Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.526.2018.1.AKR
z 19 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2018 r. (data wpływu 16 października 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 9 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca – Stowarzyszenie – zrealizował inwestycję (operację) pn.: „Doposażenie miejsca rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców i gości miejscowości (…)”. Realizacja operacji ma na celu kontynuację zagospodarowania terenu w centrum miasta, gdzie znajduje się Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury (M-GOK). Teren, na którym zrealizowano operację stanowił grunt niezagospodarowany, jednakże wykorzystywany na cele kultury, rekreacji i turystyki przez mieszkańców w trakcie trwania zajęć i imprez ogólnodostępnych i niekomercyjnych organizowanych przez M-GOK i Gminę, jak również różne jednostki działające na terenie Gminy, m.in.: Zespół Parków (…). W ramach operacji wykonano roboty budowlane, polegające na budowie utwardzonego placu wraz z alejką z kostki betonowej i fontanną chodnikową z dyszami i iluminacją, co umożliwi prowadzenie zajęć, festynów i innych inicjatyw ogólnodostępnych dla mieszkańców i gości w przyjemnym i estetycznym otoczeniu, łatwo dostępnej nawierzchni (bez kałuż, nierówności i barier, które dziś uniemożliwiają w pełni korzystanie z placu osobom niepełnosprawnym). Dodatkowym atutem będzie fontanna chodnikowa z iluminacją, która oprócz tego, że nada atrakcyjnego i nowoczesnego wyglądu dla tego terenu, będzie wielką atrakcją dla dzieci, które latem w upalne dni będą mogły z niej korzystać i bawić się na ternie, gdzie będzie zlokalizowana, ponieważ będzie ona płaską nawierzchnią. Operacje będą obejmować również ustawienie niezbędnej infrastruktury, tj.: ławki i kosze by miejsce nabrało również charakteru odpoczynku przy fontannie. Budowa infrastruktury rekreacyjnej na tym terenie w centrum, który nie stanowi obecnie dobrej wizytówki dla miasta, pozwolą na zwiększenie wykorzystywania terenu na potrzeby Wnioskodawcy i innych organizacji, działających w zakresie szerzenia kultury, rekreacji i turystyki w szerokim, może i ponad lokalnym wymiarze w sposób niekomercyjny i ogólnodostępny. Nadto powstały „Plac (…)” umożliwi spędzanie czasu rodzinom i gościom, czy turystom np.: przy książce w przyjaznej i rekreacyjnej przestrzeni. Zagospodarowanie zapewni poprawę wyglądu miejscowości i zachęci wielu przyjezdnych, w tym turystów do zatrzymania się i zapoznania z historią, ponieważ w budynku M-GOK, znajduje się również biblioteka publiczna z bogatą kolekcją literatury. Przedmiotowe zadanie w 100% dofinansowane jest w ramach poddziałałania 19.2. „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W związku z czym ubiegając się o zwrot kosztów inwestycji, zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku wraz z wnioskiem o płatność Stowarzyszenie musi przedłożyć interpretację prawa podatkowego (interpretacja indywidulana) o braku możliwości odzyskania VAT.

Ważne jest to by niniejsza interpretacja odnosiła się do przedmiotowej operacji pn.: „Doposażenie miejsca rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców i gości miejscowości (…)”.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem. Zrealizowana inwestycja nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie w związku z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego pn.: „Doposażenie miejsca rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców i gości miejscowości (…)”, dofinansowanego ze środków finansowych z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 ma możliwość odzyskania podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym w uzupełnieniu do wniosku), nie będzie miał on możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210, z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).

Na mocy art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zrealizował inwestycję (operację) pn.: „Doposażenie miejsca rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców i gości miejscowości (…)”. Realizacja operacji ma na celu kontynuację zagospodarowania terenu w centrum miasta, gdzie znajduje się Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury (M-GOK). Teren, na którym zrealizowano operację stanowił grunt niezagospodarowany, jednakże wykorzystywany na cele kultury, rekreacji i turystyki przez mieszkańców w trakcie trwania zajęć i imprez ogólnodostępnych i niekomercyjnych organizowanych przez M-GOK i Gminę, jak również różne jednostki działające na terenie Gminy, m.in.: Zespół Parków (…). W ramach operacji wykonano roboty budowlane, polegające na budowie utwardzonego placu wraz z alejką z kostki betonowej i fontanną chodnikową z dyszami i iluminacją, co umożliwi prowadzenie zajęć, festynów i innych inicjatyw ogólnodostępnych dla mieszkańców i gości w przyjemnym i estetycznym otoczeniu, łatwo dostępnej nawierzchni (bez kałuż, nierówności i barier, które dziś uniemożliwiają w pełni korzystanie z placu osobom niepełnosprawnym). Dodatkowym atutem będzie fontanna chodnikowa z iluminacją, która oprócz tego, że nada atrakcyjnego i nowoczesnego wyglądu dla tego terenu, będzie wielką atrakcją dla dzieci, które latem w upalne dni będą mogły z niej korzystać i bawić się na ternie, gdzie będzie zlokalizowana, ponieważ będzie ona płaską nawierzchnią. Operacje będą obejmować również ustawienie niezbędnej infrastruktury, tj.: ławki i kosze by miejsce nabrało również charakteru odpoczynku przy fontannie. Budowa infrastruktury rekreacyjnej na tym terenie w centrum, który nie stanowi obecnie dobrej wizytówki dla miasta, pozwolą na zwiększenie wykorzystywania terenu na potrzeby wnioskodawcy i innych organizacji, działających w zakresie szerzenia kultury, rekreacji i turystyki w szerokim, może i ponad lokalnym wymiarze w sposób niekomercyjny i ogólnodostępny. Nadto powstały „Plac (…)” umożliwi spędzanie czasu rodzinom i gościom, czy turystom np.: przy książce w przyjaznej i rekreacyjnej przestrzeni. Zagospodarowanie zapewni poprawę wyglądu miejscowości i zachęci wielu przyjezdnych, w tym turystów do zatrzymania się i zapoznania z historią, ponieważ w budynku M-GOK, znajduje się również biblioteka publiczna z bogatą kolekcją literatury. Przedmiotowe zadanie w 100% dofinansowane jest w ramach poddziałałania 19.2. „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem. Zrealizowana inwestycja nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w celu zrealizowania przedmiotowej inwestycji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie będzie spełniać tych warunków, nie będzie mieć zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją pn.: „Doposażenie miejsca rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców i gości miejscowości (…)”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki, tj. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi w celu realizacji ww. inwestycji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie może również ubiegać się o zwrot naliczonego podatku VAT uiszczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji stanowisko przedstawione we wniosku oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj