Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4014.209.2018.2.MM
z 31 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 października 2018 r. (data wpływu 10 października 2018 r.), uzupełnionym 11 grudnia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z zabudowaniami – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z zabudowaniami.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 20 listopada 2018 r. Znak: 0111-KDIB2-2.4014.209.2018.1.MM wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano 11 grudnia 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 10 kwietnia 2018 r. w Kancelarii Notarialnej doszło do zawarcia umowy przedwstępnej sprzedaży i ustanowienia hipoteki pomiędzy Wnioskodawcą i jego małżonką a Wyższą Szkołą X w likwidacji (dalej: Uczelnia niepubliczna, Uczelnia, Szkoła). Z treści umowy wynika zobowiązanie stron do zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z zabudowaniami stanowiącymi odrębny od gruntu przedmiot własności przez Uczelnię niepubliczną na rzecz osób fizycznych, Wnioskodawcy wraz z żoną (zwanych dalej: Nabywcami, Kupującymi).

Zgodnie ze złożonym oświadczeniem Nabywcy zamierzają wykorzystać nabytą nieruchomość na cele i w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą przez Wnioskodawcę.

Strony zaangażowane w transakcję postanowiły, iż najpóźniej do dnia 28 czerwca 2019 r. zawarta zostanie przyrzeczona umowa sprzedaży. W dniu zawarcia przyrzecznej umowy sprzedaży dojdzie do wydania przedmiotowej nieruchomości w posiadanie Nabywców.

Wyższa Szkoła X w likwidacji jest niepubliczną, zawodową uczelnią wpisaną do Rejestru Uczelni Niepublicznych i Związków Uczelni Niepublicznych. Podstawowym zadaniem Uczelni określonym w Statucie Uczelni z dnia 30 marca 2012 r. jest kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy i umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej poprzez prowadzenie studiów wyższych. Zgodnie z postanowieniami powziętymi przez założyciela Uczelni, z dniem 1 października 2017 r. Uczelnia została postawiona w stan likwidacji, jednocześnie założyciel Uczelni niepublicznej przejął obowiązki likwidatora. W związku z postawieniem w stan likwidacji, Uczelnia nie prowadzi przyjęć na studia, Uczelnia zapewniła studentom możliwość kontynuowania studiów na innej uczelni na takim samym jak likwidowany kierunek studiów lub kierunek pokrewny, a sam proces likwidacyjny zmierza do zadysponowania składnikami materialnymi i niematerialnymi jej majątku po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli, w szczególności pracowników lub studentów.

Uczelnia jest podatnikiem podatku od towarów i usług, jednak zawierając umowę przedwstępną oświadczyła, iż z tytułu sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz budynków i budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności jest zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą w szczególności w zakresie świadczenia usług sprzętem budowlanym – usługi ładowarką. Na pytanie w jaki sposób będzie wykorzystywane nabyte prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz z zabudowaniami w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca wyjaśnił, że planuje rozszerzenie prowadzonej działalności gospodarczej i realizację inwestycji budowlanej, tj. budowę budynku mieszkalnego wielolokalowego w celu sprzedaży lokali mieszkalnych, względnie odsprzedaż zakupionej nieruchomości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy sprzedaż prawa użytkowania wieczystego nieruchomości i własności budynków i budowli przez Wyższą Szkołę X w likwidacji korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych?
  2. Czy Wnioskodawca jako nabywca będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z nabyciem nieruchomości?

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości i własności budynków i budowli od Wyższej Szkoły X w likwidacji podlega zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych, a zatem nabywca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia nieruchomości.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o PCC, opodatkowaniu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Jednocześnie, stosownie do art. 4 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy z zastrzeżeniem art. 5, przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym. Odwołując się do art. 2 pkt 4 ustawy o PCC, nie podlegają opodatkowaniu PCC czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Według powyższych regulacji transakcje sprzedaży nieruchomości, które są opodatkowane podatkiem od towarów i usług nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Natomiast transakcje sprzedaży nieruchomości zwolnione z podatku VAT podlegają opodatkowaniu podatkiem PCC.

Ponadto, na gruncie ustawy o PCC zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych podlegają czynności cywilnoprawne w sprawach: nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia, zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f).

Uczelnia niepubliczna występująca w przedmiotowej transakcji w roli sprzedawcy prowadzi działalność w zakresie szkolnictwa wyższego w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym. Zgodnie z art. 91 ust. 1 wskazanej ustawy działalność ta podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od czynności cywilnoprawnych na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołane zwolnienie wskazane w ustawie o PCC należy rozumieć szeroko, gdyż w treści przepisu nie zostały wskazane żadne ograniczenia. Ustawodawca nie definiuje pojęcia „sprawy” w wymienionych przez niego dziedzinach. „Dokonując wykładni tego przepisu należy jednakże mieć na względzie, że odnosi się on do czynności cywilnoprawnych podlegających co do zasady opodatkowaniu. Czynnością cywilnoprawną wyłączoną spod opodatkowania może być zatem każda z czynności wymienionych w art. 1 ust. 1 u.p.c.c., jeżeli została dokonana w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia” (tak wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2017 r., sygn. akt II FSK 419/17). Ustawodawca nie definiuje ponadto pojęcia „w sprawach”, wobec czego za czynności cywilnoprawne w sprawie: nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej uznać należy wszelkie czynności cywilnoprawne powiązane zarówno ze statutowymi celami akademickimi Uczelni, jak i czynnościami, w których stroną transakcji jest podmiot prowadzący działalność w tym zakresie, które bezpośrednio nie dotyczą aktywnej działalności akademickiej.

Wyższa szkoła została postanowiona w stan likwidacji z dniem 1 października 2017 r. Zgodnie z art. 27 ust. 1 i 2 i 6 rozdziału 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym dotyczącego tworzenia i likwidacji uczelni:

  • likwidacja uczelni niepublicznej polega na zadysponowaniu składnikami materialnymi i niematerialnymi jej majątku po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli, w szczególności pracowników i studentów (art. 27 ust. 1 ww. ustawy);
  • majątek uczelni niepublicznej pozostały po zaspokojeniu wierzycieli przeznacza się na cele określone w statucie (art. 27 ust. 2 ww. ustawy);
  • koszty likwidacji uczelni niepublicznej, w tym koszty wynagrodzenia likwidatora, są pokrywane z jej majątku, z pierwszeństwem przed roszczeniami wierzycieli (art. 27 ust. 6 ww. ustawy).

Zgodnie ze statutem Uczelni, majątek pozostały po zaspokojeniu wierzycieli, przechodzi na własność założyciela i może zostać przeznaczony na cele działalności gospodarczej prowadzonej przez założyciela lub jego współmałżonka, w dniu wykreślenia Uczelni z rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych.

Z powyższego wynika, iż w pierwszej kolejności majątek likwidowanej uczelni przeznaczony jest na zabezpieczenie kosztów likwidacji uczelni. Zabezpieczenie kosztów likwidacji ma pierwszeństwo przed roszczeniami wierzycieli, dopiero majątek, który pozostaje po zaspokojeniu wierzycieli oraz zobowiązań wobec pracowników i studentów, przeznacza się na cele wskazane w statucie uczelni.

W świetle powyższego, mimo, iż Uczelnia została postawiona w stan likwidacji i aktywnie nie prowadzi już obecnie działalności akademickiej, to jednak wykonywane przez nią czynności, w tym planowana sprzedaż prawa użytkowania wieczystego nieruchomości jak i posadowionych na niej budynków i budowli, wykonywane są w ramach procesu likwidacyjnego, zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym oraz statutem Uczelni.

Przychody uzyskane przez Uczelnię w związku ze sprzedażą prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz budynków i budowli nie będą wykorzystane na cele aktywnej działalności w zakresie szkolnictwa z uwagi na fakt, iż likwidowana Uczenia nie prowadzi już naboru na studia, jednak będą wykorzystane w procesie likwidacji, przewidzianym ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym w powiązaniu ze statutem Uczelni.

Dla zastosowania cytowanego zwolnienia z opodatkowania na gruncie ustawy o PCC, wystarczający jest pośredni związek danej czynności ze sprawami nauki, szkolnictwa, oświaty pozaszkolnej i zdrowia – podobnie wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 grudnia 2017 r. , sygn. akt II FSK 2641/15, zgodnie z którym „(...) wszelkie czynności, dokonywane w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia, zarówno bezpośrednio związane z tymi sprawami (realizacją wynikających z nich zadań) jak i takie, których związek z ich realizacją jest tylko pośredni, ze względu na niedokonanie przez ustawodawcę rozróżnień w tej kwestii, objęte są zwolnieniem, określonym w art. 2 pkt 1 lit. f).

W związku z powyższym transakcja zbycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz własności budynków i budowli będzie czynnością cywilnoprawną w sprawie szkolnictwa, w wyniku czego będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na gruncie ustawy o PCC, a Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1150) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy – obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy – podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – stawka podatku od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym wynosi – 2%.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość albo prawo użytkowania wieczystego.

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie zawiera własnej definicji nieruchomości lub jej części. Z tego względu, aby zakwalifikować daną rzecz jako nieruchomość dla celów opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych należy odwołać się do przepisów Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2018 r., poz. 1025, ze zm.) nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Odrębna własność budynków istnieje w przypadku budynków pozostających na gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste: budynki wzniesione przez użytkownika wieczystego na gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste stanowią jego własność (art. 235 § 1 zdanie pierwsze Kodeksu cywilnego).

Z uwagi na brak w Kodeksie cywilnym definicji budynku, Sąd Najwyższy (m.in. w wyroku z dnia 22 grudnia 2004 r., sygn. II CK 262/04) opowiedział się za dopuszczalnością odwołania się do definicji budynku z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r., poz. 1202, ze zm.). Zgodnie z art. 3 pkt 2 tej ustawy, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Obiektem budowlanym jest budynek, budowla bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych (art. 3 pkt 1 ustawy).

Jak wynika z treści wniosku, sprzedający prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz z zabudowaniami jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a niniejsza sprzedaż jest zwolniona z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując powyższe informacje należy stwierdzić, że czynność sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z zabudowaniami, które w świetle powołanych powyżej przepisów Kodeksu cywilnego spełniają definicję nieruchomości, nie korzysta z wyłączenia z opodatkowania określonego w art. 2 pkt 4 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przechodząc zatem do analizy przywołanego przez Wnioskodawcę art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wskazać należy, że zgodnie z tym przepisem, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Jako, że pojęcie „sprawa” ma charakter ogólny, to należy przyjąć, że powyższe uregulowanie będzie dotyczyło tych wszystkich spraw, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy.

Przepisy dotyczące spraw podlegających wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w zakresie dotyczącym nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej znajdują się w następujących aktach prawnych:

  1. ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U z 2018 r., poz. 996, ze zm.),
  2. ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1457, ze zm.),
  3. ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2017 r., poz. 2183, ze zm.),
  4. ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668),
  5. ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1475, ze zm.).

Jak już wskazano, zgodnie z cyt. przepisem art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia. Ustawodawca normując w tym przepisie wyłączenie nie określił szczegółowo jego zakresu. Mając na względzie, że wszelkie wyłączenia i zwolnienia stanowią odstępstwo od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, przepisy je określające powinny być interpretowane ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem.

Tym samym zasadne jest uznanie, iż celem ustawodawcy było objęcie wyłączeniem jedynie tych czynności cywilnoprawnych, które dokonywane są bezpośrednio w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że z dniem 1 października 2017 r. Uczelnia niepubliczna została postawiona w stan likwidacji. W dniu 10 kwietnia 2018 r. Wnioskodawca wraz z żoną zawarł z Uczelnią przedwstępną umowę sprzedaży, na mocy której najpóźniej do dnia 28 czerwca 2019 r. zawarta zostanie przyrzeczona umowa sprzedaży przenosząca na rzecz Wnioskodawcy i jego małżonki prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz z zabudowaniami stanowiącymi odrębny od gruntu przedmiot własności.

Wnioskodawca zamierza wykorzystać nabyte prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz z zabudowaniami na cele związane z prowadzoną działalnością, którą planuje rozszerzyć o realizację inwestycji budowlanej, tj. budowę budynku mieszkalnego wielolokalowego w celu sprzedaży lokali mieszkalnych, względnie odsprzedaży zakupionej nieruchomości.

Z wniosku wynika więc, że Wnioskodawca nie jest podmiotem zajmującym się nauką, szkolnictwem, oświatą pozaszkolną np. uczelnią czy szkołą.

Ponadto należy wskazać, że nie wszystkie czynności podejmowane przez uczelnię czy szkołę związane z ich majątkami należą do spraw z zakresu nauki lub szkolnictwa. Nie są takimi czynnościami umowy nabycia nieruchomości. Uznanie zatem, że z wyłączenia korzysta umowa sprzedaży, na podstawie której Wnioskodawca nabywa od likwidowanej Uczelni jej majątek stanowiłoby niedopuszczalną, rozszerzającą wykładnię omawianego przepisu. W przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z czynnością stricte związaną z tak zdefiniowanym szkolnictwem, czy nauką, ale z typową umową sprzedaży w rozumieniu Kodeksu cywilnego.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca prawo do zastosowania na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ww. ustawy wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy sprzedaży upatruje w tym, że nabywa majątek od likwidowanej uczelni, która działa na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz statutu. Tymczasem należy podkreślić, że okoliczność, iż przepisy ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym regulują kwestię likwidacji uczelni nie oznacza, że nabycie majątku likwidowanej uczelni dokonywane jest w „sprawach nauki”.

W świetle powyższego zastosowanie wyłączenia od podatku od czynności cywilnoprawnych prowadziłoby do nieuzasadnionej, rozszerzającej wykładni przepisu art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Reasumując, zawarta umowa sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z zabudowaniami, nie może zostać zakwalifikowana jako czynność cywilnoprawna wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż nie jest to czynność cywilnoprawna w sprawach nauki czy szkolnictwa. Zatem na Wnioskodawcy jako kupującym będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu natomiast do przywołanych przez Wnioskodawcę orzeczeń sądów administracyjnych stwierdzić należy, że powyższe rozstrzygnięcia zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Wyroki nie stanowią powszechnie obowiązującego źródła prawa, dlatego nie mogą stanowić podstawy orzekania. Ponadto żaden z przywołanych przez Wnioskodawcę wyroków nie potwierdza, że czynność sprzedaży majątku likwidowanej uczelni jest dokonywana w sprawach nauki, szkolnictwa lub oświaty pozaszkolnej.

Wręcz przeciwnie, w wyroku z 22 czerwca 2017 r. sygn. akt II FSK 419/17 przywołanym przez Wnioskodawcę Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że „Czynnością cywilnoprawną wyłączoną spod opodatkowania może być zatem każda z czynności wymienionych w art. 1 ust. 1 p.c.c., jeżeli została dokonana w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia. To zastrzeżenie wskazuje jednocześnie kierunek wykładni art. 2 pkt 1 lit. f) p.c.c. Czynności cywilnoprawne podlegające opodatkowaniu nie polegają bowiem wprost na prowadzeniu działalności naukowej, nauczaniu czy zachowaniu lub poprawie zdrowia. Cel ich dokonania musi jednak pozostawać z związku z tego rodzaju działalnością. Związek taki będzie istniał wówczas, gdy dokonanie tych czynności umożliwi lub jest warunkiem prowadzenia działalności umożliwiającej rozwój nauki, działanie placówek naukowych, nauczanie, działania oświatowe czy działanie w celu zachowania zdrowia i życia lub poprawy stanu zdrowia.”

Z wyroku tego wynika zatem, że wyłączeniu z opodatkowania na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ww. ustawy podlega czynność cywilnoprawna, która umożliwia lub jest warunkiem prowadzenia działalności umożliwiającej rozwój nauki, działanie placówek naukowych, nauczanie, działania oświatowe. Czynności związane z likwidacją Uczelni w żadnym wypadku nie spełniają powyższego warunku gdyż ich celem jest zaprzestanie prowadzenia działalności w sprawach nauki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj