Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.690.2018.1.MP
z 10 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 sierpnia 2018 r. (data wpływu 4 września 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 października 2018 r. (data wpływu 5 października 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części przez Miasto P. jako beneficjenta i realizatora projektu pn. (…) realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Priorytet V, Działanie 5.5 Wzmocnienie Potencjału Służb Ratowniczych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 5 października 2018 r. (data wpływu 5 października 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części przez Miasto P. jako beneficjenta i realizatora projektu pn. (…) realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Priorytet V, Działanie 5.5 Wzmocnienie Potencjału Służb Ratowniczych.

We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Miasto P. jest beneficjentem projektu pn. (…) realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Priorytet V, Działanie 5.5 Wzmocnienie Potencjału Służb Ratowniczych.

Na niniejszy projekt została już podpisana w dniu 17 maja 2018 r. umowa o dofinansowanie nr (…) pomiędzy Miastem P. a Województwem (…) pełniącym rolę instytucji zarządzającej RPO.

Celem projektu jest zapewnienie lepszej gotowości niesienia pomocy poszkodowanym mieszkańcom P., wzrostu w Powiecie W. skuteczności ograniczania, przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych oraz dostosowanie się do zmian klimatu i zapobiegania ryzyku poprzez zakup dwóch samochodów strażackich t.j.:

  • w roku 2018 specjalistycznego wozu ciężkiego ratowniczo–gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej w K.,
  • w roku 2019 samochodu specjalistyczno–operacyjnego dla Ochotniczej Straży Pożarnej w P.

Powyższe jednostki OSP należą do Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w W.

Mierzalne wskaźniki projektu:

  • liczba ludności odnoszących korzyści ze środków ochrony przeciwpowodziowej oraz przed pożarami lasów: 157 886 osób (ludność powiatu w.)
  • liczba zakupionych wozów pożarniczych wyposażonych w sprzęt do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków katastrof: 2 szt. (dla OSP P. oraz OSP K.).
  • Liczba miast w których podjęto działania związane z zabezpieczeniem przed niekorzystnymi zjawiskami pogodowymi: 4 (miasta powiatu w. – P., R., R., W.)
  • Liczba jednostek służb ratowniczych doposażonych w sprzęt do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków katastrof: 2 (OSP P., OSP K.).

Ze względu, iż Ochotnicza Straż Pożarna w K. oraz w P. przynależą do Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w W.. Obszar działania stanowi cały teren powiatu w.

Okres realizacji projektu: maj 2017 r. - lipiec 2019 r.

Projekt dotyczy zakupu dwóch samochodów dla jednostek OSP z terenu P., które będą służyły mieszkańcom Miasta. Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 14) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zakupione samochody będą własnością Miasta P. i zostaną przekazane na podstawie umowy użyczenia w bezpłatne użytkowanie:

  • Ochotniczej Straży Pożarnej w K. (specjalistyczny wóz ciężki ratowniczo-gaśniczy),
  • Ochotniczej Straży Pożarnej w P. (samochód specjalistyczno-operacyjny).

Obie jednostki OSP wykonują nieodpłatnie zadania mające na celu zapobieganie pożarom i udział w akcjach ratowniczych w czasie pożarów, powodzi, zagrożeń ekologicznych, wypadków samochodowych oraz innych klęsk i zdarzeń oraz współdziałanie w tym zakresie z Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w W. i organami samorządowymi.

Podatek VAT naliczony w każdym zakupie w ramach przedmiotowego projektu został uznany za wydatek kwalifikowany przez Miasto P. jako beneficjenta projektu jednak zgodnie z wytycznymi RPO na lata 2014-2020, Miasto jest zobowiązane do przedstawienia Urzędowi Marszałkowskiemu w K. (instytucji zarządzającej programem RPO 2014-2020) interpretację indywidualną zawierającą informację, czy w odniesieniu do w/w projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Ponadto podstawą do zobowiązania beneficjentów do spełnienia wymogów dotyczących kwalifikowalności podatku VAT stanowi umowa o dofinansowanie projektu, która zawiera postanowienia dotyczące obowiązku przedstawienia na żądanie instytucji wdrażającej wszelkich informacji i wyjaśnień związanych z realizacją projektu w wyznaczonym przez nią terminie.

Efekty (produkt) projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę i Ochotniczą Straż Pożarną w K. oraz w P. (towary/samochody zakupione w celu realizacji projektu oraz świadczone usługi – nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę i Ochotniczą Straż Pożarną w K. oraz w P.).

Podatnikiem podatku VAT a zarazem Wnioskodawcą i podmiotem realizującym projekt, na który wystawione będą faktury VAT w zakresie przedmiotowego projektu jest Miasto P.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części przez Miasto P. jako beneficjenta i realizatora projektu pn. (…)” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Priorytet V, Działanie 5.5 Wzmocnienie Potencjału Służb Ratowniczych?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Miasto P. nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do projektu pn.. (…).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 wskazanej ustawy).

Na podstawie art. 9 ust. 1 powołanej ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Stosownie do art. 9 ust. 2 tej ustawy, gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

Jak stanowi art. 9 ust. 3 cyt. ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca Miasto P. jest beneficjentem projektu pn. (…) realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Priorytet V, Działanie 5.5 Wzmocnienie Potencjału Służb Ratowniczych.

Okres realizacji projektu: maj 2017 r. - lipiec 2019 r.

Projekt dotyczy zakupu dwóch samochodów dla jednostek OSP z terenu P., które będą służyły mieszkańcom Miasta. Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 14) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zakupione samochody będą własnością Miasta P. i zostaną przekazane na podstawie umowy użyczenia w bezpłatne użytkowanie:

  • Ochotniczej Straży Pożarnej w K. (specjalistyczny wóz ciężki ratowniczo-gaśniczy),
  • Ochotniczej Straży Pożarnej w P. (samochód specjalistyczno-operacyjny).

Efekty (produkt) projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę i Ochotniczą Straż Pożarną w K. oraz w P. (towary/samochody zakupione w celu realizacji projektu oraz świadczone usługi – nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę i Ochotniczą Straż Pożarną w K. oraz w .P.).

Podatnikiem podatku VAT a zarazem Wnioskodawcą i podmiotem realizującym projekt, na który wystawione będą faktury VAT w zakresie przedmiotowego projektu jest Miasto P.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – nabycia dokonywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez nią czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, w analizowanym przypadku Wnioskodawca nie będzie nabywał wskazanych towarów (samochodów strażackich) w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a zatem dokonując tych zakupów nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem, w związku z tym, że realizując przedmiotowy projekt Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a dokonywane przez Wnioskodawcę nabycia w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Zainteresowany nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj