Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.519.2018.2.PSZ
z 14 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2018 r. (data wpływu 27 września 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2018 r. (data wpływu 27 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie utraty prawa do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w związku z bezpłatnym udostępnieniem noclegu pracownikom i zleceniobiorcom – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie utraty prawa do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w związku z bezpłatnym udostępnieniem noclegu pracownikom i zleceniobiorcom.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 listopada 2018 r. (data wpływu 27 listopada 2018 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przedmiotem jest głównie wykonywanie robót budowlanych na terenie kraju. Opłaca Pan podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zasadniczo w wysokości 5,5%. Otrzymał Pan zlecenia robót budowlanych w mieście oddalonym o ponad 100 km od siedziby firmy. W związku z tym wynajął Pan tam dom na potrzeby działalności gospodarczej i wpisał ten adres w CEIDG jako dodatkowe miejsce prowadzenia działalności. W tym budynku zorganizował Pan niewielkie biuro, magazyn na narzędzia, składuje Pan tam maszyny budowlane, rusztowania itp., parkuje samochody firmowe, czasami tam nocuje. Zatrudnia Pan pracowników na umowę o pracę, a także zatrudnia osoby na umowę zlecenie do wykonywania niektórych robót budowlanych. Pracownicy w umowach mają określone, że praca będzie wykonywana w miejscach wg zleceń jakie otrzyma Pana firma. Ze względu na kolejne zlecenia robót chciałby Pan, aby niektóre z zatrudnionych przez Pana firmę osób mogły skorzystać z możliwości nieodpłatnego noclegu w budynku, który wynajmuje. Umowa z właścicielem nieruchomości przewiduje taką możliwość. Umożliwienie noclegów osobom zatrudnionym w wynajmowanym przez Pana domu leży wyłącznie w Pana interesie, w interesie prowadzonej firmy, gdyż osoby te będą bardziej dyspozycyjne, niż dojeżdżając z odległego miejsca zamieszkania na budowę. Jako pracodawca jest Pan zobligowany do właściwego zorganizowania pracy tak, aby była ona wydajna, efektywna, należytej jakości i jak najmniej uciążliwa. Korzystanie z noclegu poza miejscem zamieszkania pracowników i osób, które świadczą pracę w ramach umów cywilno-prawnych jest podyktowane wyłącznie dobrze pojętym interesem pracodawcy i wykonywaniem pracy/świadczeniem usług w okresie trwania umowy wyłącznie na rzecz Pana firmy. W interesie Pana firmy jest, aby te osoby stawiały się wcześnie rano na budowę, jest to efektywne, pozwala na lepszą i wydajniejszą organizację pracy. Za udostępnienie takich noclegów nie planuje Pan pobierać od tych osób żadnych opłat. Umożliwienie noclegu pracownikom i zleceniobiorcom nie wygeneruje po ich stronie przysporzenia. Nie powinno być także traktowane jako przychód z nieodpłatnych świadczeń, gdyż osoby te nie uzyskają korzyści kosztem innego podmiotu, ani nie będzie generował im się żaden przychód z tego tytułu. Dzięki planowanemu rozwiązaniu Pana firma mogła by wykorzystywać potencjał tych osób bardziej efektywnie.

Obecnie nie jest też możliwe określenie, czy udostępnienie możliwości noclegu będzie na kilka dni czy na kilka tygodni, gdyż jest to uzależnione od specyfiki i zakresu robót, od ilości zleceń.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2).


Czy takie udostępnienie możliwości noclegu nie spowoduje utraty prawa do opodatkowania na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego?


Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne udostępnienie miejsc noclegowych dla pracowników oraz zleceniobiorców w wynajmowanym przez Pana do działalności gospodarczej budynku nie spowoduje utraty możliwości opodatkowania działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Artykuł 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w wyłączeniach nie wskazuje, aby takie czynności powodowały utratę prawa do opodatkowania w takiej formie. Udostępnienie możliwości noclegów w wynajmowanym przez Pana domu dla pracowników lub zleceniobiorców nie podlega pod PKWIU 68.20.1 - wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, gdyż wg słownika PWN wynajem to „oddanie komuś lub wzięcie od kogoś do czasowego użytkowania pewnej własności za zapłatą” - a Pan nie będzie spisywał z tymi osobami umów najmu, ani pobierał żadnych opłat, tylko zamierza udostępnić osobom ww. możliwość noclegów w celu efektywniejszego wykonywania obowiązków na Pana rzecz.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9a ust. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1509 ze zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2157 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.


Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:


  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:


    1. prowadzenia aptek,
    2. działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,
    5. świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;


  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:


    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;


Podkreślić zatem należy, że u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest m. in. od braku przesłanek określonych ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Załącznik, o którym mowa w art. 8 ust. 3 pkt e ustawy, zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W pozycji 28 tego załącznika wymieniono wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (grupa 68.20.1 PKWiU).

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wykluczają więc możliwość korzystania z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli podatnik w ramach działalności gospodarczej osiąga w całości lub w części przychody z najmu nieruchomości na własny rachunek.

Umowa najmu jest cywilnoprawną umową nazwaną, której istotne elementy uregulowane są ustawowo w art. 659 - 679 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025 ze zm.). Zgodnie z art. 659 § 1 ww. ustawy umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju (art. 659 § 2 Kodeksu cywilnego).

Strony w myśl zasady swobody umów mogą kształtować stosunek najmu w sposób dowolny, o ile nie narusza on obowiązujących przepisów oraz zasad współżycia społecznego, poza zastrzeżeniami kodeksowymi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w związku z prowadzoną działalnością gospodarcza zatrudnia Pan pracowników na umowę o pracę, a także zatrudnia osoby na umowę zlecenie do wykonywania niektórych robót budowlanych. Pracownicy w umowach mają określone, że praca będzie wykonywana w miejscach wg zleceń jakie otrzyma Pana firma. Ze względu na kolejne zlecenia robót chciałby Pan, aby niektóre z zatrudnionych przez Pana firmę osób mogły skorzystać z możliwości nieodpłatnego noclegu w budynku, który wynajmuje. Umowa z właścicielem nieruchomości przewiduje taką możliwość. Za udostępnienie takich noclegów nie planuje Pan pobierać od tych osób żadnych opłat.

W odniesieniu do powyższego podkreślenia wymaga, że w związku z udostępnianiem noclegu pracownikom i zleceniobiorcom nie osiągnie Pan przychodu. Z pracownikami nie będzie Pan spisywał umów najmu, nie będzie Pan również pobierał żadnych opłat. Jak zaś wynika z przeprowadzonej uprzednio analizy przepisów, możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wyłączona jest głównie ze względu na uzyskiwanie określonych przychodów (w tym z działalności polegającej na wynajmowaniu nieruchomości).

W przedstawionym stanie faktycznym nie zachodzi żadna z okoliczności wyłączających możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W szczególności, udostępnienie nieodpłatnego noclegu pracownikom i zleceniobiorcom w wynajmowanym przez Pana budynku nie oznacza, że uzyskuje Pan przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie najmu nieruchomości na własny rachunek.

Reasumując stwierdzić należy, iż udostępnienie nieodpłatnego noclegu w wynajmowanym przez Pana budynku nie stanowi okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogących skutkować wyłączeniem Pana z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj