Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.562.2018.2.JŻ
z 23 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2018 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 6 września 2018 r.), uzupełnionego za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 6 września 2018 r. oraz w dniu 15 listopada 2018 r. (data wpływu 20 listopada 2018 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 31 października 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 8 listopada 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia przy dostawie mikrokontrolerów, przetwornic, liczników binarnych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 września 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia przy dostawie mikrokontrolerów, przetwornic, liczników binarnych. Wniosek został uzupełniony za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 6 września 2018 r. oraz w dniu 15 listopada 2018 r. (data wpływu 20 listopada 2018 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 31 października 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 8 listopada 2018 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny uzupełniony na wezwanie Organu:


E.(dalej: Spółka) jest zarejestrowanym podatkiem podatku od towarów i usług z siedzibą na terenie Niemiec. Przedmiotem działalności E. jest dystrybucja sprzętu elektrycznego i elektronicznego, w szczególności, procesorów, półprzewodników, mikrokontrolerów.

W ramach prowadzonej przez siebie działalności, Spółka dokonuje na terenie Polski na rzecz podatnika VAT odpłatnych dostaw przedmiotów takich jak m.in.:

  • "Auto.3.5V to42V Input, 0,5A Step Down Converter" - przetwornice,
  • "Auto Catalog Dual 4-Bit Binary Counters" - liczniki binarne
  • "AVR 8-bit Microcontroller" - mikrokontrolery
  • Procesory


Przetwornice umożliwiają obniżenie napięcia. Stanowią urządzenia zmieniające lub dopasowujące parametry danego procesu technologicznego do określonych wymagań, np. zmienia napięcie prądu. Przetwornice typu step-down obniżają napięcie wyjściowe prądu względem napięcia wejściowego. Przetwornice składa się przede wszystkim z mikroprocesora oraz półprzewodników prądu.

Liczniki binarne stanowią przewód zbudowany z serii przerzutników: wynik z jednego przerzutnika, jest transferowany do następnego. Przerzutniki zmieniają swój stan z każdym pulsem zegarowym, który zawiera numer w kodzie binarnym, który może zostać użyty w zegarkach elektronicznych lub stoperach. Zasadniczym składnikiem licznika binarnego jest mikroprocesor. Mikrokontrolery stanowią układ cyfrowy składający się przede wszystkim z mikroprocesora i niezbędnych do jego samodzielnej pracy z urządzeniami zawartymi w jednym układzie scalonym, dzięki którym mikrokontroler nie wymaga urządzeń zewnętrznych. Jest zdolny do samodzielnej pracy i nie wymaga dołączenia do niego urządzeń peryferyjnych. Mikrokontrolery służą do sterowania urządzeniami elektronicznymi, takimi jak np. urządzenia biurowe, systemy sterowania silnikami samochodowymi, implanty medyczne.


Transakcje sprzedaży powyższych urządzeń, Spółka dokumentuje za pomocą faktur, rozliczanych za pomocą odwrotnego obciążenia (Reverse charge).


Sprzedaż dokonywana przez Spółkę nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Odbiorca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym, mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 tej ustawy.


W uzupełnieniu do wniosku na wezwanie Organu o wskazanie czy Wnioskodawca jest podatnikiem o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, Wnioskodawca wskazał, że E. (dalej: Spółka) jest zarejestrowanym podatkiem podatku od towarów i usług z siedzibą na terenie Niemiec, jednocześnie Spółka jest czynnym podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.).


Ponadto, na wezwanie Organu o wskazanie pełnego (siedmiocyfrowego) symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) właściwego dla mikrokontrolerów, przetwornic oraz liczników binarnych (pkt b, c, d wezwania), Wnioskodawca wskazał, że w ramach prowadzonej przez siebie działalności, Spółka dokonuje na terenie Polski na rzecz innego podatnika VAT, w rozumieniu art. 15 w/w ustawy o VAT, odpłatnych dostaw przedmiotów takich, jak m.in.:

  • „Auto.3.5V to42V Input, 0,5A Step Down Converter” - przetwornice o kodzie CN 85423190 PWKiU 27.11.50.0 z dnia 29.10.2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.),
  • „Auto Catalog Dual 4-Bit Binary Counters’’ - liczniki binarne - o kodzie CN 85423990 PKWiU 27.11.50.0 w/w ustawy,
  • „AVR 8-bit Microcontroller” - mikrokontrolery o kodzie CN 85423190 PKWiU 27.11.50.0. w/w ustawy,
  • Procesory


Natomiast, w odpowiedzi na wezwanie o wskazanie czy pytanie dotyczy sytuacji gdy jest spełniony warunek, o którym mowa w art. 17 ust. 1c ustawy (dostawa mikrokontrolerów, przetwornic, liczników binarnych jest dokonywana w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej towary wymienione w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy, których łączna wartość bez kwoty podatku przekracza kwotę 20.000 zł). Wnioskodawca wskazał, że dokonywana przez Spółkę dostawa mikrokontrolerów, przetwornic, liczników binarnych spełnia warunek, o którym mowa w art. 17 ust. 1c tj. jest dokonywana w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej towary wymienione w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy o VAT, których łączna wartość netto przekracza 20 000 PLN.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy dokonywana przez Spółkę dostawa towarów (mikrokontrolerów, przetwornic i liczników binarnych) przy zastosowaniu mechanizmu odwrotnego obciążenia jest prawidłowa?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Spółki, dostawa powinna następować przy wykorzystaniu mechanizmu odwrotnego obciążenia.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221, dalej: ustawa o VAT), podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1c, w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy, odwrotne obciążenie stosuje się jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.


Załącznik nr 11 do ustawy o VAT wprost wymienia w pozycji 28 Elektroniczne układy scalone -wyłącznie procesory, identyfikując tą kategorię z PKWiU ex 26.11.30.0. W klasyfikacji PKWiU kod ten odpowiada pozycji ,,Elektroniczne układy scalone”.


Przedstawione przez Spółkę narzędzia zasadniczo stanowią formę elektronicznych układów scalonych. Zarówno mikrokontrolery, przetwornice jak i liczniki binarne są różnymi formami procesorów, połączonych z szeregiem elementów, które pozwalają im na wykonywanie określonych funkcji.


Użycie w załączniku nr 11 przez ustawodawcę myślnika zawęża kategorię układów scalonych wyłącznie do procesorów. Nie ma to jednak znaczenia w kontekście wskazywanego tutaj stanu faktycznego: dokonując dostawy ww. sprzętu, Spółka zasadniczo dokonuje dostawy procesora. Pozostałe elementy tych urządzeń mają jedynie pomocniczy charakter, nie przesądzając o istocie tego sprzętu.

Jednocześnie opisane w niniejszym wniosku urządzenia nie stanowią przenośnych maszyn do automatycznego przetwarzania danych, o masie nieprzekraczającej 10 kg, takich jak laptopy, notebooki, czy komputery kieszonkowe ani telefonów komórkowych czy smartfonów (które również są ujęte w załączniku nr 11 do ustawy o VAT).


Zdaniem Spółki sprzedaż opisanych przez nią towarów powinna zostać potraktowana jako sprzedaż procesorów i zostać objęta odwrotnym obciążeniem.


W dotychczasowych interpretacjach indywidualnych organy podatkowe często uznawały, że sprzedaż serwerów, komputerów, laptopów zawierających mikroprocesory nie stanowią dostawy procesorów. Wskazać tutaj można interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji:

Interpretacje te zostały jednak wydane dla innych stanów faktycznych oraz innego rodzaju sprzętu elektronicznego, niż wskazany w niniejszym wniosku.


W związku z powyższym, zdaniem Spółki, dostawa:

  • Mikrokontrolerów;
  • Przetwornic (ang. step-down converters);
  • Liczników binarnych

powinna być rozliczana za pomocą mechanizmu odwrotnego obciążenia, pod warunkiem, że łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu czy opodatkowanie danej czynności powinno nastąpić z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na klasyfikacji podanej przez Wnioskodawcę.


Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.


Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.


Zatem to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem realizowanych świadczeń. W przypadku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia to nabywca jest podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku, tym samym nabywca jest zobowiązany do dokonania klasyfikacji nabywanych świadczeń.

Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.


W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionej we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 5a ustawy – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy wskazać, że od dnia 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.


Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Przez sprzedaż – w myśl art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Według art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przy czym stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy – podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy – w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20.000 zł.


Na mocy art. 17 ust. 1d ustawy – za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonywane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy (art. 17 ust. 1e ustawy).


W myśl art. 17 ust. 2 ustawy – w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Załącznik nr 11 do ustawy określa (w 41 pozycjach) wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. W poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy zostały wymienione następujące towary:

  • Elektroniczne układy scalone - wyłącznie procesory – PKWiU ex 26.11.30.0,
  • Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne – wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy – PKWiU ex 26.20.11.0,
  • Telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony – PKWiU ex 26.30.22.0,
  • Konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem - z wyłączeniem części i akcesoriów – PKWiU ex 26.40.60.0.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy – przez „PKWiU ex” rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Tak więc ponieważ symbole dotyczące towarów z poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy zawierają dodatkowe oznaczenie „ex” zakres wyrobów lub usług znajdujący się w tej pozycji jest węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU.


Zatem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów. Przy czym dostawa wymienionych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy, jest objęta mechanizmem odwrotnego obciążenia, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł. Przy tym do transakcji musi dochodzić pomiędzy dwoma podatnikami VAT czynnymi, a dostawy towarów nie mogą być objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 i w art. 122 ustawy.


Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy. Przedmiotem działalności Spółki w Polsce jest dystrybucja sprzętu elektrycznego i elektronicznego, w szczególności procesorów, półprzewodników, mikrokontrolerów. Sprzedaż dokonywana przez Spółkę nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Odbiorca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym, mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 tej ustawy. W ramach prowadzonej działalności, Spółka dokonuje na terenie Polski na rzecz innego podatnika, w rozumieniu art. 15 ustawy, odpłatnych dostaw przetwornic „Auto.3.5V to42V Input, 0,5A Step Down Converter” o kodzie PWKiU 27.11.50.0, liczników binarnych „Auto Catalog Dual 4-Bit Binary Counters’’ o kodzie PKWiU 27.11.50.0, mikrokontrolerów „AVR 8-bit Microcontroller” o kodzie PKWiU 27.11.50.0.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy dostawa towarów (mikrokontrolerów, przetwornic i liczników binarnych) powinna być opodatkowana przy zastosowaniu mechanizmu odwrotnego obciążenia.


Odnosząc się do niniejszych wątpliwości wskazać należy, że mechanizmem odwrotnego obciążenia objęte są tylko i wyłącznie towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy. Towary będące przedmiotem zapytania Wnioskodawcy (mikrokontrolery, przetwornice i liczniki binarne), które jak wskazał Wnioskodawca są zaklasyfikowane do PKWiU 27.11.50.0 nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jako te, w stosunku do których ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. Zatem pomimo wskazania w opisie stanu faktycznego, że dostawa mikrokontrolerów, przetwornic, liczników binarnych jest dokonywana w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej towary wymienione w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy, których łączna wartość netto przekracza 20 000 PLN z uwagi, że przedmiotowe mikrokontrolery, przetwornice, liczniki binarne nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy ich dostawa nie podlega opodatkowaniu na zasadach mechanizmu odwrotnego obciążenia. Natomiast fakt, że opodatkowaniu na zasadach mechanizmu odwrotnego obciążenia (przy spełnieniu określonych w przepisach warunków) podlegają sklasyfikowane do PKWiU ex 26.11.30.0 procesory nie ma w analizowanym przypadku znaczenia.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe okoliczności sprawy w odniesieniu do przedstawionych przepisów prawa należy stwierdzić, że dokonywana przez Spółkę dostawa towarów (mikrokontrolerów, przetwornic i liczników binarnych) przy zastosowaniu mechanizmu odwrotnego obciążenia jest nieprawidłowa. Dostawa przedmiotowych towarów, których dotyczy pytanie powinna być opodatkowana na zasadach ogólnych. Tym samym, podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu sprzedaży tych towarów na rzecz odbiorcy jest Wnioskodawca.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj