Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.474.2018.3.IT
z 20 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2018 r. (data wpływu 2 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 października 2018 r. (data wpływu 18 października 2018 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 9 października 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 10 października 2018 r.) oraz pismem z dnia 13 listopada 2018 r. (data wpływu 14 listopada 2018 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 2 listopada 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 5 listopada 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w oparciu o przedstawioną metodologię ustalania wartości WSS, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w oparciu o przedstawioną metodologię ustalania wartości WSS, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 15 października 2018 r., złożonym w dniu 16 października 2018 r. (data wpływu 18 października 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 9 października 2018 r. oraz pismem z dnia 13 listopada 2018 r., złożonym w dniu 13 listopada 2018 r. (data wpływu 14 listopada 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 2 listopada 2018 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca działa w Polsce jako oddział N. (dawniej R. ). N. należy do międzynarodowej grupy kapitałowej R. (dalej: „Grupa R. ”) działającej w sektorze finansowym.


Historycznie Oddział N. prowadził w Polsce działalność gospodarczą związaną ze wsparciem Grupy R. w niezbędnych procesach biznesowych. Działalność Oddziału N. nie miała charakteru bankowego - Oddział N. nie wykonywał czynności bankowych w rozumieniu prawa bankowego. Działalność Oddziału N. polegała na wspieraniu jednostek z Grupy R. w zakresie techniczno-administracyjnym, przetwarzania danych, zarządzania IT, świadczenia usług księgowo-rachunkowych.

Ze względu na wprowadzenie przez Wielką Brytanię ustawy o reformie bankowej z 2013 r. („2013 Banking Reform Act”), instytucje bankowe (w tym m.in. podmioty działające w ramach Grupy R. ) zobowiązane zostały do rozdzielania (zarówno finansowego, jak i organizacyjnego) kluczowych obszarów bankowości detalicznej od bardziej zaawansowanych i bardziej ryzykownych usług finansowych. Elementem tego jest przeniesienie kluczowych obszarów bankowości detalicznej do jednostek typu ring-fencing (Podmioty RFB). Utworzenie w Polsce oddziału przez W. plc, tzn. przez jeden z Podmiotów RFB, jest przykładem działań restrukturyzacyjnych wymaganych przez ww. ustawę (dalej: „Oddział W. ”).


W 2017 r. Oddział W. przejął całość działalności, która była prowadzona przez Oddział N. , z uwagi na okoliczność, że N. (poprzednia nazwa: R. plc) jest podmiotem spoza grupy Podmiotów RFB (podmioty takie będą dalej określane mianem Podmiotów NRFB). Oddział W. świadczy usługi w Grupie R. zarówno na rzecz Podmiotów RFB, jak i Podmiotów NRFB.

Wolą Grupy R. jest dalsze zreorganizowanie wewnętrznej struktury grupy w taki sposób, aby usługi wykonywane w Polsce, które w całości dotyczą Podmiotów NRFB z Grupy R. , były pod bezpośrednią kontrolą i w obszarze odpowiedzialności N. , czyli jednego z Podmiotów NRFB. Podział taki nie jest wprost narzucony czy też wymagany przez regulacje sektorowe, niemniej Grupa R. uznała, iż jest to pożądane z perspektywy zarządzania firmą oraz z uwagi na ustawę o reformie bankowej z 2013 r. („2013 Banking Reform Act”).

Ze względu na powyższe, planowane jest, iż część usług wykonywanych na rzecz Podmiotów NRFB, które obecnie obsługiwane są przez Oddział W. , zostanie przeniesienia do Oddziału N. . Przeniesienie tych procesów nastąpi w drodze odpłatnej cesji stosownych umów serwisowych (na podstawie których Oddział N. będzie mógł świadczyć usługi, które obecnie świadczy Oddział W. ) oraz kontraktów pracowników (dzięki czemu Oddział N. uzyska wykwalifikowany personel, który będzie w stanie wyświadczyć wymagane usługi).


Po dokonaniu transakcji przeniesienia do Oddziału N. umów serwisowych oraz kontraktów pracowników, aktywność gospodarcza Oddziału N. związana będzie przede wszystkim ze świadczeniem usług wsparcia technicznego i operacyjnego obejmujących w szczególności:

  • kontrolę księgowań transakcji pod kątem zgodności, ważności, kompletności i terminowości,
  • zarządzanie cyklem życia transakcji,
  • codzienne raportowanie zysków i strat,
  • uzgadnianie i kontrolę bilansu.

Beneficjentami powyższych usług są:

  • N. oraz oddziały N. zlokalizowane w innych niż Polska krajach (dalej łącznie: „Jednostki N. ”);
  • pozostałe podmioty należące do Grupy R. , niebędące Jednostkami N. (dalej: „Inne podmioty z Grupy R. ”); na moment składania niniejszego wniosku o wydanie interpretacji przewidywane jest, iż beneficjentami usług świadczonych przez Oddział N. będą dwa podmioty należące do Grupy R. , niebędące Jednostkami N. - Wnioskodawca nie może jednak wykluczyć, iż w przyszłości liczba tych jednostek ulegnie zmianie.

Oddział N. realizować będzie sprzedaż usług poza krajem (tj. miejsce świadczenia tych usług znajdować się będzie poza Polską). Wnioskodawca nie wyklucza, iż mogą zdarzyć się jednostkowe sytuacje, gdy obok sprzedaży opodatkowanej poza granicami Polski pojawią się transakcje o charakterze lokalnym, niemniej sytuacje takie będą mieć charakter incydentalny i nie będą stanowić zasadniczego przedmiotu działalności Oddziału N. w Polsce.


Nie jest wykluczone, iż w przyszłości Wnioskodawca zmieni zakres działalności w taki sposób, iż beneficjentami wykonywanych przez Oddział N. usług będą wyłącznie Jednostki N. . Sytuacja taka nie jest jednak przedmiotem niniejszego zapytania Wnioskodawcy. Informacja ta przedstawiona jest wyłącznie ze względu na dążenie Wnioskodawcy do jak najpełniejszego odzwierciedlenia okoliczności faktycznych i biznesowych związanych z aktywnością Oddziału N. w Polsce. Jeżeli w przyszłości faktycznie zdarzy się tak, iż jedynymi beneficjentami usług Wnioskodawcy będą Jednostki N. , wówczas planowane jest, iż Wnioskodawca zwróci się z ponownym wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego właściwej dla nowo ukształtowanego stanu faktycznego.

W związku z prowadzeniem opisanej powyżej działalności gospodarczej, Oddział N. przewiduje, iż dokonywać będzie zakupu towarów i usług przeznaczonych na cele powyższej działalności. Podatek naliczony związany z tymi zakupami będzie odliczany przez Oddział N. w ograniczonym zakresie, tj. wyłącznie w sytuacjach, gdy Oddział N. będzie posiadać dostateczną pewność odnośnie do związku danego wydatku z działalnością Oddziału N. uprawniającą do odliczenia (realizowaną na rzecz zagranicznych podmiotów).


Generalnie, odliczenie podatku naliczonego może być dokonywane przez Wnioskodawcę na zasadzie:

  1. tzw. alokacji bezpośredniej - w przypadku bezpośredniego związku danego wydatku z usługami dającymi pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, świadczonymi na rzecz Innych podmiotów z Grupy R. , oraz
  2. tzw. alokacji pośredniej - w przypadku wydatków związanych jednocześnie zarówno z działalnością dającą, jak i nie dającą prawa do odliczenia, w odniesieniu do których dokonanie przyporządkowania podatku naliczonego tylko do jednego rodzaju działalności w ramach tzw. alokacji bezpośredniej właściwej dla sytuacji wskazanych w pkt. (a.) nie było możliwe (dalej: „wydatki mieszane”).

Z uwagi na występowanie wskazanych powyżej kategorii wydatków, w przypadku wydatków, w odniesieniu do których Oddział N. nie jest w stanie zastosować odliczenia na zasadzie alokacji bezpośredniej, Wnioskodawca postanowił zastosować przewidzianą bezpośrednio w ustawie o VAT metodę wyliczenia części podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT (dalej: „współczynnik struktury sprzedaży” bądź „WSS”).


W celu prawidłowego wdrożenia metodologii kalkulacji WSS (dalej: „metodologia WSS”), Oddział N. w pierwszej kolejności ustali wysokość całkowitych obrotów związanych ze świadczeniem usług na rzecz Innych podmiotów z Grupy R.

Następnie, Wnioskodawca dokona analizy charakteru usług świadczonych na rzecz Innych podmiotów z Grupy R. pod kątem ich klasyfikacji dla celów VAT. W szczególności, Wnioskodawca dokona podziału świadczonych przez siebie usług na dające prawo do odliczenia VAT oraz niedające prawa do odliczenia VAT.


Po przeprowadzeniu opisanej powyżej analizy, Wnioskodawca będzie w stanie obliczyć proporcję przewidzianą w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności podlegających przepisom o VAT (tj. czynności, w związku z którymi N. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi N. nie przysługuje takie prawo).


N. chciałby wskazać, że prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do analogicznych pytań dotyczących rozliczeń VAT Oddziału W. przedstawionych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej została potwierdzona w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 sierpnia 2017 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.284.2017.1.MPE

W piśmie uzupełniającym z dnia 15 października 2018 r. Wnioskodawca podaje, że świadczyć będzie na rzecz Innych podmiotów z Grupy R. usługi wsparcia technicznego i operacyjnego, obejmujące m.in.:

  • kontrolę księgowań transakcji pod kątem zgodności, ważności, kompletności i terminowości,
  • zarządzanie cyklem życia transakcji,
  • codzienne raportowanie zysków i strat,
  • uzgadnianie i kontrolę bilansu.

Ponieważ nabywcami ww. usług będą podatnicy zagraniczni, którzy nie posiadają w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, miejscem opodatkowania tych usług będzie kraj siedziby tych zagranicznych nabywców. Z tego względu Wnioskodawca precyzuje, iż miejscem świadczenie usług na rzecz Innych podmiotów z Grupy R. nie będzie terytorium Polski.

Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, iż w jego ocenie charakter przedmiotowych usług powoduje, iż gdyby miejscem ich świadczenia było terytorium Polski, wówczas wskazane usługi podlegałyby opodatkowaniu VAT. Zdaniem Wnioskodawcy nie mieszczą się one w katalogu usług zwolnionych z opodatkowania VAT wskazanych w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.


Inne podmioty z Grupy R. są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT. Jednocześnie Inne podmioty z Grupy R. nie są zarejestrowane dla celów podatku VAT w Polsce.


W piśmie uzupełniającym z dnia 13 listopada 2018 r. Wnioskodawca wyjaśnia, że przedmiotem Wniosku złożonego przez Spółkę nie jest kwalifikacja konkretnych czynności realizowanych przez Wnioskodawcę jako czynności dających lub niedających prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.


Obecnie Wnioskodawca nie planuje świadczenia żadnych konkretnych usług, które ze względu na swój charakter mogłyby stanowić czynności niedające prawa do odliczenia VAT. Jednocześnie Wnioskodawca nie może wykluczyć, iż w przyszłości mogą pojawić się takie czynności - np. usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT dla których miejscem świadczenia będzie terytorium Polski lub innych państw członkowskich UE.


W przypadku, gdyby w przyszłości takie sytuacje miały miejsce (tj. pojawiły się czynności z tytułu których Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT) Wnioskodawca dąży do potwierdzenia, iż wartość współczynnika struktury sprzedaży o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT należy ustalać w sposób przedstawiony we Wniosku przez Wnioskodawcę (abstrahując od oceny, czy konkretna transakcja stanowi usługę dającą lub niedającą prawo do odliczenia VAT; kwalifikacja w tym zakresie zostanie dokonana przez Wnioskodawcę w oparciu o konkretny charakter usługi w momencie, w którym nastąpi transakcja uzasadniająca podjęcie działań zmierzających do ustalenia wartości współczynnika struktury sprzedaży - kwestia ta nie jest przedmiotem zapytania w ramach Wniosku).


W odniesieniu do czynności, które powinny dawać Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego Spółka planuje, iż świadczyć będzie na rzecz Innych podmiotów z Grupy R. usługi wsparcia technicznego i operacyjnego, obejmujące m.in.:

  • kontrolę księgowań transakcji pod kątem zgodności, ważności, kompletności i terminowości,
  • zarządzanie cyklem życia transakcji;
  • codzienne raportowanie zysków i strat,
  • uzgadnianie i kontrolę bilansu.

Ponieważ nabywcami ww. usług będą podatnicy zagraniczni, którzy nie posiadają w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, miejscem opodatkowania tych usług będzie kraj siedziby tych zagranicznych nabywców. Z tego względu Wnioskodawca precyzuje, iż miejscem świadczenie usług na rzecz Innych podmiotów z Grupy R. nie będzie terytorium Polski.

Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, iż w jego ocenie charakter przedmiotowych usług powoduje, iż gdyby miejscem ich świadczenia było terytorium Polski, wówczas wskazane usługi podlegałby opodatkowaniu VAT. Zdaniem Wnioskodawcy nie mieszczą się one w katalogu usług zwolnionych z opodatkowania VAT wskazanych w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.


Z tego też względu, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, zdaniem Wnioskodawcy, wskazane powyżej usługi wsparcia technicznego i operacyjnego stanowią przykłady czynności dających prawo do odliczenia podatku VAT.


Ponadto Wnioskodawca nie może wykluczyć, iż w przyszłości realizować będzie również inne czynności, które na podstawie brzmienia art. 86 ustawy o VAT upoważnią go do odliczenia podatku VAT naliczonego (przykładowo, może to być opodatkowana VAT sprzedaż towarów oraz świadczenie usług, opodatkowane VAT refakturowanie usług, itp.).


Wnioskodawca podkreśla przy tym, iż przedmiotem jego zapytania jest wyłącznie potwierdzenie, iż w przypadku wydatków mieszanych, tj. związanych jednocześnie zarówno z działalnością dającą, jak i niedającą prawa do odliczenia, prawidłowym jest stosowanie współczynnika struktury sprzedaży, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, a samą wartość współczynnik struktury sprzedaży należy ustalić jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności podlegających przepisom o VAT (tj. czynności, w związku z którymi Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi Spółce nie przysługuje takie prawo).

Wnioskodawca nie dąży do potwierdzenia w ramach złożonego Wniosku, iż konkretne przykłady czynności Wnioskodawcy należy traktować jako czynności dające lub niedające prawa do odliczenia podatku VAT. Kwalifikacja taka zależeć będzie od charakteru danej czynności oraz treści przepisów art. 86 ustawy o VAT, które opisują, w związku z jakimi transakcjami możliwe jest odliczenie podatku VAT naliczonego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Jeżeli odpowiedź na pytanie 1) oraz 2) będzie twierdząca, to czy w odniesieniu do wydatków mieszanych, Oddział N. może dokonać odliczenia podatku naliczonego w oparciu o przedstawioną metodologię ustalania wartości WSS, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT? (pytanie oznaczone nr 4 we wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy, Oddział N. ma prawo dokonać odliczenia podatku naliczonego od wydatków mieszanych w oparciu o wartość WSS wyliczoną zgodnie z przedstawioną przez Oddział N. metodologią WSS.


Uzasadnienie Stanowiska wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi przysługuje mu prawo do odliczenia. W sytuacji, gdy powyższe wyodrębnienie nie jest możliwe (w całości lub części), zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, podatnik ma prawo do odliczenia części VAT naliczonego ustalonej w oparciu o wartość proporcji (WSS).


Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji N. zachodzą przesłanki pozwalające uznać, iż w odniesieniu do wydatków mieszanych, Wnioskodawca ma prawo dokonać częściowego odliczenia VAT naliczonego w oparciu o wartość WSS.


Jak bowiem wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego, Oddział N. w pierwszej kolejności, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, stosuje metodę alokacji bezpośredniej (w odniesieniu do wydatków opisanych w pkt a. stanu faktycznego). W odniesieniu do wydatków mieszanych (które ze względu na swą specyfikę nie są objęte alokacją bezpośrednią), zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, Oddział N. dokonuje częściowego odliczenia VAT naliczonego w oparciu o wartość WSS.


W celu prawidłowej realizacji prawa wynikającego z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, Wnioskodawca, w oparciu o brzmienie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, opracował metodologię WSS (tj. metodologię kalkulacji wartości proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT).


Z treści art. 90 ust. 3 ustawy o VAT wynika, iż w celu określenie wartości WSS, podatnicy powinni wyodrębnić:

  • obrót uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, czyli obrót z tytułu świadczenia usług opodatkowanych VAT (licznik proporcji);
  • całkowity obrót z tytułu czynności, dających jak i nie dających prawa do odliczenia (mianownik proporcji).

Wartość WSS stanowi udział obrotu dającego prawo do odliczenia (licznik) w całkowitym obrocie z tytułu czynności dających jak i nie dających prawo do odliczenia (mianownik). Z perspektywy N. obrotem takim mogą być przede wszystkim świadczenia realizowane na rzecz podmiotów trzecich - przede wszystkim Innych podmiotów z Grupy R. . Świadczenia te, w zależności od swojego charakteru, mogą stanowić czynności dające Oddziałowi N. prawo do odliczenia (ujęte w liczniku i mianowniku) bądź czynności, które nie dają takiego prawa (ujęte wyłącznie w mianowniku).


Potwierdzeniem powyższej tezy są przepisy ustawy o VAT (art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 8 pkt 1) wsparte konkluzjami TSUE wyrażonymi m.in. w orzeczeniu w sprawie EGN BV - Filiale Italiana z dnia 2 lipca 2009 r., sygn. C-377/08): „ponieważ w sprawie przed sądem krajowym usługobiorca usług telekomunikacyjnych będących przedmiotem tej sprawy, jest podatnikiem z siedzibą w innym państwie członkowskim niż państwo, w którym usługodawca tych usług ma swoją siedzibę, należy uznać, że rzeczone usługi zostały „przeprowadzone w innym kraju” (. ) i w rezultacie dają prawo w państwie członkowskim, w którym ma siedzibę ten usługodawca, do odliczenia lub zwrotu naliczonego podatku VAT, jeżeli takie usługi powodują przyznanie takiego prawa, gdyby zostały wykonane na terytorium tego samego państwa członkowskiego”. Podobnie wyraził się TSUE w postanowieniu w sprawie ESET spol. s r.o. sp. z o.o, Oddział w Polsce z dnia 21 czerwca 2016 r., sygn. C-393/15).


W rezultacie, zgodnie z przyjętą przez Oddział N. metodologią kalkulacji WSS, Oddział N. dokonał analizy świadczonych przez siebie usług na rzecz podmiotów trzecich (innych niż Jednostki N. ), na podstawie której był w stanie określić:

  • obrót uprawniający do odliczenia podatku naliczonego (licznik proporcji);
  • całkowity obrót z tytułu czynności, dających jak i nie dających prawa do odliczenia (mianownik proporcji);
  • następnie zaś dokonać matematycznego wyliczenia wartości WSS.

Uzyskana w opisany powyżej sposób wartość WSS stanowi podstawę do częściowego (opartego na wartości WSS) odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków mieszanych.


W ocenie Wnioskodawcy, ze względu na spełnienie warunków wynikających z brzmienia art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, powyżej opisana metodologia wykorzystana do kalkulacji wartości WSS jest zgodna z wymogami wynikającymi z treści powołanego przepisu. Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie ma możliwości bezpośredniego wyodrębnienia (w całości lub w części) tej części podatku naliczonego od wydatków mieszanych, która związana jest wyłącznie z wykonywaniem czynności dających prawo do odliczenia, Oddział N. ma prawo dokonać odliczenia podatku naliczonego od wydatków mieszanych w oparciu o wartość WSS wyliczoną zgodnie z metodologią WSS.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Tut. organ informuje, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku numerem 4. Natomiast w części dotyczącej pytań oznaczonych we wniosku numerami 1, 2 i 3, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj