Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.777.2018.1.JP
z 20 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2018 r. (data wpływu 26 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. „xxx” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


C. jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, działającym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2016r. poz. 1638, z późn.zm.) i na podstawie statutu C. Wykonuje działalność leczniczą w rozumieniu art. 3 ust. 1-3 ustawy o działalności leczniczej, tj. działalność polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, promocji zdrowia oraz realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia. C. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Podstawową działalnością C. jest świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, które stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT są zwolnione od podatku VAT. C. świadczy również usługi opodatkowane podatkiem VAT w zakresie prowadzonych badań klinicznych i sprzedaży posiłków. Odlicza podatek VAT strukturą w wysokości 1 % ale tylko od zakupów, które służą jednocześnie sprzedaży opodatkowanej, jak i zwolnionej (zgodnie z art. 90 ustawy o VAT). Nie dokonuje odliczenia podatku VAT od zakupów, które służą wyłącznie działalności zwolnionej (zgodnie z art. 86 ustawy o VAT).

C. złożyło wniosek o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach. Wniosek dotyczy realizacji projektu pn.: „xxx”. Celem głównym projektu jest zwiększenie włączenia społecznego poprzez poprawę dostępności i jakości świadczeń medycznych w zakresie chorób … w C. do końca II kwartału 2020 roku.

Przedmiotem przedsięwzięcia (inwestycji) jest doposażenie w niezbędny sprzęt medyczny tj. dodatkowe wyposażenie istniejących już komórek organizacyjnych C oraz wyposażenie nowoutworzonych oddziałów i poradni. Przedmiotowa inwestycja i jej zakres rzeczowy stanowi kontynuację projektu pn.” „xx” i tym samym jest ściśle komplementarna z tym projektem. Realizacja inwestycji stanowi warunek niezbędny do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania szpitala po rozbudowie. Planowany do zakupu sprzęt medyczny oraz dodatkowe wyposażenie medyczne zakłada dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych. Komórki organizacyjne istniejące w C., które zostaną wyposażone w sprzęt medyczny w wyniku realizacji niniejszego projektu: Zakład Diagnostyki Obrazowej (Pracownia Rentgenodiagnostyki Ogólnej, Pracownia Tomografii Komputerowej, Pracownia Rezonansu Magnetycznego, Pracownia Mammografii, Pracownia USG), Pracownia Teleradioterapii działająca w ramach Zakładu Radioterapii, Pracownia Brachyterapii działająca w ramach Zakładu Brachyterapii, Oddział Onkologii Klinicznej z Pododdziałem Chemioterapii Dziennej, Oddział Hematologiczny, Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii, Izba Przyjęć Szpitala, Pracownia Immunologiczna działająca w ramach Medycznego Laboratorium Diagnostycznego, Pracownia Histopatologii działająca w ramach Zakładu Patologii Nowotworów, Pracownia Endoskopii oraz nowe jednostki, które powstaną po zakończeniu rozbudowy szpitala: Oddział Medycyny Paliatywnej i Oddział Brachyterapii.

Wszystkie towary i usługi, które będą zakupione ramach realizacji projektu pn.: „xxx”, będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, które stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT są zwolnione od podatku VAT. Formuła zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT oparta jest na regulacji art. 132 ust. 1 lit. b-c dyrektywy 2006/112/WE, który przewiduje, że zwolnione od podatku są: - opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze, - świadczenia opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwa członkowskie.

Ustawa o VAT odnosi się do usług w zakresie opieki medycznej, nie definiując pojęcia opieki medycznej, jednakże należy pamiętać że definicje stosowane w innych gałęziach prawa mogą być, co do zasady, stosowane jedynie pomocniczo. Z orzecznictwa TSUE wynika bardzo jasno, że zwolnienia o których mowa w art. 132 dyrektywy 2016/112/WE, stanowią autonomiczne pojęci prawa Unii, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich. Podnieść należy, że w swoim orzecznictwie TSUE wielokrotnie podkreślał wagę celu świadczeń medycznych dla określenia, czy zwolnienie od podatku może w określonym przypadku zostać zastosowane. Dokonane przez TSUE zdefiniowanie zakresu usług medycznych objętych zwolnieniem poprzez cel, któremu świadczenia te mają służyć, odpowiada w istocie rzeczy zakresowi zwolnienia określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku z realizowanym projektem pn.: „xx”, C. przysługuje prawo do odliczenia w całości lub w części, podatku naliczonego od zakupów zrealizowanych w ramach opisanego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż zakupy dokonywane w ramach projektu pn.: „xx poprzez zwiększenie jakości i dostępności do specjalistycznych świadczeń onkologicznych” będą służyły tylko i wyłącznie działalności zwolnionej, C. nie ma i nie będzie miało możliwości odliczenia ani w części ani w całości podatku naliczonego VAT, gdyż nie zostaną spełnione zasady, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. C. jest czynnym podatnikiem VAT ale nie będzie spełniony drugi warunek ponieważ towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystane do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych.

W ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z powołanym stanowiskiem TSUE i regulacjami zawartymi w art. 132 ust. 1 lit. b-c dyrektywy 20016/112/WE, zakupy realizowane w ramach projektu pn.: „xx” wykorzystywane będą wyłącznie do świadczenia usług medycznych zwolnionych z VAT. Reasumując w ocenie Wnioskodawcy, C. nie przysługuje prawo do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego od zakupów zrealizowanych w ramach opisanego projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że skoro – jak wynika ze złożonego wniosku – realizowany projekt ma służyć wyłącznie wykonywaniu działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało w całości oraz w części prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, z uwagi na fakt, że nie zostanie spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem brak będzie związku dokonanych w ramach projektu zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Końcowo podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj