Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.519.2018.1.AT
z 28 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 października 2018 r. (data wpływu: 22 października 2018 r.), uzupełnionym 21 listopada 2018 r. i 19 grudnia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją imprezy jubileuszowej firmy poniesionych na wynajem 2 sal, prowadzenie spotkania jubileuszowego, oprawę muzyczną oraz dokumentację fotograficzną, w części dotyczącej:

  • pracowników i emerytowanych pracowników Wnioskodawcy – jest prawidłowe,
  • przedstawicieli największych odbiorców Wnioskodawcy, przedstawicieli kontrahentów Wnioskodawcy, przedstawicieli władz miasta oraz przedstawicieli Izby X – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2018 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją imprezy jubileuszowej firmy poniesionych na wynajem 2 sal, prowadzenie spotkania jubileuszowego, oprawę muzyczną oraz dokumentację fotograficzną.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 13 grudnia 2018 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.422.2018.2.AT 0115-KDIT2.2.4011.412.2018.2.BK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 19 grudnia 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: „Przedsiębiorstwo” lub „Spółka”) jest spółką akcyjną zajmującą się wytwarzaniem, przesyłaniem i dystrybucją energii cieplnej (PKD 3530Z).

W dniu 1 sierpnia 2018 r. minęło ... lat od założenia i funkcjonowania Spółki. W ramach obchodów wspomnianej rocznicy, Zarząd Spółki zaplanował zorganizowanie uroczystego spotkania jubileuszowego oraz wręczenie upominków jubileuszowych dla pracowników. Każdy pracownik otrzyma portfel skórzany z logo Spółki, a pracownicy wskazani przez powołaną kapitułę otrzymają pamiątkowe statuetki z logo Spółki i napisem okolicznościowym. Spotkanie odbędzie się ... 2018 r. Na spotkanie jubileuszowe zaproszeni są wszyscy pracownicy Przedsiębiorstwa. Ponadto zaproszenie otrzymali przedstawiciele byłych pracowników (emeryci), przedstawiciele największych odbiorców, przedstawiciele kontrahentów, przedstawiciele władz miasta oraz przedstawiciele Izby X, której członkiem jest Spółka. Spotkanie rozpocznie się o godzinie 17, godzina zakończenia nie jest określona. Przebieg spotkania jubileuszowego zorganizowano z podziałem na dwie niezależne od siebie części tj. część oficjalną i część nieformalno-integracyjną. Udział w spotkaniu jubileuszowym jest dobrowolny. W ramach części oficjalnej, Prezes Zarządu Spółki przedstawi historię jej funkcjonowania na przestrzeni ... lat, omówi bieżącą sytuację finansową oraz oficjalnie podziękuje pracownikom wręczając im upominki jubileuszowe. Zarówno statuetki jak i portfele nie będą stanowiły dla pracowników dodatkowej formy gratyfikacji za pracę. Otrzymanie ich przez pracowników nie wynika ani z zawartych umów o pracę ani z żadnych regulaminów Spółki. Otrzymanie ich nie jest uzależnione od efektów pracy danego pracownika ani od jego zaangażowania w wykonywanie pracy. Pracownicy nie oczekują od Spółki tego rodzaju świadczeń, a Spółka nie ma obowiązku ich spełnienia. Intencją Spółki jest obdarowanie każdego pracownika. Otrzymanie upominku nie jest zależne od uczestniczenia w spotkaniu jubileuszowym. Podstawą przyznania statuetek i portfeli jest jednostronna decyzja Zarządu Spółki, podjęta z tytułu uczczenia jubileuszu ... jej istnienia.

Część oficjalna uroczystości ma na celu docenienie wkładu pracy każdego pracownika dla funkcjonowania i rozwoju Spółki. Efektem dodatkowym, którego można się spodziewać, będzie wzmocnienie więzi Spółki z pracownikami.

Część nieformalna obchodów jubileuszu Spółki to spotkanie w gronie zaproszonych, w trakcie którego zapewniony zostanie catering i oprawa muzyczna. Część ta ma na celu zintegrowanie załogi, zacieśnienie więzi pomiędzy pracownikami i poprawę relacji między nimi. Efektem spodziewanym jest poprawa atmosfery pracy i komunikacji personalnej pomiędzy pracownikami, a poprzez to poprawa efektywności pracy. Spółka ocenia, że organizacja obchodów jubileuszu w przedstawionej formule będzie mieć dodatkowy pozytywny wpływ na jej działalność.

Wszystkie koszty związane z kompleksową organizacją jubileuszu tj. koszty:

  1. zakupu statuetek z logo Spółki i napisem okolicznościowym,
  2. zakupu portfeli skórzanych z logo Spółki,
  3. usługi cateringowej,
  4. wynajmu dwóch sal,
  5. prowadzenia spotkania jubileuszowego,
  6. oprawy muzycznej,
  7. dokumentacji fotograficznej,
  8. usługi noclegowej dla gości zamiejscowych,

Spółka sfinansuje ze środków obrotowych.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy koszty wymienione w punktach od 4 - 7 dotyczące: wynajmu dwóch sal, prowadzenia spotkania jubileuszowego, oprawy muzycznej i dokumentacji fotograficznej będą w całości stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty wymienione w punktach od 4 - 7 dotyczące: wynajmu dwóch sal, prowadzenia spotkania jubileuszowego, oprawy muzycznej oraz dokumentacji fotograficznej będą w całości stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o pdop podatnik ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszystkich kosztów poniesionych w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 cytowanej ustawy. Uczczenie jubileuszu istnienia Spółki w opisanej formule, zdaniem Wnioskodawcy pozwoli na zaliczenie ww. kosztów w całości do kosztów uzyskania przychodów dzięki dodatkowemu pozytywnemu wpływowi na jej dalszą działalność. Jak już wspomniano w opisie zdarzenia dodatkowym pozytywnym efektem będzie z jednej strony wzmocnienie więzi pracowników ze Spółką w trakcie części oficjalnej i efekt integracji pracowników między sobą w trakcie części nieformalnej.

Wysokość kosztów: wynajmu dwóch sal, prowadzenia spotkania jubileuszowego, oprawy muzycznej oraz dokumentacji fotograficznej nie jest zależna od ilości osób biorących udział w spotkaniu. Dlatego zaproszenie przedstawicieli odbiorców, kontrahentów, władz miasta i Izby X nie wpłynie w żaden sposób na poziom tych kosztów. Spółka poniosłaby je w takiej samej kwocie gdyby w spotkaniu jubileuszowym uczestniczyli tylko jej pracownicy.

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że w całości koszty wymienione w punktach od 4 - 7 będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Spółka nie odnosi się w tym wniosku do kosztów z punktów 1 i 2 oraz punktu 8 tj.: zakupu statuetek z logo Spółki z napisem okolicznościowym, zakupu portfeli skórzanych z logo Spółki i usługi noclegowej dla gości zamiejscowych, ponieważ w ocenie Spółki nie będą dla niej stanowić kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest częściowo prawidłowe, a częściowo nieprawidłowe.

O możliwości obciążenia podatkowych kosztów uzyskania przychodów wydatkami ponoszonymi przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych decydują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 ze zm., dalej: „updop”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Podatnik kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów powinien zatem kierować się podstawową zasadą zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym kosztem, a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, albowiem to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że jego poniesienie ma (lub może mieć) wpływ na wysokość osiąganych przychodów (lub na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów).

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Kosztami podatkowymi są – co do zasady – tzw. „koszty pracownicze”. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji, np. w postaci organizacji dla nich spotkań integracyjnych, spotkań okolicznościowych z okazji świąt lub innych ważnych wydarzeń itp. Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy.

Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy, o którym mowa powyżej, ma charakter zamknięty. Należy wskazać, że wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił m.in. – w pkt 28 tego przepisu – koszty reprezentacji. Zgodnie bowiem z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji terminu reprezentacja. Próbę zdefiniowania tego pojęcia podejmowały wielokrotnie sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyroku z 17 czerwca 2013 r. sygn. akt II FSK 702/11. Sąd ten stwierdził, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny uznał za zasadne odwołanie się do etymologii terminu reprezentacja. Wyraz „reprezentacja” pochodzi od łacińskiego „representatio” oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że ,,reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.

Stanowisko zaprezentowane przez Sąd zostało potwierdzone w interpretacji ogólnej wydanej przez Ministra Finansów w dniu 25 listopada 2013 r. Nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521.

Dokonując oceny kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy należy posłużyć się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej.

Z uwagi na powyższe każda sprawa powinna być przedmiotem odrębnej oceny pod kątem kwalifikacji konkretnych wydatków jako kosztów reprezentacji, wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że zarząd Spółki zaplanował zorganizowanie uroczystego spotkania jubileuszowego oraz wręczenie upominków jubileuszowych dla pracowników. Każdy pracownik otrzyma portfel skórzany z logo Spółki, a pracownicy wskazani przez powołaną kapitułę otrzymają pamiątkowe statuetki z logo Spółki i napisem okolicznościowym. Na spotkanie jubileuszowe zaproszeni są wszyscy pracownicy Przedsiębiorstwa. Ponadto zaproszenie otrzymali przedstawiciele byłych pracowników (emeryci), przedstawiciele największych odbiorców, przedstawiciele kontrahentów, przedstawiciele władz miasta oraz przedstawiciele Izby X, której członkiem jest Spółka. Przebieg spotkania jubileuszowego zorganizowano z podziałem na dwie niezależne od siebie części tj. część oficjalną i część nieformalno-integracyjną. Udział w spotkaniu jubileuszowym jest dobrowolny. W ramach części oficjalnej, Prezes Zarządu Spółki przedstawi historię jej funkcjonowania na przestrzeni ... lat, omówi bieżącą sytuację finansową oraz oficjalnie podziękuje pracownikom wręczając im upominki jubileuszowe. Część oficjalna uroczystości ma na celu docenienie wkładu pracy każdego pracownika dla funkcjonowania i rozwoju Spółki. Efektem dodatkowym, którego można się spodziewać, będzie wzmocnienie więzi Spółki z pracownikami. Część nieformalna obchodów jubileuszu Spółki to spotkanie w gronie zaproszonych, w trakcie którego zapewniony zostanie catering i oprawa muzyczna. Część ta ma na celu zintegrowanie załogi, zacieśnienie więzi pomiędzy pracownikami i poprawę relacji między nimi. Efektem spodziewanym jest poprawa atmosfery pracy i komunikacji personalnej pomiędzy pracownikami, a poprzez to poprawa efektywności pracy. Spółka ocenia, że organizacja obchodów jubileuszu w przedstawionej formule będzie mieć dodatkowy pozytywny wpływ na jej działalność. Wszystkie koszty związane z kompleksową organizacją jubileuszu tj. koszty zakupu statuetek z logo Spółki i napisem okolicznościowym, zakupu portfeli skórzanych z logo Spółki, usługi cateringowej, wynajmu dwóch sal, prowadzenia spotkania jubileuszowego, oprawy muzycznej, dokumentacji fotograficznej, usługi noclegowej dla gości zamiejscowych, Spółka sfinansuje ze środków obrotowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych całości wydatków ponoszonych tytułem wynajmu 2 sal, prowadzenia spotkania jubileuszowego, oprawy muzycznej oraz dokumentacji fotograficznej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz przytoczone powyżej wyjaśnienia należy stwierdzić, że wydatki na organizację imprezy jubileuszowej przypadające na pracowników i emerytowanych pracowników Wnioskodawcy dotyczące wynajmu 2 sal, prowadzenia spotkania jubileuszowego, oprawy muzycznej oraz dokumentacji fotograficznej mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ww. wydatki związane są niewątpliwie z prowadzoną działalnością podatnika i mają na celu zintegrowanie załogi, co przyczyni się do efektywniejszej pracy i ostatecznie przełoży się na wielkość osiągniętych przez Wnioskodawcę przychodów. Podobny skutek w procesie integracyjnym załogi Wnioskodawca osiągnie dzięki udziałowi w imprezie jubileuszowej przedstawicieli byłych pracowników. Dbałość o emerytów będzie bowiem motywująco wpływać na pracę osób zatrudnionych, którzy mogą spodziewać się podobnego traktowania w przyszłości.

Odnosząc się natomiast do wydatków związanych z udziałem w planowanej uroczystości przedstawicieli największych odbiorców Wnioskodawcy, przedstawicieli kontrahentów Wnioskodawcy, przedstawicieli władz miasta oraz przedstawicieli Izby X, wskazać należy, że rozpatrując zasadność ich poniesienia należy wziąć pod uwagę całościowy charakter imprezy. Dla prawidłowej kwalifikacji kosztów najważniejszym jest bowiem wyraźne ustalenie głównego celu organizowanego spotkania i wskazanie potencjalnych korzyści oczekiwanych w związku z taką imprezą i udziałem w niej ww. osób. Zauważyć należy, że jak wynika z opisu sprawy zaproszenia do udziału w imprezie jubileuszowej zostały oprócz pracowników i byłych pracowników skierowane do konkretnych grup osób, co przesądza o reprezentacyjnym w tym zakresie charakterze tych wydatków.

NSA w wyroku w składzie 7 sędziów z 17 czerwca 2013 r., sygn. II FSK 702/11 stwierdził, że oceniając czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny należy patrzeć przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie pozytywnego obrazu podatnika to koszty te mają charakter reprezentacyjny.

Mając zatem powyższe na względzie stwierdzić należy, że wydatki związane z organizacją imprezy jubileuszowej w zakresie dotyczącym przedstawicieli największych odbiorców Wnioskodawcy, przedstawicieli kontrahentów Wnioskodawcy, przedstawicieli władz miasta oraz przedstawicieli Izby X noszą znamiona reprezentacji firmy mające na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach ww. osób, uwypuklenie swojej zasobności i profesjonalizmu, czyli stworzenie oczekiwanego wizerunku Wnioskodawcy. Tym samym wydatki poniesione z tego tytułu, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

Co istotne, w złożonym wniosku Wnioskodawca nie wykazał, w jaki sposób uczestnictwo ww. osób w imprezie jubileuszowej wpłynie na działalność firmy, a zwłaszcza na wysokość uzyskanych z tej działalności przychodów, tudzież na zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Zauważyć także trzeba, że skoro ww. osoby uczestniczyły w imprezie jubileuszowej, to będące przedmiotem wniosku wydatki związane z jej organizacją, bez wątpienia dotyczą również uczestnictwa w imprezie tychże osób. Z tej też przyczyny nie jest istotnym, że jak wskazano w stanowisku Wnioskodawcy - Spółka zapłaciłaby tyle samo, gdy ww. osoby nie będą uczestniczyć w zorganizowanej imprezie jubileuszowej.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją imprezy jubileuszowej firmy poniesionych na wynajem 2 sal, prowadzenie spotkania jubileuszowego, oprawę muzyczną oraz dokumentację fotograficzną, w części dotyczącej:

  • pracowników i emerytowanych pracowników Wnioskodawcy – jest prawidłowe,
  • przedstawicieli największych odbiorców Wnioskodawcy, przedstawicieli kontrahentów Wnioskodawcy, przedstawicieli władz miasta oraz przedstawicieli Izby X – jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 2 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj