Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.499.2018.3.KP
z 19 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2018 r. (data wpływu 5 września 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 października 2018 r. (data wpływu 16 października 2018 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 2 października 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 8 października 2018 r.) oraz pismem z dnia 14 listopada 2018 r. (data wpływu 16 listopada 2018 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 7 listopada 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 14 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości opodatkowania dostawy zegarków lub zegarów po renowacji przy zastosowaniu systemu VAT marżajest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 września 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości opodatkowania dostawy zegarków lub zegarów po renowacji przy zastosowaniu systemu VAT marża. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 8 października 2018 r. (data wpływu 16 października 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu nr 0114-KDIP1-3.4012.499.2018.1.KP z dnia 2 października 2018 r. (skutecznie doręczone Stronie w dniu 8 października 2018 r.) oraz pismem z dnia 14 listopada 2018 r. (data wpływu 16 listopada 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu nr 0114-KDIP1-3.4012.499.2018.2.KP z dnia 7 listopada 2018 r. (skutecznie doręczone Stronie w dniu 14 listopada 2018 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Rozlicza się na zasadach ogólnych i jest płatnikiem podatku VAT. Branża: zegarmistrzostwo, naprawa, sprzedaż zegarów, zegarków. Wnioskodawca zamierza kupić na bazarze stary, zniszczony zegar lub zegarek, następnie poddać go renowacji i sprzedać. Wnioskodawca zapewne nie zawrze żadnej umowy ze sprzedającym, więc nie będzie mógł udokumentować ceny zakupu. Praca włożona w renowację również nie będzie miała żadnej dokumentacji poniesionych kosztów.


W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wskazał, iż w odniesieniu do nabytych towarów, tj. używanych zegarków i zegarów będzie sporządzał dokumenty wewnętrzne zawierające nazwę towaru i cenę jego nabycia oraz Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję nabywanych towarów używanych (zegarów lub zegarków) od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, która będzie zawierać w szczególności kwoty nabycia tych towarów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Jak rozliczyć sprzedaż starego zegarka poddanego renowacji a zakupionego na bazarze bez dokumentacji?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W związku, iż podmioty wykonujące usługi pośrednie, mające na celu przywrócenie przedmiotu sprzedaży do stanu używalności oraz poprawę jego estetyki nie są zwykle płatnikami podatku VAT i nie wystawiają faktur, Wnioskodawca wnosi o możliwość ustanowienia stałego podatku VAT w wysokości 8% od finalnej ceny sprzedaży zegarków po renowacji, gdzie ani nieudokumentowana kwota zakupu, ani koszty poniesione na jego renowację nie będą miały znaczenia. Dla przykładu: stary, zniszczony zegarek zakupiony od prywatnego właściciela za kwotę 500 zł. Koszty renowacji, galwanizacji, wymiany zużytych elementów wyniesie również około 500 zł. Kwota końcowa za jaką Wnioskodawca chciałby go sprzedać to 1500 zł. 8% z tej kwoty to 120 zł, czyli podobnie jakby policzyć VAT marżę od 500 zł zarobku Wnioskodawcy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Podatnikami - w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - stosownie do ust. 2 tego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zauważyć, że dla niektórych czynności ustawodawca przewiduje obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.


Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Jak stanowi art. 120 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.


Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7 (art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT).


Natomiast przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika (art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT).


Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT określił, że przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).


Opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, oraz istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.


I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy o VAT, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Przepisy ustawy o VAT przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania wszystkiego co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył w celu odsprzedaży, od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marży uprawnieni są wszyscy podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Rozlicza się na zasadach ogólnych i jest płatnikiem podatku VAT. Branża: zegarmistrzostwo, naprawa, sprzedaż zegarów, zegarków. Wnioskodawca zamierza kupić na bazarze stary, zniszczony zegar lub zegarek, następnie poddać go renowacji i sprzedać. Wnioskodawca zapewne nie zawrze żadnej umowy ze sprzedającym, więc nie będzie mógł udokumentować ceny zakupu. Praca włożona w renowację również nie będzie miała żadnej dokumentacji poniesionych kosztów. Ponadto Wnioskodawca w odniesieniu do nabytych towarów, tj. używanych zegarków i zegarów będzie sporządzał dokumenty wewnętrzne zawierające nazwę towaru i cenę jego nabycia oraz Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję nabywanych towarów używanych (zegarów lub zegarków) od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, która będzie zawierać w szczególności kwoty nabycia tych towarów.


Wnioskodawca ma wątpliwości jak rozliczyć sprzedaż starego zegarka poddanego renowacji a zakupionego na bazarze bez dokumentacji.


Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w oparciu o tak przedstawiony opis sprawy należy wskazać, że dostawa zegarków lub zegarów po renowacji nie jest wymieniona w żadnym z odrębnych przepisów umożliwiających stosowanie obniżonej stawki VAT w tym w załączniku nr 3 do ustawy o VAT tj. stawka 8%.


Natomiast należy wskazać, że przepisy ustawy o VAT przewidują stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy – między innymi – towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania wszystkiego, co stanowi zapłatę. Jednocześnie zauważyć należy, że wymagane jest od podatnika prowadzenie rzetelnej ewidencji zawierającej w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w powołanych wyżej przepisach.


Przy czym tut. Organ wskazuje, że określając kwotę marży Wnioskodawca powinien wyliczyć różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia (zapłaconą przez Zainteresowanego pierwotnemu sprzedawcy), pomniejszoną o kwotę podatku od towarów i usług.


Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca zamierza nabyć stary zniszczony zegar lub zegarek, który spełnia definicję towarów używanych według art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Zakupiony na bazarze zegar lub zegarek poddany renowacji będzie podlegał dalszej odsprzedaży jako towar handlowy. Wskazać należy, że skoro Wnioskodawca zamierza nabywać zegarki lub zegary od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to oznacza, że będzie nabywał ww. towary od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy.

Jak wskazuje Wnioskodawca w odniesieniu do nabytych towarów, tj. używanych zegarków i zegarów będzie sporządzał dokumenty wewnętrzne zawierające nazwę towaru i cenę jego nabycia oraz Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję nabywanych towarów używanych (zegarów lub zegarków) od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, która będzie zawierać w szczególności kwoty nabycia tych towarów.

Skoro, Wnioskodawca będzie prowadzić ewidencję zakupu nabywanych rzeczy od osób fizycznych, to Wnioskodawca będzie mógł określić kwotę marży, tym samym Zainteresowany do sprzedaży używanych zegarów lub zegarków, zakupionych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niewystawiających dokumentów sprzedaży na bazarach udokumentowanych dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy, może stosować procedurę VAT-marża.

Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie nabywać towary używane w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT od podmiotów wskazanych w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT w celu ich dalszej odsprzedaży oraz będzie znać cenę nabycia używanych zegarów lub zegarków, będzie miał prawo do zastosowania szczególnej procedury zawartej w art. 120 ust. 4 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, ponieważ opodatkowaniu VAT od finalnej ceny sprzedaży zegarków lub zegarów po renowacji nie będzie podlegała cała wartość sprzedaży z zastosowaniem stawki podatku VAT w wysokości 8%, gdyż do ww. dostawy wskutek posiadania przez Wnioskodawcę dowodów dokumentujących ww. zakupy i prowadzenia stosownej ewidencji będzie mieć zastosowanie szczególna procedura VAT-marża zawarta w art. 120 ust. 4 ustawy, tym samym określona kwota marży (wyliczona różnica) będzie podlegała opodatkowaniu z zastosowaniem podstawowej stawki podatku VAT tj. 23%.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj