Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.639.2018.2.TK
z 6 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2018 r. (data wpływu 17 września 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2018 r. (data wpływu 21 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zmniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zmniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(…)”. Wniosek uzupełniono w dniu 21 listopada 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest powiatem, którego zasady funkcjonowania reguluje m.in. ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 995, z późn. zm.) – dalej: ustawa o samorządzie powiatowym – zgodnie z którą wykonuje on określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Wnioskodawca posiada status czynnego podatnika VAT.

Zgodnie z przyjętym modelem funkcjonowania, wykonywanie wybranych zadań nałożonych przepisami prawa – przede wszystkim o charakterze ponadgminnym – Powiat powierza utworzonym w tym celu jednostkom organizacyjnym. Zadania z zakresu edukacji publicznej realizowane są m.in. przez Zespół Szkół Rolniczych (dalej: ZSR) oraz Zespół Szkół Technicznych (dalej: ZST), działające w formie jednostek budżetowych. Dotychczas (tj. do dnia 31 grudnia 2016 r.), ZSR oraz ZST zarejestrowani byli jako odrębni od Wnioskodawcy podatnicy VAT. Niemniej jednak, z uwagi na treść art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454), od dnia 1 stycznia 2017 r. Powiat zobowiązany został do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi (w tym jednostkami budżetowymi). W konsekwencji Wnioskodawca wstąpił we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku VAT prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych – również prawa i obowiązki ZSR oraz ZST.

Z perspektywy systemu podatku VAT, działalność ZSR oraz ZST polega na wykonywaniu zarówno czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych z VAT (na podstawie interpretacji indywidulanej z dnia 10 kwietnia 2017 r. sygn. 0461-ITPP2.4512.113.2017.1.AJ, działalność edukacyjna prowadzona przez Szkoły uznana została przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej za zwolnioną od podatku VAT). Wnioskodawca pragnie przy tym zaznaczyć, iż działalność opodatkowana ZSR oraz ZST dotyczy: wynajmu sklepiku szkolnego, wynajmu pod automat, wynajmu garaży, wynajmu sali konferencyjnej, dzierżawy działki przez telefonię cyfrową oraz Państwowy Instytut Geologiczny, usług na rzecz wspólnot mieszkaniowych, sprzedaży posiłków pracownikom administracji i obsługi, wynajmu pokoi w internacie.

Obecnie Powiat przystępuje do realizacji inwestycji w ramach projektu pn. „(…)”. Inwestycja polega na modernizacji pracowni zawodowych w Zespole Szkół Rolniczych i Zespole Szkół Technicznych (dalej: Inwestycja).

Bezpośrednim beneficjentem projektu jest Powiat. Grupę docelową stanowią uczniowie, wychowankowie, nauczyciele kształcenia zawodowego i ustawicznego Zespołu Szkół Rolniczych i Zespołu Szkół Technicznych. Ww. szkoły zarządzane są przez Powiat.

Niniejszy projekt w ZST skierowany jest do zawodów technik mechaniki i technik elektryk. Projekt polega na remoncie części szkoły oraz budynku internatu, w którym znajdować się będą pracownie elektryczno-energetyczne, mechaniczne, oraz zakupie odpowiedniego wyposażenia do budynku ZST. Ze względu na nieprzystosowanie instalacji energii elektrycznej, w ramach projektu zostanie wykonana nowa instalacja energii elektrycznej w pracowniach elektrycznych. Inwestycja znajduje się na działce nr 319/1.

Niniejszy projekt w ZSR polega na doposażeniu pracowni planowania żywienia, pracowni obsługi konsumenta i pracowni gastronomicznej, wraz z remontem pracowni obsługi konsumenta i pracowni gastronomicznej w budynku ZSR. Inwestycja znajduje się w obrębie ewidencyjnym na działce 618.

Głównym celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych mieszkańców powiatu siemiatyckiego poprzez zapewnienie odpowiedniego standardu infrastruktury edukacyjnej niezbędnej do poprawy jakości kształcenia oraz wzrost poziomu wykształcenia i poprawa dostępu do edukacji mieszkańców województwa podlaskiego. Cel jest zgodny z celem Priorytetu VIII Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Przedmiotowy projekt jest optymalnym narzędziem do osiągnięcia założonych celów.

Celami szczegółowymi osiągniętymi poprzez realizację projektu będą:

  • zapewnienie wysokiej jakości kształcenia i umożliwienie realizacji podstawy programowej kształcenia w zawodzie;
  • unowocześnienie bazy edukacyjnej;
  • dostosowanie oferty kształcenia do potrzeb regionalnego i lokalnego rynku pracy;
  • poprawa efektywności kształcenia praktycznego w ZST i ZSR,
  • zwiększenie kwalifikacji uczniów;
  • zacieśnienie współpracy pomiędzy szkolnictwem a biznesem;
  • zwiększenie skuteczności nauczania;
  • poprawa stanu technicznego budynków pracowni;
  • poprawa warunków nauki i pracy w pracowniach;
  • wzrost prestiżu szkoły dzięki zwiększonej efektywności nauczania i kwalifikacji nauczycieli.

W ramach projektu zostaną wykonane:

  1. ZSR:
    • remont pomieszczeń budynku szkolnego;
    • wyposażenie pracowni dydaktycznych, w tym:
      • pracowni planowania żywienia,
      • pracowni obsługi konsumenta,
      • pracowni gastronomicznej.
  2. ZST:
    • remont pomieszczeń budynków Zespołu Szkół,
    • instalacje elektryczne budynku szkolnego,
    • wyposażenie pracowni dydaktycznych, w tym:
      • pracownia obrabiarek CNC,
      • pracownia rysunku technicznego,
      • pracownia technologii mechanicznej,
      • warsztaty szkolne,
      • wyposażenie pracowni elektryczno-energetycznych.

W pomieszczeniach budynków szkolnych objętych niniejszym projektem będzie prowadzona wyłącznie działalność edukacyjna, nie przewiduje się prowadzenia działalności odpłatnej.

Wnioskodawca wykonuje zadania własne przypisane ustawą o samorządzie powiatowym oraz innymi ustawami, niezastrzeżonymi dla innych podmiotów. Przedmiotowy projekt będzie wypełniał ten obowiązek przede wszystkim poprzez realizację zadań własnych z zakresu szkolnictwa i edukacji. Majątek wytworzony w ramach realizowanego projektu będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności poza działalnością gospodarczą, tj. szkolnictwo i edukacja publiczna, dlatego też towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności poza działalnością gospodarczą.

Ponoszone w ramach realizacji przedmiotowego projektu wydatki będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że opisany we wniosku projekt realizowany będzie w związku z działalnością statutową Powiatu i należy do zadań wskazanych w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Zgodnie z ww. przepisem Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Towary i usługi nabyte w ramach projektu pn. „(…)” będą wykorzystywane wyłącznie do usług w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży świadczonych przez Powiat za pośrednictwem jednostek objętych systemem oświaty i będą korzystały ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do zmniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych nakładów w ramach realizowanego projektu, gdyż przedmiotowe zadanie nie służy działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

Uzasadnienie stanowiska

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przywołana regulacja bezpośrednio formułuje jedną z podstawowych zasad podatku VAT, w myśl której podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, niemniej jednak wyłącznie w przypadku, gdy przedmiotowe towary lub usługi służą wykonywaniu przez niego czynności opodatkowanych. W konsekwencji, prawo do odliczenia nie przysługuje w odniesieniu do wszelkich zakupów, które służą w całości czynnościom zwolnionym lub niepodlegającym VAT.

Jak Wnioskodawca wskazał uprzednio w opisie sprawy, Powiat w rozumieniu ustawy o samorządzie powiatowym jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada on osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego, są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie, realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust 2 ustawy o VAT. W tym miejscu należy ponownie wskazać, że ZSR oraz ZST nie są samodzielnymi podatnikami VAT. Są jednostkami, które zostały scentralizowane w ramach Powiatu i wszystkie czynności związane z podatkiem VAT dotyczące działalności ZSR oraz ZST są rozliczane przez Powiat.

Biorąc od uwagę powyższe, należy wskazać że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien bezpośrednio przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT lub zwolnionej od podatku VAT). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, odlicza podatek naliczony w całości.

Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, tj. działalności zwolnionej od podatku VAT, podatnik winien zastosować proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT (tzw. współczynnik VAT).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnymi na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Wnioskodawca, czynny podatnik VAT, rozpoczyna realizację projektu pn. „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Produktem i głównym celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych mieszkańców powiatu siemiatyckiego poprzez zapewnienie odpowiedniego standardu infrastruktury edukacyjnej niezbędnej do poprawy jakości kształcenia oraz wzrost poziomu wykształcenia i poprawa dostępu do edukacji mieszkańców województwa podlaskiego.

Z tytułu realizacji projektu Powiat nie będzie osiągał żadnych przychodów.

Wnioskodawca wykonuje zadania własne przypisane ustawą o samorządzie powiatowym oraz innymi ustawami, niezastrzeżonymi dla innych podmiotów. Przedmiotowy projekt będzie wypełniał ten obowiązek przede wszystkim poprzez realizację zadań własnych z zakresu szkolnictwa i edukacji.

Majątek wytworzony w ramach realizowanego projektu będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności poza działalnością gospodarczą, tj. szkolnictwo i edukacja publiczna.

Ponoszone w ramach realizacji przedmiotowego projektu wydatki będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku nabycia wybranych towarów i usług służących realizacji projektu pn. „(…)” Powiat nie będzie miał prawa do zmniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ przedmiotowy projekt będzie związany z realizacją przez Powiat jego zadań własnych z zakresu szkolnictwa i edukacji i tym samym towary i usługi nabyte w ramach projektu będą wykorzystane wyłącznie do czynności poza działalnością gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 995, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej (pkt 1 ww. artykułu).

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Powiat posiada status czynnego podatnika VAT.

Zgodnie z przyjętym modelem funkcjonowania, wykonywanie wybranych zadań nałożonych przepisami prawa – przede wszystkim o charakterze ponadgminnym – Powiat powierza utworzonym w tym celu jednostkom organizacyjnym. Zadania z zakresu edukacji publicznej realizowane są m.in. przez Zespół Szkół Rolniczych oraz Zespół Szkół Technicznych, działające w formie jednostek budżetowych. Do dnia 31 grudnia 2016 r.), ZSR oraz ZST zarejestrowani byli jako odrębni od Wnioskodawcy podatnicy VAT. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Powiat zobowiązany został do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi (w tym jednostkami budżetowymi). W konsekwencji Wnioskodawca wstąpił we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku VAT prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych – również prawa i obowiązki ZSR oraz ZST.

Obecnie Powiat przystępuje do realizacji inwestycji w ramach projektu pn. „(…)”. Inwestycja polega na modernizacji pracowni zawodowych w Zespole Szkół Rolniczych i Zespole Szkól Technicznych. (jednostek organizacyjnych Powiatu)

Ponoszone w ramach realizacji przedmiotowego projektu wydatki będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę.

Opisany we wniosku projekt realizowany będzie w związku z działalnością statutową Powiatu i należy do zadań wskazanych w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Zgodnie z ww. przepisem Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Towary i usługi nabyte w ramach projektu pn. „(…)” będą wykorzystywane wyłącznie do usług w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży świadczonych przez Powiat za pośrednictwem jednostek objętych systemem oświaty i będą korzystały ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości po stronie Wnioskodawcy budzi kwestia prawa do zmniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek planowanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak wynika z oświadczenia Wnioskodawcy „W pomieszczeniach budynków szkolnych objętych niniejszym projektem będzie prowadzona wyłącznie działalność edukacyjna, nie przewiduje się prowadzenia działalności odpłatnej”.

Ponadto towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do usług w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży, świadczonych przez Powiat za pośrednictwem jednostek objętych systemem oświaty, korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zmniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Zatem w analizowanej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj