Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.534.2018.3.JK
z 4 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2018 r. (data wpływu 26 września 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2018 r. (data wpływu 21 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ujętego w dokumentach księgowych dokumentujących wydatki dokonywane z Funduszu infrastrukturalnego na inwestycje, modernizacje i remonty (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ujętego w dokumentach księgowych dokumentujących wydatki dokonywane z Funduszu infrastrukturalnego na inwestycje, modernizacje i remonty (pytanie oznaczone we wniosku nr 3). Wniosek uzupełniono w dniu 21 listopada 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz pełnomocnictwo udzielone pełnomocnikowi substytucyjnemu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

X. S.A. (dalej jako: Spółka) zajmuje się budową zintegrowanego łańcucha dystrybucji produktów rolno-spożywczych i florystycznych. Spółka jest właścicielem nieruchomości gruntowych, budowli i budynków, w tym hal. Na tych nieruchomościach znajdują się powierzchnie wynajmowane przez Spółkę producentom rolnym, ogrodnikom i handlowcom głównie z (…), którzy sprzedają tam swoje towary. Nabywcami produktów i towarów żywnościowych od tych podmiotów są w znacznej mierze sklepy i kwiaciarnie, które następnie sprzedają te towary, nabyte w ilościach hurtowych, klientom detalicznym. W przedmiotowych budynkach przechowywane są także towary rolne, spożywcze, ogrodnicze i florystyczne.

Spółka planuje dokonać szeregu inwestycji, modernizacji i remontów związanych ze swoimi środkami trwałymi. W celu ich sfinansowania Spółka ma zamiar utworzyć fundusz specjalny pt. „Fundusz infrastrukturalny” (zwany dalej: Funduszem infrastrukturalnym), na który przeznaczy część zysku na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki w sprawie podziału zysku netto. Fundusz ten będzie funduszem specjalnym prezentowanym w bilansie zgodnie z art. 46 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, tj. niezaliczonym do kapitałów (funduszy) własnych, wskazanym w pasywach bilansu w grupie zobowiązań jako fundusze specjalne.

Kwoty przekazane na Fundusz infrastrukturalny nie zostaną przez Spółkę zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie tworzenia funduszu lub przekazywania tych środków na fundusz po jego utworzeniu.

Planowane inwestycje, modernizacje i remonty mają na celu uzyskanie i zachowanie źródła przychodów Spółki. Umożliwią dalsze uzyskiwanie przychodów z tytułu działalności.

Spółka jest i będzie czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Ewidencja księgowa dotycząca funduszu będzie miała miejsce w Zespole 8 „Kapitały własne, rezerwy, fundusze specjalne”. Spółka zastosuje konta analityczne o symbolu 85X Fundusz infrastrukturalny.

Spółka przewiduje następujące zasady ujmowania funduszu w swoim systemie rachunkowości:

  1. W odniesieniu do zakupu środka trwałego sfinansowanego ze środków Funduszu infrastrukturalnego:
    Zakupione obiekty Spółka zaliczy do środków trwałych, jeżeli spełniają kryteria określone w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości, a więc okres ich ekonomicznej użyteczności jest dłuższy niż rok, są kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Będą one ujmowane w księgach rachunkowych tak jak inne środki trwałe. Spółka dokona również odpisów amortyzacyjnych tych obiektów na zasadach ogólnych.
    • Zakup nowego środka trwałego:
      Wn konto 011 – Środki trwałe
      Ma konta zespołu 1, 2 lub 3
    • Amortyzacja w miesiącach kolejnych:
      Wn konto 400 Amortyzacja
      Ma konto 078 Umorzenie
    Następnie Spółka ujmie w księgach rachunkowych operacje zmniejszenia funduszu specjalnego zgodnie z przyjętymi zasadami rozliczeń tego funduszu nakreślonymi w zasadach (polityce) rachunkowości jednostki poprzez dokonywanie rozliczeń międzyokresowych przychodów (art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości).
    Do ewidencji rozliczeń międzyokresowych przychodów Spółka wykorzysta konto 84X „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”. Księgowania będą przebiegać następująco:
    • zmniejszenie funduszu specjalnego (w wartości środków wydatkowanych na zakup środka trwałego bez podatku VAT – jeżeli podatek ten podlegał odliczeniu)
      Wn konto 85X – Fundusz Infrastrukturalny
      Ma konto 84X – Rozliczenia międzyokresowe przychodów
    • rozliczenie konta 84X w kwocie odpowiadającej skalkulowanym odpisom amortyzacyjnym:
      Wn konto 84X Rozliczenia międzyokresowe przychodów,
      Ma konto 76-0 „Pozostałe przychody operacyjne”
    Na dzień bilansowy kwota pozostająca na koncie 84X, do rozliczenia w kolejnych okresach, wykazywana będzie w pasywach bilansu w pozycji B.IV.2. „Inne rozliczenia międzyokresowe” z podziałem na krótkoterminowe i długoterminowe.
  2. W odniesieniu do modernizacji środków trwałych sfinansowanych ze środków Funduszu infrastrukturalnego:
    Ujęcie rachunkowe aktywów powstałych w wyniku modernizacji środka trwałego sfinansowanej ze środków Funduszu infrastrukturalnego odbywać się będą analogicznie jak w przypadku pozostałych środków trwałych, tj.:
    • Wartość nakładów na modernizację
      Wn konto 080 – Środki trwałe w budowie
      Ma konta zespołu 1, 2 lub 3
    • Zwiększenie wartości środka trwałego po zakończeniu procesu modernizacji
      Wn konto 011 – Środki trwałe
      Ma konto 080 – Środki trwałe w budowie
    • Amortyzacja w miesiącach kolejnych:
      Wn konto 400 Amortyzacja
      Ma konto 078 Umorzenie
    W następnym kroku Spółka ujmie w księgach rachunkowych operację zmniejszenia funduszu specjalnego zgodnie z przyjętymi zasadami rachunkowości jednostki, tak jak w przypadku zakupu środka trwałego:
    • zmniejszenie funduszu specjalnego (w wartości środków wydatkowanych na modernizację środka trwałego bez podatku VAT – jeżeli podatek ten podlegał odliczeniu) Wn konto 85X – Fundusz Infrastrukturalny
      Ma konto 84X – Rozliczenia międzyokresowe przychodów
    • rozliczenie konta 84X w kwocie odpowiadającej skalkulowanym odpisom amortyzacyjnym (w części ustalonej od wartości modernizacji)
      Wn konto 84X Rozliczenia międzyokresowe przychodów,
      Ma konto 76-0 „Pozostałe przychody operacyjne”
  3. W odniesieniu do remontów środka trwałego sfinansowanych ze środków Funduszu infrastrukturalnego:
    Wariant I – księgowanie bezpośrednio w ciężar funduszu specjalnego:
    • Wartość wydatków na remont (bez podatku VAT – jeżeli podatek ten podlegał odliczeniu)
      Wn konto 85X – Fundusz Infrastrukturalny
      Ma konta zespołu 1, 2 lub 3
    Wariant II – księgowanie z uwzględnieniem kont wynikowych:
    • Wartość wydatków na remont (bez podatku VAT – jeżeli podatek ten podlegał odliczeniu)
      Wn konto kosztów „4” Remonty
      Ma konta zespołu 1, 2 lub 3
    • zmniejszenie funduszu specjalnego (w wartości wydatków na remont, bez podatku VAT – jeżeli podatek ten podlegał odliczeniu)
      Wn konto 85X – Fundusz Infrastrukturalny
      Ma konto 76-0 „Pozostałe przychody operacyjne”.

Ponadto w piśmie z dnia 16 listopada 2015 r., będącym uzupełnieniem do wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

  • Ad. 1
    Wydatki dokonywane z Funduszu infrastrukturalnego na inwestycje, modernizacje i remonty będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  • Ad. 2
    Faktury dokumentujące poniesione wydatki dokonywane z Funduszu infrastrukturalnego na inwestycje, modernizacje i remonty będą wystawiane na Wnioskodawcę. Innymi słowy na fakturze jako nabywca zostanie wskazany Wnioskodawca, a sprzedawcą będzie kontrahent Wnioskodawcy.
  • Ad. 3
    Przedmiotem inwestycji, modernizacji i remontów, na które Wnioskodawca poniesie wydatki z Funduszu infrastrukturalnego, będą m.in. infrastruktura budowlana, mediowa (np. światłowód), maszyny, urządzenia oraz ich części.
  • Ad. 4
    Wnioskodawca planuje ponieść wydatki w latach 2019-2023.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 3).

Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ujętego w dokumentach księgowych dokumentujących wydatki dokonywane z Funduszu infrastrukturalnego na inwestycje, modernizacje i remonty?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ujętego w dokumentach księgowych dokumentujących wydatki dokonywane z Funduszu infrastrukturalnego na inwestycje, modernizacje i remont.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, Z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 2 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;
  2. w przypadku importu towarów – kwota podatku:
    1. wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
    2. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
    3. wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,
    4. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11;
  5. różnica podatku, o której mowa w art. 30c ust. 2 i art. 37;
  6. u podatnika, o którym mowa w art. 16, kwota stanowiąca równowartość 22% kwoty należnej z tytułu dostawy nowego środka transportu, nie wyższa jednak niż kwota podatku zawartego w fakturze stwierdzającej nabycie tego środka lub dokumencie celnym, albo podatku zapłaconego przez tego podatnika od wewnątrzwspólnotowego nabycia tego środka.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki:

  1. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług;
  2. towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odnosząc się do pierwszego z ww. warunków, Spółka jest podatnikiem podatku od towaru i usług, gdyż spełnia warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jest osobą prawną wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Spółka spełnia także drugi z ww. warunków, tj. towary i usługi, z których nabyciem podatek zostanie naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Działania związane z inwestycjami, modernizacjami i remontami związane są bezpośrednio z działalnością Spółki i mają na celu osiąganie przychodów oraz ich zabezpieczenie.

Spółka będzie dokonywała obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków dokonanych z Funduszu infrastrukturalnego na podstawie faktur VAT. Zakupy mają związek ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie Spółka wskazuje, że w niniejszym stanie faktycznym nie zaistnieją przesłanki negatywne uniemożliwiające odliczenie podatku, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakupy towarów i usług nie przyczynią się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynią się do generowania przez podmiot obrotów. Ważne jest, aby miały charakter cenotwórczy w odniesieniu do opodatkowanych czynności danego podatnika.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się budową zintegrowanego łańcucha dystrybucji produktów rolno-spożywczych i florystycznych. Spółka jest właścicielem nieruchomości gruntowych, budowli i budynków, w tym hal. Na tych nieruchomościach znajdują się powierzchnie wynajmowane przez Spółkę producentom rolnym, ogrodnikom i handlowcom, którzy sprzedają tam swoje towary. Nabywcami produktów i towarów żywnościowych od tych podmiotów są w znacznej mierze sklepy i kwiaciarnie, które następnie sprzedają te towary, nabyte w ilościach hurtowych, klientom detalicznym. W przedmiotowych budynkach przechowywane są także towary rolne, spożywcze, ogrodnicze i florystyczne.

Spółka planuje dokonać szeregu inwestycji, modernizacji i remontów związanych ze swoimi środkami trwałymi. W celu ich sfinansowania Spółka ma zamiar utworzyć fundusz specjalny pt. „Fundusz infrastrukturalny”, na który przeznaczy część zysku na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki w sprawie podziału zysku netto.

Planowane inwestycje, modernizacje i remonty mają na celu uzyskanie i zachowanie źródła przychodów Spółki. Umożliwią dalsze uzyskiwanie przychodów z tytułu działalności.

Spółka jest i będzie czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wydatki dokonywane z Funduszu infrastrukturalnego na inwestycje, modernizacje i remonty będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki dokonywane z Funduszu infrastrukturalnego na inwestycje, modernizacje i remonty będą wystawiane na Wnioskodawcę. Innymi słowy na fakturze jako nabywca zostanie wskazany Wnioskodawca, a sprzedawcą będzie kontrahent Wnioskodawcy.

Przedmiotem inwestycji, modernizacji i remontów, na które Wnioskodawca poniesie wydatki z Funduszu infrastrukturalnego, będą m.in. infrastruktura budowlana, mediowa (np. światłowód), maszyny, urządzenia oraz ich części.

Wnioskodawca planuje ponieść wydatki w latach 2019-2023.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ujętego w dokumentach księgowych dokumentujących wydatki dokonywane z Funduszu infrastrukturalnego na inwestycje, modernizacje i remonty.

Na podstawie powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż – jak wynika z przedstawionego opisu sprawy – wydatki dokonywane z Funduszu infrastrukturalnego na inwestycje, modernizacje i remonty będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak również wskazał Zainteresowany – planowane inwestycje, modernizacje i remonty mają na celu uzyskanie i zachowanie źródła przychodów Spółki. Umożliwią dalsze uzyskiwanie przychodów z tytułu działalności. Ponadto Spółka jest i będzie czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Podsumowując, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ujętego w dokumentach księgowych dokumentujących wydatki dokonywane z Funduszu infrastrukturalnego na inwestycje, modernizacje i remonty, bowiem towary i usługi, z których nabyciem podatek jest naliczony, będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zaznaczenia wymaga jednak, że Spółka będzie mogła zrealizować prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ujętego w dokumentach księgowych dokumentujących wydatki dokonywane z Funduszu infrastrukturalnego na inwestycje, modernizacje i remonty (pytanie oznaczone we wniosku nr 3). Natomiast w kwestiach dotyczących zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj