Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.188.2018.1.JS
z 1 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 sierpnia 2018 r. (data wpływu do Organu 16 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu płynu do papierosów elektronicznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu płynu do papierosów elektronicznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka A. jest częścią międzynarodowej grupy zajmującej się sprzedażą wyrobów tytoniowych w tym m.in. płynu do papierosów elektronicznych. W ramach swojej działalności Spółka prowadzi na terytorium kraju skład podatkowy, z którego dystrybuuje płyn do papierosów elektronicznych zarówno w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy, jak również planuje dokonywać sprzedaży w ramach eksportu do krajów spoza UE.

Na gruncie ustawy akcyzowej od dnia 1 lutego 2018 r. płyn do papierosów elektronicznych uzyskał status wyrobu akcyzowego niewymienionego w załączniku nr 2 do ustawy. Niemniej jednak efektywne opodatkowanie płynu do papierosów elektronicznych dodatnią stawką akcyzy (0,5 zł za ml) nastąpi z dniem 1 stycznia 2019 r, do końca 2018 r. obowiązuje natomiast stawka 0%.

Mając na uwadze powyższe, Spółka do końca 2018 r. w stosunku do czynność opodatkowanych dotyczących płynu do papierosów elektronicznych stosuje stawkę akcyzy w wysokości 0%. Wątpliwości Spółki będące przedmiotem niniejszego wniosku o interpretacje dotyczą natomiast sprzedaży pozakrajowej płynu do papierosów elektronicznych, które Spółka zamierza realizować po dniu 31 grudnia 2018 r.

W związku z opodatkowaniem płynu do papierosów elektronicznych pozytywną stawką akcyzy z dniem 1 stycznia 2019 r. Spółka z tym dniem planuje dokonywać następujących transakcji:

  • wyprowadzenia ze składu podatkowego Spółki znajdującego się na terytorium Polski płynu do papierosów elektronicznych, a następnie dostarczenia go w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do odbiorców na terenie innych państw członkowskich UE (przy czym procedura zawieszenia poboru akcyzy zastosowanie będzie miała jedynie na terytorium kraju i odbywać się będzie poza systemem EMCS PL 2);
  • wyprowadzenia ze składu podatkowego Spółki znajdującego się na terytorium Polski płynu do papierosów elektronicznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w celu jego eksportu poza obszar UE (przy czym procedura zawieszenia poboru akcyzy zastosowanie będzie miała jedynie na terytorium kraju i odbywać się będzie poza systemem EMCS PL 2). Eksport ten będzie dokonywany przez Spółkę za pośrednictwem urzędu celnego wyprowadzenia znajdującego się poza terytorium kraju, który to urząd będzie nadzorować faktyczne wyprowadzenie wyrobów z UE.

Dostawa wyżej wymienionych wyrobów do innych państw członkowskich i państw spoza UE dokonywana będzie na podstawie dokumentów tj.:

  • faktura,
  • dokument przewozowy - w przypadku transportu drogowego będzie to dokument CMR (którego nadawcą będzie Spółka, a odbiorcą zagraniczny kontrahent),
  • specyfikacja przygotowana przez Spółkę (tzw. Packing List/Specyfikacja).

Wnioskodawca zaznacza, że sprzedaż płynu do papierosów elektronicznych będzie odbywała się w ramach tzw. transakcji łańcuchowej (gdzie pierwszy w kolejności podmiot wydaje towar ostatniemu nabywcy); tu: 3 podmioty w łańcuchu tj. Spółka A, spółka z grupy A, zagraniczny kontrahent. Stąd, tytułem sprzedaży płynu do papierosów elektronicznych, pierwsza faktura wystawiana będzie przez Spółkę na inną spółkę z grupy A. Na fakturze tej jako odbiorca wskazany będzie zagraniczny kontrahent. Następnie spółka z grupy A wystawia drugą fakturę za sprzedaż tego samego płynu do papierosów elektronicznych na rzecz zagranicznego kontrahenta, do którego następuje faktyczne przemieszczenie płynu do papierosów elektronicznych dokonywane przez Wnioskodawcę. Spółka będzie posiadała zarówno fakturę wystawioną na spółkę z grupy A dokumentującą sprzedaż dostarczonych za granicę płynów do papierosów elektronicznych jak i fakturę wystawioną przez spółkę z grupy A na zagranicznego kontrahenta (tj. na odbiorcę płynu do papierosów elektronicznych), w związku z tym łańcuch transakcji będzie mógł być w łatwy sposób zidentyfikowany.

Opisany schemat sprzedaży płynów do papierosów elektronicznych jest standardowym modelem transakcyjnym mającym zastosowanie również do innych wyrobów akcyzowych dystrybuowanych przez Spółkę.

Dodatkowo Spółka planuje dołączać do dostaw płynu do papierosów elektronicznych przygotowany przez nią dokument (Packing List/Specyfikacja), który zawierać będzie w szczególności następujące pozycje:

  • odbiorca (nazwa i adres);
  • nabywca (nazwa i adres);
  • warunki dostawy;
  • data i miejsce wysyłki;
  • numer zamówienia i wysyłki;
  • opis towaru;
  • waga brutto i netto towaru.

Wystawiana przez Spółkę A specyfikacja towaru (Packing List/Specyfikacja) może też zawierać również referencje do numeru zamówienia wskazanego na fakturze wystawionej przez spółkę z grupy A na rzecz zagranicznego kontrahenta.

W przypadku eksportu Spółka otrzymywać będzie dodatkowo komunikat IE 599 z Systemu ECS lub inny równoważny dokument potwierdzający wyprowadzenie wyrobów objętych procedurą wywozu poza obszar celny Unii Europejskiej.

Spółka pragnie zaznaczyć, że osoba upoważniona ze strony zagranicznego odbiorcy towaru, po odebraniu dostarczonego przez Spółkę płynu do papierosów elektronicznych, będzie potwierdzała odbiór towaru zamieszczając swój podpis, datę i informację o potwierdzeniu odbioru na ww. dokumentach tj. na specyfikacji (Packing List/Specyfikacja) lub na dokumencie CMR lub na fakturze wystawionej przez spółkę z grupy A, w której zagraniczny kontrahent jest wskazany jako odbiorca towaru. Możliwe będzie również zaistnienie sytuacji, w której ww. potwierdzenie odbioru będzie umieszczane na wszystkich ww. dokumentach.

Dokumenty albo dokument, na którym znajdować będzie się potwierdzenie odbioru przez zagranicznego kontrahenta, odbiorca przesyłał będzie do Spółki jako skan drogą elektroniczną na ustalony przez strony adres/-y poczty elektronicznej. Komunikat IE 599 lub inny równoważny dokument Spółka również będzie otrzymywała w formie elektronicznej w formacie XML.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy fakturę wystawioną przez spółkę z grupy A, dokument przewozowy (CMR) oraz Specyfikację (Packing List) sporządzoną według wzoru wskazanego powyżej, można uznać za dokumenty handlowe, o których mowa w art. 41 ust. 4 ustawy akcyzowej, które od 1 stycznia 2019 r. uprawniają do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy wobec wysyłanego w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy lub eksportu płynu do papierosów elektronicznych?
  2. Czy w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy albo eksportu płynu do papierosów elektronicznych Spółka uprawniona jest do określenia momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy jako moment otrzymania drogą elektroniczną faktury wystawionej przez spółkę z grupy A albo dokumentu przewozowego (CMR) albo Specyfikacji (Packing List) sporządzonej według wzoru wskazanego powyżej, wraz z widocznym potwierdzeniem odbioru uczynionym przez zagranicznego kontrahenta, a w przypadku eksportu komunikatu IE 599 z Systemu ECS lub innego równoważnego dokumentu potwierdzającego wyprowadzenie wyrobów poza obszar celny Unii Europejskiej?

Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. Fakturę wystawioną przez spółkę z grupy A, dokument przewozowy (CMR) oraz Specyfikację (Packing List) sporządzoną według wzoru wskazanego powyżej, można uznać za dokumenty handlowe, o których mowa w art. 41 ust. 4 ustawy akcyzowej, które od 1 stycznia 2019 r. uprawniają do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy wobec wysyłanego w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy lub eksportu płynu do papierosów elektronicznych.
  2. W przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy albo eksportu płynu do papierosów elektronicznych Spółka uprawniona jest do określenia momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy jako moment otrzymania drogą elektroniczną faktury wystawionej przez spółkę z grupy A albo dokumentu przewozowego (CMR) albo Specyfikacji (Packing List) sporządzonej według wzoru wskazanego powyżej, wraz z widocznym potwierdzeniem odbioru uczynionym przez zagranicznego kontrahenta, a w przypadku eksportu komunikatu IE 599 z Systemu ECS lub innego równoważnego dokumentu potwierdzającego wyprowadzenie wyrobów poza obszar celny Unii Europejskiej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Ad. pytania nr 1

a) Możliwość przemieszczenia płynu do papierosów elektronicznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy

Płyn do papierosów elektronicznych nie jest objęty na poziomie unijnym zharmonizowaną akcyzą (brak jest wskazania płynu do papierosów elektronicznych w dyrektywach wymienionych w art. 1 ust. 1 Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę 92/12/EWG (Dz.U. L 9 z 14.1.2009) oraz w zał. nr 2 do ustawy akcyzowej, które to określają katalog wyrobów podlegających opodatkowaniu zharmonizowaną akcyzą). Jednak jest to wyrób uznawany w Polsce za wyrób akcyzowy wymieniony pod pozycją 46 załącznika nr 1 do ustawy akcyzowej. Na gruncie ustawy akcyzowej płyn do papierosów elektronicznych ma status wyrobu akcyzowego niewymienionego w załączniku nr 2 do ustawy, w którym zostały wskazane wyroby, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym. Do końca 2018 r. wyrób ten opodatkowany jest 0% stawką podatku akcyzowego, a od stycznia 2019 r. objęty będzie pozytywną stawką akcyzy w wysokości 0,5 zł/ml.

Spółka stoi na stanowisku, iż jest uprawniona, zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy akcyzowej do objęcia płynów do papierosów elektronicznych na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy w przypadku dokonywania ich dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz eksportu tych wyrobów od 1 stycznia 2019 r.

Należy podkreślić, że w opublikowanym na stronie Ministerstwa Finansów w lipcu 2018 r. „Poradniku przedsiębiorcy - Opodatkowanie akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich” (dalej: „Poradnik przedsiębiorcy”) zostało zaznaczone, że:

„W przypadku płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich, które znajdują się w składzie podatkowym na terytorium kraju i są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, można dokonać dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu tych wyrobów bez konieczności zapłaty akcyzy.

Przemieszczanie takie, w przypadku:

  1. dostawy wewnątrzwspólnotowej,
  2. eksportu połączonego z dostawą wewnątrzwspólnotową (w sytuacji gdy wyprowadzenie wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej ma miejsce nie bezpośrednio z terytorium kraju tylko z terytorium innego państwa członkowskiego)

-odbywa się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, ale tylko na terytorium kraju i poza systemem EMCS PL 2, co wynika z faktu, że na terytorium Unii Europejskiej nie stosuje się do tych wyrobów procedury zawieszenia poboru akcyzy i systemu EMCS PL 2, jako że nie są to wyroby akcyzowe zharmonizowane” (Poradnik przedsiębiorcy - opodatkowanie akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich, https://www.finanse.mf.gov.p1/akcyza/wyjasnienia-i-komunikaty/-/asset_publisher/id80/content/ id/626872Q).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy akcyzowej procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Co do zasady procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, jednakże wyjątek od tej zasady stanowi treść art. 40 ust. 6 ustawy akcyzowej, zgodnie z którym procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zero. Wprowadzenie przez ustawodawcę wyjątku od ogólnej zasady podyktowane było koniecznością określenia specyficznych zasad obrotu tego typu wyrobami w celu zapewnienia swobodnego przepływu towarów między państwami.

W związku z tym, iż od stycznia 2019 r. płyn do papierosów elektronicznych objęty zostanie pozytywną stawką akcyzy i jest to wyrób niewymieniony w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, w ocenie Wnioskodawcy do produktu tego zastosowanie będzie miał art. 40 ust. 6 ww. ustawy. Oznacza to, iż przemieszczanie płynu do papierosów elektronicznych ze składu podatkowego Spółki w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu od 1 stycznia 2019 r. będzie mogło odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy akcyzowej, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  • zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  • złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Jednocześnie w myśl art. 41 ust. 4 ustawy akcyzowej, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy akcyzowej, warunki, o których mowa w ust. 1 mają zastosowanie tylko przy przemieszczeniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczenia tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Z treści powołanego wyżej przepisu, zdaniem Spółki należy wnioskować, że ustawodawca dopuszcza stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy akcyzowej, a zatem m. in. do płynu do papierosów elektronicznych, w przypadku przemieszczania ich na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej czy eksportu na podstawie dołączonych do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych.

W ocenie Spółki, warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku eksportu, jeżeli urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza terytorium kraju, powinny być takie same jak w przypadku przemieszczania wyrobów na terytorium kraju w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy. Takie stanowisko wynika z przytoczonego wyżej fragmentu Poradnika przedsiębiorcy, jak również zostało potwierdzone w odniesieniu do eksportu olejów smarowych (tj. wyrobów, które także są wyrobami akcyzowymi nie wymienionymi w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej) w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, z dnia 31 maja 2016 r. (sygn. IBPP4/4513-116/16/EK). W interpretacji tej organ uznał, iż:

„A zatem w przypadku eksportu olejów smarowych (...) Spółka ma prawo do objęcia ich na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W konsekwencji, jeżeli zostaną spełnione warunki określone przepisami ustawy o podatku akcyzowym, z obowiązku podatkowego z tytułu wyprowadzenia olejów smarowych ze składu podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe”.

Przedmiotowe wyroby - płyn do papierosów elektronicznych, nie stanowią wyrobów akcyzowych na terenie innych państw członkowskich Unii Europejskiej, w konsekwencji brak jest możliwości uzyskania dla nich innych niż dokumenty handlowe dowodów przeprowadzenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku eksportu zastosowanie powinny znaleźć takie same warunki, jak przy dostawach wewnątrzwspólnotowych, to znaczy dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych. W tym wypadku podstawą zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie również dołączenie dokumentów handlowych potwierdzających dostawę tych wyrobów na terytorium innego państwa.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego, zdaniem Spółki należy stwierdzić, że od 1 stycznia 2019 r. możliwe będzie zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej oraz eksporcie płynu do papierosów elektronicznych, a warunkiem jej zastosowania będzie wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych.

b) Dokumenty handlowe

Ustawa o podatku akcyzowym nie określa, które dokumenty można uznać za dokumenty handlowe w rozumieniu art. 41 ust. 4 ustawy akcyzowej. Brak również instrukcji posługiwania się takimi dokumentami dla celów stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Dlatego Spółka wskazała dokumenty, które w jej ocenie można uznać za ww. dokumenty tj.:

  • faktura wystawiona przez spółkę z grupy A,
  • dokument przewozowy - w przypadku transportu drogowego będzie to dokument CMR,
  • specyfikacja przygotowana przez Spółkę (tzw. Packing List/Specyfikacja),

Stanowisko Spółki jest tym bardziej uzasadnione, że ustawodawca nie opracował w ramach przepisów ustawy o podatku akcyzowym, czy też przepisów wykonawczych do tej ustawy urzędowego wzoru dokumentu handlowego. W interpretacji indywidualnej z dnia 31 maja 2016 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPP4/4513-116/16/EK) stwierdził prawidłowość stanowiska, zgodnie z którym „dla przemieszczania w ramach eksportu wyrobów, przy zastosowaniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, jako dokumenty handlowe można uznać: dołączaną fakturę VAT, list przewozowy (CMR) oraz opracowany własny dokument zawierający m. in. informacje odnoszące się do nadawcy, odbiorcy, miejsca odbioru, środka transportu oraz informacje odnoszące się do przemieszczanych wyrobów”.

W opinii Spółki, biorąc pod uwagę cel wprowadzenia przedmiotowych przepisów oraz powyższe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, poprzez dokumenty handlowe należy rozumieć dokumenty powszechnie stosowane w obrocie handlowym, które pozwalają na określenie ilości i rodzaju dostarczanych wyrobów.

Jednocześnie zdaniem Spółki nie ma konieczności, aby dokument handlowy, o którym mowa w art. 41 ust. 4 ustawy akcyzowej zawierał wszystkie dane, które powinny znajdować się na dokumencie e-AD. Ważne jest aby na jego podstawie można było określić zarówno strony, jak i przedmiot transakcji, a także specyficzne dane przedmiotu transakcji, takie jak waga towaru oraz datę i miejsce wysyłki oraz odbioru - co wynika zarówno z faktury, dokumentu CMR jak i specyfikacji (Packing List/Specyfikacja), które Wnioskodawca zamierza dołączać do wysyłki płynu do papierosów elektronicznych.

Należy zwrócić uwagę, że w Poradniku przedsiębiorcy wskazano, że zwykłym dokumentem handlowymi jest na przykład faktura: „wysyłka taka odbywa się na podstawie zwykłych dokumentów handlowych (np. faktury) i może być dokonywana z dowolnego miejsca na terytorium kraju”.

Spółka pragnie wskazać, iż przepisy nie wskazują, aby dokumentem handlowym w rozumieniu art. 41 ust. 4 ustawy akcyzowej była wyłącznie faktura pierwszego podmiotu w łańcuchu, ale by była to faktura towarzysząca przemieszczeniu. Tym samym w opinii Wnioskodawcy fakturą spełniającą definicję dokumentu handlowego będzie faktura wystawiona przez spółkę z grupy A na zagranicznego kontrahenta, gdyż to ona będzie towarzyszyła dostawie płynu do papierosów elektronicznych. Spółka będzie również w posiadaniu pierwszej faktury w całej transakcji (tj. faktury dokumentującej sprzedaż wyrobów do spółki z grupy A), a w związku z tym łańcuch transakcji będzie mógł być w łatwy sposób zidentyfikowany.

Dlatego też mając na uwadze powyższe, w opinii Spółki :

  • fakturę wystawioną przez spółkę z grupy A,
  • dokument przewozowy - w przypadku transportu drogowego będzie to dokument CMR,
  • specyfikację przygotowaną przez Spółkę (Packing List/Specyfikacja),

można uznać za dokumenty handlowe, o których mowa w art. 41 ust. 4 ustawy akcyzowej, które od 1 stycznia 2019 r. uprawniają do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy wobec wysyłanego w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy lub eksportu płynu do papierosów elektronicznych.

Ad. pytania nr 2

a) Dokumenty stanowiące podstawę do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy

Art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy akcyzowej stanowi, że w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 - z dniem otrzymania przez podmiot wysyłający, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych wyrobów, dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenie ich poza terytorium Unii Europejskiej, zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego tego dokumentu, w części objętej potwierdzeniem.

Zdaniem Wnioskodawcy dokument handlowy, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy akcyzowej należy rozumieć analogicznie jak dokument handlowy z art. 41 ust. 4 ww. ustawy. Zgodnie bowiem z zasadą prawidłowej legislacji te same określenia umieszczone w ramach jednego aktu prawnego należy rozumieć jako tożsame. Tym samym w zdarzeniu przyszłym opisanym przez Spółkę dokumentami handlowymi, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy akcyzowej będą dołączane do wysyłanego płynu do papierosów elektronicznych:

  • faktura wystawiona przez spółkę z grupy A,
  • dokument przewozowy - w przypadku transportu drogowego będzie to dokument CMR, specyfikacja przygotowana przez Spółkę (Packing List/Specyfikacja),

Dodatkowo w przypadku eksportu dokumentem potwierdzającym wyprowadzenie wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej, a więc dokumentem którego otrzymanie powoduje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie komunikat IE 599 z Systemu ECS lub inny równoważny dokument.

Spółka pragnie wskazać, że w interpretacji indywidualnej z dnia 31 maja 2016 r. (sygn. IBPP4/4513-116/16/EK) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził zaprezentowane przez Wnioskodawcę powyżej stanowisko, gdyż uznał, że „jeżeli Spółka otrzyma dokument handlowy lub dokument przewozowy (CMR) podpisany przez odbiorcę olejów smarowych albo komunikat IE 599 z Systemu ECS, który potwierdzi ich wyprowadzenie poza terytorium Unii Europejskiej, wobec tych olejów zakończy się procedura zawieszenia poboru akcyzy”.

Mając powyższe na względzie Spółka pragnie wskazać również na stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 października 2014 r (sygn. IBPP4/443-309/14/LG), w którym stwierdzono, że: „W rezultacie, dowodami potwierdzającymi zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy mogą być w odniesieniu do takich wyrobów wszelkie dokumenty handlowe oraz inne dokumenty, które potwierdzają odbiór tych wyrobów w innym państwie członkowskim. Otrzymanie dokumentów handlowych będzie zatem powodowało, że w stosunku do podmiotu wysyłającego wyroby akcyzowe, w części objętej potwierdzeniem, nie powstanie zobowiązanie podatkowe”.

W przywołanej interpretacji indywidualnej wskazano także, że „w sytuacji gdy żaden z dokumentów handlowych towarzyszących przesyłce nie zostanie przez odbiorcę zwrócony Wnioskodawcy z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych na terytorium innego państwa członkowskiego ani też Wnioskodawca nie będzie w posiadaniu innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium innego państwa członkowskiego, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy względem przemieszczanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów nastąpi na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy”.

Z powyższego wynika, że kluczowe w kwestii kwalifikacji dokumentu jako dokument, którego otrzymanie zakończy procedurę zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy akcyzowej, jest fakt, że potwierdza on odbiór wyrobów akcyzowych na terytorium innego państwa.

Spółka pragnie wskazać, że przynajmniej jeden z dołączanych do wysyłki płynu do papierosów elektronicznych dokument tj.:

  • faktura wystawiona przez spółkę z grupy A,
  • dokument przewozowy - w przypadku transportu drogowego będzie to dokument CMR,
  • specyfikacja przygotowana przez Spółkę (Packing List/ Specyfikacja),

będzie zwrócony Spółce z potwierdzeniem odbioru płynu do papierosów elektronicznych na terytorium innego państwa. Tym samym dokument taki wypełniał będzie warunki uznania go za dokument, otrzymanie którego powoduje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Spółka będzie otrzymywać fakturę wystawioną przez spółkę z grupy A z potwierdzeniem na niej odbioru i jej zdaniem ta faktura będzie dokumentowała zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Tylko bowiem ta faktura będzie widoczna dla zagranicznego kontrahenta i tylko na niej kontrahent będzie mógł zamieścić potwierdzenie odbioru. W związku z tym, że Spółka będzie posiadała również fakturę dokumentującą sprzedaż dostarczonych zagranicę płynów do papierosów elektronicznych do spółki z grupy A, łańcuch transakcji będzie mógł być w łatwy sposób zidentyfikowany. Tym samym zamieszczenie podpisu, daty oraz potwierdzenia odbioru osoby upoważnionej ze strony odbiorcy na fakturze wystawionej przez spółkę z grupy A będzie powodowało, iż faktura ta powinna być kwalifikowana jako dokument, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy akcyzowej.

Z kolei Komunikat IE 599 stanowi potwierdzenie wyprowadzenia towaru poza obszar Wspólnoty Europejskiej. Komunikat ten zawiera dane ze zgłoszenia (uwzględniające wszystkie ewentualne zmiany dokonane na etapie weryfikacji merytorycznej). Jest on generowany z systemu ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych i jest przesyłany w formacie XML na adres email wskazany w zgłoszeniu wywozowym. W konsekwencji, jeżeli Spółka będzie dokonywać eksportu płynu do papierosów elektronicznych będzie otrzymywać komunikat IE 599, który udokumentuje wyprowadzenie wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej i zdaniem Spółki będzie uznany za dokument potwierdzający wyprowadzenie płynu do papierosów elektronicznych poza terytorium UE w rozumieniu przepisu art. 42 ust. 1 pkt 7, którego otrzymanie przez Spółkę będzie powodowało zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Jak wskazuje się w uzasadnieniu do ustawy akcyzowej, dla wyrobów niewymienionych w załączniku 2 do tej ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż zerowa zakończenie procedury będzie następowało na zasadach analogicznych jak określone dla wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, z tą jednak różnicą, że jako dokument potwierdzający dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu z terytorium innego państwa członkowskiego będzie wykorzystywany dokument handlowy lub inny dokument potwierdzający dostawę tych wyrobów do państwa członkowskiego albo ich wyprowadzenie poza terytorium Wspólnoty Europejskiej” (Z uzasadnienia do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, str. 27). Z powyższego uzasadnienia wynika, że pojęcie dokumentów, otrzymanie których powoduje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy ustawodawca rozumie szeroko, podkreślając jako istotną cechę takiego dokumentu możliwość potwierdzenia faktycznej dostawy wyrobów.

Dlatego też w opinii Spółki otrzymanie przynajmniej jednego z poniższych dokumentów tj.:

  • faktury wystawionej przez spółkę z grupy A - na której znajdować będzie się potwierdzenie odbioru przez zagranicznego kontrahenta,
  • dokumentu przewozowego tj. CMR - na którym znajdować będzie się potwierdzenie odbioru przez zagranicznego kontrahenta,
  • specyfikacji (Packing List/ Specyfikacja) - na której znajdować będzie się potwierdzenie odbioru przez zagranicznego kontrahenta,
  • komunikatu IE 599 z Systemu ECS lub innego równoważnego dokumentu (w przypadku eksportu),

potwierdzać będą dostawę wewnątrzwspólnotową lub eksport do określonego państwa i mogą być uznane za dokumenty w rozumieniu art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy akcyzowej, otrzymanie których przez Spółkę będzie powodowało zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

b) Dzień otrzymania dokumentów stanowiących podstawę do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy

W ocenie Spółki, moment otrzymania przez nią drogą elektroniczną skanów powyżej wskazanych dokumentów (tj. faktury, CMR, Packing List/Specyfikacji) lub też komunikatu IE 599 z Systemu ECS czy też innego równoważnego dokumentu można uznać za moment, w którym następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Na przysłanych skanach dokumentów będzie widoczne bowiem pisemne potwierdzenie otrzymania wyrobów przez zagranicznego kontrahenta, natomiast komunikat IE 599 lub inny równoważny dokument generowany jest pod kontrolą służb celnych odpowiedzialnych za wyprowadzenie wyrobów poza obszar UE. W związku z tym wszystkie ww. dokumenty wypełniać będą przesłanki wskazane w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy akcyzowej, by uznać je za podstawę do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Ustawa akcyzowa nie definiuje pojęcia „otrzymać” ani nie wskazuje jakie działania ma podjąć podmiot wysyłający, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu wyrobów akcyzowych by uznać, iż otrzymał dokument handlowy, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy akcyzowej. W związku z tym konieczne jest wyjaśnienie tego zwrotu w oparciu o definicję encyklopedyczną. Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego PWN „otrzymać” oznacza „dostać coś” bez wskazania w jakiej formie ma to nastąpić. W związku z tym zdaniem Spółki należy przyjąć, że w sytuacji braku wymagań zawartych w ustawie akcyzowej co do formy, w której podmiot wysyłający powinien otrzymać dokument handlowy, może to nastąpić w dowolnej formie, czyli zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej pod warunkiem, że dokument potwierdzać będzie fakt wyprowadzenia wyrobu akcyzowego poza terytorium kraju. Istotna nie jest bowiem forma otrzymanych dokumentów, ale to co z nich wynika, a dokładnie czy na ich podstawie można stwierdzić, iż wyroby zostały dostarczone do zagranicznego kontrahenta. To czy wniosek ten będzie wynikać ze skanu czy z oryginału dokumentu nie ma w ocenie Wnioskodawcy znaczenia.

Powyższe twierdzenie potwierdza również jednolite stanowisko organów podatkowych reprezentowane w stosunku do dokumentów eksportowych, które w rozumieniu art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy akcyzowej są podstawą do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z tym stanowiskiem przytoczonym przez Wnioskodawcę powyżej, dokumentem takim może być komunikat IE 599 z systemu ECS, który nigdy nie jest dostarczany w wersji papierowej, ale w formie XML, a więc elektronicznej.

Tym samym ponieważ, ze skanów otrzymanych dokumentów będzie wynikać fakt dostarczenia płynu do papierosów elektronicznych w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu do zagranicznego kontrahenta, zdaniem Wnioskodawcy już ich otrzymanie w formie elektronicznej będzie pozwalało na zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Ocena i zważenie całości wskazówek interpretacyjnych przedstawionych powyżej daje podstawę, zdaniem Wnioskodawcy do przyjęcia interpretacji, zgodnie z którą w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu płynu do papierosów elektronicznych Spółka może traktować odesłane do niej drogą elektroniczną: fakturę wystawioną przez spółkę z grupy A albo dokument przewozowy (CMR) albo specyfikację (Packing List/Specyfikację) sporządzoną według wzoru wskazanego, wraz z widocznym potwierdzeniem odbioru uczynionym przez zagranicznego kontrahenta, albo komunikat IE 599 z Systemu ECS lub dokument równoważny potwierdzający wyprowadzenie wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej za dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy akcyzowej, a otrzymanie przynajmniej jednego z nich powoduje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1114 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy, płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy, dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

Zgodnie zaś z art. 2 ust. 1 pkt 6 ustawy, eksport to wywóz wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony przez organ celny, o którym mowa w art. 221 ust. 2 lub art. 332 ust. 3-4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 558, z późn. zm.), zwanego dalej w ustawie „rozporządzeniem 2015/2447”, na podstawie informacji uzyskanych od właściwego organu celnego stosownie do art. 329 tego rozporządzenia.

Stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Co do zasady, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy.

Równocześnie, zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Jednocześnie, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie sprzedaży płynu do papierosów elektronicznych w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz eksportu. W tym celu, Spółka zamierza dokonywać wyprowadzenia tego wyrobu akcyzowego ze swojego składu podatkowego i dostarczania go  w procedurze zawieszenia poboru akcyzy  do odbiorców na terytorium państw członkowskich UE, jak również w celu jego eksportu do krajów spoza UE (przy czym, eksport będzie dokonywany przez Spółkę za pośrednictwem urzędu celnego wyprowadzenia, znajdującego się poza terytorium kraju). Zarówno w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej, jak i eksportu, Spółka będzie stosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy jedynie na terytorium kraju poza systemem EMCS PL 2.

Sprzedaż płynu do papierosów elektronicznych przez Wnioskodawcę będzie odbywać się w ramach tzw. transakcji łańcuchowej, tzn. Spółka będzie wystawiać fakturę na inny podmiot (spółkę z grupy A), a jako odbiorcę wskazywać będzie zagranicznego kontrahenta. Spółka z grupy A wystawiać będzie drugą fakturę za sprzedaż tego samego płynu do papierosów elektronicznych na rzecz zagranicznego kontrahenta, do którego nastąpi faktyczne przemieszczenie przedmiotowych wyrobów akcyzowych, dokonywane przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca będzie zatem posiadać dokumenty towarzyszące przemieszczeniu w postaci faktury wystawionej na spółkę z grupy A, fakturę wystawiona przez spółkę z grupy A na zagranicznego kontrahenta (odbiorcę płynu do papierosów elektronicznych), a także dokument przewozowy CMR, którego nadawcą będzie Spółka, a odbiorcą zagraniczny kontrahent oraz specyfikację przygotowaną przez Spółkę (tzw. Packing List/Specyfikacja), wg wzoru przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego we wniosku o wydanie interpretacji. W przypadku eksportu, Spółka otrzymywać będzie dodatkowo komunikat IE 599 z Systemu ECS lub inny równoważny dokument potwierdzający wyprowadzenie wyrobów poza obszar celny UE.

Po odebraniu przez zagranicznego kontrahenta towaru, tj. płynu do papierosów elektronicznych dostarczonego przez Spółkę, odbiorca ten przesyłał będzie potwierdzenie odbioru tych wyrobów na jednym lub kilku ww. dokumentach, tj. na fakturze wystawionej przez spółkę z grupy A, dokumencie CMR lub Specyfikacji. Dokument/dokumenty te będą przesyłane w postaci skanów drogą elektroniczną.

Przedstawione okoliczności zdarzeń przyszłych dotyczą okresu po 31 grudnia 2018 r.

Mając na uwadze powyższe, w pierwszej kolejności wskazać należy, że od 1 lutego 2018 r. płyn do papierosów elektronicznych stał się wyrobem akcyzowym podlegającym opodatkowaniu, który nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy. Równocześnie, do 31 grudnia 2018 r. ustawodawca przewidział okres przejściowy, w trakcie którego do płyn do papierosów elektronicznych opodatkowany jest zerową stawką akcyzy. Ustawodawca dał bowiem podmiotom prowadzącym działalność w zakresie m.in. produkcji czy sprzedaży płynu do papierosów elektronicznych czas na dostosowanie się do nowych regulacji prawnych. Natomiast z dniem 1 stycznia 2019 r. płyn do papierosów elektronicznych będzie opodatkowany efektywną stawką akcyzy, inną niż stawka zerowa, w wysokości 0,5 zł za każdy mililitr, zgodnie z zapisem art. 99b ust. 4 ustawy.

Należy zatem wskazać, że w stosunku do płynu do papierosów elektronicznych, stanowiącego wyrób akcyzowy niewymieniony w załączniku nr 2 do ustawy i jednocześnie opodatkowany po 31 grudnia 2018 r. stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, od 1 stycznia 2019 r. możliwe jest zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy, w przypadku przemieszczania tego wyrobu na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej. Warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie wówczas dołączenie do przemieszczanego płynu do papierosów elektronicznych dokumentów handlowych.

Wprowadzenie normy prawnej zawartej w art. 41 ust. 4 ustawy spowodowane było faktem, że na terenie innych państw członkowskich UE wyroby akcyzowe niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, nie podlegają zharmonizowanym przepisom akcyzowym. W konsekwencji, w przypadku przemieszczania poza terytorium kraju wyrobów opodatkowanych jedynie w Polsce, nie ma zastosowania system elektroniczny EMCS, jak również dokument e-AD lub dokument go zastępujący. Przemieszczenie to odbywa się na podstawie dokumentów handlowych.

Warunek dołączenia do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentów handlowych zamiast e-AD znajduje zastosowanie także w przypadku eksportu płynu do papierosów elektronicznych, dokonywanego przez Spółkę za pośrednictwem urzędu celnego wyprowadzenia, znajdującego się poza terytorium kraju.

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym umożliwiają zatem zastosowanie procedury zawieszenia akcyzy po 31 grudnia 2018 r. w stosunku do przedmiotowych wyrobów (płynu do papierosów elektronicznych) zarówno w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, jak i eksportu, pod warunkiem dołączenia dokumentów handlowych. Jednocześnie, ustawa nie precyzuje, jakie warunki musi spełnić dany dokument, aby mógł być traktowany jako dokument handlowy w rozumieniu art. 41 ust. 4 ustawy.

Przez dokumenty handlowe rozumieć należy dokumenty powszechnie stosowane w obrocie handlowym, które pozwalają na określenie ilości i rodzaju dostarczonych wyrobów, a także określenie stron i przedmiotu transakcji. W szczególności, dokumentami takimi mogą być faktura VAT, list przewozowy (CMR) i inne dokumenty zawierające m.in. informacje o nadawcy, odbiorcy, miejscu odbioru, środku transportu oraz informacje o przemieszczanych wyrobach.

Stwierdzić zatem należy, że zarówno faktura VAT wystawiona przez spółkę z grupy A na rzecz zagranicznego kontrahenta (towarzysząca dokonywanemu przez Wnioskodawcę przemieszczeniu płynu do papierosów elektronicznych), dokument przewozowy (CMR), jak i specyfikacja przygotowana przez Spółkę (Packing List/Specyfikacja) wg wzoru przedstawionego we wniosku, stanowią dokumenty handlowe uprawniające do zastosowania po 31 grudnia 2018 r. procedury zawieszenia poboru akcyzy wobec wysyłanego w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu płynu do papierosów elektronicznych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego należało zatem uznać za prawidłowe.

Spółka wnosi również o potwierdzenie, czy moment otrzymania faktury wystawionej przez spółkę z grupy A, dokumentu przewozowego (CMR) lub specyfikacji (Packing List/Specyfikacja) drogą elektroniczną wraz z widocznym potwierdzeniem odbioru przez zagranicznego kontrahenta, a w przypadku eksportu – moment otrzymania komunikatu IE 599 z Systemu ECS lub innego równoważnego dokumentu potwierdzającego wyprowadzenie wyrobów poza obszar celny UE  może być uznany za moment zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem otrzymania przez podmiot wysyłający, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych wyrobów, dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenie ich poza terytorium Unii Europejskiej; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego tego dokumentu, w części objętej potwierdzeniem.

Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje  w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych, dokumentu, o którym mowa w pkt 7, z potwierdzeniem dostawy tych wyrobów akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenia ich poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli przemieszczanie miało miejsce w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium państwa członkowskiego – następnego dnia po upływie tego terminu (art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy).

W myśl powyższych przepisów, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej, dowodami potwierdzającymi zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy są zatem wszelkie dokumenty handlowe, które potwierdzają odbiór tych wyrobów w innym państwie członkowskim, przez konkretnego odbiorcę w konkretnym miejscu. Dokumenty te winny zawierać elementy takie jak miejsce odbioru, data odbioru i dane osoby potwierdzającej odbiór towaru, umożliwiające identyfikację danej dostawy i tym samym prawidłowe zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast w przypadku eksportu, dokumentem potwierdzającym jego dokonanie przez Spółkę będzie Komunikat IE 599 z Systemu ECS lub równoważny dokument potwierdzający wyprowadzenie przedmiotowych wyrobów poza obszar Unii Europejskiej.

Wskazać zatem należy, że otrzymanie przez Spółkę (także drogą elektroniczną, w postaci skanu wersji papierowej dokumentu)  faktury VAT wystawionej przez spółkę z grupy A, dokumentu przewozowego (CMR) albo specyfikacji (Packing List/Specyfikacja), wraz z widocznym potwierdzeniem odbioru towaru przez zagranicznego kontrahenta w państwie członkowskim – będzie potwierdzeniem dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej przedmiotowych wyrobów, a tym samym stanowić będzie moment zakończenia procedury zakończenia poboru akcyzy.

Z kolei otrzymanie przez Spółkę Komunikatu IE 599 z Systemu ECS lub dokumentu równoważnego potwierdzającego wyprowadzenie wyrobów poza terytorium UE, jest potwierdzeniem dokonania eksportu i tym samym stanowić będzie moment zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do eksportowanych wyrobów (płynu do papierosów elektronicznych).

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego należało zatem uznać za prawidłowe.

Tym samym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionych zdarzeń przyszłych lub zmiany stanu prawnego.

Końcowo wskazać należy, że ostateczna ocena, czy konkretne posiadane przez Spółkę dokumenty stanowią jednoznaczne potwierdzenie dokonanych transakcji leży w kompetencjach organów podatkowych właściwych dla Wnioskodawcy w danej sprawie w toku odpowiedniego postępowania. Organ wydający interpretację indywidualną nie może natomiast dokonać takiej oceny materiału dowodowego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja została wydana w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj