Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1272/11-4/KG
z 13 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1272/11-4/KG
Data
2012.02.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
budynek
grunty
korzystanie bezumowne
nieruchomości
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
W zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do transakcji zbycia zabudowanej nieruchomości



Wniosek ORD-IN 357 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 30 stycznia 2012 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 20 stycznia 2012 r. nr IPPP2/443-1272/11-2/KG o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do transakcji zbycia zabudowanej nieruchomości – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do transakcji zbycia zabudowanej nieruchomości.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 stycznia 2012 r. (data nadania 31 stycznia 2012 r., data wpływu 2 lutego 2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 20 stycznia 2012 r. nr IPPP2/443-1272/11-2/KG (skutecznie doręczonym dnia 24 stycznia 2012 r.). Wniosek został uzupełniony w terminie ustawowym).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik jest państwową osobą prawną działającą na podstawie przepisów ustawy. Zadaniem Wnioskodawcy jest między innymi gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa zbędnymi dla potrzeb jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej.

W celu realizacji zadań statutowych podatnik zamierza zbyć działki położone w P.:

  • działka nr ewidencyjny nr 174/1 o powierzchni 0,0155 ha,
  • działka nr ewidencyjny nr 175/1 o powierzchni 0,0014 ha,
  • działka nr ewidencyjny nr 175/2 o powierzchni 0,4547 ha.

Wyżej wymienione działki Wnioskodawca przejął od Rejonowego Zarządu Infrastruktury protokołem zdawczo odbiorczym z dnia 31.12.2004 r. wraz z aneksem z dnia 04.03.2005 r. do ww. protokołu. W protokole zdawczo odbiorczym działki zostały określone jako działki niezabudowane. Czynność przejęcia - przekazania nieruchomości nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie poniósł wydatków na ich ulepszenie.

Na działce nr 174/1 znajdują się: jeden budynek garażowy oraz część drugiego budynku garażowego, trwale związane z gruntem - nie ujęte w ewidencji Wnioskodawcy (nie były również ujęte w ewidencji wojska).

Na budowę ww. garaży została wydana decyzja - pozwolenie na warunkach tymczasowych. Nakłady poniesione na wzniesienie wskazanych garaży nie pochodziły ze środków MON i.... Od użytkowników, którzy na podstawie uzyskanego pozwolenia tymczasowego wznieśli budynki, Wnioskodawca, po wejściu w prawo własności nieruchomości, pobierał opłaty za bezumowne korzystanie z części tak zabudowanej nieruchomości za okres od 01.01.2006 r. do 30.06.2007 r.

Dodatkowo na działce znajdują się plac utwardzony betonowy i fragmenty ogrodzenia.Na działce nr 175/1 znajdują się: część budynku garażowego opisanego przy działce nr 174/1 fragmenty ogrodzenia.Na działce nr 175/2 znajdują się: droga asfaltowa o powierzchni 185 m2, słupy oświetleniowe wraz z siecią zasilającą.

Dla przedmiotowych działek brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta P. działki te znajdują się na terenach oznaczonych symbolem III-Strefa ogólnomiejska oraz symbolem II/III/PNT-1-Podstrefa Parku Naukowo-Technologicznego. Ponadto działki znajdują się w strefie ochrony konserwatorskiej „B”.

Pismem z dnia 30 stycznia 2012 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.) Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony w złożonym wniosku opis zdarzenia przyszłego wskazując, iż budynki i budowle znajdujące się na działkach nr 174/1, 175/1 i 175/2 nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. nie były przedmiotem najmu, dzierżawy ani innych umów o podobnym charakterze. Posiadacze garaży znajdujących się na działkach nr 174/1, 175/1 obciążani byli za bezumowne korzystanie z działek. Opłaty za bezumowne korzystanie z działek opodatkowane były podatkiem VAT. Działka nr 175/2 wraz ze znajdującymi się na niej budowlami nie była wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Opłaty za bezumowne korzystanie z działek nr 174/1 i 175/1 naliczane były dla dwóch posiadaczy garaży w wysokości #189; łącznej powierzchni tych działek. Opłaty pobierane, o których mowa powyżej, pobierane były w okresie od 1 stycznia 2005 r. do 30 czerwca 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż działek: nr 175/2, nr 175/1, nr 174/1 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czy też podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a...

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ewidencji Wnioskodawcy działki: nr 175/2, nr 175/1, nr 174/1 położone figurują jako działki niezabudowane, natomiast faktycznie znajdują się na nich budynki i budowle. W związku z powyższym należy stwierdzić, że w takim przypadku znajduje zastosowanie art. 43 ust. l pkt 10 i pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są budynki lub budowle trwale związane z gruntem, albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Powyższe oznacza, że do dostawy gruntu stosuje się stawkę analogiczną, jak do budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Z informacji przedstawionych w części G. wynika, że spełnione zostały przesłanki do zwolnienia od podatku od towarów i usług tj. dostawa nie jest wykonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, w stosunku do obiektów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust.1.

Natomiast zgodnie z art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku , o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zapisy ustawy jak i aktów wykonawczych zawierają szereg odstępstw od tej zasady.

Art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

Natomiast pkt 10a stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów;

Ilekroć jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej; (art. 2 pkt 14 ustawy).

Zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym położone są budynki lub budowle reguluje art. 29 ust. 5 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są budynki lub budowle trwale z gruntem związane albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Zasadą jest, że grunt, który jest przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim się znajdujące. Zatem w przypadku gdy budynki (budowle, ich części) korzystają ze zwolnienia od podatku VAT to także sprzedaż gruntu skorzysta z tego zwolnienia. Podstawę opodatkowania stanowi kwota należna z tytułu sprzedaży budynków (budowli) trwale związanych z gruntem wraz z ceną gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli zatem dostawa dotyczy budynków i budowli, która objęta jest stawką podstawową, dostawa gruntu związanego z tym obiektem jako niewyłączona z podstawy opodatkowania tegoż obiektu, również podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej. Jeżeli natomiast dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać transakcji zbycia trzech działek: nr 174/1, 175/1 oraz nr 175/2. Przedmiotowe nieruchomości Wnioskodawca przejął od Rejonowego Zarządu Infrastruktury protokołem zdawczo-odbiorczym z dnia 31.12.2004 r. wraz z aneksem z dnia 04.03.2005 r. do ww. protokołu. W protokole zdawczo-odbiorczym działki zostały określone jako działki niezabudowane. Czynność przejęcia - przekazania nieruchomości nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie poniósł wydatków na ich ulepszenie.

Na działce nr 174/1 znajdują się: jeden budynek garażowy oraz część drugiego budynku garażowego, trwale związane z gruntem - nie ujęte w ewidencji Wnioskodawcy (nie były również ujęte w ewidencji wojska).

Na budowę ww. garaży została wydana decyzja - pozwolenie na warunkach tymczasowych.

Nakłady poniesione na wzniesienie wskazanych garaży nie pochodziły ze środków MON i.... Od użytkowników, którzy na podstawie uzyskanego pozwolenia tymczasowego wznieśli budynki, Wnioskodawca, po wejściu w prawo własności nieruchomości, pobierał opłaty za bezumowne korzystanie z części tak zabudowanej nieruchomości za okres od 01.01.2006 r. do 30.06.2007 r. Dodatkowo na działce znajdują się plac utwardzony betonowy i fragmenty ogrodzenia. Na działce nr 175/1 znajdują się: część budynku garażowego opisanego przy działce nr 174/1 fragmenty ogrodzenia. Na działce nr 175/2 znajdują się: droga asfaltowa o powierzchni 185 m2, słupy oświetleniowe wraz z siecią zasilającą. Z uzupełnienia do złożonego wniosku wynika ponadto, iż budynki i budowle znajdujące się na działkach nr 174/1, 175/1 i 175/2 nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. nie były przedmiotem najmu, dzierżawy ani innych umów o podobnym charakterze. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż pobierane przez niego opłaty za bezumowne korzystanie z nieruchomości dotyczyły gruntu, na którym posadowione były opisane powyżej budynki i budowle i pobierane były w okresie od 1 stycznia 2005 r. do 30 czerwca 2007 r.

Analizując przedstawione powyżej okoliczności zgodzić należy się z Wnioskodawcą, iż w przedmiotowym przypadku przedmiotem dostawy będzie grunt zabudowany.

Podkreślić należy, że zgodnie z zasadą „superficies solo cedit”, wszystko co jest trwale z gruntem związane stanowi część składową gruntu. Na nieruchomości nr 174/1 oraz nr 175/1 znajdują się dwa budynki garażowe wzniesione przez ich użytkowników, od których po wejściu w prawo własności nieruchomości Wnioskodawca pobierał opłaty za bezumowne korzystanie z działek, na których posadowione były przedmiotowe budynki. Oznacza to, że mimo tego, że użytkownicy wybudowanych garaży wybudowali je ze środków nie pochodzących z MON i..., w świetle przepisów prawa cywilnego, właścicielem całej nieruchomości - gruntu zabudowanego tymi garażami jest Wnioskodawca. Zatem przedmiotem sprzedaży będzie zabudowany grunt.

Analizując zaś sprzedaż opisanej zabudowanej nieruchomości, należy stwierdzić, że nie może ona korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż powyższa sprzedaż będzie wykonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Zwrócić należy bowiem uwagę, iż jak wynika z opisu sprawy, przedmiotem pobieranych przez Wnioskodawcę od użytkowników opłat za bezumowne korzystanie z nieruchomości był grunt, nie zaś posadowione na działkach nr 174/1 i 175/1 budynki. Wnioskodawca wskazał także, iż żaden z budynków oraz budowli znajdujących się na nieruchomości nr 174/1, 175/1 oraz 175/2 nie był przedmiotem najmu, dzierżawy czy też umowy o podobnym charakterze. Mając na uwadze powyższe nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż w stosunku do nieruchomości opisanych w złożonym wniosku doszło do pierwszego zasiedlenia w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawcy w stosunku do przedmiotowych budynków i budowli nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, zastosowanie w przedmiotowym przypadku w stosunku do transakcji sprzedaży nieruchomości oznaczonych nr 174/1, 175/1 oraz 175/2 znajdzie przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Reasumując, planowana transakcja sprzedaży zabudowanych nieruchomości podlegać będzie zwolnieniu z podatku VAT na podstawie powyżej wskazanego przepisu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, bowiem planowana dostawa towarów będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, jednakże zastosowanie w przedmiotowym przypadku znajdzie przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, nie natomiast jak wskazał Wnioskodawca art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 10 a ustawy o podatku do towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj