Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.597.2018.2.IT
z 12 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2018 r. (data wpływu 19 września 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 listopada 2018 r. (data wpływu 21 listopada 2018 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 6 listopada 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 9 listopada 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku uwzględnienia w podstawie opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację Projektu – jest nieprawidłowe,
  • uwzględnienia w podstawie opodatkowania wkładu własnego otrzymanego od Uczestników Projektu – jest prawidłowe,
  • dokumentowania otrzymanej dotacji notą księgową lub obciążeniową – jest nieprawidłowe,
  • dokumentowania otrzymanego wkładu własnego od Uczestników Projektu fakturami – jest prawidłowe,
  • możliwości uznania otrzymanej dotacji oraz wkładów własnych Uczestników za kwotę brutto, tj. zawierającą podatek VAT – jest prawidłowe,
  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji oraz wkładu własnego otrzymanego od Uczestników na realizacje Projektu, dokumentowania otrzymanej dotacji oraz otrzymanego wkładu własnego od Uczestników, uznania otrzymanej dotacji oraz wkładów własnych Uczestników za kwotę brutto, prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 15 listopada 2018 r., złożonym w dniu 15 listopada 2018 r. (data wpływu 21 listopada 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 6 listopada 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest ogólnokrajową organizacją związkową reprezentującą interesy pracowników zakładów pracy branży spożywczej, działającą na rzecz ochrony praw pracowniczych, ochrony ruchu i dorobku spółdzielczości oraz handlu rodzimego.

Do głównych zadań Wnioskodawcy zgodnie ze statutem należy:

  1. Rozwijanie wiedzy zawodowej i związkowej działaczy oraz członków związków poprzez organizowanie szkoleń i warsztatów.
  2. Usprawnienie obiegu informacji i propagandy wewnątrzzwiązkowej poprzez przekazywanie wydawnictw informacyjnych, systematyczne spotkania organizowane w układzie wojewódzkim i terenowym.
  3. Wspieranie organizacji członkowskich w zakresie niezbędnych interwencji prawnych wynikających ze stosunków pomiędzy zarządami spółdzielni a zakładowymi organizacjami związkowymi.
  4. Inspirowanie i wspieranie tworzenia nowych zakładowych organizacji związkowych.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31b ustawy o VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działa na rzecz tylko swoich członków na podstawie Statutu, a przychody uzyskuje ze składek członkowskich VAT oraz dotacji. W ramach realizacji projektu objętego zakresem wniosku Wnioskodawca wykonywał czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, tj. usługi w zakresie doradztwa.

W 2016 r. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie Projektu: Wsparcie na rzecz zarządzania strategicznego spółdzielni w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Działanie 2.2 (dalej: Projekt) z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: PARP).

Projekt miał na celu wzrost rentowności sprzedaży 74 spółdzielni będących MŚP o min. 5% poprzez przeprowadzenie analizy potrzeb rozwojowych, opracowanie planów rozwojowych (PR), monitoring i doradztwo w zakresie wdrożenia PR, analizę faktycznej dostępności usług w branży handlowej i podejmowaniu działań interwencyjnych z wykorzystaniem wsparcia partnerów społecznych w okresie 1 września 2016 r. – 31 października 2017 r.

Działaniami projektowymi były:

  1. Zarządzanie projektem
  2. Realizacja doradztwa i opracowanie planów rozwojowych.

Przy realizacji Projektu Wnioskodawca współpracował na zasadzie partnerstwa z niezależnymi podmiotami (dalej: Partnerzy). W ramach Projektu świadczone były usługi doradcze, realizowane przez podmioty zewnętrzne - firmy, które za swoje usługi wystawiały faktury VAT na rzecz Wnioskodawcy i Partnerów. Zarówno Wnioskodawca, jak i Partnerzy nie zatrudniali osób, które w ramach ich struktur zajmowałyby się świadczeniem usług doradczych w celu realizacji Projektu. Wnioskodawca w związku z realizacją projektu świadczył usługi doradcze, koordynował i administrował projektem. Partnerzy świadczyli usługi doradcze oraz przygotowywali Plany Rozwoju na rzecz uczestników Projektu. PARP nie był zleceniodawcą usług realizowanych w Projekcie.

Umowa zawarta z PARP przewidywała dotację na finansowanie 90% kosztów kwalifikowalnych związanych z realizacją Projektu, natomiast 10% kosztów finansowane było wkładem własnym uczestników Projektu i Partnerstwa. Pozyskana dotacja miała charakter zakupowy, ponieważ służyła pokryciu kosztów realizacji Projektu. Dotacja w ocenie Wnioskodawcy nie miała bezpośredniego wpływu na kwotę należną z tytułu świadczenia usługi, ponieważ przeznaczona była na pokrycie ściśle określonych kosztów kwalifikowalnych niezbędnych do realizacji Projektu i określonych w zaakceptowanym wniosku o dofinansowanie. Zgodnie z umową zawartą z PARP, beneficjentem dotacji był Wnioskodawca. Projekt był jednakże realizowany w partnerstwie, które tworzyli Wnioskodawca oraz Partnerzy i z tego względu część środków otrzymanych z dotacji była przekazywana Partnerom.

Dotacja przeznaczona była w szczególności na:

  • pokrycie kosztów wynagrodzeń i podróży służbowych osób realizujących Projekt,
  • usługi najmu pomieszczeń, w których realizowany był Projekt,
  • usługi gastronomiczne świadczone na seminariach organizowanych w ramach Projektu,
  • usługi i towary związane z przygotowaniem materiałów dla uczestników Projektu.

Zgodnie z regulaminem konkursu wymagany wkład własny wynosił, jak wskazano wyżej, co najmniej 10% wartości wydatków kwalifikowalnych projektu. W związku z tym wkład własny Wnioskodawcy i Partnerów projektu został wniesiony w wysokości 49 988,20 PLN przy wartości projektu 1 396 332,00 PLN, stanowiąc uzupełnienie wkładu pieniężnego wnoszonego przez uczestników Projektu. Wniesienie wkładu własnego przez uczestników Projektu zostało udokumentowane notą księgową wystawioną przez Wnioskodawcę.

Wartość wydatków kwalifikowalnych projektu - 1 396 332,00 PLN, w tym:

  • wkład pieniężny od przedsiębiorców - 89 645,00 PLN
  • wkład własny od Wnioskodawcy i Partnerów - 49 988,20 PLN,
    który łącznie wynosił 139 633,20 PLN i stanowił 10 % wartości wydatków kwalifikowalnych projektu
  • wnioskowane dofinansowanie w kwocie 1 256 698,80 PLN stanowiło 90 % wartości wydatków kwalifikowalnych projektu.


Dotacja współfinansowana ze środków UE oraz wkład własny partnerstwa i uczestników Projektu pokrywały koszty związane z realizacją Projektu zostały wyłącznie i w całości przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu.


Środki otrzymane z dotacji wpływały bezpośrednio na rachunek Wnioskodawcy, a następnie w części były dystrybuowane na rzecz Partnerów na podstawie kwartalnych zaliczek. Partnerzy rozliczali się z Wnioskodawcą na podstawie zawartej umowy. Partnerzy rozliczali się z każdej zaliczki przedstawiając Wnioskodawcy zestawienie poniesionych wydatków, a Wnioskodawca to zestawienie akceptował. Na podstawie zaakceptowanych zestawień przedłożonych przez Partnera Wnioskodawca pozyskiwał kolejne transze środków z PARP na realizację projektu. W ramach realizowanego Projektu Partnerzy i Wnioskodawca nie realizowali wobec siebie żadnych świadczeń, a jedynie działali wspólnie w ramach Partnerstwa w celu realizacji Projektu.

W wyniku weryfikacji zgodności realizacji Projektu z umową o dofinansowanie przeprowadzonej przez PARP, stwierdzono, iż podatek VAT w projektach dofinansowanych w ramach Działania 2.2. może zostać uznany za koszt nie kwalifikowalny ze względu na istnienie wg Ministerstwa Finansów, prawnej możliwości odzyskania zapłaconego podatku w projektach doradczych.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca wskazał, że zawarł wraz z Uczestnikami umowy. Przedmiotem niniejszych umów było świadczenie usługi doradczej w zakresie: analizy potrzeb rozwojowych, przygotowania planu rozwoju, monitoringu i doradztwa w zakresie wdrożenia Planu Rozwoju, zatwierdzonej do realizacji w projekcie „Wsparcie na rzecz zarządzania strategicznego spółdzielni” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, umowa z dnia ... 2016 r., realizowanego w partnerstwie przez Wnioskodawcę i Partnerów.

Na mocy niniejszych umów Uczestnicy zostali objęci wsparciem doradczym w wymiarze 56h uwzględniającym następujące etapy:

  • I ETAP - Opracowanie analizy potrzeb rozwojowych, w tym: analiza dokumentacji wewnętrznej przedsiębiorstwa, analiza potrzeb przedsiębiorstwa i pracowników w zakresie perspektywy finansowej, rynku, procesów wewnętrznych, infrastruktury, przedstawienie raportu zawierającego diagnozę przedsiębiorstwa - warsztaty i wywiady z kluczową kadrą zarządzającą i kierowniczą przedsiębiorstwa oraz pracownikami, w tym z osobami 45+ i osobami z niepełnosprawnością – 32h,
  • II ETAP - Przygotowanie Planu Rozwoju - doradztwo, konsultacje z kluczową kadrą zarządzającą i kierowniczą – 20h,
  • III ETAP - Monitoring i doradztwo w zakresie wdrożenia Planu Rozwojowego - doradztwo, spotkania, konsultacje z kluczową kadrą zarządzającą – 4h.


Na mocy zawartych umów Wnioskodawca zobowiązał się:

  1. do przeprowadzenia doradztwa określonego w § 2 ust. 1 umowy, we współpracy z kadrą zarządzającą, kierowniczą i pracownikami Uczestników,
  2. do zapewnienia wykwalifikowanej kadry doradców kluczowych i pomocniczych realizujących usługę doradczą spełniających wymagania określone w regulaminie konkursu,
  3. na podstawie art. 5 ust. 3, 4 Ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do wystawienia Uczestnikom zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis zgodnie ze wzorem określonym w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 354, z późn. zm.).

Na podstawie zawartych umów Uczestnicy zobowiązali się:

  1. do zapewnienia pomieszczeń w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia doradztwa,
  2. do oddelegowania i zapewnienia udziału w poszczególnych etapach doradztwa kluczowej kadry zarządzającej, kierowniczej oraz pracowników w celu prawidłowej realizacji umowy,
  3. do przekazania danych, informacji i dokumentów na temat przedsiębiorstwa niezbędnych do świadczenia usługi doradczej w uzgodnionym zakresie i formie,
  4. do regularnego, punktualnego i aktywnego uczestnictwa w doradztwie,
  5. do bieżącego informowania Wnioskodawcy o wszystkich zdarzeniach mających wpływ na realizację usługi, informowania o zmianie danych przedsiębiorstwa oraz niezbędnych danych kontaktowych,
  6. do przechowywania dokumentacji związanej z realizacją projektu „Wsparcie na rzecz zarządzania strategicznego spółdzielni” przez 10 lat, licząc od dnia jej przyznania, w sposób zapewniający dostępność, poufność i bezpieczeństwo,
  7. do poddania się kontroli dokonywanej przez uprawnione podmioty w zakresie prawidłowości realizacji projektu poprzez udostępnienie kontrolującym wglądu w dokumenty, w tym dokumenty finansowe, kadrowe oraz dokumenty w formie elektronicznej związane ze świadczeniem usługi doradczej.

Zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie, wniesienie wkładu własnego przez Uczestników Projektu jest obowiązkowe.


Wnioskodawcę i Partnerów wiąże umowa partnerska. Przedmiotem umowy jest partnerstwo na rzecz realizacji Projektu „Wsparcie na rzecz zarządzania strategicznego spółdzielni”, realizowanego w ramach Osi Priorytetowej II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Działania 2.2 Wsparcie na rzecz zarządzania strategicznego przedsiębiorstw oraz budowy przewagi konkurencyjnej na rynku Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, 2014-2020.

Zgodnie z postanowieniami umowy strony ponoszą odpowiedzialność za prawidłową realizację umowy o dofinansowanie umowy Projektu.

Strony umowy uzgodniły, że Wnioskodawca pełni funkcję Lidera projektu i jest odpowiedzialny za:

  1. reprezentowanie Partnerów przed Instytucją Pośredniczącą w procesie ubiegania się o dofinansowanie projektu, a po zawarciu umowy o dofinansowanie, reprezentowanie Partnerów w trakcie realizacji Projektu;
  2. koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) prawidłowości działań Partnerów przy realizacji zadań, zawartych w projekcie;
  3. zapewnienie udziału Partnerów w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań, na zasadach określonych w niniejszej umowie;
  4. wsparcie Partnerów w realizacji powierzonych zadań;
  5. zapewnienie sprawnego systemu komunikacji z Partnerami, oraz Instytucją Pośredniczącą;
  6. zapewnienie prawidłowości operacji finansowych, w szczególności poprzez wdrożenie systemu zarządzania i kontroli finansowej Projektu;
  7. pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją zadań partnerstwa;
  8. przedkładanie wniosków o płatność do Instytucji Pośredniczącej, celem rozliczenia wydatków w Projekcie oraz otrzymania środków na dofinansowanie zadań Wnioskodawcy i Partnerów;
  9. gromadzenie informacji o uczestnikach projektu i przekazywanie ich do Instytucji Pośredniczącej;
  10. informowanie Instytucji Pośredniczącej o problemach w realizacji Projektu;
  11. monitorowanie i kontrola udzielanej w ramach partnerstwa pomocy publicznej;
  12. koordynację działań partnerstwa na rzecz upowszechniania informacji o nim i jego celów;
  13. wypełnianie obowiązków wynikających z umowy o dofinansowanie Projektu.


Partnerzy upoważnili Wnioskodawcę do reprezentowania Partnerstwa wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją Projektu, w tym do zawarcia w ich imieniu i na ich rzecz umowy o dofinansowanie Projektu z Instytucją Pośredniczącą.

Na mocy zawartej umowy partnerskiej Strony podzieliły zakres realizowanych zadań w następujący sposób:

  • Wnioskodawca odpowiada za realizację następujących zadań określonych w Projekcie:
    1. Identyfikacja potencjalnych odbiorców wsparcia
    2. Analiza potrzeb rozwojowych
    3. Przygotowanie planów rozwoju
    4. Monitoring i doradztwo w zakresie wdrożenia PR
    5. Upowszechnianie wiedzy o zdiagnozowanych potrzebach
  • Partnerzy odpowiadają za realizację następujących zadań określonych w Projekcie:
    1. Identyfikacja potencjalnych odbiorców wsparcia
    2. Analiza potrzeb rozwojowych
    3. Przygotowanie planów rozwoju
    4. Monitoring i doradztwo w zakresie wdrożenia PR
    5. Agregacja zidentyfikowanych potrzeb rozwojowych
    6. Analiza dostępności usług w RUR i poza RUR
    7. Działania interwencyjne


Wnioskodawca i Partnerzy wykonują samodzielnie przyjęte na siebie zadania, wobec czego:

  1. nie jest dopuszczalne zlecanie zadań pomiędzy podmiotami partnerstwa, w tym kierowanie zapytań ofertowych do pozostałych podmiotów partnerstwa podczas udzielania zamówień publicznych w ramach Projektu, a także angażowanie jako personel projektu pracowników Partnerów przez Wnioskodawcę i odwrotnie.
  2. zlecanie usługi merytorycznej podmiotom nie będącym stroną umowy, zwanymi dalej wykonawcami, może dotyczyć jedynie części zadań powierzonych Partnerowi, o ile przewiduje tak wniosek o dofinansowanie realizacji Projektu.

W celu prawidłowego zarządzania Partnerstwem oraz zapewnienia podejścia partnerskiego w realizacji Projektu, strony ustaliły następujący system organizacji wewnętrznej Partnerstwa:

  • Wnioskodawca odpowiada za Identyfikację potencjalnych odbiorców wsparcia - rekrutację do projektu - zatrudnia jako personel projektu Specjalistę ds. kontaktów z przedsiębiorcami, doradztwo - zatrudnia doradców kluczowych i pomocniczych, zarządzanie projektem - zatrudnia Kierownika projektu, przygotowuje zasady i proces przebiegu promocji oraz odpowiada za jego prawidłowy przebieg i zgodność z zasadami wizualizacji, odpowiada za sprawozdawczość finansową i rzeczową, przygotowuje wzory materiałów promocyjnych, przygotowuje podręczniki procedur w zakresie: polityki komunikacji, zasad o ochronie danych osobowych, wyboru wykonawców (stosowanie zasad konkurencyjności wydatków i zasady efektywnego zarządzania finansami), wzory dokumentacji projektowej zgodnie z wymogami PARP, gromadzi i sprawdza poprawność dokumentacji projektowej, nadzoruje zgodność przebiegu z procedurami wewnętrznymi, wymogami PARP i harmonogramem czasowym, omawia na spotkaniach roboczych przebieg projektu. Współpracuje z Partnerami i księgowością.
  • Partner nr 1 doradców kluczowych i pomocniczych, agregację zidentyfikowanych potrzeb rozwojowych - zatrudnia Specjalistę ds. analiz, analizę dostępności usług w RUR i poza RUR - zatrudnia Specjalistę ds. analiz, zarządzanie projektem - zatrudnia Zastępcę Kierownika projektu i Eksperta ds. finansowych. Współpracuje z Wnioskodawcą, Partnerami i księgowością. Odpowiada za koordynację zadań, rozliczenia w projekcie, monitoring i ewaluację, sprawozdawczość finansową i rzeczową.
  • Partner nr 2 odpowiada za analizę dostępności usług w RUR i poza RUR - zatrudnia Specjalistę ds. analiz, działanie interwencyjne - zatrudnia 2 specjalistów, zarządzanie projektem - zatrudnia Zastępcę Kierownika projektu. Współpracuje z Wnioskodawcą, Partnerami i księgowością. Odpowiada za koordynację zadań, rozliczenia w projekcie, monitoring, sprawozdawczość finansową i rzeczową.
  • Partner nr 3 odpowiada za Identyfikację potencjalnych odbiorców wsparcia - rekrutację do projektu - zatrudnia jako personel projektu Specjalistę ds. kontaktów z przedsiębiorcami, zatrudnia doradców kluczowych i pomocniczych, analizę dostępności usług w RUR i poza RUR - zatrudnia Specjalistę ds. analiz, upowszechnienie wiedzy o zdiagnozowanych potrzebach - zatrudnia doradcę do przeprowadzenia konferencji, odpowiada za logistyczne przygotowanie konferencji tj. wynajem sali, wyżywienie, noclegi i materiały dla uczestników konferencji, zarządzanie projektem - zatrudnia Zastępcę Kierownika projektu. Współpracuje z Wnioskodawcą, Partnerami i księgowością. Odpowiada za koordynację zadań, rozliczenia w projekcie, monitoring, sprawozdawczość finansową i rzeczową.


W celu usprawnienia zarządzania Partnerstwem, strony ustaliły następujące sposoby odnośnie rozwiązywania kwestii dotyczących podejmowania decyzji:

  • ryzykiem zarządza Wnioskodawca
  • spory są rozwiązywane polubownie


Strony przyjęły następujący system wewnętrznej kontroli finansowej w ramach Partnerstwa:

  • wyznaczeni przez Wnioskodawcę i Partnerów Kierownik projektu i Ekspert ds. finansowych przygotowują dokumentację finansową i sprawdzają pod względem formalno-rachunkowym, osoby z księgowości księgują wydatki i współpracują z kadrą zarządzającą w celu poprawności rozliczeń w projekcie;
  • Kierownik projektu i Zastępcy kierownika projektu sprawdzają dokumentację pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym oraz akceptują do wypłaty;
  • osoby upoważnione do reprezentacji Wnioskodawcy i Partnerów akceptują dokumenty do wypłaty.


Środki finansowe przekazywane Partnerom przez Wnioskodawcę stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnerów w związku z wykonaniem zadań określonych w niniejszej umowie.


Strony zobowiązały się do wniesienia wkładu własnego. W przypadku niewniesienia wkładu własnego w umówionej wysokości, kwota dofinansowania, może zostać proporcjonalnie obniżona.


Wnioskodawca przekazuje Partnerom środki na finansowanie kosztów realizacji zadań w formie zaliczki. W szczególnie uzasadnionych przypadkach środki na finansowanie kosztów mogą być wypłacane w formie refundacji kosztów poniesionych przez Partnerów. Środki w formie zaliczki przekazywane są Partnerom na wyodrębniony rachunek bankowy.


Strony ustaliły następujące warunki przekazania kolejnych transz środków:

  1. złożenie przez Partnera do Wnioskodawcy zestawień poniesionych wydatków zgodnie z aktualnym wzorem wniosku o płatność oraz wyciągów bankowych rachunku, w terminie do 7 dnia od zakończenia okresu rozliczeniowego, na podstawie których Wnioskodawca składa wniosek o płatność do Instytucji Pośredniczącej;
  2. złożenie informacji o wszystkich uczestnikach zadań realizowanych przez Partnera;
  3. zatwierdzenie zestawienia, o którym mowa w pkt 1, przez Wnioskodawcę;
  4. wystąpienie przez Wnioskodawcę do Instytucji Pośredniczącej z wnioskiem o płatność celem otrzymania środków na dofinansowanie Projektu. W przypadku wątpliwości ze strony Instytucji Pośredniczącej do dokumentów Partnerów, udzielają oni - za pośrednictwem Wnioskodawcy - odpowiednich wyjaśnień umożliwiających zatwierdzenie wydatków w ramach danego wniosku o płatność;
  5. zatwierdzenie wniosku o płatność przez Instytucję Pośredniczącą;
  6. dostępność środków na wyodrębnionym rachunku bankowym projektowym Wnioskodawcy.

Wnioskodawca przekazuje płatności Partnerom w terminie nie dłuższym niż 10 dni roboczych od otrzymania środków na rachunek wyodrębniony Projektu wynikających z zatwierdzenia przez Instytucję Pośredniczącą wniosku o płatność.


Wnioskodawca może wstrzymać przekazywanie płatności na rzecz Partnera w przypadku stwierdzenia lub powzięcia uzasadnionego podejrzenia zaistnienia nieprawidłowości w realizowaniu postanowień umowy partnerskiej lub w realizacji zadań, w szczególności w przypadku nieterminowego realizowania zadań, utrudniania kontroli realizacji zadań, dokumentowania realizacji zadań niezgodnie z postanowieniami niniejszej umowy lub na wniosek instytucji kontrolnych.


Partnerzy zobowiązali się do rozliczenia całości otrzymanego od Wnioskodawcy dofinansowania. W przypadku nierozliczenia całości otrzymanego dofinansowania, podlega ono zwrotowi na rachunek bankowy Wnioskodawcy w terminie 20 dni od dnia zakończenia Projektu.


Strony umowy ustaliły, że nie będą rościć sobie prawa do odszkodowania za szkody poniesione przez strony lub ich personel powstałe na skutek czynności związanych z realizacją umowy, z wyjątkiem szkód powstałych w wyniku winy umyślnej. Strony umowy ponoszą wyłączną odpowiedzialność za wszystkie czynności związane z realizacją powierzonych im zadań wobec osób trzecich, w tym odpowiedzialność za straty przez nie poniesione w związku z realizacją zadań lub w związku z odstąpieniem stron od umowy.

Umowa partnerska może zostać rozwiązana przed terminem określonym w umowie o dofinansowanie w następujących przypadkach:

  1. na podstawie porozumienia stron, w przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających dalsze wykonywanie zobowiązań wynikających z umowy;
  2. w przypadku nie uzyskania dofinansowania Projektu;
  3. w razie rozwiązania umowy o dofinansowanie Projektu przez Instytucję Pośredniczącą.

Partnerzy mogą wypowiedzieć umowę jednemu lub większej ilości Partnerów w przypadku rażącego naruszenia obowiązków Partnera wynikających z umowy lub umowy o dofinansowanie Projektu. Strony umowy zobowiązują się do podjęcia negocjacji mających na celu zapewnienie prawidłowej realizacji Projektu, w tym kontynuacji zadania powierzonego Partnerowi, z którym strony rozwiązały umowę.


Partnerzy działając jednomyślnie mogą wypowiedzieć umowę Wnioskodawcy w przypadku rażącego naruszenia przez Wnioskodawcę obowiązków wynikających z umowy lub umowy o dofinansowanie Projektu.

Umowy z Uczestnikami zawierał wyłącznie Wnioskodawca. Partnerzy nie zawierali umów z Uczestnikami. Partnerzy oraz Wnioskodawca zawierali umowy z wykonawcami, którzy świadczyli usługi na rzecz Uczestników projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy dotację otrzymaną przez Wnioskodawcę na realizację Projektu opisanego w stanie faktycznym należy wliczyć do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT?
  2. Czy wkład własny Uczestników opisany w stanie faktycznym należy wliczyć do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT?
  3. W jaki sposób należy udokumentować otrzymane środki w postaci dotacji oraz wkładów Uczestników?
  4. Jeżeli w ocenie tut. organu otrzymaną dotację albo wkłady własne Uczestników należy wliczyć do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, to otrzymane środki należy traktować jako kwoty netto czy brutto?
  5. Czy od zakupów związanych z realizacją Projektu opisanego w stanie faktycznym można odliczyć 100% podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących te zakupy?

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja otrzymana na realizację Projektu opisanego w stanie faktycznym nie powinna być wliczona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do postanowień art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Cytowany powyżej przepis art. 29a ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 i 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1, z późn. zm.).


Z treści art. 73 wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Analiza przywołanych powyżej regulacji jednoznacznie wskazuje, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem VAT dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy są one celowe i jednocześnie związane bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Zatem do podstawy opodatkowania wliczane są tylko takie, które mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru, czy konkretnej usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy dofinansowanie jest związane z dostawą lub świadczeniem usługi, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensata z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenie obniżonej, płatność taka zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie, bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie, czy zwiększają podstawę opodatkowania, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego, w określonej formie, dofinansowania.

Celem dotacji, którą PARP przyznał Wnioskodawcy jest realizacja Projektu. Dofinansowanie zostało przyznane w formie płatności ze środków europejskich i krajowych środków publicznych. Środki wypłacane były w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności. Dofinansowanie było przeznaczone na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu, w tym m.in. koszty wynagrodzenia doradców angażowanych w realizację Projektu, koszty delegacji służbowych związanych z dojazdami do Uczestników, a także koszty zarządzania Projektem. Wnioskodawca zobowiązany był do uzyskania wkładu własnego w wysokości 10% wydatków kwalifikowanych Projektu. Wniesienie wkładu prywatnego Uczestników było warunkiem uczestnictwa i prawidłowej realizacji Projektu. Z powyższego wynika, iż otrzymana dotacja dotyczyła bezpośrednio realizowanego przez Wnioskodawcę Projektu i miała charakter zakupowy. Jako taka - w ocenie Wnioskodawcy - nie powinna być uwzględniana w podstawie opodatkowania podatkiem VAT.


W ocenie Wnioskodawcy, dotacja otrzymana od PARP na realizację Projektu nie miała charakteru cenotwórczego, a jedynie finansowała koszty działalności Projektu ukierunkowanego na osiągnięcie określonego celu.


Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w wyroku NSA z dnia 5 lutego 2015 r., sygn. I FSK 821/13, gdzie Sąd stwierdził, iż "dotacja przyznana na dofinansowanie projektu stanowiąca określony w umowie z instytucją pośredniczącą procent całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, która wypłacana jest w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności i przeznaczona jest na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez organizatora projektu, ma charakter zakupowy, przez co nie podlega ona uwzględnieniu w podstawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dotacja jest bowiem przeznaczona na wydatki niezbędne do wykonania projektu. W przypadku gdy przyznana dotacja przeznaczona jest na wydatki niezbędne do wykonania całego realizowanego projektu, to nie jest ona związana bezpośrednio z wykonywaną w ramach projektu usługą. Nie ma więc uzasadnienia stanowisko, by dotacja ta zwiększała obrót. To, że uczestnik programu (projektu) w rezultacie ponosi niższe koszty usługi doradztwa nie ma większego wpływu na ocenę czy dotacja stanowi obrót. Istotne jest bowiem to, czy ma ona bezpośredni wpływ na cenę danej usługi. Skoro otrzymana dotacja pokrywa koszty realizacji projektu, to stanowi ona zwrot kosztów poniesionych w związku z zarządzaniem projektem i realizacją w jego ramach usług doradczych. Otrzymana dotacja nie wpływa bezpośrednio na cenę świadczonej usługi".

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy, wkład własny Uczestników opisany w stanie faktycznym należy wliczyć do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z realizacją usług doradczych, Wnioskodawca ponosił koszty związane z tymi usługami, które w części są zwracane przez Uczestników w postaci wnoszonego przez nich wkładu własnego. Na podstawie umowy zawartej z PARP wartość realizowanego Projektu równa się dofinansowaniu ze środków unijnych i publicznych oraz wkładowi własnemu Uczestników i Partnerstwa. Projekt rozliczany był zatem łącznie jako suma dofinansowania i wkładu własnego.


Zgodnie z regulacją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


W myśl art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).


Opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku VAT. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  1. w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  2. świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem VAT.


Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż wkłady własne Uczestników były bezpośrednio związane z realizacją określonej usługi. Należy więc uznać, że wkłady własne uznaje się za wynagrodzenie za świadczone usługi doradcze. Tym samym, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, wkłady Uczestników stanowiły dopłatę mającą bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych przez Wnioskodawcę i jako takie wliczają się do podstawy opodatkowania.


Ad. 3

Dotacja

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja jest dotacją zakupową i nie miała wpływu na cenę świadczonych usług, a co się z tym wiąże nie stanowi dotacji, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie powinna wliczać się do podstawy opodatkowania. Przekazane Wnioskodawcy środki finansowe na realizację Projektu nie stanowiły zapłaty za usługi świadczone na rzecz tych podmiotów, ani nie stanowiły dopłaty do ceny usług świadczonych przez niego. W konsekwencji. Wnioskodawca uważa, iż nie był zobowiązany do dokumentowania otrzymanych dotacji za pomocą faktur VAT. Kwota dotacji mogła zostać udokumentowana innym dokumentem np. notą księgową, czy obciążeniową.

Wkład Uczestników

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT podatnicy są obowiązani wystawić fakturę dokumentującą m.in. sprzedaż oraz otrzymanie całości bądź części zapłaty przed dokonaniem sprzedaży.

Zakładając, że wkład wnoszony w postaci pieniężnej przez Uczestników, wlicza się do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT i jest opodatkowany podatkiem VAT według stawki właściwej dla świadczonej usługi, to wnoszone wkłady własne Uczestników powinny być dokumentowane fakturami VAT, zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sytuacji - zdaniem Wnioskodawcy - powinien on w momencie wniesienia wkładu przez Uczestnika wystawić fakturę VAT na otrzymaną kwotę i rozpoznać obowiązek podatkowy zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Ad. 4

Jeżeli w ocenie tut. organu otrzymaną dotację albo wkłady własne Uczestników należy wliczyć do podstawy opodatkowania, to w ocenie Wnioskodawcy otrzymane środki należy traktować jako kwoty brutto, stosownie do postanowień art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

W sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje jakąkolwiek dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok należności od nabywcy, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tego świadczenia w dacie jej otrzymania.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług, ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.


W cenie uwzględnia się podatek VAT oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem VAT oraz podatkiem akcyzowym (art. 3 ust. 2 ustawy z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług).


W tej sytuacji - zdaniem Wnioskodawcy - jeżeli organ uzna, że otrzymane dotacje albo wkłady własne należy wliczyć do podstawy opodatkowania, to otrzymane środki należy uznać za kwotę brutto, tj. zawierającą podatek VAT, a kwota podatku powinna być obliczona przez Wnioskodawcę tzw. metodą "w stu".

Ad. 5

Zdaniem Wnioskodawcy od zakupów związanych z realizacją Projektu opisanego w stanie faktycznym można odliczyć 100% podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących te zakupy.

Do momentu rozpoczęcia realizacji Projektu Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Usługi świadczone w ramach Projektu nie znajdują się w katalogu usług zwolnionych z opodatkowania sformułowanym w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT. Ze względu na fakt, iż świadczone usługi będą miały charakter doradczy Wnioskodawca stracił możliwość korzystania z tzw. zwolnienia podmiotowego zgodnie z treścią art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b w zw. z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z tym, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są objęte obniżonymi stawkami podatku na podstawie innych przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie podlegają opodatkowaniu według podstawowej 23% stawki podatku.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Powyższa regulacja wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku VAT a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi i taki związek - w ocenie Wnioskodawcy - zachodził w przypadku wydatków związanych z realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe w części dotyczącej braku uwzględnienia w podstawie opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację Projektu jak i dokumentowania otrzymanej dotacji notą księgową lub obciążeniową oraz prawidłowe w części dotyczącej uwzględnienia w podstawie opodatkowania wkładu własnego otrzymanego od Uczestników Projektu, dokumentowania otrzymanego wkładu własnego od Uczestników Projektu fakturami, możliwości uznania otrzymanej dotacji oraz wkładów własnych Uczestników za kwotę brutto, tj. zawierającą podatek VAT, prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a 30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.


Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.


Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.


Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy, jest wyjaśnienie pojęcia „dotacja bezpośrednio związana z ceną”.


W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).


W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest ogólnokrajową organizacją związkową reprezentującą interesy pracowników zakładów pracy branży spożywczej, działającą na rzecz ochrony praw pracowniczych, ochrony ruchu i dorobku spółdzielczości oraz handlu rodzimego. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działa na rzecz tylko swoich członków na podstawie Statutu, a przychody uzyskuje ze składek członkowskich VAT oraz dotacji. W ramach realizacji projektu objętego zakresem wniosku Wnioskodawca wykonywał czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, tj. usługi w zakresie doradztwa.

W 2016 r. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie Projektu: Wsparcie na rzecz zarządzania strategicznego spółdzielni w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Działanie 2.2 (dalej: Projekt) z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: PARP).

Projekt miał na celu wzrost rentowności sprzedaży 74 spółdzielni będących MŚP o min. 5% poprzez przeprowadzenie analizy potrzeb rozwojowych, opracowanie planów rozwojowych (PR), monitoring i doradztwo w zakresie wdrożenia PR, analizę faktycznej dostępności usług w branży handlowej i podejmowaniu działań interwencyjnych z wykorzystaniem wsparcia partnerów społecznych. Działaniami projektowymi były zarządzanie projektem oraz realizacja doradztwa i opracowanie planów rozwojowych.

Przy realizacji Projektu Wnioskodawca współpracował na zasadzie partnerstwa z niezależnymi podmiotami (dalej: Partnerzy). W ramach Projektu świadczone były usługi doradcze, realizowane przez podmioty zewnętrzne - firmy, które za swoje usługi wystawiały faktury VAT na rzecz Wnioskodawcy i Partnerów. Zarówno Wnioskodawca, jak i Partnerzy nie zatrudniali osób, które w ramach ich struktur zajmowałyby się świadczeniem usług doradczych w celu realizacji Projektu. Wnioskodawca w związku z realizacją projektu świadczył usługi doradcze, koordynował i administrował projektem. Partnerzy świadczyli usługi doradcze oraz przygotowywali Plany Rozwoju na rzecz uczestników Projektu. PARP nie był zleceniodawcą usług realizowanych w Projekcie.

Umowa zawarta z PARP przewidywała dotację na finansowanie 90% kosztów kwalifikowalnych związanych z realizacją Projektu, natomiast 10% kosztów finansowane było wkładem własnym uczestników Projektu i Partnerstwa. Zgodnie z umową zawartą z PARP, beneficjentem dotacji był Wnioskodawca. Projekt był jednakże realizowany w partnerstwie, które tworzyli Wnioskodawca oraz Partnerzy i z tego względu część środków otrzymanych z dotacji była przekazywana Partnerom.

Dotacja przeznaczona była w szczególności na:

  • pokrycie kosztów wynagrodzeń i podróży służbowych osób realizujących Projekt,
  • usługi najmu pomieszczeń, w których realizowany był Projekt,
  • usługi gastronomiczne świadczone na seminariach organizowanych w ramach Projektu,
  • usługi i towary związane z przygotowaniem materiałów dla uczestników Projektu.

Wniesienie wkładu własnego przez uczestników Projektu zostało udokumentowane notą księgową wystawioną przez Wnioskodawcę. Dotacja współfinansowana ze środków UE oraz wkład własny partnerstwa i uczestników Projektu pokrywały koszty związane z realizacją Projektu zostały wyłącznie i w całości przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Środki otrzymane z dotacji wpływały bezpośrednio na rachunek Wnioskodawcy, a następnie w części były dystrybuowane na rzecz Partnerów na podstawie kwartalnych zaliczek. Partnerzy rozliczali się z Wnioskodawcą na podstawie zawartej umowy. Partnerzy rozliczali się z każdej zaliczki przedstawiając Wnioskodawcy zestawienie poniesionych wydatków, a Wnioskodawca to zestawienie akceptował. Na podstawie zaakceptowanych zestawień przedłożonych przez Partnera Wnioskodawca pozyskiwał kolejne transze środków z PARP na realizację projektu. W ramach realizowanego Projektu Partnerzy i Wnioskodawca nie realizowali wobec siebie żadnych świadczeń, a jedynie działali wspólnie w ramach Partnerstwa w celu realizacji Projektu.

W pierwszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do rozstrzygnięcia kwestii, czy dotację otrzymaną przez Wnioskodawcę na realizację Projektu opisanego w stanie faktycznym należy wliczyć do podstawy opodatkowania.


Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie.


W opinii tut. Organu, przekazaną dla Wnioskodawcy dotację z PARP na realizację ww. Projektu należy uznać za środki otrzymane od osoby trzeciej (dotacje, subwencje, lub dopłaty o podobnym charakterze), które mają bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę ww. usług. Należy bowiem zauważyć, że okoliczności sprawy nie potwierdzają, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki zostaną przeznaczone na ogólną działalność Wnioskodawcy, lecz służą pokryciu usług doradczych. Będą mogły zostać wykorzystane tylko i wyłącznie na określone działanie, tj. pokrycie wszystkich kosztów związanych z realizacją Projektu, czyli usług składających się na świadczenie w ramach realizacji Projektu.

Jak wynika z opisu sprawy, otrzymanie dotacji pozwala Wnioskodawcy świadczyć usługi w ramach Projektu po cenie niższej, niż ta, którą musiałby żądać Wnioskodawca od Uczestników, gdy tejże dotacji nie otrzymał. Zatem stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja służąca – jak wskazał Wnioskodawca - pokryciu 90% kosztów usług doradczych, stanowi pokrycie ceny usług i tym samym jest dotacją bezpośrednio wpływającą na cenę świadczonych usług.


Należy zauważyć, że to, na co Wnioskodawca przeznaczy tę dotację, tj. na sfinansowanie jakich zakupów, jest sprawą drugorzędną, bo zwykle tak jest, że środki uzyskane przez podmiot świadczący usługi w postaci ceny są przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z wykonaniem tej usługi.


Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja na realizację Projektu ma bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu świadczenia usług doradczych, a zatem stanowi zapłatę otrzymaną od osoby trzeciej. W konsekwencji ww. dotacja, stanowi podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 ustawy, i co do zasady, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Zatem Wnioskodawca otrzymaną na realizację Projektu dotację winien wliczyć do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 ustawy.


W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dotacja otrzymana na realizację Projektu opisanego w stanie faktycznym nie powinna być wliczona do podstawy opodatkowania, należało uznać za nieprawidłowe.


Ponadto, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy wkład własny Uczestników opisany w stanie faktycznym należy wliczyć do podstawy opodatkowania.


W opisie sprawy wskazano, że Wnioskodawca zawarł z Uczestnikami umowy. Przedmiotem niniejszych umów było świadczenie usługi doradczej w zakresie: analizy potrzeb rozwojowych, przygotowania planu rozwoju, monitoringu i doradztwa w zakresie wdrożenia Planu Rozwoju, zatwierdzonej do realizacji w projekcie „Wsparcie na rzecz zarządzania strategicznego spółdzielni”.

Na mocy zawartych umów Wnioskodawca zobowiązał się:

  1. do przeprowadzenia doradztwa określonego w § 2 ust. 1 umowy, we współpracy z kadrą zarządzającą, kierowniczą i pracownikami Uczestników,
  2. do zapewnienia wykwalifikowanej kadry doradców kluczowych i pomocniczych realizujących usługę doradczą spełniających wymagania określone w regulaminie konkursu,
  3. na podstawie art. 5 ust. 3, 4 Ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do wystawienia Uczestnikom zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis zgodnie ze wzorem określonym w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 354, z późn. zm.).

Na podstawie zawartych umów Uczestnicy zobowiązali się:

  1. do zapewnienia pomieszczeń w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia doradztwa,
  2. do oddelegowania i zapewnienia udziału w poszczególnych etapach doradztwa kluczowej kadry zarządzającej, kierowniczej oraz pracowników w celu prawidłowej realizacji umowy,
  3. do przekazania danych, informacji i dokumentów na temat przedsiębiorstwa niezbędnych do świadczenia usługi doradczej w uzgodnionym zakresie i formie,
  4. do regularnego, punktualnego i aktywnego uczestnictwa w doradztwie,
  5. do bieżącego informowania Wnioskodawcy o wszystkich zdarzeniach mających wpływ na realizację usługi, informowania o zmianie danych przedsiębiorstwa oraz niezbędnych danych kontaktowych,
  6. do przechowywania dokumentacji związanej z realizacją projektu „Wsparcie na rzecz zarządzania strategicznego spółdzielni” przez 10 lat, licząc od dnia jej przyznania, w sposób zapewniający dostępność, poufność i bezpieczeństwo,
  7. do poddania się kontroli dokonywanej przez uprawnione podmioty w zakresie prawidłowości realizacji projektu poprzez udostępnienie kontrolującym wglądu w dokumenty, w tym dokumenty finansowe, kadrowe oraz dokumenty w formie elektronicznej związane ze świadczeniem usługi doradczej.

Zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie, wniesienie wkładu własnego przez Uczestników Projektu jest obowiązkowe.


Zgodnie z regulaminem konkursu wymagany wkład własny wynosił, jak wskazano wyżej, co najmniej 10% wartości wydatków kwalifikowalnych projektu. W związku z tym wkład własny Wnioskodawcy i Partnerów projektu został wniesiony w wysokości 49 988,20 PLN przy wartości projektu 1 396 332,00 PLN, stanowiąc uzupełnienie wkładu pieniężnego wnoszonego przez uczestników Projektu. Wniesienie wkładu własnego przez uczestników Projektu zostało udokumentowane notą księgową wystawioną przez Wnioskodawcę.

Wartość wydatków kwalifikowalnych projektu - 1 396 332,00 PLN, w tym:

  • wkład pieniężny od przedsiębiorców - 89 645,00 PLN
  • wkład własny od Wnioskodawcy i Partnerów - 49 988,20 PLN,

który łącznie wynosił 139 633,20 PLN i stanowił 10 % wartości wydatków kwalifikowalnych projektu

  • wnioskowane dofinansowanie w kwocie 1 256 698,80 PLN stanowiło 90 % wartości wydatków kwalifikowalnych projektu.


Dotacja współfinansowana ze środków UE oraz wkład własny partnerstwa i uczestników Projektu pokrywały koszty związane z realizacją Projektu zostały wyłącznie i w całości przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu.


Umowy z Uczestnikami zawierał wyłącznie Wnioskodawca. Partnerzy nie zawierali umów z Uczestnikami. Partnerzy oraz Wnioskodawca zawierali umowy z wykonawcami, którzy świadczyli usługi na rzecz Uczestników projektu.

Jak wskazano powyżej decydującym kryterium dla określenia, czy świadczenie jest odpłatne czy nie, jest pobranie zapłaty za świadczenie, nie ma natomiast znaczenia wysokość tej zapłaty oraz to, od kogo jest otrzymywana.

Dla opodatkowania danej czynności nie jest istotnym czy wykonanie tej czynności prowadzi do powstania po stronie świadczącego zysku czy też straty. Opodatkowaniu bowiem podatkiem VAT podlega każde świadczenie, za które zostało wypłacone wynagrodzenie.


Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że przy realizacji Projektu będącego przedmiotem wniosku, dochodzi do odpłatnego świadczenia usług na rzecz Uczestników Projektu, w rozumieniu art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy, podlegającego regulacji ustawy o VAT. Wkład własny Uczestników Projektu jest związany z konkretnym konsumentem w celu realizacji konkretnego założenia, stanowi wynagrodzenie, w związku z czym jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług doradczych (analizy potrzeb rozwojowych, przygotowania planu rozwoju, monitoringu i doradztwa w zakresie wdrożenia Planu Rozwoju).

Jak wyżej wskazano, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a 30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


W konsekwencji powyższego, otrzymany wkład własny od Uczestników Projektu należy uznać za wynagrodzenie za świadczone usługi, a tym samym wliczyć do podstawy opodatkowania, zgodnie z ww. art. 29a ust. 1 ustawy z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 ustawy.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, w części dotyczącej uwzględnienia w podstawie opodatkowania wkładu własnego otrzymanego od Uczestników Projektu należało uznać za prawidłowe.

Przechodząc natomiast do kwestii ustalenia, czy otrzymaną dotację oraz wkład własny Uczestników Projektu należy traktować jako kwoty netto czy brutto, należy zauważyć, że jak rozstrzygnięto wyżej, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja na realizację Projektu, jak również otrzymany wkład własny od Uczestników Projektu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Mając na uwadze powyższe oraz treść ww. przepisów art. 29a ust. 1 i ust. 6 ustawy, Wnioskodawca powinien wyliczyć wartość podatku VAT metodą „w stu”, traktując otrzymaną dotację wraz z wkładem własnym Uczestników Projektu jako kwotę brutto, tj. kwotę zawierającą podatek należny.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym otrzymane środki należy traktować jako kwoty brutto, należało uznać za prawidłowe.

W kwestii sposobu udokumentowania otrzymanych środków, wskazać należy, że zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 106b ust. 3 ww. ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.


Przywołany wyżej przepis art. 106b ust. 1 ustawy wskazuje więc, w jakich sytuacjach podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury. Obowiązek ten występuje w sytuacji dokonania sprzedaży, jak również innych czynności wskazanych w tym przepisie.


Jak wyżej wskazano zarówno otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja na realizację Projektu, jak również wkład własny Uczestników Projektu stanowi podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 ustawy, i co do zasady, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Zatem Wnioskodawca otrzymaną na realizację Projektu dotację, jak również wkład własny Uczestników Projektu winien wliczyć do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 ustawy.

Należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych. Pełni ona bowiem szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt sprzedaży określonych towarów lub usług.

Konieczność opodatkowania wskazanej dotacji, jak również wkładu własnego Uczestników Projektu wynika wprost z treści ww. przepisu art. 29a ust. 1 ustawy, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zatem z uwagi na fakt, że przekazywana Wnioskodawcy dotacja, jak również wkład własny Uczestników Projektu, stanowią podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 ustawy i co do zasady, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, to winny być dokumentowane fakturami, zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej dokumentowania otrzymanej dotacji notą księgową lub obciążeniową, należało uznać za nieprawidłowe. Natomiast w części dotyczącej dokumentowania otrzymanego wkładu własnego od Uczestników Projektu fakturami, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie kwestii prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu, wskazać należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.


W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, w sytuacji gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Natomiast przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Według art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca wskazał, że w ramach realizacji projektu objętego zakresem wniosku Wnioskodawca wykonywał czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, tj. usługi w zakresie doradztwa.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że jak stanowi art. art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu;
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.


Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, stwierdzić należy, że ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy, nie korzystają podatnicy świadczący usługi w zakresie doradztwa.

Jeżeli zatem w ramach realizacji projektu objętego zakresem wniosku, Wnioskodawca wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, tj. usługi w zakresie doradztwa, to nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie ww. art. 113 ust. 1 ustawy.


W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.


Z kolei zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Jak wyżej wskazano, w przypadku gdy zostaną spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki, tj. zainteresowany jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.


W konsekwencji powyższego, w celu skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędny jest warunek rejestracji, tj. posiadania przez Wnioskodawcę statusu zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT.


Mając na uwadze powyższe, jeśli Wnioskodawca dokona rejestracji jako podatnik VAT czynny oraz z uwagi na fakt, że - jak rozstrzygnięto wyżej - otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja, jak również wkład własny Uczestników Projektu są związane ze świadczeniem usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia od podatku, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu. Przy czym, podkreślić należy, że prawo to przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym od zakupów związanych z realizacją Projektu opisanego w stanie faktycznym można odliczyć 100% podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących te zakupy, należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy lub własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, w szczególności konsekwencje podatkowe związane z wniesieniem wkładu własnego przez partnerów Projektu oraz momentu powstania obowiązku podatkowego dla otrzymanego przez Wnioskodawcę wkładu własnego Uczestników Projektu, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj