Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.507.2018.2.DJD
z 3 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2018 r. (data wpływu 1 października 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 listopada 2018 r. (data wpływu 9 listopada 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku dla produkcji wody sodowej oraz sprzedaży butelek zwrotnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) w związku z czym pismem z dnia 31 października 2018 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.507.2018.1.DJD, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 31 października 2018 r. (data doręczenia 5 listopada 2018 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 6 listopada 2018 r. (data wpływu 9 listopada 2018 r.), nadanym za pośrednictwem poczty w dniu 6 listopada 2018 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od dnia 1 kwietnia 2009 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą „X”, sklasyfikowaną pod symbolem: 11.07.Z - produkcja napojów bezalkoholowych; produkcja wód mineralnych i pozostałych wód butelkowanych. Firma jest producentem wody sodowej, gazowanej w butelkach zwrotnych typu „syfon”. Zasada funkcjonowania „X” jest następująca: Produkcja wody sodowej odbywa się we własnym budynku - hali produkcyjnej. Woda czerpana jest z wodociągu miejskiego, przechodzi proces filtracji i uzdatniania. Kolejnym etapem produkcyjnym jest nagazowanie wody dwutlenkiem węgla w urządzeniu (saturatorze) oraz napełnianie butelek. Jako gotowy produkt, własnym transportem, rozwożona jest do kontrahentów (sklepy, hurtownie). Wnioskodawca wskazał, że woda czerpana jest z wodociągu miejskiego, natomiast gaz wykorzystywany do produkcji dostarczany jest przez zewnętrzną firmę. Woda sodowa rozlewana jest w butelki plastikowe. Butelki te Wnioskodawcy kupuje od zagranicznego dostawcy z terenu UE. Butelki dostarczane są w elementach i składane w całość przez pracowników Wnioskodawcy.

Sprzedaż produktu (wody sodowej) odbywa się na podstawie wystawianej przy każdej dostawie do kontrahenta faktury VAT. Na fakturze w jednej pozycji widnieje woda sodowa, a w drugiej opłata za butelki (zwrotne, które nie zawsze wracają do firmy). W momencie zwrotu butelki, która traktowana jest jako opakowanie, wystawiana jest faktura korygująca lub kontrahent odsprzedaje butelki do „X”. Zwrócone butelki są dezynfekowane i ponownie napełnia się je wodą sodową i odsprzedaje wraz z produktem - wodą sodową.

W piśmie z dnia 6 listopada 2018 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że obecnie działalność gospodarcza opodatkowana jest na zasadach ogólnych, prowadzi księgę przychodów i rozchodów oraz opłaca podatek liniowy 19%. Pełny zakres działalności to 11.07.Z - Produkcja napojów bezalkoholowych; produkcja wód mineralnych i pozostałych wód butelkowanych. Wnioskodawca jest producentem wody sodowej, gazowanej w butelkach zwrotnych typu „syfon”, zajmuje się produkcją i sprzedażą własnego wyrobu. Produkcja wody sodowej sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 11.07.11.0 – Wody mineralne i wody gazowane, z wyłączeniem słodzonych i aromatyzowanych. Zakupywane butelki, stanowiące towar handlowy, sklasyfikowane są pod numerem PKWIU 22.22.14.

Wnioskodawca od 2019 r. planuje przejść na rozliczenie swojej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Sprzedaż wyrobu własnego wody sodowej - planuje opodatkować stawką ryczałtu 5,5%, a sprzedaż butelek zwrotnych stawką 3%. Butelki zwrotne Wnioskodawca nabywa od kontrahentów zagranicznych, prowadzących działalność gospodarczą w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Nabywane butelki stanowią towar handlowy, są zakupywane i odsprzedawane w stanie nieprzetworzonym. Butelki te nie są materiałem podstawowym, niezbędnym w procesie produkcji wody sodowej, ale stanowią opakowanie zwrotne dla wyrobu gotowego – woda sodowa. Nabywcy wody sodowej nie mogą nabyć samej wody bez butelek zwrotnych, ponieważ butelki, zgodnie z wymogami sanepidu, muszą być dezynfekowane, a za stan obcych butelek Wnioskodawca nie może wziąć odpowiedzialności, co do jakości swego wyrobu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy produkcja i sprzedaż wody sodowej podlega opodatkowaniu 5,5%, jako przychody z działalności wytwórczej, a sprzedaż butelek (opakowań) podlega opodatkowaniu 3%, jako przychody z działalności usługowej w zakresie handlu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2157, z późn. zm.), produkcja wody sodowej jest opodatkowana według 5,5% stawki ryczałtu.

Natomiast, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ww. ustawy, podatek dochodowy z tytułu sprzedaży butelek wynosi 3% stawki ryczałtu.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskiwanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych usług w ramach tej działalności.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, działalność wytwórcza to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika, zaś w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, działalność usługowa w zakresie handlu – to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Biorąc powyższe pod uwagę, jeżeli działalność wytwórcza, która jest wykonywana i została zakwalifikowana do PKWiU 11.07.Z, do sekcji „C” PRODUKTY PRZETWÓRSTWA PRZEMYSŁOWEGO, to do osiągniętego z tego tytułu przychodu należy zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 5,5%, zaś sprzedaż opakowań (butelek) traktowana jest jako sprzedaż towarów i do osiągniętego z tego tytułu przychodu należy zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 3%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2157, z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Jednocześnie wskazać należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, bowiem zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji.

Mając na względzie powyższe wyjaśnienia należy przypomnieć, że Organ podatkowy nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji usług do odpowiedniej grupy. Klasyfikacji tej powinien dokonać sam podmiot gospodarczy przy ewentualnej pomocy uprawnionego organu statystycznego.

Natomiast, stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa w zakresie handlu – to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Z kolei działalność wytwórcza to zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy, działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.

Przy czym, wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania” (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby).

Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, www.sjp.pl). O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu. Wyrób ten ma być nowy. Słownik języku polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać trzeba, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś), (A. Bartosiewicz, R. Kubacki: Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, lex 8474).

Ponadto, użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy sformułowanie „sprzedaży uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu. W ww. Komentarzu do art. 4 cytowanej ustawy A. Bartosiewicz i R. Kubacki wskazują że: „ Nieprzetworzony to taki, który nie został poddany przetworzeniu. W myśl słownika języka polskiego „przetwarzać” znaczy tyle, co „przekształcić coś twórczo” albo „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd” (http://sjp.pwn.pl). W związku z tym przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, kolor, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym. Jego sprzedaż nie będzie już działalnością handlową. Takie czynności zwykle trzeba będzie zakwalifikować do działalności wytwórczej.”

Z kolei A. Bartosiewicz w komentarzu praktycznym „Stawki podatkowe w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych” (lex 70591) wskazuje: „Uznać trzeba, że wytworzony wyrób powinien w sposób istotny różnić się od materiału, z którego powstał. Przykładowo nie można uznać za działalność wytwórczą czynności polegających na konfekcjonowaniu zakupywanych produktów, czy też dzieleniu zakupywanych towarów na mniejsze części. Jest to bowiem w istocie - w zależności od okoliczności - albo działalność usługowa (opodatkowana stawką 8,5%), albo działalność handlowa (dla której stawka właściwa wynosi 3%). Efektem działalności wytwórczej powinno być powstanie całkiem nowego - co do cech jakościowych i charakteru – wyrobu” (wyróżnienie autora).

Różnice, które powinny wystąpić, aby zakwalifikować daną czynność do działalności usługowej w zakresie handlu lub działalności wytwórczej zostały omówione przez NSA w wyroku z dnia 23 stycznia 2013 r., sygn. akt II FSK 1104/11. Wskazano tam m.in., że: „Poddanie zakupionych towarów jakimś procesom, czynnościom, w wyniku czego zmieniają one swoje cechy, właściwości i powstaje wyrób nowy (mający nowe, niewystępujące wcześniej cechy), jest wytwarzaniem towarów.”

Jednocześnie wskazać należy, że stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie towary oznacza towary handlowe, surowce i materiały podstawowe, z tym że:

  1. towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzerobionym,
  2. surowcami i materiałami podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone, z tym że za surowce i materiały podstawowe nie uważa się paliw i olejów zużywanych w transporcie.

Biorąc powyższe pod uwagę uznać należy, że opakowania zwrotne (butelki) zostały zaliczone przez ustawodawcę do kategorii materiałów, które są ściśle z wyrobem złączone. Butelka jest bowiem używana jako opakowanie płynów i jest ściśle związana z produktem jakim jest, np. woda. W przypadku działalności wytwórczej polegającej na produkcji wody sodowej, butelki w które nalewana jest produkowana woda są nierozerwalnie złączone z wodą, a proces rozlewania wody, do uprzednio przygotowanych opakowań (butelek), prowadzi do powstania wyrobu gotowego stanowiącego w efekcie końcowym towar handlowy przeznaczony do sprzedaży, jakim jest woda w butelce. Innymi słowy butelka, która napełniana jest wodą jest częścią składową tego wyrobu.

Zatem, dopiero po rozlaniu do butelek woda stanowi wyrób gotowy z własnej produkcji przeznaczony do sprzedaży, wobec tego butelki zużywane w procesie wytwarzania wody sodowej są materiałami podstawowymi wykorzystywanymi w procesie produkcji wody sodowej.

Są nierozerwalnie związane z wyrobem gotowym jakim jest woda sodowa.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu. Natomiast z brzmienia art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) tej ustawy wynika, że przychody z działalności wytwórczej należy opodatkować stawką ryczałtu 5,5%.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 1 kwietnia 2009 r. polegająca na produkcji i sprzedaży wody sodowej we własnym budynku i sprzedaży własnego wyrobu. Pełny zakres działalności to 11.07.Z - Produkcja napojów bezalkoholowych; produkcja wód mineralnych i pozostałych wód butelkowanych. Produkcja wody sodowej sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 11.07.11.0 – Wody mineralne i wody gazowane, z wyłączeniem słodzonych i aromatyzowanych.

Wyprodukowana przez Wnioskodawcę woda sodowa rozlewana jest do butelek plastikowych typu syfon. Butelki te firma Wnioskodawca nabywa od kontrahentów zagranicznych, prowadzących działalność gospodarczą na terenie UE. Butelki dostarczane są w elementach i składane w całość przez pracowników Wnioskodawcy. Są sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 22.22.14. Sprzedaż produktu (wody sodowej) odbywa się na podstawie wystawianej przy każdej dostawie do kontrahenta faktury VAT. Na fakturze w jednej pozycji widnieje woda sodowa, a w drugiej opłata za butelki (zwrotne, które nie zawsze wracają do firmy). W momencie zwrotu butelki, która traktowana jest jako opakowanie, wystawiana jest faktura korygująca lub kontrahent odsprzedaje butelki Wnioskodawcy. Zwrócone butelki są dezynfekowane i ponownie napełnia się je wodą sodową i odsprzedaje wraz z produktem - wodą sodową. Nabywcy wody sodowej nie mogą nabyć samej wody bez butelek zwrotnych, ponieważ butelki, zgodnie z wymogami sanepidu, muszą być dezynfekowane.

Wnioskodawca od 2019 r. planuje przejść na rozliczenie swojej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Sprzedaż wody sodowej planuje opodatkować stawką ryczałtu 5,5%, a sprzedaż butelek zwrotnych stawką 3%.

W świetle powyższego, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza polegająca na produkcji wody sodowej i sprzedaży własnego wyrobu niewątpliwie stanowi działalność wytwórczą w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wskazać należy, że zarówno sama produkcja wody, jak i nalewanie jej do uprzednio zakupionych butelek zwrotnych typu syfon, stanowią poszczególne etapy wytwarzania wyrobu gotowego przeznaczonego do sprzedaży, a opakowanie, jakim jest butelka, jest materiałem podstawowym ściśle związanym z wyrobem jakim jest woda sodowa, bez którego proces wytwórczy nie jest zakończony. Dopiero po rozlaniu do butelek wytworzona woda stanowi wyrób gotowy przeznaczony do sprzedaży. Jak wskazał Wnioskodawca, nabywcy wody sodowej nie mogą nabyć samej wody bez butelek zwrotnych, zatem zarówno samo wytwarzanie wody sodowej, jak również rozlewanie jej do zakupionych butelek zwrotnych stanowi działalność wytwórczą, w wyniku której powstają nowe wyroby, które następnie Wnioskodawca sprzedaje nabywcom. Efektem podejmowanych przez Wnioskodawcę poszczególnych działań jest osiągnięcie dochodu ze sprzedaży wody sodowej w butelce typy syfon. W sytuacji zwrotu Wnioskodawcy pustych butelek, w celu ponownego ich wykorzystania, butelki te trafiają ponownie do procesu wytwarzania wody sodowej, bowiem podejmowane przez Wnioskodawcę działania polegają na przygotowaniu ich do ponownego użycia poprzez proces dezynfekcji, a po napełnieniu wodą sodową są sprzedawane.

Wobec powyższego, nie można się zgodzić z Wnioskodawcą, że butelki zwrotne typy syfon, stanowią dla Wnioskodawcy towar handlowy, bowiem, zgodnie z zakresem prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej jest produkcja i sprzedaż butelkowanej wody sodowej, zatem stanowi działalność wytwórczą. Wnioskodawca nie sprzedaje samych butelek zwrotnych, lecz butelki napełnione wytworzoną przez siebie wodą sodową. Dlatego też, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, nie można uznać, że Wnioskodawca prowadzi działalność usługową w zakresie handlu, bowiem butelki zwrotne (opakowania) nie stanowią towaru handlowego, są materiałem podstawowym niezbędnym w procesie wytwarzania, który prowadzi do powstania wyrobu gotowego, jakim jest woda sodowa w butelce. Co więcej, z zakresu prowadzonej działalności nie wynika, aby Wnioskodawca prowadził działalność usługową w zakresie handlu.

Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca nabywa butelki w elementach, które są następnie składane w całość. Dochodzi zatem do powstania nowego wyrobu, mającego nowe, niewystępujące wcześniej cechy. Powyższe dowodzi zatem, że zakupione części, z których składa się butelki, nie są towarem handlowym.

Mając na uwadze zaprezentowane przepisy prawa podatkowego oraz opisane zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że działalność polegająca na produkcji wody sodowej i jej sprzedaży, stanowi w całości działalność wytwórczą w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody ze sprzedaży należy opodatkować według 5,5% ryczałtu ewidencjonowanego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w zakresie sprzedaż butelek (opakowań) należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k - 14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj