Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.425.2018.2.AG
z 18 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2018 r. (data wpływu 20 listopada 2018 r.), uzupełnionym w dniu 12 grudnia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia przychodu do wykazania w informacji PIT-8C wystawionej na okoliczność rozliczenia z byłym członkiem spółdzielni mieszkaniowej z tytułu zwrotu wkładu mieszkaniowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia przychodu do wykazania w informacji PIT-8C wystawionej na okoliczność rozliczenia z byłym członkiem spółdzielni mieszkaniowej z tytułu zwrotu wkładu mieszkaniowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym pismem z dnia 30 listopada 2018 r., znak 0112-KDIL3-1.4011.425.2018.1.AG, na podstawie art. 169 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 5 grudnia 2018 r., a w dniu 12 grudnia 2018 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 11 grudnia 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W przypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu i postawienia go do dyspozycji spółdzielni (opróżnienia lokalu), spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową lokalu, która nie może być wyższa od kwoty jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w drodze przetargu, zgodnie z art. 11 pkt 21 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Zgodnie z art. 11 pkt 22 ww. ustawy, z uzyskanej wartości rynkowej potrąca się:

  1. przypadającą na dany lokal część zobowiązań spółdzielni (kredyt zaciągnięty przez spółdzielnię na pokrycie kosztów budowy) po odliczeniu umorzeń określonych w ustawie z 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych,
  2. wartość umorzenia kredytu w dacie rozliczenia,
  3. koszty określenia wartości rynkowej lokalu,
  4. kwoty zaległych opłat.

Członek Spółdzielni w dacie uzyskania lokatorskiego prawa do lokalu wnosił wkład mieszkaniowy, ustalony według zasad obowiązujących w dacie przydziału (stanowiący 10% kosztów budowy), oraz w okresie zamieszkiwania ciążył na nim obowiązek spłaty pozostałej części zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu na pokrycie kosztów budowy lokalu według zasad określnych w ustawie z 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że odejmowane z wartości rynkowej lokalu kwoty jednorazowej spłaty kredytu, zwrotu umorzenia kredytu w dacie rozliczenia oraz koszt wyceny lokalu stanowią zobowiązania członka wobec Spółdzielni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Co należy ująć jako kwotę przychodu w informacji PIT-8C wystawionej na okoliczność rozliczenia z byłym członkiem z tytułu zwrotu wkładu mieszkaniowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z uzyskaniem przez osoby uprawnione przychodów z innych źródeł określonych w art. 20 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Spółdzielnia wystawia informację PIT-8C.

W informacji PIT-8C jako kwotę przychodu Wnioskodawca ujmuje wartość rynkową lokalu uzyskaną w drodze przetargu, pomniejszoną o wartość jednorazowej spłaty kredytu, zwrot umorzenia kredytu w dacie rozliczenia, a także koszt wyceny lokalu, jako koszt niezbędny do ustanowienia odrębnej własności zdanego lokalu na rzecz nabywcy. Powyższe wynika z faktu, że kwoty z tytułu jednorazowej spłaty kredytu oraz zwrotu umorzenia kredytu w dacie rozliczenia są obligatoryjnie potrącane i przekazywane bankowi przez Spółdzielnię, jak również potrącenie to dotyczy kosztów wyceny, której obowiązek wynika z art. 11 ust. 22.

Z wartości ujętej w PIT-8C nie należy potrącać zaległych opłat, gdyż są one tylko nieuiszczonymi należnościami na rzecz Spółdzielni. Wniesiony w dacie przydziału lokalu mieszkalnego wkład mieszkaniowy oraz ratalną spłatę kredytu (część kosztów budowy przypadającą na dany lokal mieszkalny) dokonywaną w okresie zamieszkiwania podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych będą mogli ująć jako koszty uzyskania przychodu, związane z przychodem określonym w informacji PIT-8C. Koszty te zostały udokumentowane, na podstawie wydanego przez Spółdzielnię zaświadczenia i stanowią niezbędne nakłady związane z posiadaniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z wniosku wynika, że w przypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu i postawienia go do dyspozycji spółdzielni (opróżnienia lokalu), Spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową lokalu, która nie może być wyższa od kwoty jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w drodze przetargu. Wnioskodawca z wartości rynkowej lokalu odejmuje kwoty jednorazowej spłaty kredytu, zwrotu umorzenia kredytu w dacie rozliczenia oraz koszt wyceny lokalu, której – jak wskazano w uzupełnieniu wniosku – stanowią zobowiązania członka wobec Spółdzielni. Wnioskodawca nie potrąca zaległych opłat członka Spółdzielni.

Kwestię nabycia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz warunków zwrotu wniesionego wkładu reguluje ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 845, z późn. zm.).

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. ustawy, członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Zgodnie z treścią art. 4 ust. 4 cyt. ustawy, właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 ww. ustawy, spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wygasa z chwilą ustania członkostwa oraz w innych wypadkach określonych w niniejszym rozdziale.

Zgodnie art. 11 ust. 21 powołanej ustawy, w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię zgodnie z postanowieniami statutu.

Z wartości rynkowej lokalu potrąca się przypadającą na dany lokal część zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności niewniesiony wkład mieszkaniowy. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, potrąca się również nominalną kwotę umorzenia kredytu lub dotacji, w części przypadającej na ten lokal oraz kwoty zaległych opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, a także koszty określenia wartości rynkowej lokalu (art. 11 ust. 22 ww. ustawy).

W myśl art. 11 ust. 24 ww. ustawy, warunkiem wypłaty, o której mowa w ust. 21, jest opróżnienie lokalu.

Wnioskodawca jest zdania, że w informacji PIT-8C jako kwotę przychodu powinien ująć wartość rynkową lokalu uzyskaną w drodze przetargu, pomniejszoną o wartość jednorazowej spłaty kredytu, zwrot umorzenia kredytu w dacie rozliczenia, a także koszt wyceny lokalu, jako koszt niezbędny do ustanowienia odrębnej własności zdanego lokalu na rzecz nabywcy. Natomiast wniesiony w dacie przydziału lokalu mieszkalnego wkład mieszkaniowy oraz ratalną spłatę kredytu (część kosztów budowy przypadającą na dany lokal mieszkalny) dokonywaną w okresie zamieszkiwania podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych będą mogli ująć jako koszty uzyskania przychodu, związane z przychodem określonym w informacji PIT-8C.

Należy wskazać, że w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Powołany wyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie wskazuje przedmiotowe zwolnienie jako ograniczające się tylko i wyłącznie do wysokości wniesionych do spółdzielni wkładów.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że kwota określona w oparciu o wartość rynkową lokalu pomniejszoną o przypadającą na dany lokal część zobowiązań Spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych – do wysokości wniesionego do spółdzielni mieszkaniowej wkładu, jest przychodem zwolnionym z podatku dochodowego na mocy ww. art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem określonym w sposób powyżej wskazany w oparciu o wartość rynkową lokalu, a wniesionym wkładem stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Wnioskodawca jest obowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W informacji tej należy wykazać wyłącznie przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zatem w sytuacji wypłaty wartości rynkowej lokalu mieszkalnego w związku z wygaśnięciem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, wykazaniu podlega nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem określonym w oparciu o wartość rynkową lokalu pomniejszoną o przypadającą na dany lokal część zobowiązań spółdzielni związanych z budową oraz kwoty zaległych opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, a także koszty określenia wartości rynkowej lokalu, a wniesionym wkładem.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a zarazem wykazaniu w informacji o wysokości przychodów PIT-8C podlega wartość lokalu pomniejszona o te wszystkie świadczenia, które nie stanowią zobowiązań (należności) członka Spółdzielni oraz podlegają zwolnieniu na mocy art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z wartości ujętej w informacji PIT-8C nie należy potrącać zaległości w opłatach za lokal na dzień przekazania lokalu do dyspozycji Spółdzielni, które stanowią zobowiązania członka wobec Spółdzielni.

Z powyższego wynika zatem, że przychód do wykazania w informacji PIT-8C powinien zostać pomniejszony tylko o zobowiązania Spółdzielni. Natomiast w uzupełnieniu wniosku wskazano, że kwoty jednorazowej spłaty kredytu, zwrotu umorzenia kredytu w dacie rozliczenia oraz koszt wyceny lokalu stanowią zobowiązania członka wobec Spółdzielni, a nie zobowiązania Spółdzielni.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują bowiem zwolnienia z opodatkowania potrąceń, które stanowią zobowiązania wobec Spółdzielni. W przypadku braku zobowiązań członka spółdzielni wobec Spółdzielni, kwota postawiona zostałaby do dyspozycji członka spółdzielni.

Z tego też względu, nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem a nominalną wartością wniesionego (uiszczonego) wkładu stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, w informacji wystawionej na okoliczność rozliczenia z byłym członkiem spółdzielni z tytułu zwrotu wkładu mieszkaniowego (którą zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest PIT-8C), Wnioskodawca powinien zawrzeć wartość rynkową (uzyskaną w drodze przetargu) pomniejszoną tylko o wartość wniesionego przez członka spółdzielni wkładu mieszkaniowego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj