Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.571.2018.1.JK
z 7 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2018 r. (data wpływu 17 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Poprawa jakości kształcenia zawodowego (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Poprawa jakości kształcenia zawodowego (…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto na prawach powiatu (dalej zwane: Miasto lub Wnioskodawca), jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 t.j.) oraz w związku z art. 91 i art. 92 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 995 t.j.), Miasto, jako jednostka samorządu terytorialnego, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, posiada osobowość prawną i samodzielność, realizuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wykonuje, określone ustawami, zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie jej przypisanym. Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, a do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne w szczególności obejmują sprawy edukacji publicznej.

W celu wykonywania zadań Miasto tworzy jednostki organizacyjne, a także zawiera umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi. Jednostki organizacyjne Miasta tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek Rada Miejska. Statut jednostki organizacyjnej określa m.in. zakres jej działania, siedzibę, zakres wyposażenia w majątek trwały oraz zakres uprawnień dotyczący rozporządzania powierzonym majątkiem. Organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych Miasta wykonujących zakres działań wskazanych w statucie jednostki, określają regulaminy organizacyjne ustalone przez Prezydenta, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto dokonało centralizacji rozliczeń w podatku od towarów i usług i od tego dnia prowadzi wspólnie rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swymi jednostkami organizacyjnymi. Wszystkie wydatki ponoszone przez Miasto i jej jednostki organizacyjne są dokumentowane fakturami wystawionymi na Miasto ze wskazaniem właściwej jednostki organizacyjnej, jako odbiorcy danej usługi i towaru.

Zgodnie z ustawą o VAT, każda jednostka organizacyjna Miasta, dla celów odliczania podatku VAT, ustala odrębnie dla swojej jednostki wskaźnik proporcji, o którym mowa w art. 86 oraz art. 90 ustawy o VAT.

Miasto będzie realizować zadanie inwestycyjne pn. „Poprawa jakości kształcenia zawodowego (…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 dofinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Głównym celem projektu jest poprawa jakości kształcenia zawodowego w Zespole Szkół dostosowanego do potrzeb rynku pracy realizowanego we współpracy z pracodawcami poprzez wybudowanie nowego oraz rozbudowę istniejącego budynku warsztatów i zakup wyposażenia do praktycznej nauki zawodu. Będzie to miało znaczący wpływ na zwiększenie atrakcyjności szkolnictwa zawodowego w mieście, a tym samym doprowadzi do zwiększenia wyboru kształcenia zawodowego, jako ścieżki edukacyjnej.

Przedmiotowy projekt obejmuje:

  1. Budowę nowego oraz rozbudowę istniejącego budynku warsztatowego Centrum Kształcenia Praktycznego (…), funkcjonującego w strukturach Zespołu Szkół.
  2. Zakup wyposażenia do praktycznej nauki zawodu – branża mechaniczna, budownictwa, odnawialne źródła energii (OZE).

W modernizowanym budynku planuje się utworzenie i wyposażenie 8 pracowni. Rozbudowa polegać będzie przede wszystkim na podzieleniu dotychczasowych pomieszczeń na nowe, adaptacji pomieszczeń piwnicy na pomieszczenie sprężarek oraz korektę otworów drzwiowych. Zostanie utworzony hol komunikacyjny łączący modernizowany budynek z planowanym do wybudowania nowym obiektem. W planowanym do wybudowania nowym obiekcie zamierza się utworzyć i wyposażyć 6 pracowni na potrzeby kształcenia w zawodach: technik budownictwa, technik mechanik, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Przebudowany obiekt będzie przeznaczony do realizowania zajęć z kształcenia praktycznego, przedmiotów branży budowlanej, OZE i mechanicznej oraz jako ośrodek egzaminacyjny do przeprowadzenia egzaminów potwierdzających kwalifikację w zawodach: technik budownictwa, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, technik mechanik oraz monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie.

Cele szczegółowe projektu to:

  • przystosowanie oferty kształcenia zawodowego w ZS do kierunków rozwoju województwa w sektorze gospodarki przemysłu metalowo-maszynowego, ekoinwestycji, budownictwa ekologicznego;
  • stworzenie warunków w ZS zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej w branży budowlanej, mechanicznej oraz OZE;
  • przystosowanie budynku warsztatu Centrum Kształcenia Praktycznego do potrzeb osób niepełnosprawnych;
  • podniesienie atrakcyjności, jakości kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez wybudowanie nowego oraz modernizację i poprawę funkcjonalności istniejącego budynku warsztatów CKP;
  • poprawa sytuacji na regionalnym i lokalnym rynku pracy absolwentów ZS.

Rozbudowany budynek warsztatów do praktycznej nauki zawodu wraz z wyposażeniem pozostanie własnością Miasta, zarządzany będzie przez dyrektora Zespołu Szkół – jednostkę oświatową Miasta.

Zgodnie z § 1 statutu Zespołu Szkół, przyjętego uchwałą Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół z dnia (…) w sprawie przyjęcia Statutu Zespołu Szkół, ZS jest zespołem szkół i placówek publicznych, którego organem prowadzącym jest Miasto.

W skład Zespołu Szkół (ZS) wchodzą:

  1. Technikum;
  2. Branżowa Szkoła;
  3. Centrum Kształcenia Ustawicznego:
    1. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych,
    2. Szkoła Policealna dla Dorosłych;
  4. Centrum Kształcenia Praktycznego;
  5. Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego

Zespół Szkół, jako samorządowa jednostka budżetowa, jest objęty ustawą Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r., poz. 996 t. j.), zgodnie z którą jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne (art. 8 pkt 3). Ustawa Prawo oświatowe nakłada jednostkom samorządu terytorialnego zadania w zakresie oświaty, do których należy zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej (art. 11 ust. 2). Zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 2, w związku z art. 8 ust. 16, zadaniem oświatowym powiatu jest zakładanie i prowadzenie publicznych szkół podstawowych specjalnych szkół ponadpodstawowych, w tym integracyjnych oraz z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego oraz placówek wymienionych w art. 2 pkt 3-8 z wyjątkiem szkół i placówek o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym. Na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy prawo oświatowe, zadaniem powiatu jest także zapewnienie warunków prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych w szkołach i placówkach prowadzonych przez powiat. Art. 91 ustawy prawo oświatowe pozwala organowi prowadzącemu na włączanie szkół i placówek do zespołu szkół, a także do rozwiązywania zespołu.

Zespół Szkół jako placówka publiczna zapewnia bezpłatne nauczanie uczniom w szkołach dla młodzieży, słuchaczom w szkołach dla dorosłych i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, uczniom – młodocianym pracownikom w systemie klas wielozawodowych oraz 4-tygodniowych turnusach I, II, III stopnia teoretycznej nauki zawodu. Zajęcia praktyczne odbywają się w pracowniach i warsztatach Centrum Kształcenia Praktycznego (CKP) funkcjonującego w strukturze Zespołu lub u pracodawców na podstawie stosownej umowy. Podstawową jednostką CKP jest pracownia, której zakres działania odpowiada działom określonym w programie zajęć praktycznych. Zajęcia praktyczne prowadzone są w systemie pracowniano-laboratoryjnym lub warsztatowo-produkcyjnym w grupach złożonych z uczniów lub słuchaczy, realizujących przewidziane w określonym programie nauczania dla danego zawodu.

Rozbudowa budynku warsztatu do praktycznej nauki zawodu wraz z wyposażeniem Zespołu Szkół nie będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. Zespół Szkół nie będzie prowadził działalności dotyczącej odpłatnego wynajmu pomieszczeń czy infrastruktury, będącej w jej trwałym zarządzie dla osób, czy podmiotów zewnętrznych oraz jakiejkolwiek działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną. Obiekt ten nie będzie wykorzystywany przez Miasto do celów działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto Zespół Szkół jest placówką publiczną, prowadzącą działalność, którą stanowi działalność dydaktyczno-edukacyjna i wychowawcza.

W związku z aplikowaniem o przyznanie dofinansowania na realizację projektu pt. „Poprawa jakości kształcenia zawodowego (…)” Miasto złożyło oświadczenie o kwalifikowalności podatki VAT, w którym oświadczyło, że realizując powyższy projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miastu, w związku z realizacją projektu pn. „Poprawa jakości kształcenia zawodowego (…)” będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu pn. „Poprawa jakości kształcenia zawodowego (…)” Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do realizacji ww. projektu, ponieważ nie zostanie spełniony warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jakim jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Głównym celem realizacji projektu pn. „Poprawa jakości kształcenia zawodowego (…)” jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności realizacja zadania w zakresie edukacji publicznej, a nie osiąganie dochodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. W szczególności do tych działań należy:

  • zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
  • wykonanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie,
  • wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia może dokonać zarejestrowany, czynny podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do obniżenia podatku naliczonego, jest więc związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przywołany przepis art. 86 ustawy wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W modernizowanym i nowo wybudowanym budynku, będącym w trwałym zarządzie Zespołu Szkół, będą wykonywane tylko czynności niepodlegające opodatkowaniu (usługi edukacyjne), nie zachodzi zatem związek realizowanej inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną, a tylko taki pozwoliłby na odliczenie podatku. W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, do których należą sprawy z zakresu edukacji publicznej.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Powyższe zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z uwagi, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów/usług/robót z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, a w tym przypadku usługi i roboty budowlane wykonane w ramach powyższego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, Miastu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Reasumując, Miasto nie będzie miało prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Poprawa jakości kształcenia zawodowego (…)”, gdyż efekty ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie edukacji publicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W tym w szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy).

Ponadto w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 995, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej (pkt 1 ww. artykułu).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz w związku z art. 91 i art. 92 ustawy o samorządzie powiatowym, Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, posiada osobowość prawną i samodzielność, realizuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wykonuje, określone ustawami, zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie jej przypisanym.

W celu wykonywania zadań Miasto tworzy jednostki organizacyjne, a także zawiera umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi. Jednostki organizacyjne Miasta tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek Rada Miejska. Statut jednostki organizacyjnej określa m.in. zakres jej działania, siedzibę, zakres wyposażenia w majątek trwały oraz zakres uprawnień dotyczący rozporządzania powierzonym majątkiem. Organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych Miasta wykonujących zakres działań wskazanych w statucie jednostki, określają regulaminy organizacyjne ustalone przez Prezydenta, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto dokonało centralizacji rozliczeń w podatku od towarów i usług i od tego dnia prowadzi wspólnie rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swymi jednostkami organizacyjnymi. Wszystkie wydatki ponoszone przez Miasto i jej jednostki organizacyjne są dokumentowane fakturami wystawionymi na Miasto ze wskazaniem właściwej jednostki organizacyjnej, jako odbiorcy danej usługi i towaru.

Miasto będzie realizować zadanie inwestycyjne pn. „Poprawa jakości kształcenia zawodowego (…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 dofinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Głównym celem projektu jest poprawa jakości kształcenia zawodowego w Zespole Szkół dostosowanego do potrzeb rynku pracy realizowanego we współpracy z pracodawcami poprzez wybudowanie nowego oraz rozbudowę istniejącego budynku warsztatów i zakup wyposażenia do praktycznej nauki zawodu. Będzie to miało znaczący wpływ na zwiększenie atrakcyjności szkolnictwa zawodowego w mieście, a tym samym doprowadzi do zwiększenia wyboru kształcenia zawodowego, jako ścieżki edukacyjnej.

Przedmiotowy projekt obejmuje:

  1. Budowę nowego oraz rozbudowę istniejącego budynku warsztatowego Centrum Kształcenia Praktycznego, funkcjonującego w strukturach Zespołu Szkół.
  2. Zakup wyposażenia do praktycznej nauki zawodu – branża mechaniczna, budownictwa, odnawialne źródła energii (OZE).

W modernizowanym budynku planuje się utworzenie i wyposażenie 8 pracowni. Rozbudowa polegać będzie przede wszystkim na podzieleniu dotychczasowych pomieszczeń na nowe, adaptacji pomieszczeń piwnicy na pomieszczenie sprężarek oraz korektę otworów drzwiowych. Zostanie utworzony hol komunikacyjny łączący modernizowany budynek z planowanym do wybudowania nowym obiektem. W planowanym do wybudowania nowym obiekcie zamierza się utworzyć i wyposażyć 6 pracowni na potrzeby kształcenia w zawodach: technik budownictwa, technik mechanik, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Przebudowany obiekt będzie przeznaczony do realizowania zajęć z kształcenia praktycznego, przedmiotów branży budowlanej, OZE i mechanicznej oraz jako ośrodek egzaminacyjny do przeprowadzenia egzaminów potwierdzających kwalifikację w zawodach: technik budownictwa, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, technik mechanik oraz monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie.

Rozbudowany budynek warsztatów do praktycznej nauki zawodu wraz z wyposażeniem pozostanie własnością Miasta, zarządzany będzie przez dyrektora Zespołu Szkół – jednostkę oświatową Miasta.

Zgodnie z § 1 statutu Zespołu Szkół, przyjętego uchwałą Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół z dnia (…) w sprawie przyjęcia Statutu Zespołu Szkół, ZS jest zespołem szkół i placówek publicznych, którego organem prowadzącym jest Miasto.

Zespół Szkół, jako samorządowa jednostka budżetowa, jest objęty ustawą Prawo oświatowe, zgodnie z którą jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne (art. 8 pkt 3).

Zespół Szkół jako placówka publiczna zapewnia bezpłatne nauczanie uczniom w szkołach dla młodzieży, słuchaczom w szkołach dla dorosłych i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, uczniom – młodocianym pracownikom w systemie klas wielozawodowych oraz 4-tygodniowych turnusach I, II, III stopnia teoretycznej nauki zawodu. Zajęcia praktyczne odbywają się w pracowniach i warsztatach Centrum Kształcenia Praktycznego (CKP) funkcjonującego w strukturze Zespołu lub u pracodawców na podstawie stosownej umowy. Podstawową jednostką CKP jest pracownia, której zakres działania odpowiada działom określonym w programie zajęć praktycznych. Zajęcia praktyczne prowadzone są w systemie pracowniano-laboratoryjnym lub warsztatowo-produkcyjnym w grupach złożonych z uczniów lub słuchaczy, realizujących przewidziane w określonym programie nauczania dla danego zawodu.

Rozbudowa budynku warsztatu do praktycznej nauki zawodu wraz z wyposażeniem Zespołu Szkół nie będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. Zespół Szkół nie będzie prowadził działalności dotyczącej odpłatnego wynajmu pomieszczeń czy infrastruktury, będącej w jej trwałym zarządzie dla osób, czy podmiotów zewnętrznych oraz jakiejkolwiek działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną. Obiekt ten nie będzie wykorzystywany przez Miasto do celów działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto Zespół Szkół jest placówką publiczną, prowadzącą działalność, którą stanowi działalność dydaktyczno-edukacyjna i wychowawcza.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Miastu, w związku z realizacją projektu pn. „Poprawa jakości kształcenia zawodowego (…)” będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia przedmiotowego projektu.

Na podstawie powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – rozbudowa budynku warsztatu do praktycznej nauki zawodu wraz z wyposażeniem Zespołu Szkół nie będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. Zespół Szkół nie będzie prowadził działalności dotyczącej odpłatnego wynajmu pomieszczeń czy infrastruktury, będącej w jej trwałym zarządzie dla osób, czy podmiotów zewnętrznych oraz jakiejkolwiek działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto – jak wskazał Wnioskodawca – obiekt ten nie będzie wykorzystywany przez Miasto do celów działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów art. 15 ust. 2 ustawy. Zespół Szkół jest placówką publiczną, prowadzącą działalność, którą stanowi działalność dydaktyczno-edukacyjna i wychowawcza.

Podsumowując, Miastu w związku z realizacją projektu pn. „Poprawa jakości kształcenia zawodowego (…)” nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r., poz. 1307, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj