Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-987/11/BW
z 28 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-987/11/BW
Data
2011.11.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura
umowa najmu
wystawienie faktury


Istota interpretacji
Czy prawidłowe jest wskazywanie na fakturze VAT wystawionej najemcy lokalu mieszkalnego nazwy każdego z mediów i innych usług z osobna z PKWiU 68.20.11.0 i stawką podatku „zw” dla każdej pozycji?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2011r. (data wpływu 30 sierpnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2011r. (data wpływu 24 listopada 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy prawidłowe jest wskazywanie na fakturze VAT wystawionej najemcy lokalu mieszkalnego nazwy każdego z mediów i innych usług z osobna - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2011r. wpłynął ww. wniosek, uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2011r. (data wpływu 24 listopada 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług uznania czy prawidłowe jest wskazywanie na fakturze VAT wystawionej najemcy lokalu mieszkalnego nazwy każdego z mediów i innych usług z osobna.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, składa deklaracje VAT-7 (zgłoszenie z dnia 10 grudnia 2002r.) Również Starostwo Powiatowe jest podatnikiem podatku VAT czynnym, składa deklaracje VAT-7 (zgłoszenie z dnia 22 marca 2000r.).

Lokal mieszkalny będący własnością Powiatu jest położony w budynku wspólnoty mieszkaniowej, w której Powiat jest członkiem. Powiat jako Zarządca wykonuje obowiązki wynajmującego oraz właściciela lokalu.

Z najemcą lokalu mieszkalnego zawarta jest umowa najmu, w której wynajmującym jest Powiat.

Umowa najmu z najemcą powiatowego lokalu mieszkalnego w budynku wspólnoty mieszkaniowej, zawiera następujący zapis dotyczący opłat, jakie najemca jest zobowiązany uiszczać wynajmującemu:

Z tytułu używania lokalu najemca jest obowiązany uiszczać miesięcznie Wynajmującemu następujące opłaty:

  1. czynszu najmu
  2. centralne ogrzewanie
  3. opłata za kanalizację i zimną wodę
  4. opłata za dostawę ciepłej wody
  5. wywóz nieczystości stałych
  6. opłata za energię elektryczną

Opłaty wymienione wyżej mają charakter zaliczkowy i są rozliczane i korygowane po zakończeniu roku, a także ulegają one zmianie z datą nowej regulacji cen przez dostawców.

Czynsz wraz z mediami jest płatny z góry do 10 dnia miesiąca.

Czynsz najmu ustalany jest według stawek określonych w Uchwale Zarządu Powiatu natomiast wysokość opłat za media ustala wynajmujący, na podstawie rachunku przedłożonego przez Wspólnotę Mieszkaniową.

Wnoszone przez najemcę lokalu mieszkalnego opłaty za media są co miesiąc stałe i mają charakter zaliczek. Wniesione w ciągu roku opłaty podlegają indywidualnemu rozliczeniu na koniec roku, do wysokości rzeczywiście poniesionych kosztów.

W wyniku rozliczenia mediów następuje korekta wniesionych opłat, tj. może wystąpić niedopłata, którą najemca zobowiązany jest uiścić lub nadpłata podlegająca zwrotowi najemcy przez wynajmującego.

Opłaty niezależne od właściciela, tj. opłaty za dostawę do indywidualnego lokalu wody, energii cieplnej, odbiór ścieków, nieczystości stałych i inne dodatkowe opłaty, pobierane są przez wynajmującego z uwagi na fakt, że najemca lokalu nie ma zawartych umów bezpośrednio z dostawcami mediów na ich dostawy do swojego lokalu.

Umowy na dostawy mediów i usług do budynku wspólnoty mieszkaniowej zawarte zostały bezpośrednio przez wspólnotę mieszkaniową, w związku z tym, wspólnota mieszkaniowa za dostarczane media do lokali mieszkalnych co miesiąc wystawiają Powiatowi rachunek. Wspólnota mieszkaniowa nie jest podatnikiem VAT.

Ponadto, po dokonaniu indywidualnego rozliczenia mediów dodatkowo wspólnota obciąża lub uznaje Powiat wynikiem rozliczenia mediów najemcy lokalu mieszkalnego w budynku wspólnoty.

Powiat w każdym miesiącu wystawia faktury VAT najemcy lokalu mieszkalnego, w budynku wspólnoty mieszkaniowej. Na fakturze VAT wystawionej najemcy lokalu mieszkalnego wymienione są w oddzielnych pozycjach, tak jak w dokumencie będącym swego rodzaju „zawiadomieniem o wysokości czynszu i opłat” przysyłanym przez wspólnotę mieszkaniową, wszystkie składniki opłat z osobna, tj. czynsz i opłaty za poszczególne media.

Przykład rachunku otrzymanego od wspólnoty:

TABELA - załącznik pdf - s.9

Fakturowanie oddzielnie każdej pozycji mediów podyktowane jest rozliczaniem mediów, gdyż wystawiane najemcy, po rozliczeniu mediów, faktury VAT korygujące odnoszą się do konkretnej pozycji mediów w wystawionej wcześniej najemcy fakturze VAT. Poza tym składniki opłat na fakturze muszą być takie same jak w rachunku wystawianym przez Wspólnotę. Fakturowanie najemcy ogólną kwotą opłat może budzić jego wątpliwość, co do prawidłowej wysokości opłat za poszczególne media.

Z uwagi na to, że czynsz i pobierane opłaty za media od najemcy lokalu mieszkalnego są ściśle związane z usługą najmu lokali mieszkalnych sklasyfikowaną w PKWiU 68.20.11.0, która korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. l pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług wynajmujący stosuje zwolnienie od podatku VAT zarówno dla czynszu jak i wszystkich składników opłat za media. Każda pozycja na fakturze VAT - czynsz i poszczególne media, wynajmujący zalicza do grupowania PKWiU 68.20.11.0 i stosuje zwolnienie od podatku VAT.

Należne opłaty z tytułu najmu lokali mieszkalnych (czynsz i opłaty za media), zarówno w budynkach wspólnot mieszkaniowych wynikające z wystawionych najemcom faktur VAT, wynajmujący ujmuje w deklaracji VAT - 7 jako świadczenie usług zwolnione od podatku VAT.

Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług najmu lokali mieszkalnych wykazywany jest w stosunku do całej kwoty należnej wynajmującemu (czynsz i opłaty za media) z tytułu najmu lokalu mieszkalnego z chwilą upływu terminu płatności określonego w umowach, tj. 10 dnia każdego miesiąca.

Wynajmujący nie odlicza podatku VAT naliczonego z faktur VAT dotyczących nabycia mediów na potrzeby najemcy lokalu mieszkalnego.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż lokal mieszkalny, o którym mowa we wniosku jest wynajmowany na cele mieszkaniowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest wskazywanie na fakturze VAT wystawionej najemcy lokalu mieszkalnego nazwy każdego z mediów i innych usług z osobna z PKWiU 68.20.11.0 i stawką podatku „zw” dla każdej pozycji...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zarówno czynsz jak i opłaty za poszczególne składniki mediów są grupowane w PKWiU 68.20.11.0, a tym samym są zwolnione od podatku VAT niezależnie od tego czy opłata za usługę najmu będzie fakturowana w łącznej kwocie, czy fakturowane będą poszczególne składniki opłat oddzielnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z zapisami art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

  1. określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;
  2. może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;
  3. może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) zwane dalej rozporządzeniem, regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur VAT, faktur korygujących i innych dokumentów z nimi zrównanych.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Jak wynika z przytoczonych przepisów, fakturę wystawia sprzedawca będący podatnikiem podatku od towarów i usług, w celu udokumentowania dokonanej sprzedaży towarów lub świadczonych usług. Faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt dostawy określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w każdym miesiącu wystawia faktury VAT najemcy lokalu mieszkalnego znajdującego się w budynku wspólnoty mieszkaniowej. Na fakturze VAT wystawionej najemcy lokalu mieszkalnego wymienione są w oddzielnych pozycjach, tak jak w dokumencie będącym swego rodzaju „zawiadomieniem o wysokości czynszu i opłat” przysyłanym przez wspólnotę mieszkaniową, wszystkie składniki opłat z osobna, tj. czynsz i opłaty za poszczególne media. Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług najmu lokali mieszkalnych wykazywany jest w stosunku do całej kwoty należnej wynajmującemu (czynsz i opłaty za media) z tytułu najmu lokalu mieszkalnego z chwilą upływu terminu płatności określonego w umowach, tj. 10 dnia każdego miesiąca.

W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Jednocześnie trzeba dodać, że elementy faktury określone w przepisach prawa podatkowego nie są jedynymi, które mogą być zamieszczone na dokumencie faktury. Ustawodawca w żaden sposób nie ograniczył prawa podatnika do zamieszczania na fakturach dodatkowych informacji np. ujęcie poszczególnych elementów kosztów usługi najmu.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do zaistniałego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca wystawiając fakturę VAT, dokumentującą sprzedaż – najem i opłaty za media, może dodatkowo wskazać składniki opłat z osobna tj. czynsz i opłaty za poszczególne media. Informacje te nie determinują poprawności wystawionej faktury VAT, o ile zawarte w niej zostały co najmniej informacje określone w cyt. art. 106 ustawy o VAT oraz w § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższy stan prawny oraz przedstawiony opis sprawy należy uznać, iż stanowisko Wnioskodawcy, w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej zwolnienia z podatku VAT dostawy mediów w związku z najmem lokalu mieszkalnego zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj