Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.489.2018.1.MK
z 10 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2018 r. (data wpływu 3 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla wykonania wraz z montażem planów tyflograficznych oraz tabliczek informacyjnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla wykonania wraz z montażem planów tyflograficznych oraz tabliczek informacyjnych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca w toczącym się postępowaniu przetargowym na zakup wyposażenia dla osób niepełnosprawnych, w skład, którego wchodzi m. in. wykonanie planów typograficznych oraz tabliczek na drzwi w alfabecie Braillea otrzymał dwie oferty z różnymi stawkami podatku VAT 8% i 23%. Po złożonych wyjaśnieniach przez wykonawców oba podmioty powołując się na te same przepisy prawa podali różne stawki VAT.


W ramach zamówienia wykonawca miał wykonać:

  1. plany tyflograficzne - 3 szt. zawierające: schemat funkcjonalno- przestrzenny (oznakowanie głównych przestrzeni obsługi użytkowników); opisy w alfabecie Braille’a i oznaczenie wypukłe ścieżek dotykowych; legendę opisującą wszystkie wykorzystane symbole oraz oznaczenia kolorystyczne. Technologia wykonania - wykonanie w technologii wylewu tworzywa wraz z warstwą wypukłą oraz naniesienia pełnokolorowego solwentowego nadruku na tworzywo, wraz z pokryciem lakierem UV, zapewniającym dodatkową trwałość. Dopuszcza się zastosowanie technologii odlewu żywicznego z naniesieniem pełnokolorowego nadruku na żywicę. Plany będą posadowione na cokole wykonanym ze stali nierdzewnej malowanej proszkowo w kolorze brązu, płaszczyzna planów winna być pochylona pod kątem 25 stopni. Technologia wykonania musi posiadać aprobatę Polskiego Związku Niewidomych.
  2. tabliczki informacyjne na drzwi wewnętrzne, rozmiar format A5 - 82 szt. wykonane z dwóch warstw - kontrastowej w druku powiększonym oraz wypukłej - przeznaczonej dla osób niewidomych. Opisy brajlowskie dla niewidomych wykonane w standardzie zapisu Marburg Medium. Opisy „płaskie” dla słabowidzących powinny być wykonane w czcionce bezszeryfowej. Montaż trwały na ścianie po stronie klamki.

Podmiot, który zastosował stawkę podatku VAT 8% wskazał, iż w załączniku nr 3 do ustawy zawierającym Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8% pod poz. 106 wymieniono publikacje w alfabecie Braillea, jeżeli z uwagi na formę w całości przeznaczone są do użytku osób niewidomych i słabowidzących oraz urządzenie do zapisywania i odczytywania tekstów w alfabecie Braillea bez względu na symbol PKWiU. Twierdząc, że plany tyflograficzne wypełniają wszystkie przesłanki niezbędne do zastosowania odstępstwa od standardowej stawki. Wykonawca wycenił wykonanie planu tyflograficznego ze stawką 8%, natomiast podstawę do planu wycenił ze stawką 23%. Ponadto wykonawca stwierdził, iż tabliczki informacyjne na drzwi spełniają również te same przesłanki pozwalające na zastosowanie stawki preferencyjnej 8%. Do swojego wyjaśnienia załączył interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 sierpnia 2017 r. nr 0113-DKIPT1-1.412.324.2017.2.JD z dnia 22 sierpnia 2017 r.

Natomiast podmiot, który zastosował stawkę 23% w wyjaśnieniu oświadczył, iż rodzaje zamówienia wymienione w SIWZ nie znajdują katalogu wyjątków, dla których możliwe jest zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT z uwagi na fakt, iż nie stanowią publikacji, zawierają zapisy alfanumeryczne, które służą osobom widzącym, a także nie są urządzeniami. Wykonawca ten uważa, że zapis z katalogu wyjątków stosuje się do druków książek lub czasopism, w których znajdują się jedynie zapisy w alfabecie Braillea oraz w druku powiększonym dla osób słabowidzących oraz do urządzeń udźwiękowionych oraz multimedialnych z funkcją zapisów w alfabecie Braillea. Przed dokonaniem wyboru wykonawcy Zamawiający zobowiązany jest do sprawdzenia poprawności wyliczenia wartości zamówienia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy właściwe jest zastosowanie preferencyjnej 8% stawki podatku VAT do wykonania wraz z montażem planów tyflograficznych oraz tabliczek informacyjnych?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Wnioskodawca analizując obowiązujące przepisy uważa, iż właściwą stawką za wykonanie planów fyflograficznych oraz tabliczek informacyjnych jest 8% stawka podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 41 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług oraz na podstawie poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy bez względu na PKWiU „Publikacja w alfabecie Braillea, jeżeli z uwagi na formę w całości przeznaczone są do użytku osób niewidomych i słabowidzących, oraz urządzenia do zapisywania i odczytywania tekstów w alfabecie Braillea”. Będące przedmiotem postępowania wyposażenie tj. plany tyflograficzne oraz tabliczki w całości przeznaczone są do użytku osób niewidomych oraz słabowidzących. Wykonanie wskazanego powyżej wyposażenia wykonane zostanie indywidualnie na potrzeby zabytkowego budynku pałacu i można uznać je za publikacje ponieważ Tablice informacyjne przekazują informację w formie wypukłego obrazu oraz zapisów.

Grafika dotykowa (tyflografika) pełni istotną rolę w przekazywaniu informacji o obiektach i zjawiskach, które nie są możliwe do poznania przez osoby z niepełnosprawnością wzroku ze względu na to, że są zbyt małe lub za duże, zbyt delikatne lub wręcz niebezpieczne, albo w ruchu lub bardzo daleko itp. (Instrukcja, 2011). Grafika ma sens dla człowieka niewidomego wtedy, gdy informuje o pojęciach przestrzennych (pojęcia geometryczne i z zakresu orientacji), o kształtach przedmiotów (widok, rzut, rzuty, przekrój), o relacjach przestrzennych między przedmiotami (plan, mapa) (Więckowska, 2011).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła częstokroć do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.


Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676).


Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień.


Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Natomiast na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%, pod pozycją 106 wymienione zostały „Publikacje w alfabecie Braillea, jeżeli z uwagi na formę w całości przeznaczone są do użytku osób niewidomych i słabowidzących, oraz urządzenie do zapisywania i odczytywania tekstów w alfabecie Braillea” – bez względu na symbol PKWiU.

Jednocześnie w objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu – zastosowanie ma ta niższa stawka podatku lub zwolnienie od podatku.

Przesłankami, które muszą być spełnione, aby do dostawy towarów w postaci tabliczek informacyjnych, planów tyflograficznych zastosowanie znalazła obniżona stawka podatku VAT w wysokości 8% są: rodzaj dostarczanego towaru określony jako publikacje w alfabecie Braille’a oraz jego przeznaczenie do użytku osób niewidomych i słabowidzących.

Sam fakt, że tabliczki informacyjne, plany tyflograficzne mogą być między innymi przeznaczone do użytku osób niewidomych i słabowidzących nie jest jedynym kryterium uprawniającym do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług. Podatnik, poza uwzględnieniem cech funkcjonalnych i użytkowych, powinien mieć bowiem na uwadze faktyczne przeznaczenie do zastosowania tego towaru przez nabywcę.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w toczącym się postępowaniu przetargowym na zakup wyposażenia dla osób niepełnosprawnych w skład, którego wchodzi m. in. wykonanie planów typograficznych oraz tabliczek na drzwi w alfabecie Braillea. W ramach zamówienia wykonawca miał wykonać:

  1. plany tyflograficzne - 3 szt. zawierające: schemat funkcjonalno- przestrzenny (oznakowanie głównych przestrzeni obsługi użytkowników); opisy w alfabecie Braille’a i oznaczenie wypukłe ścieżek dotykowych; legendę opisującą wszystkie wykorzystane symbole oraz oznaczenia kolorystyczne. Technologia wykonania - wykonanie w technologii wylewu tworzywa wraz z warstwą wypukłą oraz naniesienia pełnokolorowego solwentowego nadruku na tworzywo, wraz z pokryciem lakierem UV, zapewniającym dodatkową trwałość. Dopuszcza się zastosowanie technologii odlewu żywicznego z naniesieniem pełnokolorowego nadruku na żywicę. Plany będą posadowione na cokole wykonanym ze stali nierdzewnej malowanej proszkowo w kolorze brązu, płaszczyzna planów winna być pochylona pod kątem 25 stopni. Technologia wykonania musi posiadać aprobatę Polskiego Związku Niewidomych.
  2. tabliczki informacyjne na drzwi wewnętrzne, rozmiar format A5 - 82 szt. wykonane z dwóch warstw - kontrastowej w druku powiększonym oraz wypukłej - przeznaczonej dla osób niewidomych. Opisy brajlowskie dla niewidomych wykonane w standardzie zapisu Marburg Medium. Opisy „płaskie” dla słabowidzących powinny być wykonane w czcionce bezszeryfowej. Montaż trwały na ścianie po stronie klamki.

Przed dokonaniem wyboru wykonawcy Zamawiający zobowiązany jest do sprawdzenia poprawności wyliczenia wartości zamówienia.


Należy w tym miejscu podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy). Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.


Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego PWN „publikacja” to:

«ogłaszanie drukiem jakichś tekstów»

«tekst wydany drukiem»


Zatem „publikacja w alfabecie Braille’a” oznacza tekst napisany w alfabecie Braille’a i jeżeli z uwagi na formę ta publikacja w całości przeznaczona jest do użytku osób niewidomych i słabowidzących, to dany towar korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT.


Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro tabliczki informacyjne, plany tyflograficzne są publikowane w alfabecie Braille’a oraz faktycznie przeznaczone są do użytku osób niewidomych i słabowidzących, to ich wykonanie na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%.


Zatem, do wykonania wraz z montażem planów tyflograficznych oraz tabliczek informacyjnych z opisami w języku Braille’a należy zastosować stawkę w wysokości 8%


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj