Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-186/12-2/TW
z 4 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2012 r. (data wpływu 4 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia od akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia od akcyzy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest właścicielem sieci sklepów detalicznych. W prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wykorzystuje nabywane wyroby energetyczne z zapłaconą akcyzą bądź podlegające zwolnieniu od opodatkowania, w tym m.in. olej napędowy - CN 2710 19 41 służący do napędu agregatów prądotwórczych, olej opałowy - CN 2710 19 51 do 2710 19 69 wykorzystywany w kotłach opałowych, gaz ziemny - CN 2711 11 00 wykorzystywany w kotłach gazowych, gaz - CN 2711 12 11 do 2711 19 00 w butlach gazowych do napędu wózków widłowych. Spółka nabywa również napoje alkoholowe - CN 2203 do 2208 w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jako zarejestrowany odbiorca bądź z zapłaconą akcyzą i dokonuje ich sprzedaży w prowadzonej sieci sklepów detalicznych.

Spółka jest zarejestrowana dla celów podatku akcyzowego, posiada zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany odbiorca oraz nie posiada zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Dla celów prowadzonej działalności Spółka dokonuje również nabycia pozostałych węglowodorów gazowych o kodach CN 2711 12 11 do 2711 19 00 (dalej: węglowodory gazowe), które przeznaczone są przez dostawcę i zużywane przez Spółkę do celów opałowych.

Dostawca węglowodorów gazowych występuje jako podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący albo zarejestrowany odbiorca (z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych, dalej jako zarejestrowany odbiorca). Dostawa węglowodorów gazowych do Spółki jest więc realizowana w jednym ze schematów określonym w art. 32 ust. 3 pkt 1, 3 lub 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą akcyzową.

Dostawa jest obejmowana zabezpieczeniem akcyzowym i dokumentowana dokumentem dostawy przez dostawcę. Dostawca spełnia również pozostałe warunki stosowania przez niego zwolnienia od opodatkowania wymagane przez przepisy akcyzowe dla dostawy węglowodorów gazowych do podmiotu zużywającego.

Spółka posiada natomiast wątpliwości, co do warunków, które muszą być przez nią spełnione dla zastosowania zwolnienia od opodatkowania dostarczonych przez dostawcę węglowodorów gazowych zużywanych przez Spółkę do celów opałowych. Z tego względu Spółka zwraca się z następującym pytaniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie warunki muszą być spełnione przez Spółkę w przedstawionym stanie faktycznym dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania węglowodorów gazowych wykorzystywanych przez Spółkę do celów opałowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym dla zastosowania zwolnienia od opodatkowania określonego w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej będzie on zobowiązany wyłącznie do:

  • przedstawienia dostawcy pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy akcyzowej,
  • potwierdzenia dostawy węglowodorów akcyzowych od dostawcy na dołączonym dokumencie dostawy,
  • zużycia dostarczonych węglowodorów do celów opałowych.

2. Uzasadnienie stanowiska Spółki

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Wskazane powyżej zwolnienie ma więc zastosowanie jeżeli spełnione są następujące warunki:

  1. węglowodory gazowe są przeznaczone i używane przez podmiot zużywający do celów opałowych;
  2. węglowodory te są przedmiotem dostaw w schematach określonych w art. 32 ust. 3 ustawy akcyzowej;
  3. zostaną spełnione warunki określone w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej.

Należy zwrócić uwagę, że w przedstawionym stanie faktycznym niektóre warunki stosowania zwolnienia muszą być spełnione przez dostawców węglowodorów gazowych, a inne przez Spółkę. Poniżej Zainteresowany przedstawia szczegółowe omówienie takich warunków w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego.

Ad. a) Przeznaczenie i zużycie przez podmiot zużywający.

Definicja podmiotu zużywającego została zawarta przez ustawodawcę w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy akcyzowej. Zgodnie z tym przepisem podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Jak wynika ze stanu faktycznego Spółka posiada siedzibę na terytorium kraju oraz zużywa węglowodory gazowe na cele opałowe, a więc uprawniające do stosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie określonego w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej. Spółka w opisanym stanie faktycznym występuje wiec jako podmiot zużywający.

Jak wskazano w stanie faktycznym węglowodory gazowe są również przeznaczone przez dostawcę do celów opałowych, co wynika wprost z wystawianego przez ten podmiot dokumentu dostawy określonego w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy akcyzowej.

Z powyższych względów pierwszy ze wskazanych warunków będzie spełniony w przedstawionym stanie faktycznym.

Ad. b) Schemat dostaw węglowodorów gazowych.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy akcyzowej, zwolnienie z opodatkowania określone w ust. 1 stosuje się wyłącznie w przypadku, gdy wyroby objęte zwolnieniem są:

  • dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego;
  • dostarczane od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego;
  • nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego.

Jak wynika ze stanu faktycznego dostawa będzie realizowana przez podmiot posiadający zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący bądź zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany odbierający. Jak wyżej wskazano Spółka będzie natomiast w przedmiotowej transakcji występowała jako podmiot zużywający. Z tych względów drugi ze wskazanych warunków będzie, w przedstawionym stanie faktycznym, spełniony.

Ad. c) Pozostałe warunki stosowania zwolnienia.

Analiza przepisów art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej prowadzi do wniosku, że w przedstawionym stanie faktycznym muszą zostać spełnione następujące warunki:

  1. dostawa musi zostać objęta zabezpieczeniem przez dostawcę węglowodorów gazowych;
  2. do dostawy musi zostać dołączony dokument dostawy;
  3. prowadzona musi być ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem;
  4. Spółka ma obowiązek przedstawić dostawcy pisemne potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy akcyzowej;
  5. Spółka jest zobowiązana do potwierdzenia odbioru węglowodorów gazowych na dokumencie dostawy przedstawionym przez dostawcę.

Ad 1) oraz 2) Zabezpieczenie akcyzowe oraz dokument dostawy.

Jak Spółka wskazała w stanie faktycznym dostawca będzie obejmował dostarczane węglowodory gazowe zabezpieczeniem akcyzowym oraz będzie dołączał do dostarczanych węglowodorów gazowych dokument dostawy.

Ad. 3) Ewidencja węglowodorów gazowych podlegających zwolnieniu

Zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej, prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem dotyczy podmiotu prowadzącego skład podatkowy, podmiotu pośredniczącego, zarejestrowanego odbiorcy oraz podmiotu zużywającego.

Jak Spółka wskazała w stanie faktycznym, dostawca występujący jako podmiot posiadający zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący bądź zarejestrowany odbiorca będzie wypełniał wszystkie warunki dotyczące stosowania przedmiotowego zwolnienia.

Należy natomiast zwrócić uwagę, że Spółka jako podmiot zużywający nie będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji węglowodorów gazowych objętych zwolnieniem od opodatkowania. Zgodnie bowiem z art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej obowiązek ten nie dotyczy podmiotu zużywającego, który wyłącznie do celów opałowych zużywa pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Ad. 4) i 5) Potwierdzenie rejestracji oraz potwierdzenie odbioru węglowodorów akcyzowych.

Dla zastosowania zwolnienia Spółka będzie zobowiązana do przedstawienia dostawcy pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy akcyzowej oraz zobowiązana będzie dokonać potwierdzenia odbioru węglowodorów gazowych od dostawcy na dokumencie dostawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj