Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/415-39/12-2/JR
z 12 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB2/415-39/12-2/JR
Data
2012.03.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
darowizna
odliczenie od dochodu


Istota interpretacji
Czy darowizny dokonywane na rzecz opisanej wyżej Fundacji, nieprowadzącej działalności gospodarczej i w związku z tym nie działającej w celu osiągnięcia zysku,
- realizowane w formie przelewów bankowych na konto bankowe Fundacji,
- w wysokości nieprzekraczającej 6% dochodów darczyńcy,
- dla realizacji przez nią celów, którymi jest zaspokajanie potrzeb społecznych związanych z nauką i oświatą,
podlegają odliczeniu, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomimo, że nie posiada ona statusu organizacji pożytku publicznego?



Wniosek ORD-IN 265 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu przekazanej darowizny – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu przekazanej darowizny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od wielu lat dokonuje darowizn na rzecz Fundacji z siedzibą, jednakże od wejścia w życie ustawy o działalności pożytku publicznego, darowizn tych nie rozlicza w zeznaniu podatkowym.

Obecnie w przypadku uzyskania cyt. „pozytywnej decyzji Izby Skarbowej” Wnioskodawca ma zamiar takiego rozliczenia dokonać.

Fundacja jest organizacją pozarządową, nie działającą w celu osiągnięcia zysku (non profit), nieposiadającą jednak statusu organizacji pożytku publicznego.

Celami statutowymi Fundacji, zgodnie z § 2 ust 1 Statutu Fundacji jest: „zaspokajanie potrzeb społecznych związanych z nauką i oświatą, a w szczególności inicjowanie, popieranie, finansowanie lub prowadzenie:

  1. rozpowszechniania Biblii,
  2. nauczania biblijnego dotyczącego zarówno wiedzy o Biblii, jak i egzegezy i teologii biblijnej,
  3. krzewienia wiedzy i umiejętności rozwiązywania praktycznych problemów życia jednostek i grup społecznych w oparciu o Biblię,
  4. badań biblijnych oraz przekładów Biblii z języków oryginalnych Biblii na język polski,
  5. krajowej i międzynarodowej wymiany doświadczeń nad tłumaczeniami Biblii z języków oryginalnych na języki narodowe,
  6. inicjatyw społecznych zgodnych z celami Fundacji,
  7. publikacji dla celów statutowych, w szczególności programów, podręczników, słowników, publikacji i innych pomocy do studiów i nauczania biblijnego.”

Zgodnie natomiast z § 4 pkt 1) Statutu, Fundacja w swojej działalności kieruje się zasadą „Non Profit” i dlatego nie prowadzi działalności gospodarczej. Dodatkowym potwierdzeniem tego jest wpis w KRS o niezarejestrowaniu Fundacji w rejestrze przedsiębiorców (pierwsza strona KRS)

Jako dowód został załączony do wniosku :

  • podpisany przez Fundatorów statut Fundacji;
  • odpis z KRS, który zachowuje w całości swoją aktualność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy darowizny dokonywane na rzecz opisanej wyżej Fundacji, nieprowadzącej działalności gospodarczej i w związku z tym nie działającej w celu osiągnięcia zysku,

  • realizowane w formie przelewów bankowych na konto bankowe Fundacji,
  • w wysokości nieprzekraczającej 6% dochodów darczyńcy,
  • dla realizacji przez nią celów, którymi jest zaspokajanie potrzeb społecznych związanych z nauką i oświatą,

- podlegają odliczeniu, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomimo, że nie posiada ona statusu organizacji pożytku publicznego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że stan faktyczny wyczerpuje zezwolenia określone dyspozycją art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT, uzasadnia to odpowiedź twierdzącą na tak postawione pytanie.

W przeciwieństwie do art. 45c ust. 1 ustawy PIT (w którym ustawodawca wpłatę uzależnia od posiadania przez beneficjenta statusu organizacji pożytku publicznego), ustawodawca w art. 26 ust. 1 pkt 9 tejże ustawy, jako jedyne kryteria zastosowania możliwości odliczenia, uwzględnił:

  1. cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,
  2. realizowane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy,

Ad 1.

Wnioskodawca wskazuje, że celami tymi - zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - są zadania w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania; co jest współbieżne z postanowieniami § 2 ust. 1 Statutu Fundacji, który określa jako cele Fundacji zaspokajanie potrzeb społecznych związanych z nauką i oświatą.

Ad 2.

Zainteresowany podaje, że organizacjami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie - w przypadku Wnioskodawcy, określonymi w art. 3 ust. 2 – są organizacje pozarządowe „niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4”.

Warunek ten fundacja realizuje przez fakt zarejestrowania w rejestrze fundacji KRS, oraz przez postanowienia § 4 pkt 1) Statutu Fundacji, który stanowi, że Fundacja w swojej działalności kieruje się (1) zasadą „Non Profit" i dlatego nie prowadzi działalności gospodarczej, co jest zaznaczone w jej odpisie KRS.

Podobne stanowisko w stosunku do podatku CIT prezentowane jest w piśmie Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Bezpośrednich Ministerstwa Finansów, z dnia 15 kwietnia 2004 r., Nr PB3/8214-108/WK/04, przekazanego do wiadomości wszystkich izb skarbowych, w sprawie przekazywania darowizn przez osoby prawne na rzecz organizacji pozarządowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

  1. określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,
  2. kultu religijnego,
  3. krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. Nr 106, poz. 681, z późn. zm.), w wysokości ekwiwalentu pieniężnego za pobraną krew określonego przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy,

- w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Pod pojęciem darowizny należy, zgodnie z definicją zawartą w art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.), rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z przytoczonego przepisu art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

  • być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  • obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Katalog zawarty w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.) zawiera różne cele pożytku publicznego, wśród których w punkcie 14 wymieniono zadania w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Fundacja, na rzecz której Wnioskodawca przekazuje darowizny, posiada w statucie cele ukierunkowane na zaspakajanie potrzeb społecznych związanych z nauką i oświatą, a zatem mieszczące się w zakresie art. 4 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Kolejnym niezbędnym do zachowania warunkiem uprawniającym do skorzystania z odliczenia od dochodu przekazanej darowizny są wymogi co do statusu beneficjenta, a mianowicie organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Organizacje wymienione w tych przepisach to organizacje pozarządowe:

  1. osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, niedziałające w celu osiągnięcia zysku;
  2. kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne.
  3. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,
  4. spółdzielnie socjalne;
  5. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857, z późn. zm.), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Zatem, zakres ulgi przewidzianej w przepisie art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanej z darowiznami na rzecz organizacji pozarządowych nie uzależnia dokonania odliczenia od posiadania przez obdarowaną organizację formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i nie była jednostką sektora finansów publicznych.

Podkreślenia wymaga także fakt, iż w myśl z art. 26 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, prawo do odliczenia darowizn nie przysługuje w przypadku, gdy podmiotami obdarowanymi są: osoby fizyczne, a także osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, prowadzące działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Należy także zaznaczyć, że łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Ponadto stosownie do art. 26 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość wydatków w przypadku darowizny pieniężnej ustala się na podstawie wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego. Należy zauważyć, iż użyte przez ustawodawcę pojęcie „dowód wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego” jest pojęciem szerokim i obejmuje swym zakresem różne formy wpłat na rachunek bankowy. Dlatego też, wszelkie dowody wpłat na rachunek bankowy obdarowanego, z których oprócz numeru tego rachunku, jednoznacznie wynika: nazwisko darczyńcy, kwota darowizny, jak również na jaki cel ją przekazano, będą stanowiły dowód, o którym mowa w powołanym przepisie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca przekazuje pieniądze na rzecz Fundacji. Zainteresowany zaznaczył, że darowizna realizowana jest w formie przelewów bankowych na konto Fundacji, w wysokości nieprzekraczającej 6 % dochodów darczyńcy, dla realizacji przez nią celów, którymi jest zaspakajanie potrzeb społecznych związanych z nauką i oświatą.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że darowizna przekazana przez Wnioskodawcę na rzecz wskazanej Fundacji będzie podlegała odliczeniu od dochodu, jeżeli Fundacja ta jest organizacją, o której mowa ww. przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ponadto darowizna pieniężna musi być udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego i nie może przekroczyć 6 % dochodu darczyńcy.

Tutejszy Organ zaznacza, że Wnioskodawca będzie mógł odliczyć ww. darowiznę od dochodu, jeżeli nie będą to dochody opodatkowane zgodnie z art. 30 c, czyli, tzw. podatkiem liniowym.

Nadmienia się, że dokumenty dołączone do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Zgodnie bowiem z przepisem art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj