Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.670.2018.1.SM
z 26 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2018 r. (data wpływu 16 listopada 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania pn. „Doposażenie Orkiestry Dętej przy OSP poprzez zakup instrumentów muzycznych” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 listopada 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania pn. „Doposażenie Orkiestry Dętej przy OSP poprzez zakup instrumentów muzycznych”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem zgodnie z Krajowym Rejestrem Sądowym. Podmiot niewpisany do rejestru przedsiębiorców, nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie działalność statutową.


Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7.


Ochotnicza Straż Pożarna podpisała umowę na realizację zadania pn. „Doposażenie Orkiestry Dętej przy OSP poprzez zakup instrumentów muzycznych” w ramach projektu grantowego poddziałanie 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objęte PROW na lata 2014-2020.


Realizacja zadania polega na doposażeniu w instrumenty muzyczne orkiestry dętej działającej przy OSP w celu kultywowania lokalnej twórczości. Zgodnie ze statutem, m.in. celem OSP jest prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej oraz wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych na swoim terenie działania poprzez organizowanie orkiestr, zespołów sportowych i artystycznych oraz innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej. W ramach zadania zostaną zakupione:

  • Trąbka Bach TR-650S - 4 kpl.
  • Tenor Horn Arnolds&Sons ATH300 - 1 kpl.
  • Klarnet Buffet B12 - 2 kpl.
  • Puzon Bach TB-502 - 1 kpl.


Orkiestra Dęta przy OSP aktywnie bierze udział w różnego rodzaju uroczystościach świeckich i kościelnych, w przeglądach, konkursach czy festiwalach, których uczestnikami jest lokalna społeczność.


Zakup instrumentów przyczyni się do podniesienia atrakcyjności orkiestry. Zaktywizuje również dzieci i młodzież do rozwijania swoich pasji muzycznych, umożliwi chętnym naukę na instrumentach.


Miejscem przechowywania instrumentów muzycznych będzie pomieszczenie w budynku należącym do OSP.


Termin realizacji zadania: od 01 października 2018 r. do 28 lutego 2019 r.


Nabywcą/odbiorcą faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację ww. zadania jest Ochotnicza Straż Pożarna.


Nabywane podczas realizacji zadania towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie będą generowały dochodu).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania pn. „Doposażenie Orkiestry Dętej przy OSP poprzez zakup instrumentów muzycznych” w ramach projektu grantowego poddziałanie 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objęte PROW na lata 2014-2020?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania pn. „Doposażenie Orkiestry Dętej przy OSP poprzez zakup instrumentów muzycznych”.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017r., poz. 1221, z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego nie zostaje spełniony, gdyż towary i usługi nabyte w ramach zadania pn. „Doposażenie Orkiestry Dętej przy OSP poprzez zakup instrumentów muzycznych” nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie będą generowały dochodu). Ponadto Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.


Otrzymanie powyższej interpretacji indywidualnej jest niezbędne, ponieważ każdy beneficjent realizowanego zadania w ramach projektu grantowego poddziałanie 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objęte PROW na lata 2014-2020, jest zobowiązany załączyć ją do wniosku o płatność w celu uznania podatku VAT naliczonego jako kosztu kwalifikowalnego operacji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz gdy podatek naliczony związany jest z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z wniosku wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem, podmiotem niewpisanym do rejestru przedsiębiorców. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7.


Ochotnicza Straż Pożarna podpisała umowę na realizację zadania pn. „Doposażenie Orkiestry Dętej przy OSP poprzez zakup instrumentów muzycznych” w ramach projektu grantowego poddziałanie 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objęte PROW na lata 2014-2020.


Realizacja zadania polega na doposażeniu w instrumenty muzyczne orkiestry dętej działającej przy OSP w celu kultywowania lokalnej twórczości. Zgodnie ze statutem, m.in. celem OSP jest prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej oraz wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych na swoim terenie działania poprzez organizowanie orkiestr, zespołów sportowych i artystycznych oraz innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej. W ramach zadania zostaną zakupione:

  • Trąbka Bach TR-650S - 4 kpl.
  • Tenor Horn Arnolds&Sons ATH300 - 1 kpl.
  • Klarnet Buffet B12 - 2 kpl.
  • Puzon Bach TB-502 - 1 kpl.


Nabywane podczas realizacji zadania towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie będą generowały dochodu).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację ww. zadania.


Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 1 oraz w art. 88 ust. 4 ustawy, warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Nabywane podczas realizacji zadania towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie będą generowały dochodu).

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania pn.: „Doposażenie Orkiestry Dętej przy OSP poprzez zakup instrumentów muzycznych” w ramach projektu grantowego poddziałanie 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objęte PROW na lata 2014-2020.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj