Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT3.4011.530.2018.1.ASZ
z 19 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2018 r. (data wpływu 19 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem złożonym w dniu 12 grudnia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendiów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca aplikował o dofinansowanie w konkursie … projektu w ramach …. Projekt pod nazwą „…” został pozytywnie oceniony oraz otrzymał dofinansowanie. Projekt … jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Oś priorytetowa: XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego, Działanie: 11.2 Dostosowanie oferty kształcenia zawodowego do potrzeb lokalnego rynku pracy – kształcenie zawodowe uczniów, Poddziałanie: 11.2.2. Wsparcie szkolnictwa zawodowego – RIT.

Beneficjentem środków jest Powiat. Na podstawie Uchwały Zarządu Powiatu … z dnia 12 kwietnia 2018 r. realizatorami są Dyrektorzy 5-ciu szkół ponadgimnazjalnych/ponadpodstawowych:

  1. Zespołu Szkół Ekonomicznych w … ;
  2. Zespołu Szkół Technicznych w …;
  3. Powiatowego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w …;
  4. Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w …;
  5. Branżowej Szkoły I-go stopnia w …..

Płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych będą Realizatorzy wykonujący zadania w projekcie.

Środki, na podstawie których Powiat – Beneficjent realizuje projekt, są dostępne na podstawie umowy o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

Dyrektorzy szkół zawodowych zdiagnozowali potrzeby w swoich szkołach, po czym Powiat – organ prowadzący – we wniosku o dofinansowanie zaplanował szereg form wsparcia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, tj. dla uczniów Techników oraz Zasadniczych Szkół Zawodowych i Branżowych (średnio dzieci w wieku 15-20 lat). Nabór do projektu był prowadzony w okresie od 8 października 2018 r. do 19 października 2018 r. przez ogłoszenie informacji o naborze na stronach ww. Powiatu oraz szkół uczestniczących w projekcie, tj. „Realizatorów”.

Szkoły uczestniczące w projekcie, z których wyłoniono uczestników – grupę docelową to:

  1. Technikum Nr … w Zespole Szkół Ekonomicznych w ….
  2. Zasadnicza Szkoła Zawodowa Nr …/Branżowa Szkoła I stopnia Nr …w Zespole Szkół Ekonomicznych w ….
  3. Technikum Nr … w Zespole Szkół Technicznych w ….
  4. Zasadnicza Szkoła Zawodowa Nr …/Branżowa Szkoła I stopnia Nr … w Zespole Szkół Technicznych w …..
  5. Technikum Nr … w Powiatowym Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w …..
  6. Zasadnicza Szkoła Zawodowa Nr …/Branżowa Szkoła I stopnia Nr … w Powiatowym Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w …..
  7. Zasadnicza Szkoła Zawodowa w …/Branżowa Szkoła I stopnia w …..
  8. Technikum w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w …..
  9. Zasadnicza Szkoła Zawodowa/ Branżowa Szkoła I stopnia w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w …..

Uczniowie bezkosztowo uczestniczą w projekcie – nie będą ponosić wydatków za przyjmowane formy wsparcia, tzn. kursy, szkolenia certyfikowane/szkolenia zawodowe, doradztwo edukacyjno-zawodowe. Uczniowie będą mieć także możliwość odbycia staży/praktyk u pracodawców na terenie Powiatu. Według regulaminu konkursu Beneficjent wsparcia – Powiat – mógł zaplanować praktyki i staże odpłatne. Niniejszym w budżecie projektu współfinansowanym ze środków EFS i budżetu państwa zaplanowano dla uczniów płatne staże/praktyki u pracodawców.

Według regulaminu konkursu:

  • pkt 2.3.6 Zakres wsparcia udzielanego na rzecz uczniów szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe obejmuje m.in.:
    1. praktyki zawodowe organizowane u pracodawców lub przedsiębiorców dla uczniów zasadniczych szkół zawodowych,
    2. staże zawodowe obejmujące realizację kształcenia zawodowego praktycznego we współpracy z pracodawcami lub przedsiębiorcami lub wykraczające poza zakres kształcenia zawodowego praktycznego,
  • pkt 2.3.8 Działania realizowane na rzecz uczniów muszą być prowadzone z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów objętych wsparciem,
  • pkt 2.3.7. Przedsięwzięcia finansowane ze środków EFS będą stanowiły uzupełnienie działań prowadzonych przez szkoły lub placówki systemu oświaty.

Okres realizacji praktyki zawodowej lub stażu zawodowego wynosi w projekcie minimum 150 godzin. Za udział w praktyce zawodowej lub stażu zawodowym uczeń otrzyma stypendium. Stypendium w kwocie nieprzekraczającej 1 600 zł jest wypłacane za każde kolejne przepracowane 150 godzin. Poddziałania 11.2.2 Wsparcie szkolnictwa zawodowego – RIT Subregionu Zachodniego finansowane jest ze środków europejskich: 85%, z budżetu państwa: 10%, wkładu własnego wnioskodawcy: 5%. Powiat .... zapewnia wkład własny niepieniężny w postaci udostępnienia bezkosztowego do celów projektowych pomieszczeń, w których prowadzone są zajęcia projektowe. Zatem, wydatki będą określone w montażu: ze środków europejskich: 89,47368421%, z budżetu państwa: 10,52631579%. Planuje się wypłacenie Stypendium jednorazowo. Stypendia będą wypłacane przez Realizatorów – Dyrektorów szkół i zarazem dysponentów środków projektowych. Harmonogram praktyki bądź stażu będzie elastyczny dla ucznia i dla pracodawcy, ustalony za obopólną zgodą i przewiduje się, że praktyki zostaną zrealizowane w okresie od maja do sierpnia (od 2019 r. począwszy przez kolejne 3 lata szkolne).

Wnioskodawca uważa, że owe stypendium wskazane w Regulaminie konkursu przez Urząd Marszałkowski Województwa .... jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w części płatnej z EFS oraz z budżetu państwa ponieważ pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy udzielonej w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich a dodatkowo uczeń-podatnik realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Niema też konieczności sporządzania przez płatnika informacji o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru, i przesyłania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania.

Bez względu na to, czy uczeń jest pełnoletni czy niepełnoletni oraz bez względu na to czy osiąga dodatkowe dochody czy też ich nie osiąga – „inne dochody” obejmuje następujące przypadki:

  • uczniowie szkół ponadgimnazjalnych/ponadpodstawowych to osoby uczęszczające do szkół ponadgimnazjalnych, tj. do szkół zawodowych oraz do techników. Uczniowie Zasadniczych Szkół Zawodowych/Branżowych uczęszczają na praktyki obowiązkowe odbywające się u rzemieślników/pracodawców/przedsiębiorców. W tym celu zawarte są umowy o pracę z uczniami w celu przygotowania zawodowego. W tej sytuacji młodocianemu w okresie nauki zawodu przysługuje wynagrodzenie obliczane w stosunku procentowym do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale, obowiązującego od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa GUS (Mon. Pol. Z 2017 r., poz. 446),
  • innym rodzajem dochodu są np. renty oraz inne stypendia,
  • ponieważ uczniowie techników to również osoby pełnoletnie mogące prowadzić własną działalność lub pozostawać w stosunku pracy - umowy o pracę zlecenia lub dzieła.

Realizacja projektu oraz jego efektów wpisuje się w zadania realizowane przez Powiat i prowadzoną przez Niego działalność publicznoprawną. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814, z późn. zm.), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: 1) edukacji publicznej. Szkoły, w których realizowany jest projekt są szkołami publicznymi, ponadgimnazjalnymi, a ich organem prowadzącym jest Powiat ....(na podstawie art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty – Dz. U. 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.) dla którego prowadzenie szkół jest zadaniem własnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy konieczne jest naliczenie oraz odprowadzenie podatku dochodowego od osób fizycznych od stypendium za staż/praktykę zawodową wypłaconego uczestnikom projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa bez względu na wiek ucznia oraz na to czy ponosi dodatkowe inne dochody?

Zdaniem Wnioskodawcy, Realizatorzy zadania (Dysponenci środków – Dyrektorzy 5-ciu szkół ponadgimnazjalnych), dla których organem prowadzącym i zarazem Beneficjentem środków Unijnych jest Powiat …., nie powinni obliczać i odprowadzać podatku dochodowego od osób fizycznych od stypendium za staż/praktykę zawodową wypłaconego uczestnikom projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa bez względu na wiek ucznia oraz na to czy uzyskuje dodatkowe inne dochody.

Osoby prawne, zwane „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy (art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Dedykowane stypendium za odbywane przez uczniów staże/praktyki u pracodawców będzie wypłacane na podstawie umów trójstronnych (uczeń/pracodawca/Dyrektor szkoły upoważniony do realizacji projektu przez Powiat …) przez szkoły. Szkoła jednak nie będzie zakładem pracy ucznia, a jedynie występuje w roli płatnika wynagrodzenia. Niniejszym, wynagrodzenie dla ucznia wskazane przez Urząd Marszałkowski Województwa … (instytucja przekazująca środki na ten cel) zostało określone jako stypendium. Na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych, jako płatnicy są obowiązane: jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie stypendiów. Jednak ze względu na art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są: pkt 46) dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy. Środki pozyskane z Urzędu Marszałkowskiego Województwa … z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014-2020 w ramach Poddziałania 11.2.2 dedykowane na wypłatę stypendium dla uczniów pochodzą z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej. Według Wnioskodawcy, ww. stypendia są zwolnione od podatku, tym samym płatnik na podstawie art. 39 ust. 1 obowiązany jest przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, sporządzoną według ustalonego wzoru informację (PIT-11), którą sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do dyspozycji art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 31 cyt. ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Natomiast zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane m.in. uczelnie, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty badawcze, międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie stypendiów.

Stosownie do art. 39 ust. 1 tej ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym, warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  1. bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków dokonywane jest za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca aplikował o dofinansowanie projektu w ramach RPO W… 2014-2020. Projekt pod nazwą „…” został pozytywnie oceniony oraz otrzymał dofinansowanie. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Oś priorytetowa: XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego, Działanie: 11.2 Dostosowanie oferty kształcenia zawodowego do potrzeb lokalnego rynku pracy – kształcenie zawodowe uczniów, Poddziałanie: 11.2.2. Wsparcie szkolnictwa zawodowego – RIT. Beneficjentem środków jest Powiat…. Na podstawie Uchwały Zarządu Powiatu z 2018 r. realizatorami są Dyrektorzy 5-ciu szkół ponadgimnazjalnych/ponadpodstawowych. Płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych będą Realizatorzy wykonujący zadania w projekcie. Środki, na podstawie których Powiat – Beneficjent realizuje projekt, są dostępne na podstawie umowy o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020. Dyrektorzy szkół zawodowych zdiagnozowali potrzeby w swoich szkołach, po czym Powiat – organ prowadzący – we wniosku o dofinansowanie zaplanował szereg form wsparcia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, tj. dla uczniów Techników oraz Zasadniczych Szkół Zawodowych i Branżowych (średnio dzieci w wieku 15-20 lat). Nabór do projektu był prowadzony w okresie od 8 października 2018 r. do 19 października 2018 r. przez ogłoszenie informacji o naborze na stronach ww. Powiatu oraz szkół uczestniczących w projekcie, tj. „Realizatorów”. Uczniowie bezkosztowo uczestniczą w projekcie – nie będą ponosić wydatków za przyjmowane formy wsparcia, tzn. kursy, szkolenia certyfikowane/szkolenia zawodowe, doradztwo edukacyjno-zawodowe. Uczniowie będą mieć także możliwość odbycia staży/praktyk u pracodawców na terenie Powiatu. Według regulaminu konkursu Beneficjent wsparcia – Powiat – mógł zaplanować praktyki i staże odpłatne. Niniejszym w budżecie projektu współfinansowanym ze środków EFS i budżetu państwa zaplanowano płatne dla uczniów staże/praktyki u pracodawców.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że spełnione zostało kryterium pochodzenia środków pieniężnych, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem”.

Tak więc, z owego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie tylko określonych czynności.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami podatnika bezpośrednio realizującego cel programu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że beneficjentem środków jest Wnioskodawca (Powiat….). Realizatorami są Dyrektorzy 5-ciu szkół ponadgimnazjalnych/ponadpodstawowych. Grupą docelową, tj. uczestnikami projektu są uczniowie, którzy nie będą ponosić wydatków za przyjmowane formy wsparcia, tzn. kursy, szkolenia certyfikowane/szkolenia zawodowe, doradztwo edukacyjno-zawodowe, będą mieć również możliwość odbycia staży/praktyk u pracodawców na terenie Powiatu.

W przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia, mowa jest o zleceniu przez beneficjenta pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj umowy. Powyższe należy rozumieć szeroko, bowiem chodzi tu o każdy rodzaj umowy. Analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, że podatnikiem realizującym bezpośrednio cel programu może być jedynie podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego programu i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie, a tym podmiotem w niniejszej sprawie nie będą osoby które uczestniczą w projekcie, jako stażyści czy praktykanci.

Należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie, stażyści i praktykanci będą uczestniczyć w realizacji programu, jednakże nie można uznać, że będą realizować ten cel bezpośrednio, mimo że w pewnym stopniu będą się przyczyniać do realizacji celu. Uczniowie uczestniczący w projekcie będą jedynie wykonywać czynności związane z realizacją zadań na zlecenie i dla podmiotów bezpośrednio realizujących cel tego programu i przy wykorzystaniu środków od nich otrzymanych (a nie przekazanych przez podmiot upoważniony).

Mając na względzie przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że wypłacane stypendia za staż czy praktykę zawodową uczestnikom projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego nie będą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostaną spełnione uwarunkowania określone w lit. b) powołanego wyżej przepisu.

Jednakże wskazać należy, że stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy również, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Z wniosku wynika, że stypendia wypłacane będą uczestnikom projektu (uczniom będącym stażystami lub praktykantami), jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Stwierdzić zatem należy, że do stypendium wypłaconego za staż czy praktykę zawodową uczniom, którzy będą brali udział w projekcie finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, będzie miało zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Osoby te będą bowiem uczestnikami projektu, a ww. stypendia będą dla nich stanowić pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, tj. Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wyjaśnić należy, że uzyskiwanie przez uczestników (uczniów) ww. projektu innych dochodów w postaci wynagrodzenia za pracę, renty, innych stypendiów czy dochodów z własnej działalności, pozostanie bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, bowiem wskazany przepis nie uzależnia możliwości zwolnienia od podatku wypłacanych kwot stypendiów, od tego czy uczestnicy projektu osiągają inne dochody z ww. źródeł.

Reasumując wskazać należy, że przedmiotowe stypendia będą stanowiły dla uczniów przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji płatnik nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) od wypłacanych stypendiów.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym otrzymane przez uczniów stypendia będą wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym płatnik zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy obowiązany będzie przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu informacje PIT-11, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj