Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.815.2018.1.RH
z 5 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2018 r. (data wpływu 7 listopada 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług tworzenia projektów urbanistycznych na budowę oraz przebudowę dróg, chodników i skrzyżowań wraz z przeniesieniem majątkowych praw autorskich do projektów –jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu, ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług tworzenia projektów urbanistycznych na budowę oraz przebudowę dróg, chodników i skrzyżowań wraz z przeniesieniem majątkowych praw autorskich do projektów.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie specjalistycznego projektowania. Usługi te sklasyfikowane są pod numerem PKWiU 74.10.12.0, 74.10.19.0. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT, a swoje usługi wykonuje dla firm. Świadczy Pan kompleksowe usługi wykonania projektów wraz z przeniesieniem praw autorskich do projektu na rzecz nabywcy. W rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim jest Pan twórcą, a wykonywane przez Pana projekty stanowią utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim - art. 1 ust. 2 pkt 6. Umowy, które zostały przez Pana zawarte obejmują wykonanie dokumentacji projektowej zarówno na budowę, jak i przebudowę dróg, chodników oraz skrzyżowań.


W ramach podpisanych umów:


  • na przygotowanie projektu na przebudowę dróg powiatowych oraz przebudowę skrzyżowania głównym założeniem była budowa ronda, miejsc parkingowych, nowych chodników;
  • poszerzenie i wzmocnienie jezdni, zaprojektowanie odwodnienia, zaplanowanie zieleni oraz obiektów małej architektury. Konieczna była zmiana osi i szerokości drogi na całej jej długości;
  • na wykonanie dokumentacji projektowej na przebudowę drogi prowadzącej do budynków mieszkalnych wielorodzinnych, należało w ramach projektu zaplanować nową oś i szerokość jezdni a także wybrać rodzaj nawierzchni i jej konstrukcję. Ponadto należało zaprojektować nowy chodnik, zjazdy do posesji, pas zieleni oraz obiekty małej architektury (ławki);
  • na wykonanie dokumentacji projektowej na przebudowę chodnika, należało wybrać rodzaj nowej nawierzchni, jej konstrukcję, skorygować przebieg i szerokość chodnika, zaprojektować zjazdy i dojścia do posesji, sposób odwodnienia, pas zieleni wraz z nasadzeniami drzew oraz obiekty małej architektury (ławki);
  • na wykonanie dokumentacji projektowej na przebudowę drogi gminnej, należało wyznaczyć przebieg osi nowej jezdni i jej szerokość oraz konstrukcję na całej długości, ponadto należało zaplanować nowy chodnik oraz miejsca postojowe i pas zieleni.


Praca nad wszystkimi wyżej wymienionymi projektami wymagała ustalenia lokalizacji wszystkich wymienionych elementów, wpasowanie ich w otaczający teren pod względem wymiarów oraz pod względem estetycznym.

Zgodnie z zapisem ustawy prawo budowlane - ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. ( Dz. U.1994 nr 89 poz. 414 ) przebudowa obejmuje: wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji.

Nadmienić trzeba, że w przypadku dróg są jednak dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego. Oznacza to, że w ramach projektu można dowolnie zmieniać wszelkie parametry istniejącej drogi, pod warunkiem wykonania wszystkich prac w granicach działki przeznaczonej pod budowę.

Każdy wykonany projekt można wykorzystać tylko i wyłącznie w danej lokalizacji i nie ma możliwości powielania ich na innych działkach. Spowodowane jest to tym, że każda działka drogowa ma inne wymiary, ukształtowanie terenu oraz inny rodzaj istniejącego zagospodarowania.

W związku z powyższym nie można uznać, że którykolwiek z tych projektów jest projektem powtarzalnym.

Za wykonane konkretnego projektu otrzymuje Pan łączne wynagrodzenie, które obejmuje: wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu zamówienia oraz przeniesienie na rzecz zamawiającego własności autorskich praw majątkowych do całości opracowań stanowiących przedmiot zamówienia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy ma Pan prawo zastosować stawkę VAT 8 % do wykonywanych usług polegających na tworzeniu projektów urbanistycznych na budowę oraz przebudowę dróg, chodników oraz skrzyżowań, wraz z przeniesieniem majątkowych praw autorskich do projektu na nabywcę?


Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do zastosowania stawki 8% podatku VAT na wykonywane usługi polegające na tworzeniu projektów urbanistycznych na budowę oraz przebudowę dróg, chodników oraz skrzyżowań wraz z przeniesieniem majątkowych praw autorskich do projektu na nabywcę.

W załączniku nr 3 do ustawy VAT w pozycji 181 załącznika wymieniono usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, które bez względu na symbol PKWiU są opodatkowanie 8% podatkiem VAT. Natomiast w myśl przepisu art. 1 ust 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz. U z 2018r. poz. 1191 z poźn. zm) przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wątłości przeznaczenia i sposobu wyrażania.

Wykonane przez Pana projekty powstają ze źródeł pracy człowieka, stanowią przejaw działalności twórczej oraz posiadają indywidualny charakter. W związku z czym nie należą do zamkniętego katalogu dzieł wymienionych w art. 4 ustawy o prawach autorskich.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 5a ustawy – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Według art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Jednakże, stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy – w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały (bez względu na symbol PKWiU) usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

W myśl przepisu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1191 z późn. zm.) – przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).


Stosownie do postanowień art. 1 ust. 2 ww. ustawy – w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:


  1. wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
  2. plastyczne;
  3. fotograficzne;
  4. lutnicze;
  5. wzornictwa przemysłowego;
  6. architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
  7. muzyczne i słowno-muzyczne;
  8. sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
  9. audiowizualne (w tym filmowe).


Zgodnie z art. 2 ust. 1 cyt. ustawy – opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa z utworu pierwotnego.


Zatem, aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:


  1. mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),
  2. stanowić przejaw działalności twórczej,
  3. posiadać indywidualny charakter.


W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Według art. 8 ust. 2 niniejszej ustawy – domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Jak wynika z powyższego, twórcą w rozumieniu tej ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Natomiast użyte w art. 1 analizowanej ustawy określenie „przejaw działalności twórczej” oznacza jakikolwiek uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta jest spełniona, gdy mamy do czynienia z subiektywnym nowym wytworem intelektu.

Użycie w art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych określenia „utwory” wskazuje, że dla zakwalifikowania określonego rezultatu działalności jako przedmiotu prawa autorskiego konieczne jest spełnienie przesłanek utworu określonych w art. 1 ust. 1 tej ustawy, tzn. aby był on przejawem działalności twórczej oraz miał indywidualny charakter. Tylko w razie spełnienia tych przesłanek przysługują twórcy zarówno autorskie prawa osobiste, jak i autorskie prawa majątkowe, w szczególności zaś wynagrodzenie za korzystanie z utworu. Cecha indywidualności przejawia się w samym procesie twórczym i oznacza oryginalność, niepowtarzalność.

Jednocześnie wskazać należy, że w myśl postanowień rozdziału 5 cyt. ustawy, autorskie prawa majątkowe do utworu mogą przejść na inne osoby na podstawie umowy o przeniesieniu autorskich praw majątkowych lub na podstawie umowy o korzystaniu z utworu, zwanej licencją.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 1 i 2 i ust. 2 ww. ustawy – jeżeli ustawa nie stanowi inaczej:


  1. autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy;
  2. nabywca autorskich praw majątkowych może przenieść je na inne osoby, chyba że umowa stanowi inaczej.


Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą (symbol „PKWiU 71.12.Z”) w zakresie specjalistycznego projektowania. Świadczy Pan kompleksowe usługi wykonania projektów wraz z przeniesieniem praw autorskich do projektu na rzecz nabywcy. Jest Pan twórcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim, a wykonywane przez Pana projekty stanowią utwory w rozumieniu ww. ustawy. Umowy, które zostały przez Pana zawarte obejmują wykonanie dokumentacji projektowej zarówno na budowę jak i przebudowę dróg, chodników oraz skrzyżowań. Każdy wykonany projekt można wykorzystać tylko i wyłącznie w danej lokalizacji i nie ma możliwości jego powielania. Za wykonanie konkretnego projektu otrzymuje Pan łączne wynagrodzenie które obejmuje: wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu zamówienia oraz przeniesienie na rzecz zamawiającego własności autorskich praw majątkowych do całości opracowań stanowiących przedmiot zamówienia.


Wątpliwości Pana dotyczą ustalenia, czy świadcząc usługę wykonania autorskiego projektu wraz z przeniesieniem majątkowych praw autorskich do projektu na nabywcę może Pan stosować preferencyjną stawkę podatku VAT 8%.


Twórcą w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Natomiast użyte w art. 1 analizowanej ustawy określenie: przejaw działalności twórczej oznacza jakikolwiek uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta jest spełniona, gdy mamy do czynienia z subiektywnym i nowym wytworem intelektu. Tylko w razie spełnienia tych przesłanek przysługują twórcy zarówno autorskie prawa osobiste, jak i autorskie prawa majątkowe, w szczególności zaś wynagrodzenie za korzystanie z utworu. Cecha indywidualności przejawia się w samym procesie twórczym i oznacza oryginalność, niepowtarzalność. Sam „przejaw działalności twórczej” nie jest warunkiem wystarczającym do zakwalifikowania określonego wytworu jako przedmiotu prawa autorskiego. Konieczne jest bowiem, by wytwór taki miał indywidualny charakter, tzn. żeby cechował się indywidualnością. Muszą zatem cechować go dostatecznie doniosłe różnice w porównaniu z uprzednio wytworzonymi produktami intelektualnymi. Zatem dla zakwalifikowania określonego rezultatu działalności projektanta (np. projektu wystroju wnętrz) jako przedmiotu prawa autorskiego, konieczne jest spełnienie przesłanek utworu określonych w art. 1 ust. 1 tej ustawy.


Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy zauważyć, że przedmiotem prawa autorskiego jest utwór, którym może być również np. projekt budowy (przebudowy) dróg, chodników oraz skrzyżowań, posiadający indywidualny charakter własnego pomysłu. Jak wynika z powołanych przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej, ustalony w jakiejkolwiek postaci. Przejawem działalności twórczej jest uzewnętrzniony rezultat działalności twórcy.

Jak wskazano na wstępie na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, usługi twórców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, korzystają z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy w odniesieniu do obowiązujących przepisów prawa należy stwierdzić, że o ile – jak wskazano we wniosku – przedmiotowe projekty dotyczące budowy oraz przebudowy dróg, chodników i skrzyżowań, będzie Pan wykonywał jako twórca na zlecenie innych podmiotów wraz z przeniesieniem praw autorskich do tych projektów, za które otrzyma określone wynagrodzenie, to z uwagi na nierozerwalność powyższych czynności, tj. sprzedaży projektu oraz autorskich praw majątkowych, czynność ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie należy podkreślić, że analiza przepisów ustawy z dnia 2 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ww. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do oceny, czy Wnioskodawca faktycznie działa jako indywidualny twórca.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj