Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.605.2018.1.KP
z 15 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2018 r. (data wpływu 17 października 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawiania faktur VAT RR bez polskich znaków diakrytycznych oraz możliwość zwiększenia kwoty podatku naliczonego oraz jego zwrotu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawiania faktur VAT RR bez polskich znaków diakrytycznych oraz możliwość zwiększenia kwoty podatku naliczonego oraz jego zwrotu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka kapitałowa prawa niemieckiego (dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”) z siedzibą w Niemczech jest zarejestrowana w Polsce do celów podatku od towarów i usług (dalej „VAT”). Spółka wystawia faktury VAT RR (zgodnie z art. 116 ustawy o VAT) na rzecz podmiotów posiadających status rolników ryczałtowych dokonując od nich zakupu produktów rolnych.


Ze względu na ograniczenia technologiczne wynikające ze specyfiki posiadanego systemu finansowo-księgowego Spółka nie jest w stanie wystawiać faktur przy użyciu polskich znaków diakrytycznych: „ą, ę, ł, ó, ż, ź, ś, ć, ń”.


Faktury VAT RR będą jednak posiadały wszystkie elementy wymagane przepisami prawa, opisane w szczególności w art. 116 ustawy o VAT. W szczególności faktury VAT RR będą posiadały mi.in. numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i numer dowodu osobistego dostawcy (lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość). Tym samym będzie zawsze możliwe jednoznaczne zidentyfikowanie dostawcy. Tak samo jednoznaczne będzie zidentyfikowanie towaru będącego przedmiotem faktury. Również inne dane zawarte na fakturze będą czytelne i zrozumiałe mimo braku polskich znaków diaktrytycznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do rozliczenia jako podatek naliczony zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych, jeśli będzie on wystawiać faktury VAT RR na rzecz rolników ryczałtowych w języku polskim lecz bez polskich znaków diakrytycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Spółka stoi na stanowisku, że wystawianie faktur VAT RR na rzecz rolników ryczałtowych w języku polskim bez polskich znaków diakrytycznych jest prawidłowe i tym samym uprawnia do wykazania zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych jako podatku naliczonego.


Zgodnie z art. 116 ust. 2 ustawy o VAT, faktura VAT RR powinna zawierać:

  1. imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;
  3. numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;
  4. datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
  5. nazwy nabytych produktów rolnych;
  6. jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;
  7. cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  8. wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  9. stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;
  10. kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;
  11. wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;
  13. czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.


Faktury VAT RR wystawiane przez Wnioskodawcę spełniać będą wszystkie wymogi formalne określone przepisami prawa, a brak polskich znaków diakrytycznych nie wpłynie na jednoznaczność identyfikacji sprzedawcy, gdyż każda faktura VAT RR wystawiona przez Wnioskodawcę zawierać będzie numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL i numer dowodu osobistego dostawcy. Tak samo brak tych znaków nie wpłynie na możliwość identyfikacji przedmiotu faktury.


Zgodnie z art. 116 ust. 6 ustawy o VAT, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2. w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

  1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
  2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
  3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

Przy spełnieniu powyższych warunków brak polskich znaków diakrytycznych nie powinien więc wpływać na możliwość zwiększenia kwoty podatku naliczonego oraz jego zwrotu.


Dodatkowo Wnioskodawca pragnie wskazać, że organy podatkowe zgadzają się na to, aby faktury o których mowa w art. 106e ustawy o VAT traktować jako poprawne dokumenty, stanowiące podstawę do odliczenia podatku naliczonego. Warto tutaj przytoczyć pogląd Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 12 listopada 2010 r. sygn. ILPP2/443- 1286/10-5/AD, który wskazał, że „(,..) faktura sprzedaży wystawiona w języku polskim, ale bez polskich znaków diakrytycznych jest prawidłowa w obrocie gospodarczym jeśli umożliwia bezsporne ustalenie sprzedawcy i nabywcy, a także nazwę towaru lub usługi. W związku z powyższym brak polskich znaków diakrytycznych nie wpływa na możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego”. Podobne stanowisko prezentuje Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 24 sierpnia 2012 sygn. ITPP2/443-756/12/AW: „(...) jeżeli brak polskich znaków diakrytycznych w wystawianych fakturach nie będzie powodował wątpliwości co do ustalenia nazw sprzedawcy i nabywcy oraz identyfikacji towaru (usługi), którego sprzedaż będzie dokumentowała, to dokument taki będzie wystawiony prawidłowo, zgodnie z powołanymi przepisami prawa podatkowego w zakresie wystawiania faktur”.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że analogiczne podejście można stosować do faktur VAT RR. Wystawienie ich bez użycia polskich znaków diakrytycznych będzie prawidłowe, a Podatnik nie utraci prawa do zwiększenia kwoty podatku naliczonego oraz jego zwrotu o kwoty zryczałtowanego podatku wykazanego na fakturach VAT-RR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W świetle art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 2 pkt 19 ustawy – rolnikiem ryczałtowym jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych (art. 115 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.


Elementy, które powinna zawierać faktura VAT RR określone zostały w art. 116 ust. 2 ustawy. I tak, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR” i zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;
  3. numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;
  4. datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
  5. nazwy nabytych produktów rolnych;
  6. jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;
  7. cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  8. wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  9. stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;
  10. kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;
  11. wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;
  13. czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.


Jak wynika z powyższego przepisu, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR” i zawierać co najmniej elementy wymienione w ust. 2 tego artykułu, w tym kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych, o której mowa w art. 116 ust. 2 pkt 10 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6.


Stosownie do art. 116 ust. 6 ustawy, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

  1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
  2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
  3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca z siedzibą w Niemczech jest zarejestrowany w Polsce do celów podatku od towarów i usług. Spółka wystawia faktury VAT RR (zgodnie z art. 116 ustawy o VAT) na rzecz podmiotów posiadających status rolników ryczałtowych dokonując od nich zakupu produktów rolnych. Ze względu na ograniczenia technologiczne wynikające ze specyfiki posiadanego systemu finansowo-księgowego Spółka nie jest w stanie wystawiać faktur przy użyciu polskich znaków diakrytycznych: „ą, ę, ł, ó, ż, ź, ś, ć, ń”. Faktury VAT RR będą jednak posiadały wszystkie elementy wymagane przepisami prawa, opisane w szczególności w art. 116 ustawy o VAT. W szczególności faktury VAT RR będą posiadały m.in. numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i numer dowodu osobistego dostawcy (lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość). Tym samym będzie zawsze możliwe jednoznaczne zidentyfikowanie dostawcy. Tak samo jednoznaczne będzie zidentyfikowanie towaru będącego przedmiotem faktury. Również inne dane zawarte na fakturze będą czytelne i zrozumiałe mimo braku polskich znaków diaktrytycznych.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy będzie uprawniony do rozliczenia jako podatek naliczony zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych, jeśli będzie On wystawiać faktury VAT RR na rzecz rolników ryczałtowych w języku polskim lecz bez polskich znaków diakrytycznych.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że jeżeli - jak wskazał Wnioskodawca - brak polskich znaków diakrytycznych nie wpłynie na jednoznaczność identyfikacji sprzedawcy, gdyż każda faktura VAT RR wystawiona przez Wnioskodawcę zawierać będzie numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL i numer dowodu osobistego dostawcy. Tak samo jeśli brak tych znaków nie wpłynie na możliwość identyfikacji przedmiotu faktury, to dokument taki będzie wystawiony prawidłowo, zgodnie z powołanymi przepisami prawa podatkowego w zakresie wystawiania faktur.

Ponadto jak wynika z ww. przepisu art. 116 ust. 6 ustawy warunkiem odliczenia jest, aby nabycie produktów rolnych było związane ze sprzedażą opodatkowaną (pkt 1 art. 116 ust. 6 ustawy) oraz aby zapłata spełniała warunki, o których mowa w pkt 2 i 3 wskazanego art. 116 ust. 6 ustawy.

Zatem należy się zgodzić z Wnioskodawcą, że przy spełnieniu powyższych warunków brak polskich znaków diakrytycznych nie powinien wpływać na możliwość zwiększenia kwoty podatku naliczonego oraz jego zwrotu. W konsekwencji Wnioskodawca nie utraci prawa do zwiększenia kwoty podatku naliczonego oraz jego zwrotu o kwoty zryczałtowanego podatku wykazanego na fakturach VAT-RR.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj