własnością podmiotu, na rzecz którego finalnie Inwestycja drogowa będzie przekazana (odpowiednio GDDKiA lub Gmina).

W związku z realizacją Inwestycji drogowej Spółka będzie samodzielnie ponosić wydatki związane z prowadzonymi pracami budowlanymi, projektowymi, geodezyjnymi, doradczymi, inżynierskimi związanymi z przygotowaniem dokumentacji technicznej, nadzorem inwestorskim, jak również wydatki związane z kosztami powołanego przez Gminę koordynatora. Ponoszone wydatki będą udokumentowane fakturami z wykazanymi na nich kwotami VAT. Gmina oraz GDDKiA nie będą partycypować w kosztach realizacji Inwestycji drogowej. Spółka zobowiązała się w Porozumieniu samodzielnie ponosić powyższe koszty.

Na podstawie Porozumienia, po zrealizowaniu Inwestycji drogowej, Spółka przekaże nieodpłatnie w odpowiedniej części na rzecz właściwego zarządcy drogi - Gminy lub GDDKiA - nakłady dokonane przez Spółkę w ramach jej realizacji. Po zakończeniu Inwestycji drogowej, w celu zapewnienia możliwości sprawowania zarządu Gminie i GDDKiA, Spółka przekaże dodatkowo nieodpłatnie w odpowiedniej części na właściwego zarządcę drogi (Gminę lub GDDKiA) komplet dokumentacji związanej z realizacją projektu (w szczególności egzemplarze projektów, dokumentację powykonawczą) wraz z autorskimi prawami majątkowymi do tej dokumentacji na wszelkich polach eksploatacji wymienionych w umowie przeniesienia majątkowych praw autorskich oraz prawem do dokonywania w niej zmian.


W Porozumieniu Spółka zrzeka się również jakiegokolwiek wynagrodzenia, czy odszkodowania z tytułu przekazania nieodpłatnie Inwestycji drogowej na rzecz właściwego zarządcy drogi.

Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji drogowej?
  2. Czy nieodpłatne przekazanie Gminie oraz GDDKiA Inwestycji drogowej będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stanowisko w zakresie pytania nr 1

Zdaniem Spółki będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z wszelkich wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji drogowej.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 1

Co do zasady, zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Przywołane powyżej normy wprowadzają jedną z najistotniejszych zasad podatku VAT - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje zasadniczo wtedy, gdy nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przepisy nie wskazują jaki charakter ma mieć związek pomiędzy zakupami (podatkiem naliczonym) a sprzedażą opodatkowaną. Związek ten może mieć charakter bezpośredni bądź pośredni. Związek pośredni istnieje co do zasady wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania danego podatnika. Zdaniem Spółki w opisanym zdarzeniu przyszłym istnieje związek pośredni pomiędzy wydatkami na realizację Inwestycji drogowej a sprzedażą opodatkowaną realizowaną przez Spółkę.

Działalność Spółki będzie polegać na wynajmie całej Nieruchomości wraz ze znajdującą się na niej Inwestycją, bądź części powierzchni znajdujących się w Inwestycji. Aby podnieść atrakcyjność Nieruchomości dla najemców, poprawić obsługę Nieruchomości i zwiększyć jej dostępność komunikacyjną. Spółka będzie ponosiła wydatki na realizację Inwestycji drogowej. W ocenie Spółki Inwestycja drogowa wpłynie w sposób pozytywny na Nieruchomość. W opinii Spółki, dzięki infrastrukturze drogowej zostanie znacznie podniesiony standard Nieruchomości oraz samej Inwestycji, co może znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu oraz na zwiększenie wysokości czynszów najmu pobieranych przez Spółkę. Bez poniesienia wydatków na zaprojektowanie i wykonanie Inwestycji drogowej, prowadzenie przez Spółkę planowanej działalności gospodarczej byłoby utrudnione lub nawet niemożliwe. Nie ulega bowiem wątpliwości, że zapewnienie odpowiedniego dojazdu do centrum logistyczno-magazynowego oraz zapewnienie niezbędnej infrastruktury towarzyszącej jest rzeczą kluczową dla potencjalnych najemców.

Mając na uwadze powyższą argumentację, zdaniem Spółki istnieje wyraźny związek pomiędzy wydatkami na realizację Inwestycji drogowej a czynnościami opodatkowanymi VAT, które Spółka zamierza w przyszłości wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Dotyczy to w szczególności świadczenia usług najmu Nieruchomości opodatkowanych zasadniczo 23% stawką VAT, które Spółka zamierza świadczyć po zrealizowaniu Inwestycji.

Dla powyższego stanowiska nie ma znaczenia fakt, że Inwestycja drogowa zostanie przekazana przez Spółkę nieodpłatnie na rzecz Gminy oraz GDDKiA. Okoliczność ta nie ma wpływu na to, że realizowana Inwestycja drogowa doprowadzi do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości, która będzie przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Przekazanie Inwestycji drogowej wynika z powszechnie obowiązujących norm prawnych dotyczących dróg publicznych. Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2222) (dalej: „Ustawa o drogach publicznych”) budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Wobec czego, Spółka podejmując realizację Inwestycji, zobowiązana jest do wykonania Inwestycji drogowej na mocy samej ustawy. Należy jednak podkreślić, że główną przesłanką decydującą o realizacji przez Spółkę Inwestycji drogowej nie jest bynajmniej sama ustawa, ale potrzeba skomunikowania Inwestycji z okolicznymi drogami, tak aby Inwestycja stała się atrakcyjna z perspektywy biznesowej dla potencjalnych najemców i w konsekwencji opłacalna dla planowanej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wszelkich wydatków związanych z realizacją Inwestycji drogowej.

Powyższe stanowisko, w analogicznym stanie faktycznym, znalazło potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.


Przykładowo Spółka wskazuje interpretację z dnia 13 czerwca 2018 r. nr. 0114-KDIP4.4012.239.2018.l.MP, w której wskazano: „Działalność Spółki będzie polegać na wynajmie Nieruchomości. Aby podnieść atrakcyjność Nieruchomości dla najemców, poprawić obsługę Nieruchomości i zwiększyć jej dostępność komunikacyjną, Spółka będzie ponosiła wydatki na realizację Inwestycji Drogowej (polegającej na budowie drogi oraz skrzyżowania stanowiącego połączenie drogi gminnej z drogą wojewódzką oraz przebudowy odcinka drogi wojewódzkiej). W ocenie Spółki Inwestycja Drogowa bez wątpienia wpłynie w sposób pozytywny na Nieruchomość. Dzięki wykonaniu infrastruktury drogowej zostanie podniesiony standard Nieruchomości, co może znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu Nieruchomości oraz na zwiększenie poziomu czynszów najmu pobieranych przez Spółkę. Spółka stwierdza zatem, że istnieje związek pomiędzy wydatkami na realizację Inwestycji Drogowej, a czynnościami opodatkowanymi VAT, które Spółka zamierza wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Dotyczy to w szczególności świadczenia usług najmu Nieruchomości opodatkowanych zasadniczo 23% stawką VAT, które Spółka zamierza świadczyć po zakończeniu Inwestycji na Nieruchomości ”.

Spółka wskazuje również interpretację z dnia 25 maja 2017 nr. 0114-KDIP1-1.4012.64.2017.1.DG, w której wskazano, że: „Spółka prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT przy wykorzystaniu Nieruchomości. Działalność ta polega na wynajmie Nieruchomości i ich części. Aby podnieść atrakcyjność Nieruchomości dla obecnych i przyszłych najemców, poprawić obsługę Nieruchomości i zwiększyć jej dostępność komunikacyjną, Spółka będzie ponosiła wydatki na realizację Inwestycji (polegającej na przebudowie infrastruktury komunikacyjnej znajdującej się w jej pobliżu). Inwestycja bez wątpienia wpłynie w sposób pozytywny na Nieruchomość. Dzięki nowej infrastrukturze drogowej znajdującej się w pobliżu Nieruchomości zostanie podniesiony jej standard, co może znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu Nieruchomości oraz na zwiększenie poziomu czynszów najmu pobieranych przez Spółkę. Spółka stwierdza zatem, że istnieje oczywisty związek pomiędzy Inwestycją, a czynnościami opodatkowanymi, które wykonuje i zamierza wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej”.

Organ interpretacyjny przychylił się do takiego stanowiska potwierdzając, że spółce ponoszącej wydatki związane z przebudową infrastruktury komunikacyjnej przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z prowadzonymi pracami.

Powyższe stanowisko wyrażone przez Spółkę znajduje potwierdzenie również w innych wydawanych, w analogicznych stanach faktycznych, interpretacjach indywidualnych. Spółka wskazuje przykładowo:

  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 września 2015 r., nr ILPP5/4512-1-131/15-2/KG,
  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 czerwca 2013 r., nr ILPP1/443-210/13-5/JSK,
  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 lipca 2012 r., nr IPPP3/443-415/12-2/KB.


Stanowisko w zakresie pytania nr 2


Zdaniem Spółki nieodpłatne przekazanie Gminie oraz GDDKiA odpowiednich części Inwestycji drogowej nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 2


Zakres opodatkowania VAT określa art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT. Wskazuje on, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W celu określenia, czy nieodpłatne przekazanie Inwestycji drogowej na rzecz Gminy oraz GDDKiA będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT konieczne jest rozważenie, czy przekazanie Inwestycji drogowej powinno być rozpatrywane jako dostawa towarów czy jako świadczenie usług.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami na gruncie VAT są z kolei rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT).

Na podstawie art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.


Na gruncie prawa cywilnego nieruchomość jest bez wątpienia rzeczą. Na podstawie art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, dalej: „KC”) częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Zgodnie z art. 48 KC do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. W kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółka wskazuje na istotną cywilistyczną zasadę stanowiącą, że wszelkie rzeczy połączone trwale z nieruchomością stają się jej częścią składową (łac. superficies solo cedit). Wyrazem tej zasady w polskim porządku prawnym jest art. 47 § 1 KC wskazujący, że część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych oraz art. 141 KC, zgodnie z którym własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.

Mając na uwadze przywołane powyżej regulacje prawa cywilnego stwierdzić należy, że właścicielem ruchomości (nakładów) połączonych z nieruchomością w taki sposób, że stały się jej częściami składowymi jest właściciel nieruchomości.

Inwestycja drogowa, którą Spółka będzie realizowała na nieruchomościach gruntowych będących własnością Gminy oraz GDDKiA (obecnie Gmina i GDDKiA nie są jeszcze właścicielami wszystkich tych gruntów ale staną się nimi na mocy Decyzji ZRID przed rozpoczęciem prac budowlanych mających na celu wykonanie Inwestycji Drogowej) bez wątpienia będzie stanowiła część składową gruntu ponieważ Inwestycja drogowa polega na wybudowaniu infrastruktury, która będzie ściśle związana z gruntem w taki sposób, że jej odłączenie będzie niemożliwe bez jej uszkodzenia bądź istotnej zmiany (art. 47 § 2 w zw. z art. 48 KC). Oznacza to, że Inwestycja drogowa nie może być przedmiotem odrębnej własności, gdyż pod względem cywilistycznym w momencie jej wykonania stanie się ona własnością odpowiednio Gminy oraz GDDKiA. Spółka nie będzie więc właścicielem samej Inwestycji drogowej i nie będzie mogła nią swobodnie rozporządzać jak właściciel. Gmina oraz GDDKiA staną się właścicielami poszczególnych elementów Inwestycji drogowej już w momencie ich połączenia z gruntem. Mając to na uwadze, zdaniem Spółki nieodpłatne przekazanie Inwestycji drogowej na rzecz Gminy oraz GDDKiA nie może być traktowane jako dostawa towarów dla celów opodatkowania VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT świadczeniem usług jest każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Przekazanie Inwestycji drogowej wypełnia tę definicję i jest zdaniem Spółki świadczeniem usług na rzecz Gminy. Należy dodatkowo zwrócić uwagę, że zgodnie z Umową przekazanie Inwestycji drogowej będzie czynnością nieodpłatną, a opodatkowaniu VAT zasadniczo podlega tylko świadczenie usług za wynagrodzeniem.

Art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT wskazuje, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Z punktu widzenia przedstawionego zdarzenia przyszłego istotne jest to, że nieodpłatne świadczenie usług może być uznane za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT tylko i wyłącznie jeżeli świadczenie to będzie realizowane dla celów innych niż działalność gospodarcza Spółki. Przypadek taki nie zachodzi w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

W analizowanym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, w której przekazanie Inwestycji drogowej bez wątpienia będzie miało związek z działalnością prowadzoną przez Spółkę. Rozbudowana w ramach Inwestycji drogowej infrastruktura komunikacyjna wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą będzie miała wpływ na zwiększenie atrakcyjności Nieruchomości, która będzie wykorzystywana przez Spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Wykonując Inwestycję drogową Spółka dąży do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości dla potencjalnych klientów. Spółka nie godziłaby się na ponoszenie wydatków, gdyby inwestycja nie dawała w przyszłości możliwości zwiększenia przychodów z prowadzonej działalności opodatkowanej VAT. Mając to na uwadze, warunek o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT, nie został spełniony i przekazanie Inwestycji drogowej nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Jeżeli chodzi o nieodpłatne przekazanie autorskich praw majątkowych do dokumentacji projektowej, to stanowić będzie ono (podobnie jak w przypadku pozostałych nakładów) nieodpłatne świadczenie usług niepodlegające opodatkowaniu VAT. Nie ulega bowiem wątpliwości, że nieodpłatne przekazanie praw autorskich Gminie i GDDKiA w zakresie opisanym we wniosku związane jest z działalnością prowadzoną przez Spółkę (podobnie jak nieodpłatne przekazanie Inwestycji drogowej).

Stanowisko Spółki również znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych. Przykładowo w interpretacji z dnia 13 czerwca 2018 r. nr. 0114-KDIP4.4012.239.2018.l.MP, w której organ odstąpił od uzasadnienia, uznając stanowisko wnioskodawcy w całości za prawidłowe, zgadzając się, że: „nieodpłatne przekazanie nakładów poniesionych przez Spółkę na Inwestycję Drogową (polegającej na budowie drogi oraz skrzyżowania stanowiącego połączenie drogi gminnej z drogą wojewódzką oraz przebudowy odcinka drogi wojewódzkiej) na rzecz Gminy, Województwa Dolnośląskiego lub Skarbu Państwa nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT”.

W przywołanej wyżej interpretacji indywidualnej z dnia 25 maja 2017 r. Organ interpretacyjny potwierdził również brak opodatkowania VAT nieodpłatnego przekazania zrealizowanej przebudowy infrastruktury drogowej w podobnym stanie faktycznym. Organ interpretacyjny przychylił się do następującego stanowiska: (nieodpłatne) przekazanie Inwestycji (polegającej na przebudowie infrastruktury komunikacyjnej znajdującej się w jej pobliżu) bez wątpienia będzie miało związek z działalnością prowadzoną przez Spółkę. Rozbudowana w ramach Inwestycji infrastruktura komunikacyjna będzie miała bez wątpienia wpływ na zwiększenie atrakcyjności Nieruchomości, która jest i będzie wykorzystywana przez Spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Wykonując Inwestycję Spółka dąży do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości dla potencjalnych klientów. (...) Mając to na uwadze warunek o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT nie został spełniony i przekazanie Inwestycji na rzecz Gminy nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT". Powyższe stanowisko Organu interpretacyjnego powinno zostać wzięte pod uwagę również w niniejszej sprawie.

Powyższe stanowisko wyrażone przez Spółkę znajduje potwierdzenie również w innych wydawanych, w analogicznych stanach faktycznych, interpretacjach indywidualnych. Spółka wskazuje przykładowo:

  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 czerwca 2015 r. nr IPTPP1/4512-147/15-6/AK,
  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 października 2014 r., nr ITPP2/443-951/14/AD.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj