Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT3.4011.491.2018.1.SK
z 19 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2018 r. (data wpływu 25 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Województwo (dalej jako: „Wnioskodawca”), jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną. Urząd Marszałkowski Województwa jest jednostką budżetową i stanowi aparat pomocniczy zarządu województwa celem umożliwienia wykonywania jego ustawowych zadań. Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Sporządza deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT4-R, deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR i informację o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy dla pracowników i osób wykonujących umowy cywilno-prawne.

Województwo - Departament Kultury i Edukacji Urzędu Marszałkowskiego realizuje projekt pozakonkursowy pn.: „…” (dalej jako: „Projekt”), współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa XI Edukacja, Kwalifikacje, Umiejętności, Działanie XI.3 Kształcenie zawodowe.

Łączna wysokość wydatków kwalifikowanych Projektu wynosi 24 288 zł i obejmuje:

  1. dofinansowanie w kwocie 23 073 600 zł, z następujących źródeł:
    1. ze środków europejskich w kwocie nieprzekraczającej 20 644 800 zł, co stanowi 85% wydatków kwalifikowanych Projektu,
    2. ze środków dotacji celowej w kwocie nieprzekraczającej 2 428 800 zł, co stanowi 10% wydatków kwalifikowanych Projektu,
  2. wkład własny w kwocie 1 214 400 zł, stanowiącej 5% wydatków kwalifikowanych Projektu ze środków publicznych.

Celem Projektu jest umożliwienie rozwoju edukacyjnego zdolnych uczniów, kształcących się w ogólnodostępnych szkołach zawodowych mających siedzibę na terenie województwa (z wyłączeniem szkół policealnych oraz szkół dla dorosłych), którzy osiągają wysokie wyniki w nauce.

W ramach Projektu przyznane zostaną stypendia dla uczniów (uczestników Projektu) ww. szkół zawodowych. Stypendia będą finansowane z otrzymanego dofinansowania, o którym mowa w pkt 1. W ramach projektu, wkład własny, o którym mowa w pkt 2, wnoszony będzie w ramach kosztów pośrednich. Definicja kosztów pośrednich zawarta w wytycznych obejmuje wszystkie koszty administracyjne związane z obsługą Projektu. Stypendium przyznane zostanie uczniowi na okres 10 miesięcy. Kwota przyznanego stypendium dla jednego stypendysty za 1 miesiąc wynosi 600 zł brutto, czyli 6 000 zł brutto za okres 10 miesięcy. W przypadku stypendystów niepełnosprawnych wysokość miesięcznego stypendium wynosi 1 000 zł brutto, czyli 10 000 zł brutto za okres 10 miesięcy. Stypendium zostanie wypłacone na podstawie zawartej umowy w dwóch transzach, z czego pierwsza będzie wynosiła minimum 60%. Stypendystą może być uczeń pełnoletni, jak i niepełnoletni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, a jednocześnie podmiot realizujący ww. Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, wypłacając świadczenia pieniężne w formie stypendium na rzecz uczestników Projektu, ma prawo w odniesieniu do tych wypłat zastosować zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. z dnia 20 lipca 2018 r., Dz. U. z 2018 r., poz. 1509) i tym samym od tych wypłat nie odprowadzać miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy, o których mowa w art. 31 i 32 ww. ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ przedmiotowe stypendia będą wypłacane w ramach Projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, to spełniają warunek określony w regulacji art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczący udziału środków europejskich w pomocy udzielanej uczestnikom projektu i jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych - art. 2 pkt 5, art. 5 ust. 1, art. 5 ust. 3 pkt 1 stanowią przychód uczestników, jednakże zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując wypłat świadczeń w formie stypendium na rzecz uczestników ww. Projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, winien zastosować zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym od tych wypłat nie odprowadzać miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy, o których mowa w art. 31 i 32 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do dyspozycji art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pozakonkursowy pn.: „….”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa XI Edukacja, Kwalifikacje, Umiejętności, Działanie XI.3 Kształcenie zawodowe.

Łączna wysokość wydatków kwalifikowanych Projektu wynosi 24 288 zł i obejmuje:

  1. dofinansowanie w kwocie 23 073 600 zł, z następujących źródeł:
    1. ze środków europejskich w kwocie nieprzekraczającej 20 644 800 zł, co stanowi 85% wydatków kwalifikowanych Projektu,
    2. ze środków dotacji celowej w kwocie nieprzekraczającej 2 428 800 zł, co stanowi 10% wydatków kwalifikowanych Projektu,
  2. wkład własny w kwocie 1 214 400 zł stanowiącej 5% wydatków kwalifikowanych Projektu ze środków publicznych.

Celem Projektu jest umożliwienie rozwoju edukacyjnego zdolnych uczniów, kształcących się w ogólnodostępnych szkołach zawodowych mających siedzibę na terenie województwa (z wyłączeniem szkół policealnych oraz szkół dla dorosłych), którzy osiągają wysokie wyniki w nauce. W ramach projektu przyznane zostaną stypendia dla uczniów (uczestników Projektu) ww. szkół zawodowych. Stypendia będą finansowane z otrzymanego dofinansowania, o którym mowa w pkt 1. W ramach projektu, wkład własny, o którym mowa w pkt 2, wnoszony będzie w ramach kosztów pośrednich. Definicja kosztów pośrednich zawarta w wytycznych obejmuje wszystkie koszty administracyjne związane z obsługą Projektu. Stypendium przyznane zostanie uczniowi na okres 10 miesięcy. Kwota przyznanego stypendium dla jednego stypendysty za 1 miesiąc wynosi 600 zł brutto, czyli 6 000 zł brutto za okres 10 miesięcy. W przypadku stypendystów niepełnosprawnych wysokość miesięcznego stypendium wynosi 1 000 zł brutto, czyli 10 000 zł brutto za okres 10 miesięcy. Stypendium zostanie wypłacone na podstawie zawartej umowy w dwóch transzach, z czego pierwsza będzie wynosiła minimum 60%. Stypendystą może być uczeń pełnoletni, jak i niepełnoletni.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane m.in. jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie stypendiów.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870 i 1948).

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.), przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego), wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy również, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu, tj. w przedmiotowej sprawie, uczniów szkół zawodowych. Użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Analiza cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje ponadto, że wolne od podatku są „środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu”. Z ww. sformułowania wynika zatem jednoznacznie, że przedmiotowym zwolnieniem nie są objęte wszystkie świadczenia jakie otrzymuje uczestnik projektu (np. świadczenia nieodpłatne, świadczenia częściowo odpłatne oraz świadczenia rzeczowe), a wyłącznie świadczenia finansowe, czyli pieniężne.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że wypłacane przez Wnioskodawcę uczniom szkół zawodowych (tj. uczestnikom projektu finansowanego ze środków europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego) stypendia za wyniki w nauce – jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do naliczania, pobrania i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconego ww. świadczenia, tj. stypendium za wysokie osiągnięcia w nauce uczniów szkół zawodowych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj